Tankar om utekatt och gps

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
Merci
Kattunge
Kattunge
Katt: Huskatt
Kontakt:

Tankar om utekatt och gps

Inläggav Merci » tis 25 sep 2018, 08:59

Jag skrev ett blogginlägg för ett litet tag sedan ang. att ha utekatt och funderingar kring gps. (finns länkat i signaturen om någon tycker det är intressant) men så slog det mig att det skulle vara intressant att lyfta frågan här. Det sitter ju antagligen fler kattägare här än på min blogg ;)

Hur bor du och har du inne- eller utekatt? Har du testat gps, hur tycker du i så fall det fungerat?
Vad tycker du om att ha utekatt när man bor i hus på landet? (425 meter till väg & 1,7 km till stor väg/E45)

Det skulle vara intressant att höra andras tankar i det här :)

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Re: Tankar om utekatt och gps

Inläggav Starwatcher » tis 25 sep 2018, 20:48

Merci skrev:Jag skrev ett blogginlägg för ett litet tag sedan ang. att ha utekatt och funderingar kring gps. (finns länkat i signaturen om någon tycker det är intressant) men så slog det mig att det skulle vara intressant att lyfta frågan här. Det sitter ju antagligen fler kattägare här än på min blogg ;)

Hur bor du och har du inne- eller utekatt? Har du testat gps, hur tycker du i så fall det fungerat?
Vad tycker du om att ha utekatt när man bor i hus på landet? (425 meter till väg & 1,7 km till stor väg/E45)

Vi bor i hus som ligger sk lantligt. Vi har ca 2 km till närmsta större väg. Mina katter var innekatter när vi bodde i lgh och är fortsatt innekatter med nätad altan.

Att låta katterna bli utekatter har aldrig varit ett alternativ. Ute på landet finns många faror. Skördtröskor och andra maskiner är riktgt farliga för katter, trots allt finns bilar, rovdjur mm. Utekatterna i mitt område har levt ca 1 år :-( 2 katter i området har klarat sig länge varav den ena håller sig mkt nära huset katten bor i och ser mest livrädd ut. Kryper längs marken och håller stenkoll på när dörren till huset äntligen öppnas som hon kan komma in i tryggheten.

Mina katter kommer aldrig att bli utekatter. Jag värdesätter deras liv allt för mkt.
Bild

Användarvisningsbild
Lurvpöse
Moderator
Moderator
Katt: Huskatterna Doxy och Midna

Inläggav Lurvpöse » ons 26 sep 2018, 10:02

Merci skrev:Jag skrev ett blogginlägg för ett litet tag sedan ang. att ha utekatt och funderingar kring gps. (finns länkat i signaturen om någon tycker det är intressant) men så slog det mig att det skulle vara intressant att lyfta frågan här. Det sitter ju antagligen fler kattägare här än på min blogg ;)

Jag bor i lägenhet i mellanstor stad. Mina katter är innekatter, en av dem har varit utekatt tidigare (pga hemlös).

Utekatt på landet skulle inte vara ett alternativ för mig, det finns fler faror än trafik. Skaffar vi hus planerar jag att bygga en rastgård.
Pix (200?-2015) fattas oss. <3

Användarvisningsbild
Liselottemj
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Liselottemj » ons 24 okt 2018, 08:35

Jag håller med föregående inlägg. Jag bor i stan och har innekatter, med möjlighet att vara ute på innätad balkong. Sommartid går de också ut i sele då och då. Intresset har minskat med åldern.

Även om jag bodde på landet, så skulle jag inte ha "utekatter". Utan ha innätad rastgård. Min mamma bodde på landet och hon kastrerade stallkatterna och huskatterna - men hennes oro när någon inte kom hem, var hemsk. Och flera stycken försvann spårlöst. Någon hittade hon död vid vägen. En hittade hon död utan några synliga skador. Så medelåldern var ganska låg. Och de bodde då 500 meter från närmsta stora väg och lika långt till närmsta grannen.

Om jag hade haft småbarn och bott på landet, så hade gps varit ett måste. Eftersom de lätt glömmer stänga dörrar och katten kan smita ut.
Norsk skogkatt och Helig Birma

Återgå till "Allmänt kattprat!"