Få kattunge att sluta hoppa upp på diskbänken

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Kattarina22
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Få kattunge att sluta hoppa upp på diskbänken

Inläggav Kattarina22 » tis 02 okt 2018, 09:38

:swear: jag har ett problem- att få kattungarna att inte hoppa upp på köksbordet och diskbänken under natten- eller att behöva lämna tillbaka dem. (Min pojkvän står inte längre ut)

Det är två kattungar, ca 5 och en halv månad. Dagtid har vi fått bort problemet delvis med vattenspruta å att fräsa. Men nattid kan vi vakna av att de hoppar upp på borden och diskbänkarna i köket.

Vi vill inte ha katter som går på bord och diskbänkar och min pojkväns tålamod är snart i bristgränsen- han var inte beredd på att det skulle vara jobbigt att ha kattunge....

Finns det något man kan lägga på bänkar å bord som gör att de inte vill hoppa upp?

Användarvisningsbild
Lurvpöse
Moderator
Moderator
Katt: Huskatterna Doxy och Midna

Re: Få kattunge att sluta hoppa upp på diskbänken

Inläggav Lurvpöse » tis 02 okt 2018, 11:15

Det är skitjobbigt att ha kattungar... det kommer bli lite bättre när de växer upp. Era katter befinner sig just nu i en fas när de testar gränser och är "barnsliga".

Varför är det ett sådant problem att de befinner sig på bordet? Diskbänken kan jag förstå p g a faror med varma plattor.

Mina katter får vara på bordet så länge vi inte äter och de har lärt sig skillnaden. Jag har bara lyft ned dem varje gång de hoppat upp. Man får göra det tusen gånger men till sist går det in.

Förvara inget som är spännande på diskbänk och bord. Tina mat i ugnen eller micron.
Röj undan i fönster så att de kan sitta där och spana istället för på bordet.
Pix (200?-2015) fattas oss. <3

Safia
Gurukatt
Gurukatt
Katt: 3 husisar från misärhem/koloni

Inläggav Safia » tis 02 okt 2018, 14:10

Vissa har också bra resultat av att ställa en pall/stol vid köksbänken eller bordet så att katten får "vara med" och se vad som händer utan att den med nödvändighet behöver vara uppe på bänken eller bordet.
Ägd av nervknippet och ångestmissen Jaromir, bossen i huset Jacek och blinde Vilbert.

ApanAnn
Gurukatt
Gurukatt
Katt: Chilla och Chaplin, huskatter

Inläggav ApanAnn » ons 03 okt 2018, 10:17

Oj, är din pojkvän verkligen beredd på det här med katt? Gå på bord och bänkar är garanterat inte det jobbigaste de kommer att hitta på. Ta ett snack om vad ni har för förväntningar på katterna. Om han väntar sig en lugn och snäll katt som ligger och spinner på en kudde så kanske en stillsam och till åren kommen kisse hade varit bättre än två ligister, jag menar kattungar. Katter skapar extra stök, och som människa behövs en del anpassningar.

Hur har ni det med ”godkända” höga platser? Ett rejält klätter/klösträd vid ett fönster är säkert roligare att spana från. Det måste finnas ett ja för varje nej. Nej, inte diskbänken, men här får du klättra upp. Om uppfostringsmetoden går ut på att skrämma bort dem från förbjudna platser kommer de bara att gå upp där när ingen finns som kan säga ifrån. I värsta fall blir de skygga för de elaka tvåbeningarna som fräser och skvätter vatten utan vettig anledning.

Försök ta på kattglasögonen och förstå varför bänken är spännande.
- Luktar mat? Se till att det aldrig finns mat eller smulor där. Locka med smaskigt godis någon annan stans för att flytta matassociationen dit. Torka alltid av innan och efter matlagning för säkerhets skull.
- Bra utsiktsplats? Skapa en ännu bättre!
- Nyfiken katt som måste lägga nosen i blöt överallt? Ja jag vet inte...

Chilla ligger ofta som en drottning på köksbordet när vi kommer hem. Det är bara att torka av innan användning. Ett kattfritt köksbord är inte en strid jag är beredd att dö för, och Chilla är troligen tjurigare än mig.

