Kattsand everclean- vilken skräpet minst ner

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Marsipan & Strössel
Kattunge
Kattunge

Kattsand everclean- vilken skräpet minst ner

Inläggav Marsipan & Strössel » fre 28 sep 2018, 09:59

Hej jag har två kattungar- kört på på ren rutin på less trail eftersom jag hade det på tidigare katten. Men funderar vilken av sorterna skräpar minst- dvs att katterna drar ut/ får med sig sand ut i tassar mm. Less trail har ju rätt stora korn- är finkornig bättre? Vad kör ni på?

Safia
Gurukatt
Gurukatt
Katt: 3 husisar från misärhem/koloni

Re: Kattsand everclean- vilken skräpet minst ner

Inläggav Safia » mån 01 okt 2018, 09:30

Finkorning oparfymerad bentonitsand i lådorna här eftersom inget annat accepteras.

Sand blir alltid skräpig, oavsett kornstorlek. Strön baserade på majs, träspån eller andra naturmaterial något bättre, även om en del dras ut även där. Kristallsand kan sprättas ut en del korn men brukar inte fastna så mycket i tassarna, många katter vägrar dock att gå på den eftersom det känns obehagligt. Den absorberar inte heller urin utan det lägger sig på botten av lådan och börjar lukta efter ett tag var min erfarenhet när vi testade. Pellets är samma som kristaller, kan sprättas ut några här och där men dras inte ut på samma sätt som sand eller naturbaserade material. Samma här som med kristallsanden, finns katter som vägrar att gå på den eftersom det känns obehagligt för tassarna.
Ägd av nervknippet och ångestmissen Jaromir, bossen i huset Jacek och blinde Vilbert.

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » mån 01 okt 2018, 12:13

Har ever clean, no sent, extra clumping och två kissar som gillar att anlägga strand utanför lådorna. Tror inte det skulle bli bättre med annan sand. Får sopa helt enkelt. Men jag tycker sanden är ok bortsett från att den dammar.

Användarvisningsbild
Thaeri
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Huskatt

Inläggav Thaeri » sön 07 okt 2018, 20:46

Jag har testat rätt många av deras sorter och jag har inte märkt någon skillnad alls på dem vad gäller det. Enda skillnaden är hur mycket parfym katten stinker när den kommer ur därifrån :P

Vill man att det ska skräpa så lite som möjligt är det enklaste att bygga in lådan i en möbel och så sätta in- och utgångshålet på ett smart ställe så att det inte går i femhundra knyck ut, och så en bra matta mellan själva lådan och sagda hål så att den mesta sanden fastnar där istället för att följa med ända ut.

Viktigt också att möbeln är välventilerad, det är ett ganska stort problem att katter gör sina behov utanför lådan om man har en med huv för att luften och därmed också lukten av urin och avföring blir för instängd, och då är det ju dumt att skaffa en möbel som har precis samma nackdel.

Här är min lösning:

Bild

Bild

Det är ett HOL förvaringsbord från IKEA. Inga krångligheter att sätta ihop och ingångshålet tog högst fem minuter att såga upp :)

Lådan är en vanlig förvaringsback, köpte den på ÖoB för 80-90 kr någonstans, jag kommer inte ihåg helt men det var en liten bit under hundralappen i alla fall, och jag minns inte den exakta storleken heller. Den är 31 cm hög i alla fall, vilket innebär 15 cm upp till taket på möbeln, och den marginalen skulle jag säga är minimum oavsett vilken katt man har. En större katt kan behöva mer plats att ta sig emellan, och en äldre katt kan behöva lägre kanter på lådan även om möbeln den står i är dubbelt så hög.

Mattan är en speciellt kattsandsmatta som jag köpte på den lokala djuraffären. De är lite av en förbrukningsvara, de har en förmåga att spricka lite när man skakar dem, och det går åt ungefär en om året för mig.

Hur som helst, så länge jag sopar upp utanför 1-2 ggr om dagen och skakar ur mattan varannan eller så blir det minimal spridning på sanden trots att jag inte har en enda vanlig matta, det är bara den och dörrmattan. Med två katter blir det oftare naturligtvis, men det var inte så att jag märkte någon jätteskillnad när jag var jourhem och hade just två, och bara det att ha en vanlig matta strax utanför gör jättemycket har jag märkt hemma hos mina föräldrar.
Bild
Matte till Tarzan – HCS n 09, f. oktober 2004

Användarvisningsbild
Weaxzezz
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Shroomy, huskatt

Inläggav Weaxzezz » mån 22 okt 2018, 15:32

Jag kör också everclean, tycker inte den skräpar ner förfärligt. Jag tror att det handlar mycket om placering. Jag ställer alltid mina lådor någonstans där jag inte går förbi så mycket, så att jag inte släpar runt grus, och då blir det sällan mycket mer än ett par korn bortom en meters radie (om inte katten får för sig att krafsa precis vid kanten...). Sopar varje dag också, vilket minimerar nedskräpningen. Tror på höga kanter på lådan och stor låda också, då tenderar grävandet att hålla sig inom gränserna. Att det fastnar i tassarna har jag aldrig märkt, utan det är som sagt bara spill från grävande och det där sista hoppet ut som skräpar ner här.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » mån 22 okt 2018, 17:12

Fick tipset här på forumet om att använda IKEAs tjockare badrumsmattor, Toftbo, runt lådorna. Vilken mirakulös skillnad det blev. Säkert 90% av sanden som fastnar i mattorna. Bara att skaka ur och köra i tvättmaskinen.
Bild

Användarvisningsbild
Lavine
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Lavine » mån 22 okt 2018, 18:56

Väldigt fint och fiffigt Thaeri, har ju läst om denna lösning förut men aldrig förrän nu känt mig redo att göra likadant! Tack för bra beskrivning.

Användarvisningsbild
tjjo
Orakelkatt
Orakelkatt
Katt: NEM
Kontakt:

Inläggav tjjo » ons 14 nov 2018, 23:00

tycker inte att det spelar så stor roll vilken sand jag har. katterna drar ut av alla sorter.
Minst av kristallerna, men då har jag en katt som vägrar gå på dessa, så jag har sand i tre lådor och kristaller i en. Har mattor utanför som ska fånga upp, men även om de hjälper lite, så dras det ut sand.
Bild

Återgå till "Allmänt kattprat!"