Ofarliga dofter som katter inte tycker om

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
pandora o medea
Ungkatt
Ungkatt
Katt: Bondkatter

Ofarliga dofter som katter inte tycker om

Inläggav pandora o medea » lör 24 nov 2018, 15:01

Jag skulle vilja ha tips på ofarliga dofter som katter inte tycker om- dofter som man kan lägga ut på platser inomhus där man vill att katterna ska hålla sig borta- för deras skull.

Citronskivor- testat men funkar jättebra i blomkrukorna, men inte på detta ställe. Hur är det med ättika? Pepparmintsolja? Det måste vara ofarligt - om de av misstag skulle råka gå i det å därefter slicka i sig det.....

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Re: Ofarliga dofter som katter inte tycker om

Inläggav Yrhättans » lör 24 nov 2018, 22:44

pandora o medea skrev:Jag skulle vilja ha tips på ofarliga dofter som katter inte tycker om- dofter som man kan lägga ut på platser inomhus där man vill att katterna ska hålla sig borta- för deras skull.

Citronskivor- testat men funkar jättebra i blomkrukorna, men inte på detta ställe. Hur är det med ättika? Pepparmintsolja? Det måste vara ofarligt - om de av misstag skulle råka gå i det å därefter slicka i sig det.....

Funderar. Om citron fungerat går det att ställa en liten skål med potpurri apelsin/citron på stället? Om man är rädd att katten ska få i sig finns det små krus med hål så doften kommer ut. Om du har det i en sån kan du även esteriska oljor med citrusdoft. Kom bara ihåg att sådana oljor måste vara i krus eftersom det är giftigt om dom kommer åt den.

Användarvisningsbild
satanica
Überkatt
Überkatt
Katt: bengaler
Kontakt:

Inläggav satanica » sön 25 nov 2018, 13:01

pandora o medea skrev:Jag skulle vilja ha tips på ofarliga dofter som katter inte tycker om- dofter som man kan lägga ut på platser inomhus där man vill att katterna ska hålla sig borta- för deras skull.

Om katten tex gör behov utanför kattlådan är det viktigt att se över antal kattlådor, vilket strö man använder, om nån är fertil osv. Hjälper det behöver man inte strö saker inom hus. Till och med feliway i el-uttagen kan hjälpa också. Gräver de i blomkrukar har jag sett några klippa nylonstrumpa över så jorden döljs.
Klöser katter på möbler kan man sätta filtar, dubbelhäftande tejp mm.
Bild

Användarvisningsbild
pandora o medea
Ungkatt
Ungkatt
Katt: Bondkatter

Inläggav pandora o medea » sön 25 nov 2018, 15:10

Det är inget urin beteende. Ser att jag var otydligt med att beskriva vad det är för beteende. Det handlar om ett bord där vi har bla skivspelare som de gillar att hoppa upp och mellanlanda på när de busar och sedan vidare till klätterträdet. Bordet isig är lite ostadigt, gammalt och skivspelaren mår inte bra av att katterna studsar på den.
Testat att flytta bordet, men det verkar vara i bra höjd och kul "leksak" att hoppa upp på :D

Citronskivor är utlagda men intresset för att hoppa upp är större, så därför tänkte jag någon "starkare" doft som avskräcker dem. Krus var ju bra- eller kanske en burk med hål i. Då skulle ju tex ättika kunna funka eller pepparmintolja- utan att risk för kladd, att de hoppar rakt i vätskan eller smakar på det.

Kulan
Superkatt
Superkatt
Katt: Donna MCO-tjej, Poppe husishane

Inläggav Kulan » sön 25 nov 2018, 16:10

Du kan testa att lägga nåt på bordet som är läskigt att hoppa på. Det ska ramla ner och föra oväsen. Jag tänker på typ stenkulor, rostfria saker från köket som man staplar på ett ostadigt sätt. Eller på nåt sätt tejpa fast pinnar runt bordet och dra ett snöre runt, som en hage. Så det liksom inte är den vanliga platta ytan man hamnar på när man hoppar upp.
Ragdoll och huskatt

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » sön 25 nov 2018, 20:28

Rörelseaktiverad luft på burk?

https://www.lantkompaniet.se/innotek-ss ... OQEALw_wcB

Finns säkert billigare varianter på annat håll.
Bild

Användarvisningsbild
mirror
Mogen katt
Mogen katt
Katt: Norsk skogkatt

Inläggav mirror » ons 28 nov 2018, 15:08

Gjelder dette unge katter eller eldre katter? Jeg tror ikke dufter vil ha så stor effekt når dine katter hopper opp eller ned på noenting som et bord.

For alt i verden aldri bruk ting som er etsende som eddik (sterkt sur i konsentrert form) eller lignede. Sitron syra er mye mindre sur enn eddik og har også en annen lukt. Sterke lukter er også ikke et så presis verktøy til å sette grenser for hvor en vil få lov å gjøre noe eller ikke.

Med Amira gikk det ganske lang tid innen hun sluttet å interesse seg for ledninger. Første brukte jeg skåler med sitron vann i og når det ikke funker lengre gikk jeg over til å smørje noen ledninger for å få henne til å forstå at dette skulle hun ikke interessere seg for. Sitron vann er bedre til steder der virker som en zone, så lenge det er noen vann i skålene (tørrer veldig hurtig ut når det er varmt i huset). Å smørje inn ledninger er mer presis, men krever også at ledningene kan tåle det og det kan bli litt kladd andre steder.

Kan dere ikke flytte skivespilleren til et annet sted for å unngå at det vil gå i stykke? Det virke som om kattene ikke vil gi seg, dersom dere alle rede flyttet selve bordet. Kan det være at dere gir dem alt for mye oppmerksomhet når de hopper opp eller ned på bordet?

Kan ikke dere bruke noe glatt og hardt som en brikke på bordet? Kattene kanskje ikke ville like å lande på hard og kall metall eller plastikk? Typ noen som dette, fast så stor at det dekker der kattene hopper.

https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10018325/

Återgå till "Allmänt kattprat!"