Kattbråk

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
elihen
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Kattbråk

Inläggav elihen » tis 04 sep 2018, 11:10

Hej! Jag har 2 katter, 11 och 13år. För ett år sedan så flyttade vi till hus. Katterna är ute en del. Mina katter var ute till och från där vi bodde förut. Nu har vi problem med grannarnas katter, det är 3 st som ibland kommer in i huset och bråkar med mina katter. De smyger in, i somras så kunde vi inte ha fönster och balkongdörren öppen får då kom de in. Mina katter är vana vid att kunna gå in och ut på natten via ett fönster, men nu går det inte att ha det så. Vad ska vi göra, någon som kan ge råd? Grannarnas katter kommer dagligen, ibland bråk och ibland inte. Tips och råd tas tacksamt emot.

Fragole
Überkatt
Überkatt
Katt: Honeydew och Pisco (huskatter)

Re: Kattbråk

Inläggav Fragole » tis 04 sep 2018, 11:57

Ni ha rea inte möjlighet att installera en chiplucka? En kattlucka som enbart släpper in de katter man ställt in. På så sätt är det bara dina katter som kan ta sig in och ut.
Problemet kvarstår ju om ni vill vädra och då ha dörrar eller fönster öppna. Det hade ju kanske gått att näta in fönstren och balkongen så att grannkatterna inte kan ta sig in de vägarna

Kulan
Mästerkatt
Mästerkatt
Katt: Donna MCO-tjej, Poppe husishane

Inläggav Kulan » tis 04 sep 2018, 12:27

Det blir inte lätt. Skaffa kompostgaller som du kan sätta i dörröppningen till den dörr ni har öppen på sommaren. Inga katter in, inga katter ut.

En annan sak som vi lärt oss av dålig erfarenhet är att inte jaga bort, skrika på eller på något sätt visa för dina katter att grannkatterna är fiender. Då hellre locka på dom och gulla med dom och visa för dina katter att grannarnas katter är ok. Och prata med grannarna så dom gör likadant med dina. Det är inte säkert att det hjälper, men katterna ska i varje fall inte få inställningen via tvåbeningar att ”dom andra” är fiender.

Annars är enda sättet att undvika bråk att hålla katterna inne.
Ragdoll och huskatt

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » ons 05 sep 2018, 08:49

Kulan skrev:Det blir inte lätt. Skaffa kompostgaller som du kan sätta i dörröppningen till den dörr ni har öppen på sommaren. Inga katter in, inga katter ut.

En annan sak som vi lärt oss av dålig erfarenhet är att inte jaga bort, skrika på eller på något sätt visa för dina katter att grannkatterna är fiender. Då hellre locka på dom och gulla med dom och visa för dina katter att grannarnas katter är ok. Och prata med grannarna så dom gör likadant med dina. Det är inte säkert att det hjälper, men katterna ska i varje fall inte få inställningen via tvåbeningar att ”dom andra” är fiender.

Vill inte gå i polemik på något sätt utan tycker att det var en intressant iakttagelse. Själv har jag dock erfarenheter av att hjälpa mina katter att upprätthålla reviret genom att jaga bort främmande katter från tomten. Jag upplever att det har gjort mina katter lugnare och stärkt vår relation. Förutom att det dessutom löst problemet med främmande katter på tomten. De brukar inte komma tillbaka, kanske högs ett par gånger. Då har de troligen insett att vår herr katt är för stor och stark och snabb för dom så det finns säkert fler omständigheter som spelar roll. Men jag upplever att mina katter litar på mig som ett stöd när vi är ute tillsammans rent generellt. Ska tillägga också att vi alltid är ute tillsammans, kissarna är aldrig ensamma. I TS fall tänker jag också på chippad lucka och övriga råd ovan.

Kulan
Mästerkatt
Mästerkatt
Katt: Donna MCO-tjej, Poppe husishane

Inläggav Kulan » ons 05 sep 2018, 18:22

Aziz skrev:
Kulan skrev:Det blir inte lätt. Skaffa kompostgaller som du kan sätta i dörröppningen till den dörr ni har öppen på sommaren. Inga katter in, inga katter ut.

Vill inte gå i polemik på något sätt utan tycker att det var en intressant iakttagelse. Själv har jag dock erfarenheter av att hjälpa mina katter att upprätthålla reviret genom att jaga bort främmande katter från tomten. Jag upplever att det har gjort mina katter lugnare och stärkt vår relation. Förutom att det dessutom löst problemet med främmande katter på tomten. De brukar inte komma tillbaka, kanske högs ett par gånger. Då har de troligen insett att vår herr katt är för stor och stark och snabb för dom så det finns säkert fler omständigheter som spelar roll. Men jag upplever att mina katter litar på mig som ett stöd när vi är ute tillsammans rent generellt. Ska tillägga också att vi alltid är ute tillsammans, kissarna är aldrig ensamma. I TS fall tänker jag också på chippad lucka och övriga råd ovan.

Nä, jag har heller inga bevis för att det funkar alltid, bara lite erfarenhet. Katterna brukar själva vara duktiga på att bestämma vem som är störst och starkast. Men vi försöker numera göra så, både med grannarnas hundar och katter. För att visa att dom alla bor här och att vi känner varandra, både två- och fyrbeningar. Jag tror själv på att det funkar bättre om man visar att man accepterar alla.
Ragdoll och huskatt

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » ons 05 sep 2018, 19:56

Kulan skrev:
Aziz skrev:

Nä, jag har heller inga bevis för att det funkar alltid, bara lite erfarenhet. Katterna brukar själva vara duktiga på att bestämma vem som är störst och starkast. Men vi försöker numera göra så, både med grannarnas hundar och katter. För att visa att dom alla bor här och att vi känner varandra, både två- och fyrbeningar. Jag tror själv på att det funkar bättre om man visar att man accepterar alla.

Det är iaf en bra ambition och underbart om det fungerar. :-)

Användarvisningsbild
Magica de Hex
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Fluffisar och gostroll <3

Inläggav Magica de Hex » tor 06 sep 2018, 01:20

Vi hade 2 grannkatter eller rättare sagt vi har ju fortfarande, som var väldigt på och inkräktade på våra katters revir och som var inomhus och åt våra katters mat mm. våra katter försvarade sig och visade att det var deras revir men samtidigt blev de stressade.

Vi skaffade en chiplucka och har både chippade katter och såna med RFID-hänge och det fungerar bra så nu är våra katter säkra inomhus i alla fall. Hör jag ylande på tomten så går jag alltid ut och det räcker med att jag visar mig så sticker den av dem som råkar vara här, de är inte alltid här samtidigt, förmodligen kullsyskon för de är i princip identiska.

Jag är på mina katters sida och vill inte ha andra katter på tomten om de inte kan komma överens med mina vi har haft andra katter här tidigare och de har kommit överens inte alls som de här.
Bild

Återgå till "Allmänt kattprat!"