Info om hemlösingar

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Kulan
Mästerkatt
Mästerkatt
Katt: Donna MCO-tjej, Poppe husishane

Info om hemlösingar

Inläggav Kulan » tis 08 jan 2019, 18:57

En kompis har nyss tagit hand om en skygg/hemlös katt. Antagligen en hona, kanske ett år gammal ungefär. Den fanns typ i närheten av julgranssäljaren och var mager och skygg. Nu bor den i kompisens förråd. Hon frågade idag hur dom ska hantera katten.

Mina råd: kastrera ASAP, vaccinera, öronmärkning. Inte försöka klappa, ge god och mycket mat, låta katten ta kontakt med tvåbeningarna med tiden. Det kommer att ta tid.

Men det finns ju nerskrivet någonstans med råd om hur man hanterar skyggisar. Kan någon ge mig en länk som jag kan vidarebefordra?
Ragdoll och huskatt

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Re: Info om hemlösingar

Inläggav Yrhättans » tis 08 jan 2019, 22:22

Kulan skrev:En kompis har nyss tagit hand om en skygg/hemlös katt. Antagligen en hona, kanske ett år gammal ungefär. Den fanns typ i närheten av julgranssäljaren och var mager och skygg. Nu bor den i kompisens förråd. Hon frågade idag hur dom ska hantera katten.

Mina råd: kastrera ASAP, vaccinera, öronmärkning. Inte försöka klappa, ge god och mycket mat, låta katten ta kontakt med tvåbeningarna med tiden. Det kommer att ta tid.

Men det finns ju nerskrivet någonstans med råd om hur man hanterar skyggisar. Kan någon ge mig en länk som jag kan vidarebefordra?

Eye skrev en tråd i allmänt kattprat om de tre musketörerna, finns också en tråd om Jackson galaxy.
Sitter lite fel för att leta fram dom, men där finns en hel del tips.

Siv
Kompetent katt
Kompetent katt

Re: Info om hemlösingar

Inläggav Siv » ons 09 jan 2019, 09:11

Det finns även en tråd i allmänt kattprat som heter Älskade skyggisar.

Återgå till "Allmänt kattprat!"