Användarvisningsbild
Thaeri
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Huskatt

Inläggav Thaeri » sön 07 okt 2018, 21:37

Kattarina22 skrev:Vi vill inte ha katter som går på bord och diskbänkar och min pojkväns tålamod är snart i bristgränsen- han var inte beredd på att det skulle vara jobbigt att ha kattunge....

Då vill ni inte ha katter alls ;-)

Jag har den där till åren komna kissen som mest ligger och spinner, visserligen på mig och inte en kudde, men det är ju bara ett plus :-)

Hur som helst, jag har ett parallellkök och han får vara på sidan med mikron utom när jag grejar där, medan den med spis och diskbänk är totalförbjudet område av säkerhetsskäl om inte annat. Normalt sett håller han sig därifrån så länge jag är hemma och vaken, men har han minsta misstanke om att det kan finnas något ätbart som han kan komma åt så blir regler möjligtvis till vaga riktlinjer, i alla fall om jag befinner mig i ett annat rum.

På natten och när jag inte är hemma vet jag med mig att han kommer att hoppa upp där, så om det av någon anledning inte är en bra idé, till exempel att jag nyss använt en platta på spisen eller att jag tinar eller kyler ner något i kallt vatten in diskhon, då stänger jag helt enkelt dörren och så får han hålla sig till resten av lägenheten.

Jag har inga problem med detta, jag vet att det är bara sådana katter är: De håller sig till reglerna när det finns någon där som kan se till att de inte bryter mot dem, men när det inte finns det tar revirtänkandet över. För det är vad mycket av det här handlar om, katter har en väldigt stark känsla för revir och ett stort behov av att patrullera och ha koll på minsta millimeter av det, och just köksbänken ändrar doft flera gånger om dagen så de måste ju vara säkra på att inget konstigt hänt. Bryta sig in i garderober och gnälla över att ens människor stänger toadörren om sig hör hit också.

Många andra saker, som att klättra i gardiner och bokhyllor och klösa på fel ställen, beror ofta på att man inte inrett hemmet rätt från början och då går det ganska lätt att få dem att använda katträd, klösmattor och sådant istället när man väl skaffat dem. Och till viss del fungerar det att göra så i köket också, att låta dem få en bra plats att spana från för att hålla koll på vad du pysslar med, men det är få katter som ser det som en fullgod ersättning för en nattlig inspektion.

--------------------

Fråga både dig själv och din pojkvän vad som är så farligt med att katterna är på diskbänken på nätterna. Inte i en anklagande ton, bara för att få klarhet, och skriv ner svaren.

Nästa steg är att komma på lösningar som inte innebär att ändra på katterna. Det kan vara allt från att torka av diskbänken innan ni börjar med maten till att behöva ställa grytor med kallt vatten på spisen så fort ni är klara med den om ni lagat något strax innan läggdags. Kanske se till så att ni allra minst sköljer av tallrikar och bestick även om ni väntar med att diska. Eller ja, helt enkelt stänga dörren om det är möjligt.

Jag är säker på att när ni väl har en lista på problemen och lösningarna så kommer ni undra vad som var så farligt :-)

--------------------

Edit: stavfel
Senast redigerad av Thaeri tor 11 okt 2018, 00:47, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Matte till Tarzan – HCS n 09, f. oktober 2004

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » sön 07 okt 2018, 23:40

Kan bara instämma med ovan. Man kan inte skaffa katter och kräva att det ska uppföra sig på något annat sätt än som katter. De vill ha kontroll för att känna trygghet, och kontroll får man genom att undersöka och få överblick. Visst finns det hjälmedel, t. ex en rörelsedetektor som blåser luft varje gång någon kommer i "skottgluggen" och skrämmer bort dom. Finns att köpa på nätet. Men katter måste få känna att de äger sitt revir och för varje sak ni inte vill att de ska göra så är det bättre att erbjuda ett alternativ än att "strida" med katten.

Jag tror att det är rätt lönlöst att förbjuda katter att hoppa upp på bänkar eller tro att de ska bry sig om ett förbud när ni inte är närvarande. Katter är inte flockdjur så de är inte riktigt genetiskt anpassade för att lyda någons order. Vill man få en katt med på noterna måste de själva vilja. Alltså vill ni inte att de ska vara på köksbänkarna, fixa ett bättre alternativ så de väljer det istället.

Återgå till "Allmänt kattprat!"