Merci skrev:Jag skrev ett blogginlägg för ett litet tag sedan ang. att ha utekatt och funderingar kring gps. (finns länkat i signaturen om någon tycker det är intressant) men så slog det mig att det skulle vara intressant att lyfta frågan här. Det sitter ju antagligen fler kattägare här än på min blogg
Hur bor du och har du inne- eller utekatt? Har du testat gps, hur tycker du i så fall det fungerat?
Vad tycker du om att ha utekatt när man bor i hus på landet? (425 meter till väg & 1,7 km till stor väg/E45)
Det skulle vara intressant att höra andras tankar i det här

Vi bor i hus som ligger sk lantligt. Vi har ca 2 km till närmsta större väg. Mina katter var innekatter när vi bodde i lgh och är fortsatt innekatter med nätad altan.
Att låta katterna bli utekatter har aldrig varit ett alternativ. Ute på landet finns många faror. Skördtröskor och andra maskiner är riktgt farliga för katter, trots allt finns bilar, rovdjur mm. Utekatterna i mitt område har levt ca 1 år

2 katter i området har klarat sig länge varav den ena håller sig mkt nära huset katten bor i och ser mest livrädd ut. Kryper längs marken och håller stenkoll på när dörren till huset äntligen öppnas som hon kan komma in i tryggheten.
Mina katter kommer aldrig att bli utekatter. Jag värdesätter deras liv allt för mkt.