Kastrerad, ny katt?

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Abachus
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Kastrerad, ny katt?

Inläggav Abachus » lör 24 nov 2018, 15:19

Hejsan :)

Nu har vi kastrerad, chippad, vaccinerat vår 5 år gamla hankatt "Nisse" som sig bör.
Men...vad har hänt med honom efter kastreringen!...
Han leker hela nätterna vilket gör att vi sover dåligt, han har börjat vässa klorna på möbler och annat, inte heller kul.

Dessutom är det lite sorgligt att se den så tidigare tuffe Nisse mesigt sitta i fönstret och titta när hans gamla kombatanter "kissar över" hans revir som han kämpat så för tidigare :( Ja han har blivit en "hen"...lite sorgligt faktiskt.

Tidigare kom han in på morgonen, åt , sov, gick ut på kvällen, rörde inget i hemmet, lugn, fin , trygg. Nu vill han aldrig gå ut, bara 10-15 minuter max.

Nu vet vi inte om vi kan ha honom kvar "tack vare" kastreringen, det är inte längre samma katt även om vi förstår att det är nödvändigt med kastrering, borde inte veterinär upplysa om vilka personlighetsförändringar som kan inträffa?
Vi saknar vår gamla katt.

Marsipan & Strössel
Kattunge
Kattunge

Re: Kastrerad, ny katt?

Inläggav Marsipan & Strössel » lör 24 nov 2018, 15:27

Hur länge sen är det som ni kastrerade honom? Oftast brukar de bli lugnare efter en kastrering. Har ni gjort någon annan förändring i ert liv?

Abachus
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Abachus » lör 24 nov 2018, 22:39

Hej..

Ca 2 månader sedan, och nej inga förändringar alls. Det är som om det är en helt annan katt, och jo...han har blivit lugnare på det sättet att han inte är ute så mycket längre.
Han brukade tillbringa mycket tid att patrullera och försvara sitt område, tycker lite synd om honom nu på ett sätt och känner oss lite skyldiga till att ha tagit ifrån honom hans naturliga beteende :( ( även om vi vet att det är nödvändigt).

Men om vi vetat att han skulle bli en vilde hemma så skulle vi nog ha gett bort honom till bekanta som bor avsides långt ifrån andra katter där han kunnat fått vara sig själv.

Vi får se hur många fler sömnlösa nätter vi orkar med.. han beteer sig som en kattunge på nytt, helt ointresserad av att vara ute.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » lör 24 nov 2018, 22:50

Här hemma brukar det ta cirka 6 mån innan kastreringen visar sig ordentligt.
Första tiden gäller det att busa rejält varje kväll så sover de bra på natten. När man inte längre behöver använda all energi till att tänka på töser finns det rum för annat.
Att han inte är ute lika mycket är också för att han inte behöver vakta sitt revir som förr, men han kommer med tiden att ta tillbaka närmaste delen runt ert boende. Min kastrathane vaktar sina töser och nåde den katt som försöker ta sig in på tomten, men det tar som sagt lite tid och tålamod från er sida.
Med mycket lek och bus kommer ni att få en mysig pojke som uppskattar en lekstund och att krypa upp i soffan med er.
Ni gjorde alldeles rätt som kastrerade, hellre en busstund på kvällen än en katt som med tiden vandrar längre och längre bort och större och större risk att han blir skadad eller inte kommer hem alls.
Att han klöser på möbler är också för att han inte är ute så mycket och behöver vässa sina klor. Ett bra klösträd och börja öva på att klippa klor, finns trådar om hur man bäst lär katten att bli kloklippt. Om man inte går det kommer klorna på sikt att växa i en "böj" och gå in i trampdynan och det är väldigt smärtsamt.

Abachus
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Abachus » sön 25 nov 2018, 09:20

Hej och tack för ditt svar.

Jag är rädd för att det inte finns ork för så mycket "bus" då vi båda ofta jobbar sent och vi vant oss vid den gamle Nisse som skött sig själv, kommit och gått, kelat och myst när han velat...men var en utpräglad utekatt, van trafik, hundar, räv och andra farligheter utomhus, en liten tuffing som kunde ge sig i kast med betydligt större katter och även räv.... lite sorgligt att se honom nu som sagt, fråntagen en del av sin personlighet som det ju faktiskt blir.

Vi får se om det lugnar ner sig över tiden, alternativet är att han får vara ute över natten så som han tidigare var, men det känns inte heller så snällt då han inte alls vill vara ute mer än några minuter nu.

Vi väntar och ser.

