Tips på att få livlig katt att vara lugn på natten

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Kattarina22
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Tips på att få livlig katt att vara lugn på natten

Inläggav Kattarina22 » ons 19 dec 2018, 19:38

Har en ungkatt på 7 månader som väcker oss varje morgon vid fem- sex. Det börjar bli olidligt nu. Det går inte att stänga dörren till sovrummet, för då krafsar han och hoppar mot handtaget. Jag vill inte ha honom ut hela natten. Han somnar ofta vid elva när vi går och lägger oss, men vaknar och ska hoppa upp och ner i sängen, jama, krafsa mot sängen, pilla med tassen på böckerna på sängbordet mm.
Han söker uppmärksamhet och har ju tyvärr fått det, i form av antingen, kel, mat, eller utgång. Men det håller inte längre att behöva gå upp den här tiden varje morgon.
Vad ska vi göra? Vi har även testat att leka med dem på kvällen, men han vaknar ändå vid fem.
Brukar dom bli lugnare i energin efter kastrering, min man håller på att bli galen...

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Re: Tips på att få livlig katt att vara lugn på natten

Inläggav Aziz » ons 19 dec 2018, 21:05

Kattungar kan vara olidligt livliga och det lugnar sig när de blir äldre. Som du själv skriver så blir de lätt uppmuntrade om man ger dom uppmärksamhet så det gäller att vara envisare än katten. Ni kan försöka förse honom med leksaker som han kan sysselsätta sig med själv. Kanske är han hungrig tidigt på morgonen och då kan det hjälpa om ni ser till att han har ordentligt med mat, gärna i en aktivitetsleksak (om han äter torrfoder). Det skulle kunna vara idé att stänga dörren och sova med öronproppar, alternativt att fösa ut honom ur sovrummet om han stör när han kommer tidigt på morgonen och därefter somna om med öronproppar. Då lär han sig förhoppningsvis med tiden var gränsen går för vad han kan göra utan att bli utkörd. Se till att ni har kattanpassad inredning så att han har saker att klättra på och gärna sitta och titta ut. Men som sagt kattungar är livliga och har en enorm energi, Bara att stå ut och leka, leka, leka. De blir trots allt vuxna snabbt.

Kattarina22
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Kattarina22 » tor 20 dec 2018, 00:36

Problemet är att jag jobbar natt- kommer hem vid två på nätterna och hinner precis komma in i djupsömn när han vaknar och är livlig vid sextiden.
Det funkar inte att stänga dörren tyvärr då han istället står och krafsar på den.
Men jag ska tänka på det där med mat. Oftast är det tomt i skålen på morgonen. Ska lägga på ordentligt mer mat och altiveringsboll med mat i var ingen dum ide!

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » tor 20 dec 2018, 17:37

Ja prova med att lägga mat i aktiveringsleksak innan du lägger dig. Öronpropparna tänkte jag skulle lösa just det där med rafsandet på dörren. Själv sover jag med öronproppar och lägger telefonen under kudden, då vaknar jag av vibrationen när alarmet går och riskerar inte att försova mig.

Återgå till "Allmänt kattprat!"