Översocial katt

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Översocial
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Översocial katt

Inläggav Översocial » sön 05 aug 2018, 22:57

Behöver hjälp! Vår katt är supersocial och går in till folk dagligen. Det spelar ingen roll om det finns andra katter eller hundar där han går in. Idag hade han gått in genom någon annans kattlucka och ätit av dems katters mat. Jag får mess på ett forum att katten varit i farten igen. Han kan vara borta i flera dagar och då bo hos andra i området. Han är världens keligaste och oräddaste katt. Men jag tänker att alla kanske inte gillar katter och de måste få ha dörren öppen utan att min katt går in hos dem.
Jag behöver råd på vad jag ska göra med vår katt! Han är världens goaste men väldigt speciell!!

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Re: Översocial katt

Inläggav Aziz » mån 06 aug 2018, 11:21

Jag tänker på flera saker som kan göras men det beror ju lite på hur ni bor och hur mycket energi du är beredd att lägga ner.
Om ni har en egen tomt så skulle du kunna göra en inhägnad så att katten inte kan försvinna och besöka andra.
Du kanske också måste fundera över varför katten inte föredrar att komma hem. Är det något som stör katten hemma? Har ni livliga barn? Hur ser inomhusmiljön ut? M.m. Ni kanske måste berika kattens miljö så att den är bättre än grannarnas?

För att slippa oro för de som inte gillar katter så skulle ni kunna lägga lappar i grannarnas brevlådor med en bild på katten och era kontaktuppgifter samt ett vänligt meddelande att de väldigt gärna får kontakta er om katten besvärar dom på något sätt. Detta för att förhindra att deras ev. irritation går ut över katten. Ni kan komma överens med de som inte vill ha kattbesök om lämpliga metoder för att skrämma bort er katt från deras bostad t.ex. vatten eller andra ofarliga metoder. Ni skulle också kunna sätta en GPS på kissen så att ni vet vilken rutt hen brukar ta så ni kan kartlägga rörelsemönstret.

Min syster var utan egna katter en period och då fick hon regelbundet besök av en ytterst charmerande kattherre som visade sig bo i ett väldigt livligt hem med 4 andra katter och familjen hade just fått sitt 3:e barn. Det blev lite väl mycket av det goda tyckte kissen som lade upp en rutt bland grannarna för att få lite lugn och ro. Ni behöver kanske ta reda på vad er katt behöver och ordna detta på hemmaplan.

Återgå till "Allmänt kattprat!"