Vänja katt vid kloklippning etc.

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
scilla
Professionell katt
Professionell katt

Vänja katt vid kloklippning etc.

Inläggav scilla » fre 09 nov 2018, 19:17

Jag har nyss adopterat en 7 månaders sphynx. Han omplacerades då de förra ägarna tyckte att han blev stressad av deras hund. När han kom till oss var han superstressad men har lugnat sig ganska fort, han och vår andra sphynx kommer inte jättebra överens redan, de sover, äter och leker ihop.
Mitt problem är att han blir jättestressad av all form av skötsel såsom kloklippning, öronrengöring och att torka av klofalsarna som ändå är såna saker som sphynxar behöver hjälp med. Bad är inte att tala om. Vet att det är många här som håller på med skyggisar, vad brukar oftast funka bäst.
1. Att pilla en kort stund varje dag så vänjer dom sig.
2. En ordentlig genomgång när det behövs och hoppas att de lugnar sig med tiden?
3. Annat mycket bättre förslag?

Vill ju bara att han ska slippa vara stressad här.

Fragole
Überkatt
Überkatt
Katt: Honeydew och Pisco (huskatter)

Re: Vänja katt vid kloklippning etc.

Inläggav Fragole » fre 09 nov 2018, 21:22

Jag försöker klippa klorna när Pisco är lugn. Efter en lång lekstund eller när han bara ligger och myser i famnen. En regel är att inte ta alla klorna på samma gång. Står han bara ut med att en klo blir klippt så får det vara så. Sedan brukar jag med jämna mellanrum, speciellt vid gosstunder röra, klappa och hålla i tassarna men utan att göra något. Ingen kloklippning eller så. Bara som en del av resten goset.

Nu vet jag inte hur en lilla är i övrigt. Om han går med på att bli klappad och gosad med eller om han drar sig undan. Älskar han gos men inte klarar av att man rör tassarna kan det vara bra att först få honom att acceptera beröring av tassarna. Uppmuntra med lek eller godis, visa att tassberöring inte är lika med kloklippning.

Sen som med allt annat när det kommer till skyggisar så är det tålamod, tålamod och tålamod som gäller. Och att hålla sig lugn. Acceptera bakslag, acceptera att man inte får som man vill.

Användarvisningsbild
scilla
Professionell katt
Professionell katt

Inläggav scilla » fre 09 nov 2018, 22:44

Fragole skrev:Jag försöker klippa klorna när Pisco är lugn. Efter en lång lekstund eller när han bara ligger och myser i famnen. En regel är att inte ta alla klorna på samma gång. Står han bara ut med att en klo blir klippt så får det vara så. Sedan brukar jag med jämna mellanrum, speciellt vid gosstunder röra, klappa och hålla i tassarna men utan att göra något. Ingen kloklippning eller så. Bara som en del av resten goset.

Nu vet jag inte hur en lilla är i övrigt. Om han går med på att bli klappad och gosad med eller om han drar sig undan. Älskar han gos men inte klarar av att man rör tassarna kan det vara bra att först få honom att acceptera beröring av tassarna. Uppmuntra med lek eller godis, visa att tassberöring inte är lika med kloklippning.

Sen som med allt annat när det kommer till skyggisar så är det tålamod, tålamod och tålamod som gäller. Och att hålla sig lugn. Acceptera bakslag, acceptera att man inte får som man vill.

Jag tror egentligen han är rädd för att bli fasthållen, han spinner och stryker ansiktet mot både mig och mina barn men vill inte att vi klappar tillbaka. Han ligger inte i knät eller bredvid men springer runt oss hela tiden. Familjen jag köpte honom av hade 8 barn, så jag gissar att det var många famnar som ville hålla och bära honom när han var en liten skrutt.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » lör 10 nov 2018, 12:55

Gillar han godis? I så fall kanske det kan fungera med att klappa på tass - godisbit osv så att han associerar skötselbestyren med ngt positivt.

Oj, 8 barn? Jag tror att det är många katter som nog skulle tycka att så många barn är stressande. Med tiden kommer han nog att slappna av mer och när han ser att din andra katt inte är rädd för sådana saker är det inte farligt.
Bild

Stig-Britt
Überkatt
Überkatt

Inläggav Stig-Britt » lör 10 nov 2018, 22:52

Absolut inte försöka klippa alla i en omgång mha fasthållning. Ju obehagligare han upplever det ju värre kommer de bli.

Pilla lite och belöna med något han gillar. När han är van vid att du pillar på tassarna, ta en klo i taget. Minimalt med fasthållning, maximalt med belöning. Det och tid så kommer det ge med sig.
I won't yield before a man.

Användarvisningsbild
scilla
Professionell katt
Professionell katt

Inläggav scilla » sön 11 nov 2018, 09:33

Vi får ta lite pillande varje dag med lite dreamies som hjälp. Det går framåt varje dag, det kom väl lite som en chock för mig hur stressad han är. Dessutom är ju många sphynxar fullständiga plåster och så skyr han närkontakt som elden.
Han behöver absolut inte bli en knäkatt om han inte vill bara jag känner att stressen lägger sig och att han känner sig lugn och trygg.

Återgå till "Allmänt kattprat!"