Fd hemlösing eller raskatt? Vem trivs bäst?

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Brommakisse
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Fd hemlösing eller raskatt? Vem trivs bäst?

Inläggav Brommakisse » fre 14 dec 2018, 09:27

Hej på er!
Vilken typ av katt tror ni skulle kunna trivas hos oss? Jag och min sambo bor i en tvåa på 56 kvm med två hundar på ca 6-7 kilo. De är kattvänliga men den ena hunden är ganska ung så han kan vara stojig. Har dock stor respekt för katter och lyssnar direkt om en tass höjs eller katten fräser.

Nu funderar jag på att skaffa katt igen. Men är lite skraj. För några år sedan tog vi nämligen hand om en fd hemlös kattunge. Vi gjorde allt för att hon skulle trivas men hon lärde sig aldrig trivas som innekatt och det visade hon genom att kissmarkera överallt. Vi kämpade med detta i drygt två år, på alla möjliga och omöjliga vis, men det gick inte. Vi fick ta det tunga beslutet att omplacera henne och när hon fick tillgång till utevistelse försvann problemet. Med den historian i bagaget är jag lätt ärrad och livrädd att en ny katt inte ska trivas som innekatt eller få sina behov tillgodosedda.

Hur kan jag vara säker på att inte hamna i samma situation igen? Vilken typ av katt ska jag kika efter? Ras, ålder, bakgrund?

Jag bor inte på en plats där det är lämpligt för en katt att vara utekatt - men får också lite ont i magen av tanken på att stänga in katten i lägenheten. Tänk om den mår dåligt av det? Inte är nöjd?

Tacksam för råd!

ApanAnn
Gurukatt
Gurukatt
Katt: Chilla och Chaplin, huskatter

Re: Fd hemlösing eller raskatt? Vem trivs bäst?

Inläggav ApanAnn » fre 14 dec 2018, 22:38

Före detta hemlösingar kan trivas alldeles utmärkt inne. Jag har två som verkar trivas bra hos oss. De har möjlighet att få lite luft på nätad balkong men är främst innekatter.

Oavsett vilken väg du går så är det viktigt att prata med katthemmet eller uppfödaren om vilken sorts hem du kan erbjuda så att de kan föreslå vilken katt som kan trivas där. Det är bra om katten redan är hundvan så att den inte blir skrämd av sina nya rumskompisar. Det är alltid bra att bygga på höjden och se till att katten får ha hundfria platser. Även om de blir bästisar måste katten få vara ifred på lådan/lådorna och ha möjlighet att gå undan/klättra undan. Flera kattlådor kan vara smart om du är orolig för kiss på fel ställen.

Oavsett raskatt eller hittekatt kan kissproblem uppstå. Förebygg genom att undvika raser som är kända för att kissmarkera mycket, kastrera tidigt, se till att lådsituationen passar katten (anpassa vid tecken på stress eller missnöje).

Hoppas du hittar en katt som trivs hos er!

Användarvisningsbild
Weaxzezz
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Shroomy, huskatt

Inläggav Weaxzezz » mån 17 dec 2018, 21:24

Jag hade fokuserat mindre på ras/ursprung och mer på nuvarande situation, alltså, att inte ta en katt direkt från katthem eller gatan, utan att i sådana fall ta en omplacering där nuvarande hemmet har bra koll på kattens behov och beteende, plus att ni kan få ha katten en testperiod.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » tis 18 dec 2018, 10:00

Skulle satsa på en vuxen katt som är lugnare än en kattunge. Tror det bästa är att ta en katt från ett bra katthem och där katten bott i jourhem som innekatt och även med hund där. Då vet ni att katten fungerar med hund och som innekatt. Sätt upp hyllor på väggen, ngt högt klätterträd så katten kannkomma undan från hundarna om katten vill. Se till att katten får ha lådorna i fred och även har matskålar i fred, enkelt genom att ställa matskål högt.
Bild

Återgå till "Allmänt kattprat!"