rädd och orolig kattunge

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
annburleh
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

rädd och orolig kattunge

Inläggav annburleh » sön 06 jan 2019, 13:41

jag behöver lite råd angående vår nyhemkomna kattunge på 6 mån. det är (enligt säljare) blandraskatt maine coon/skogskatt. de kunde inte ha kvar henne på grund av att katten o småbarn inte fungerade ihop, och att katten är väldigt reserverad mot okända. katten behövde ett lugnt hem utan andra djur, vilket den får hos oss. problemet är att den vägrar komma fram, gömmer sig helt. hon får vara i ett rum så länge med mat, vatten och låda. hon äter bra och går på lådan men vägrar nosa på oss, men fräser inte i alla fall. vad är bäst att göra? hon kom till oss igår. hon verkar väldigt rädd o osäker stackars liten

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Re: rädd och orolig kattunge

Inläggav Yrhättans » sön 06 jan 2019, 14:54

annburleh skrev:jag behöver lite råd angående vår nyhemkomna kattunge på 6 mån. det är (enligt säljare) blandraskatt maine coon/skogskatt. de kunde inte ha kvar henne på grund av att katten o småbarn inte fungerade ihop, och att katten är väldigt reserverad mot okända. katten behövde ett lugnt hem utan andra djur, vilket den får hos oss. problemet är att den vägrar komma fram, gömmer sig helt. hon får vara i ett rum så länge med mat, vatten och låda. hon äter bra och går på lådan men vägrar nosa på oss, men fräser inte i alla fall. vad är bäst att göra? hon kom till oss igår. hon verkar väldigt rädd o osäker stackars liten

Ni gör rätt som låter henne vara ifred i ett rum där hon har allt hon behöver. Ni måste ha tålamod, det tar tid att flytta till ett nytt hem, speciellt om man varit stressad av en massa saker man inte tycker om.
Hon kommer att komma till er när hon känner sig trygg. Hon måste bli van vid er, lek gärna med vipor och annat som gör att det blir lite avstånd mellan er och katten, det är tryggast så till en början.
Lyft inte upp eller håll fast henne, det skapar bara mer stress.

annburleh
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav annburleh » sön 06 jan 2019, 15:37

tack för svar, men hur länge kan hon ligga gömd innan jag behöver bli orolig på riktigt? nu ligger hon i en hoprullad matta sen nån timme tillbaka...

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » sön 06 jan 2019, 16:31

annburleh skrev:tack för svar, men hur länge kan hon ligga gömd innan jag behöver bli orolig på riktigt? nu ligger hon i en hoprullad matta sen nån timme tillbaka...

Det finns en del här på forumet som säkert vet bättre men jag har ju läst om hur lång tid det kan ta. Skulle inte bli orolig närmaste veckan i alla fall.

Kom på några saker: Försäkring? Vaccinerad? Tänk på att det inte är så länge innan hon blir könsmogen och dags för kastrering.

Tålamod är det bästa du har.

annburleh
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav annburleh » sön 06 jan 2019, 17:04

Yrhättans skrev:
annburleh skrev:tack för svar, men hur länge kan hon ligga gömd innan jag behöver bli orolig på riktigt? nu ligger hon i en hoprullad matta sen nån timme tillbaka...

Det finns en del här på forumet som säkert vet bättre men jag har ju läst om hur lång tid det kan ta. Skulle inte bli orolig närmaste veckan i alla fall.

Kom på några saker: Försäkring? Vaccinerad? Tänk på att det inte är så länge innan hon blir könsmogen och dags för kastrering.

Tålamod är det bästa du har.

tack, orolig är man ju så klart. hon har dock inte ätit något idag. ligger i den ihopprullade mattan. hoppas på att hon vågar sig fram i natt när det är helt tyst...

Fragole
Überkatt
Überkatt
Katt: Honeydew och Pisco (huskatter)

Inläggav Fragole » sön 06 jan 2019, 22:11

Så länge ni märker att hon äter, dricker och går på lådan som hon ska skulle jag inte oroa mig.
Hon kommer säkert komma fram när hon märker att allt i huset är lugnt och tyst.

Det ni kan göra är att sätta er med henne, kanske läsa en bok eller något annat stillsamt lite varje dag. Inte försöka locka på henne eller "tvinga" er på henne. Låt henne komma till er när hon känner sig trygg. Sitt gärna med ryggen vänd mot henne så att hon inte känner sig hotad.
Ni kan även prata lugnt med henne, med en tyst och dov röst så att hon vänjer sig med era röster.

En annan sak att poängtera att när hon väl kommer fram till er (vilket jag är helt säker på att hon gör så småningom), ignorera henne. Det kan låta konstigt men det är väldigt lätt att bli glad (vilket man självklart blir) och blir lite för på. Det kan göra att hon väljer sig att dra sig tillbaka igen och man har tagit två steg bakåt.
Märket ni att hon kommer fram kan ni börja med att låta henne nosa på era händer men helt utan att försöka klappa henne.

Att ha med skyggisar att göra är väldigt tålamodsprövande och man blir frustrerad, ledsen och känner sig extremt uppgiven vid tillfällen, men när katten väl kommer fram på eget bevåg finns det ingen större glädje!

