Två katter - vill få en katt att hålla sig borta från sovlåda

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
jacobsthlm
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Två katter - vill få en katt att hålla sig borta från sovlåda

Inläggav jacobsthlm » ons 02 jan 2019, 11:00

Hej!

När vi köpte vår första katt för cirka 4 år sedan kom han i en resebur som han i från första stund har älskat. Han sover i den varje natt och går dit varje gång han vill vara ifred. Nu har vi dock köpt en ny liten kattunge som vi fick hem i augusti. Hon är helt underbar och de både kommer jättebra överens, leker och sover tillsammans, men vi har ett problem.

Den nya lilla katten dominerar vår stora katt. Bland annat går hon på natten in i hans bur och jagar bort honom därifrån.

Det gör ont i mig eftersom det alltid varit hans "sanctuary", hans enda plats i lägenheten som är helt hans egen.

Min fråga är därför - hur kan jag se till så att han får ha denna plats ifred?

Jag har köpt en annan identisk låda till den lilla katten men den är inte alls lika attraktiv som den stora kattens låda.

Alla tips uppskattas!

Tack på förhand :)

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Re: Två katter - vill få en katt att hålla sig borta från sovlåda

Inläggav Aziz » ons 02 jan 2019, 13:48

Bra ändå att ni har två likadana då kan ju den äldre katten ta den ena oavsett var den yngre befinner sig. Förstår att det gör ont i hjärtat att se den äldre bli bortskuffad men tror inte att du behöver oroa dig. Det verkar rätt vanligt att äldre katter tar stor hänsyn till små nykomlingar på ett sätt som kan verka lite deppigt ur den äldre kattens perspektiv men som går över eftersom den yngre katten växer på sig. Se bara till att ge den äldre katten ordentligt med uppmärksamhet, lek och gos så ordnar det sig nog.

Ett alternativ som jag själv övervägde när jag tyckte att vår yngsta katt var väl odräglig, var att sätta in kattlucka med chip till ett av rummen och bara låta den äldre katten få tillgången till det rummet. Blev aldrig av och kändes onödigt efter ett tag men det kan man så klart göra om man har gott om plats.

Återgå till "Allmänt kattprat!"