Hälsa på min omplacerade katt?

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Burma
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Hälsa på min omplacerade katt?

Inläggav Burma » ons 29 aug 2018, 11:00

Hej
Jag var tvungen att omplacera min åttaåriga burma katt. Han har bott i det nya hemmet nu i en vecka. Han jamar lite och hans nya ”ägare” tror att det beror på att han vill gå ut då han har varit en utekatt.
Jag tänkte hälsa på honom idag.
Tycker Ni att jag bör göra det? Eller gör jag mer skada?
Saknar honom oerhört.
Tacksam för tips.

Användarvisningsbild
Lurvpöse
Moderator
Moderator
Katt: Huskatterna Doxy och Midna

Re: Hälsa på min omplacerade katt?

Inläggav Lurvpöse » ons 29 aug 2018, 15:18

Hälsa på honom om du vill, jag tror att det kommer gå bra.

Däremot tycker jag inte att de nya ägarna ska släppa ut honom, risken är stor att han går tillbaka till sitt gamla revir eller blir bortjagad av andra utekatter i det nya området. Hoppas att de har möjlighet att ge honom kontrollerad utevistelse på andra sätt :)
Pix (200?-2015) fattas oss. <3

Användarvisningsbild
Lavine
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Lavine » ons 29 aug 2018, 18:49

Jag tänker att han kan jama pga lite otrygghet, eller att det är nytt och ovant. Jag har haft min ena katt utlånad i sommar, och hon kom nyligt hem. Hon har både jamat jättemycket OCH krafsat på dörren, och det har hon aldrig någonsin gjort tidigare. Hon är ingen utekatt. Jag tror att hon blev osäker av att flytta hem igen, och tänker att det mycket väl kan vara något motsvarande med den katt du nu fått omplacera. Så jag tycker alltså absolut inte heller att katten ska släppas ut, den tänker nog försöka hitta hem i så fall.

Edit: tror inte det är några problem att hälsa på, det gjorde jag själv med min katt flera gånger i sommar! Hon tyckte vare sig att det var problematiskt när jag kom eller när jag gick. :grin:

Burma
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Burma » ons 29 aug 2018, 20:18

Tack för Era svar.
Jag har hälsat på min kisse idag. Han sov och lyfte direkt på huvudet när jag ropade på honom. Han var väldigt gosig men jamade oändligt. Burmor är rätt så pratiga av sig men det här var inte likt honom. Han pendlade mellan mig och den nya ägaren och ville bli klappad.
Han ska inte gå ut däremot har kvinnan två innättade balkonger som har får gå ut på.
Jag vet att hon är fin mot honom men blir förstås orolig när hans jamande är så intensivt. Antar att det beror på att han är missnöjd men hoppas att han kommer acklimatisera sig så småningom :cry:

Användarvisningsbild
Lavine
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Lavine » ons 29 aug 2018, 21:43

Jag kan tänka mig att en vuxen burma kan vara en ganska intensiv katt.

Våra katter är ju inte i samma situationer, för din katt tar det säkert längre tid att vänja sig vid det nya än vad det tar för min att återvända till det hon redan känner till, men man får helt enkelt ge det tid. Jag tror inte att katten behöver tycka att det är dåligt där den är, det är bara förändringen som är jobbig att hantera. Kanske ge Zylkène? Det önskar jag att jag hade tänkt på innan min katt kom hem nu.

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav mjlee » tor 30 aug 2018, 00:13

Burmor är den bästa kattrasen som finns :wub: Men när något händer som rubbar deras säkerhet - och en omplacering gör ju verkligen det - kan de som många katter bli stressade, och då kan de bli översociala och högljudda. Att han jamar behöver inte alls betyda att han är missnöjd, men han behöver antagligen lite tid på sig att muta in sitt nya revir, inklusive tvåbeningarna för att känna sig helt trygg igen. Burmor är intensiva katter och istället för att tex sitta och trycka under soffan eller hålla sig undan vid förändringar, reagerar de genom att vara extra sociala och kräva plats.

Burmor kan fö vara högljudda och översociala även om inte något hänt :smile: Jag skulle nog låta det sjunka in hos din katt att den har flyttat och inte vara där så mycket så den har en chans att knyta an till nya ägaren. Absolut inte utevistelse eftersom det finns stor chans att katten vandrar iväg i jakt på gamla hemmet eller bara av nyfikenhet.

Burma
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Burma » ons 05 sep 2018, 09:21

Tack alla Ni.
Nu har det gått två veckor då han har bott i ett nytt hem.
I söndags fick jag information om att han numera jamar i femminuters perioder några gånger om dagen. Stor förbättring enl. nya ägaren.
Det känns konstigt att han inte bor med oss längre... Av mina fyra katter var han den förste jag köpte och den som stod mig närmast så det var svårt beslut jag tog....
Samtidigt livet hemma utan honom blev lugnare...Britten ser jag mer och mer av. Han syns dagligen liggandes på terassen, han vill bli klappad, går in i huset för att äta. Den andra Burman(honan) och Bondkatten verkar inte bry sig trots att burmorna brukade alltid sova ihopskruvade tillsammans....

Användarvisningsbild
Lavine
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Lavine » ons 05 sep 2018, 14:43

Han verkar ha fått en bra ny ägare. :-) Skönt att höra att det går framåt, och också att det blev en positiv effekt på de andra hemma. Förstår att det är konstigt för dig.

Användarvisningsbild
Dr Kousak
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Sonia, Juni & Pipen

Inläggav Dr Kousak » lör 22 sep 2018, 23:25

Skönt att det verkar gå åt rätt håll :).
"And God said, love your enemy, and I obeyed Her and loved myself."
Khalil Gibran

Återgå till "Allmänt kattprat!"