Användarvisningsbild
Weaxzezz
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Shroomy, huskatt

Inläggav Weaxzezz » mån 07 jan 2019, 02:53

Fragole skrev:Så länge ni märker att hon äter, dricker och går på lådan som hon ska skulle jag inte oroa mig.
Hon kommer säkert komma fram när hon märker att allt i huset är lugnt och tyst.

Det ni kan göra är att sätta er med henne, kanske läsa en bok eller något annat stillsamt lite varje dag. Inte försöka locka på henne eller "tvinga" er på henne. Låt henne komma till er när hon känner sig trygg. Sitt gärna med ryggen vänd mot henne så att hon inte känner sig hotad.
Ni kan även prata lugnt med henne, med en tyst och dov röst så att hon vänjer sig med era röster.

En annan sak att poängtera att när hon väl kommer fram till er (vilket jag är helt säker på att hon gör så småningom), ignorera henne. Det kan låta konstigt men det är väldigt lätt att bli glad (vilket man självklart blir) och blir lite för på. Det kan göra att hon väljer sig att dra sig tillbaka igen och man har tagit två steg bakåt.
Märket ni att hon kommer fram kan ni börja med att låta henne nosa på era händer men helt utan att försöka klappa henne.

Att ha med skyggisar att göra är väldigt tålamodsprövande och man blir frustrerad, ledsen och känner sig extremt uppgiven vid tillfällen, men när katten väl kommer fram på eget bevåg finns det ingen större glädje!

+1

Vill även tillägga att det är bra att inte stirra på katten, utan blinka långsamt om ögonen möts och vänd sedan bort blicken - det är mindre hotfullt. Även en bra sak är att lämna något som doftar av er när hon är ensam, typ använda strumpor eller något, bara så att hon får vänja sig vid doften.

annburleh
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav annburleh » mån 07 jan 2019, 11:03

tack för era svar. nu har hon börjat göra sig hörd i alla fall. har jamat lite i natt och nu på morgonen. Gömmer sig fortfarande, men nosade lite försiktigt på fingertoppen innan hon drog sig tillbaka igen.

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » mån 07 jan 2019, 14:25

Ni kan också pröva att använda Feliway som man pluggar in i vägguttaget. Finns att köpa på apotek, djuraffärer hos veterinär och på nätet. Utsöndrar feromoner som gör katten trygg. Det finns också kosttillskott, tex Zylkene och andra liknande preparat som ska ge en lugnande effekt. Samma inköpsställen. Ibland rekommenderas även specialfoder av veterinärer som ska vara lugnande. Kanske värt att pröva under en period om rädsla inte går över av sig själv. Men tålamod som sagt. Kanske har kisse blivit extra rädd om det blev tokigt i den förra familjen.

annburleh
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav annburleh » mån 07 jan 2019, 20:04

Tack, nu har jag köpt lugnande. Hon behöver nog det

Kaktus
Superkatt
Superkatt
Katt: Bengal och huskatt

Inläggav Kaktus » mån 07 jan 2019, 23:07

En bekants nya katt levde under badkaret i cirka en månad, innan den vågade sig fram.

annburleh
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav annburleh » ons 09 jan 2019, 20:53

Kaktus skrev:En bekants nya katt levde under badkaret i cirka en månad, innan den vågade sig fram.

oj, ja då har vi nog en lång bit kvar, hon ligger fortfarande i den ihoprullade mattan. kommer fram och äter när vi fyllt på i skålen och vi lämnar rummet hon befinner sig i. Sedan går hon nog tillbaka till mattan...

annburleh
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav annburleh » ons 09 jan 2019, 22:26

Jag funderar på om vi ska börja låta dörren till rummet hon finns i vara öppet. Nu har vi dörren alltid igenskjuten och går in en liten sväng då o då, pratar lite, gör rent i lådan o ger mat. Hon visar dig inte utan ligger där i mattan fortfarande. Vad tycker ni? Öppen eller stängd förr? Flytta matskålen nära dörren för sedan flytta dem strax utanför? Eller ska hon gå visa kontakt först?

Fragole
Überkatt
Überkatt
Katt: Honeydew och Pisco (huskatter)

Inläggav Fragole » ons 09 jan 2019, 22:32

Det är svårt att säga. Vissa katter blir bättre av att få komma ut och runt i hela huset/lägenheten, för andra gör det saken bara värre.
Eftersom hon fortfarande inte visar sig när ni är i rummet (om jag förstått det rätt) skulle jag nog inte göra något alls mer än det ni gör. Flytta inte runt på saker utan låt allting stå kvar som det är.

Användarvisningsbild
satanica
Überkatt
Überkatt
Katt: bengaler
Kontakt:

Inläggav satanica » tor 10 jan 2019, 09:45

Mammas katt låg under soffan en månad innan hon vågade sig ut. Nu kan mamma göra vad som helst med henne.
Finns det något annat i rummet än den ihoprullade mattan hon kan gömma sig i tex klösträd med många gömmen i. Katter gillar att ligga högt och spana och vissa blir mer trygg då vad jag märkt.
Jag skulle vara dörren stängd ett tag till. Sitt i rummet och bara är, leka lite försiktigt med kattlekssk med långt spö osv
Bild

Återgå till "Allmänt kattprat!"