Min älskade katt somnade in för 2 veckor sedan.

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
Mirri
Orakelkatt
Orakelkatt
Katt: Pontus,13 år och huskatt.

Min älskade katt somnade in för 2 veckor sedan.

Inläggav Mirri » tis 27 nov 2018, 14:24

Hej alla på forumet!

Ni som varit på forumet länge kanske minns mig och Pontus? Ser nu när jag loggar in att vi inte varit aktiva här på över 1 år. Pontus somnade in för 2 veckor sedan. Det som hände var följande: Det hela började med att han matvägrade lördagen den 10 nov. Han ville inte heller gå på lådan och uträtta sina behov. När han matvägrat i ett dygn ringde jag veterinären och åkte därefter in med honom. Hon kände på hans mage samt. vätskade upp honom via dropp. Jag fick med mig en sorts paté som jag skulle blanda med vatten, sätta det i en spruta och sedan spruta in det direkt i munnen på honom. Jag försökte, men det var svårt. 20 min efter försöket kräktes han.

Natten mellan den 11-12 nov, d.vs. söndag - måndag ville han vara nära mig. Han sov antingen i fotändan eller bredvid min huvudkudde. Han försökte kräkas vid fyra tillfällen. Vid två av dem lyckades han. Jag ringde åter till veterinären måndagen den 12 nov. och sa hur natten varit samt. att matningen inte fungerade. Jag fick åka in med honom igen och denna gång fick jag lämna honom där för att det skulle tas prover och göras undersökningar. Det de ville göra var: vätska upp honom, ta blodprover, ta röntgenbilder ( både vanliga bilder samt. kontraströntgenbilder). När han legat inne i 4,5 timmar ringer jag och kollar läget. De säger att han svarar inte som han borde på behandlingen samt. att hans levervärden är dåliga. Vi tar beslutet att han ska stanna en natt till.

Klockan 10.00 på tisdagen den 13 ringde jag upp veterinären igen för att kolla läget. De säger då att de gjort en kontraströntgen under morgonen och inväntar resultat av denna. Vidare säger de att Pontus bara blir sämre. Nu är alla hans värden dåliga.

Kl.13.20 samma dag ringde de upp och sa att de fått resultat på kontraströntgen:

Pontus tarmar arbetade inte alls. Det stod helt stilla i hans mage. De sa att de 1) Kunde göra en operation och kolla vad det var som orsakade stoppet eller 2) Låta honom somna in. Jag frågade då ifall han skulle lida av en operation, varpå veterinären svarade att risken fanns. Jag sa då att jag inte ville att han skulle lida, utan jag ville hellre att han skulle få ett värdigt avslut. Jag kom dit vid 15.30. De hade gjort i ordning ett rum som hade en ljuslykta med ett elektriskt ljus. Jag hade tagit med mig Pontus favoritfilt hemifrån som de lade honom på. Jag fick sitta med honom, klappa honom, prata med honom och tacka honom för allt tokigt, roligt och mysigt vi fått uppleva ihop. Sedan kom veterinären in och gav honom en spruta med något lugnande innan hon avlivade honom. På onsdag morgon när jag vaknade kom jag att tänka på att det tokigaste Pontus gjort var att bita sönder en telefonräkning så jag inte kunde se OCR- numren. Jag fick ringa Telia och be om en ny. Kvinnan i kundtjänsten skrattade gott när jag berättade min historia. :-)

Blir nog en till katt sedan när jag sörjt klart Pontus. Saknar honom särskilt mycket när jag sitter i soffan och ser på tv. Är så van vid att han myser i mitt knä då. Ligger han inte i mitt knä så ligger han i min rullstol. Han brukade även ligga i rullstolen när jag låg på britsen och tränade. Jag tittar även på klockan vissa tider på dagen för att jag är van vid att han brukar få mat just då. Samtidigt är jag glad och tacksam över att vi fick 15,5 år ihop. Det är inte fy skam! :heart:

Min nya katt kommer troligtvis bli en vuxen katt från Djurskyddet. Visst är kattungar söta, men de har lite för mycket energi för att passa mig och mina nedsättningar.
Mitt nya liv- det bästa livet som finns! :-)

Fragole
Überkatt
Überkatt
Katt: Honeydew och Pisco (huskatter)

Re: Min älskade katt somnade in för 2 veckor sedan.

Inläggav Fragole » tis 27 nov 2018, 16:15

Beklagar sorgen :hug: :rose:

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav mjlee » tis 27 nov 2018, 16:50

:rose: :hug:

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » tis 27 nov 2018, 17:07

Beklagar sorgen :rose:

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » tis 27 nov 2018, 18:55

Beklagar sorgen :rose: Han var en katt med stor personlighet, tugga sönder OCR-nr, kanske han tyckte att det var bättre med kattleksaker än en dum räkning?

:hug:
Bild

Lavine
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Lavine » tis 27 nov 2018, 19:00

Beklagar sorgen. :rose: Ni fick många år ihop ändå. :-)

Användarvisningsbild
Magica de Hex
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Fluffisar och gostroll <3

Inläggav Magica de Hex » ons 28 nov 2018, 03:08

:rose: :consoling:
Bild

Användarvisningsbild
perkele
Moderator
Moderator

Inläggav perkele » ons 28 nov 2018, 05:48

:rose:
The thing about fairy tales is... there's always some truth in them.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » ons 28 nov 2018, 12:01

:rose:
Beklagar sorgen

Återgå till "Allmänt kattprat!"