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » mån 26 nov 2018, 08:51

Jag tycker inte att ni behöver tycka synd om Nisse, det är kanske ingen drömtillvaro att behöva slåss med andra katter och rävar för att försvara revir och liv. Tänk på att han även utan kastraring skulle åldras och kanske inte orka försvara reviret i längden och till slut bli rävmat. Inte så kul i längden för Nisse. Lek mår alla katter bra av och ni kan väl förse honom med lite roliga leksaker och er själva med öronproppar. Som skrivs här ovan så lugnar han sig nog med tiden. Det vore som du själv skriver verkligen inte snällt att tvinga honom att vara ute på natten när han själv inte vill med risk att han blir attackerad dessutom. Nisse har blivit en glad kattunge igen ni får ta det därifrån, inte överger man väl en familjemedlem för att han leker. ;-)

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » mån 26 nov 2018, 10:17

Rädda soffan gemom att köpa en hög klöspelare och eller ett klätterträd. Zooplus.se har bra och billiga sådana. Lägg en filt i soffan så skyddar ni ytterligare.

För att sysselsätta Nisse finns massor av bra och billiga leksaker. Mjuka skumgummibollar låter inte mkt, piprensare gillar min hankatt att leka m nattetid. Cat it bollbsna m blinkande boll gar roat mina katter många nätter osv.

Kör ett rejält lekpass innan ni lägger er. 5 till 10 minuter med vippa eller laserpekare så han får ut sin energi.

Sätt upp fågelmatare på ngt fönster. Vivara.se har matare m sugpropp. Gillas av fåglarna och kommer sysselsätta Nisse dagtid. Har han varit igång mer dsgtid så sover han mer på natten.

Ni är Nisses familj och hela hans värld! Stäng inte ute Nisse nu när det dessutom börjar bli kallt. Han tar igen tid nu med att leka, det kommer lugna sig!
Bild

Användarvisningsbild
Weaxzezz
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Shroomy, huskatt

Inläggav Weaxzezz » tis 27 nov 2018, 09:42

Jag tänker att det kan vara så att han inte längre vill slåss med de andra katterna och försvara sitt revir, och därför stannar inne. Har ni möjlighet att näta in trädgård eller uteplats så skulle jag göra det, om inte annat för att hålla de andra katterna borta så att Nisse kan känna sig trygg ute och bli mer aktiverad! Har själv en katt som älskar att vara ute men som avskyr andra katter, och kan tänka mig att om de fick gå nära huset hade hon aldrig gått ut, även om hon då blivit understimulerad.

Abachus
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Abachus » tis 27 nov 2018, 20:14

Hej och tack för alla svar :)

Saken är den att vi båda jobbar, ofta sent, långa dagar, trötta slitna när vi kommer hem så det finns inte mycket ork kvar för lek.
Om vi velat ha en "kattunge" med allt vad det innebär med lek, bus, etc etc så hade vi skaffat en sådan....men nu verkar vi ha fått en kattunge i vuxet format vilket inte alls var tanken .
Kanske vi var dåliga på att ta reda på hur katten kan förändras efter kastrering?..kanske man borde informerat hos veterinären bättre?

Vi får avvakta någon månad så får vi se om det ser annorlunda ut.

Mvh
B

Abachus
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Abachus » tis 27 nov 2018, 20:25

Jo...Nisse är inte på något sätt rädd att vara ute, inte alls, han kan sitta mitt ute på gräsmattan och kika på grannkatterna när dom förvånat promenerar förbi där han tidigare jagade iväg dem.
Han har helt enkelt tappat intresse för ett normalt kattliv sorgligt nog.
Även om kastrering är ett måste, och tryggare för katten på sikt, så är det ju ändå en stympning av katten och dess normala beteende, det går inte att komma ifrån .

Men som sagt, vi får se över tiden vad som händer.

Mvh
B

Iza
Superkatt
Superkatt

Inläggav Iza » mån 17 dec 2018, 18:16

Jag tänker att om ni jobbar långa dagar så kanske han ligger och sover när ni är borta och vaknar när ni kommer hem, full av energi och bus. Sen tror jag inte att han går och sörjer sin förlorade mandom utan han anpassar sig till de nya omständigheterna. Jag tror det är ni som har dåligt samvete helt i onödan. Jag säger som övriga, ge det lite tid så anpassar nog både han och ni er.

Användarvisningsbild
Lavine
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Lavine » mån 17 dec 2018, 20:30

Abachus skrev:Kanske vi var dåliga på att ta reda på hur katten kan förändras efter kastrering?..kanske man borde informerat hos veterinären bättre?

Det finns inget facit på det, så det tycker jag inte man kan säga. Ni hade heller i min mening inte kunnat låta bli att kastrera, en fertil hane ska bara inte gå lös på bygden.

Jag tror som Iza sa. Energi som han förr la på att springa ute och leta honor och hålla borta hanar vänds nu till väntan och lek med er. Hoppas ni alla landar i en lagom situation snart. :-)

Återgå till "Allmänt kattprat!"