Bästa försäkringen kattunge (bråttom!)

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
birma-kattunge
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Bästa försäkringen kattunge (bråttom!)

Inläggav birma-kattunge » tis 01 jan 2019, 20:56

Vilken är den bästa försäkringen för en birmakattunge? Betalar hellre lite mer i månaden och har större försäkringsbelopp än att riskera att betala mycket om något händer.
Någon som sitter inne med ett supertips? Vi hämtar kattungen imorgon onsdag kväll om allt går som det ska.
Tack på förhand!

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Re: Bästa försäkringen kattunge (bråttom!)

Inläggav Yrhättans » tis 01 jan 2019, 21:10

birma-kattunge skrev:Vilken är den bästa försäkringen för en birmakattunge? Betalar hellre lite mer i månaden och har större försäkringsbelopp än att riskera att betala mycket om något händer.
Någon som sitter inne med ett supertips? Vi hämtar kattungen imorgon onsdag kväll om allt går som det ska.
Tack på förhand!

Vad har uppfödaren för försäkring? Det normala är att uppfödaren och köpare pratat om försäkring och att man fortsätter med det bolag som uppfödaren har (inte alltid men ofta). I vilket fall är det viktigt, mycket viktigt att ni har ett besiktningsintyg från vetr som inte är äldre än 7 dagar för att ni ska kunna försäkra.

birma-kattunge
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav birma-kattunge » tis 01 jan 2019, 21:28

Bara dold fel-försäkring finns från uppfödaren. Vi får med intyg från veterinär - men jag vill gärna försäkra samma dag (imorgon kväll sent), kan man det...? Uppfödaren känns mycket seriös och bra. Men jag har hört ett skräckexempel då ny ägare var lite långsam med att försäkra och det blev väldigt höga kostnader pga något hände med katten redan första dagen...

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » tis 01 jan 2019, 21:47

birma-kattunge skrev:Bara dold fel-försäkring finns från uppfödaren. Vi får med intyg från veterinär - men jag vill gärna försäkra samma dag (imorgon kväll sent), kan man det...? Uppfödaren känns mycket seriös och bra. Men jag har hört ett skräckexempel då ny ägare var lite långsam med att försäkra och det blev väldigt höga kostnader pga något hände med katten redan första dagen...

Ta kontakt med uppfödaren per telefon i kväll eller i morgon bitti. Be att få telnr till hennes kontakt på försäkringsbolaget. Jag är själv uppfödare och har ett ombud jag kan kontakta och det borde även din uppfödare ha. Ring och tala om vilken försäkring du vill, dom är duktiga på att hjälpa till med vad du behöver och be att kattungen försäkras från i morgon, se till att du har reg nr på kattungen när du ringer så går det lättare. Om du är med i någon kattklubb så tala om det, man brukar få rabatt då.
Jag brukar be mitt ombud kontakta varje köpare innan leverans så försäkring är klar när kattungen hämtas. Det kan du ge som tips till din uppfödare.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » tis 01 jan 2019, 21:51

Agria har försäkringsbelopp upp till 100 000kr och sänker inte ersättningen när katten blir äldre vilket är en fördel. Kanske andra bolag också ger 10% rabatt på premien om man är medlem i raskattsförening. För min ras ger agria iaf det om man är medlem i rasförening vilket i vårt fall är ren vinst då medlemsavgiften är så låg.

Är inte kattungarna försäkrade av uppfödaren?
Bild

Användarvisningsbild
satanica
Überkatt
Überkatt
Katt: bengaler
Kontakt:

Inläggav satanica » ons 02 jan 2019, 00:51

birma-kattunge skrev:Vilken är den bästa försäkringen för en birmakattunge? Betalar hellre lite mer i månaden och har större försäkringsbelopp än att riskera att betala mycket om något händer.
Tack på förhand!

Kolla med uppfödaren om kattungen inte redan är försäkrad för då kan du bara skriva över den på dig. Då slipper du karensen :)
Jag har Agria och är väldigt nöjd med dem iaf. De har även ett Agria kort (kreditkort) som jag rekommenderar att införskaffa om man kan som är gratis för de som har Agria som försäkringsbolag. Man få då bla rabatter på självrisken om man betalar med kortet och man behöver inte vara orolig att man inte har pengarna till vård om det blir en akut kostnad.
Bild

Återgå till "Allmänt kattprat!"