Balkonginnätning

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Fragole
Überkatt
Überkatt
Katt: Honeydew och Pisco (huskatter)

Balkonginnätning

Inläggav Fragole » fre 27 jul 2018, 10:15

Detta kan väl vara den sjuhundrasjuttioelfte tråden, men har kollat igenom tidigare och känner ändå att jag har frågor att ställa.
Nu när Pisco dessutom fått sitt fina klösträd så behöver jag verkligen ta tummen ur och fixa detta.

Min balkong har tak och betongväggar på båda sidor. Det är alltså bara över balkongräcket som det behövs nät.
Min tanke är att bara ha en ram runt framsidan och sedan förankra den med stripes i balkongräcket på några ställen.
Räcker detta? Samtliga trådar och bilder jag kollat så bygger de en hel ram runt balkongen och detta är något jag gärna hade sluppit. Eftersom jag dessutom inte behöver nätet på sidorna känns det ännu mer onödigt.

En väldigt simpel och icke-skalenlig modell av vad jag hade tänkt mig. De röda strecken är ställen jag kommer förankra den (dock med fler stripes än vad som är inritat i bilden)

Bild

Kommer detta fungera eller måste jag tänka om?
Och sedan tar jag gärna emot förslag på material. Min tanke är att använda tryckimpregnerat virke som är 45 mm tjocka. Är det för tjockt eller för tunt? Finns det annat virke som hade passat bättre?

Edit:
Jag tar också gärna emot förslag på hur man förankrar nätet i reglarna på bästa sätt. Går det att häfta fast nätet?

Användarvisningsbild
Lurvpöse
Moderator
Moderator
Katt: Huskatterna Doxy och Midna

Re: Balkonginnätning

Inläggav Lurvpöse » fre 27 jul 2018, 10:43

Jag tror att det kommer funka, på en del balkonger går det ju även att "luta" ramen mot nederkanten på t.ex en balkong ovanför eller mot taket.

Blir ramen lite för vinglig överst kan det nog funka att stödja upp den med två diagonala stöttor som går från övre hörnen på ramen till nedre hörnen invid väggarna.

Se till att du har UV-beständiga stripes bara :) De andra kan bli sköra.

Jag har använt häftpistol för att sätta fast rådjursnät och det har funkat fint. Jag ser över klamrarna på våren och hittills har jag bara bytt ut någon enstaka trots att det suttit uppe i 4 år. Mina katter klättrar inte i nätet, men det känns ändå stabilt.
Pix (200?-2015) fattas oss. <3

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » fre 27 jul 2018, 11:24

Se till att du har tjockare och tyngre fot nertill mot balkonggolvet så blir det stadigare.

Även vi har använt häftpistol för att sätta fast nätet. Fungerar med alla typer av nät. På altanen har vi rådjursnät och i fönstren svetsnät. Ett tips är att försöka hitta rostfria klamrar till häftpistolen.
Bild

Fragole
Überkatt
Überkatt

Inläggav Fragole » fre 27 jul 2018, 12:25

Tack för svaren och tipsen!

Bra att du la till om UV-beständiga stripes Lurvpöse, det är en typisk sak som jag inte hade tänkt på annars!

Grövre bas var också en bra idé Starwatcher. Ska se vad de har för tjocklekar att leka med.

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: 2 Skogisar, 1 Ragdoll 1 Birma

Inläggav Birmafröken » fre 27 jul 2018, 12:25

När det gäller balkongnät hände det nyligen en väldigt tragisk olycka där en kattunge bet sönder nätet och lyckades trassla in sig så illa att han hittas hängande och död av sin matte...https://www.sn.se/oxelosund/skyddsnatet ... -hans-liv/
Matte till skogisarna Moltas och Milou, busraggisen Oberon och birmapojken Ruben!

Fragole
Überkatt
Überkatt

Re: RE: Re: Balkonginnätning

Inläggav Fragole » fre 27 jul 2018, 15:47

Birmafröken skrev:När det gäller balkongnät hände det nyligen en väldigt tragisk olycka där en kattunge bet sönder nätet och lyckades trassla in sig så illa att han hittas hängande och död av sin matte...https://www.sn.se/oxelosund/skyddsnatet ... -hans-liv/
Kunde inte läsa artikeln. Oavsett vilket kommer han inte få vara där helt utan uppsikt. Det räddar dock mot ett skutt från klösträdet över balkongräcket

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » fre 27 jul 2018, 17:58

Fragole skrev:
Birmafröken skrev:När det gäller balkongnät hände det nyligen en väldigt tragisk olycka där en kattunge bet sönder nätet och lyckades trassla in sig så illa att han hittas hängande och död av sin matte...https://www.sn.se/oxelosund/skyddsnatet ... -hans-liv/
Kunde inte läsa artikeln. Oavsett vilket kommer han inte få vara där helt utan uppsikt. Det räddar dock mot ett skutt från klösträdet över balkongräcket

Rådjursnät är säkert nät. Viktigt att ha UV-beständigt när och bitsäkert.
Bild

Fragole
Überkatt
Überkatt

Re: RE: Re: RE: Re: Balkonginnätning

Inläggav Fragole » fre 27 jul 2018, 18:19

Starwatcher skrev:
Fragole skrev:

Rådjursnät är säkert nät. Viktigt att ha UV-beständigt när och bitsäkert.
Jo, det är rådjursnät jag tänkt mig.
Såg ett tips på ett annat forum om att använda sådant nylonnät man har över bärbuskar och träd. Känns inte alls som någon säker lösning

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » fre 27 jul 2018, 21:57

Ursäkta att jag passar på att fråga i tråden men jag har ett nät som avser just katter och har haft det i snart 5 år utan besvär. Tänkte ev byta ut det nu eftersom jag ändå behöver byta ut träribborna som det är fäst i och som inte passar riktigt i måtten efter att vi bytt balkongräcke. Ni som väljer rådjursnät, varför är det bättre än ett vanligt "kattnät" från djuraffären? Enligt mig är den ända nackdelen med befintligt nät att det är rätt fult och lite sladdrigt men just därför är det även omöjligt för kissarna att klättra i.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » lör 28 jul 2018, 00:58

Aziz skrev:Ursäkta att jag passar på att fråga i tråden men jag har ett nät som avser just katter och har haft det i snart 5 år utan besvär. Tänkte ev byta ut det nu eftersom jag ändå behöver byta ut träribborna som det är fäst i och som inte passar riktigt i måtten efter att vi bytt balkongräcke. Ni som väljer rådjursnät, varför är det bättre än ett vanligt "kattnät" från djuraffären? Enligt mig är den ända nackdelen med befintligt nät att det är rätt fult och lite sladdrigt men just därför är det även omöjligt för kissarna att klättra i.

Rådjursnät är säkert och nog det nätet som syns minst. Iaf om man spänner nätet. Prickisarna klättrar ändå i allt och ett sladdrigt nät skulle dom klättra i. Rådjursnät är lätt att jobba med och sätta upp vilket är ytterligare en fördel.
Bild

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt

Inläggav Aziz » lör 28 jul 2018, 13:03

Starwatcher skrev:
Aziz skrev:Ursäkta att jag passar på att fråga i tråden men jag har ett nät som avser just katter och har haft det i snart 5 år utan besvär. Tänkte ev byta ut det nu eftersom jag ändå behöver byta ut träribborna som det är fäst i och som inte passar riktigt i måtten efter att vi bytt balkongräcke. Ni som väljer rådjursnät, varför är det bättre än ett vanligt "kattnät" från djuraffären? Enligt mig är den ända nackdelen med befintligt nät att det är rätt fult och lite sladdrigt men just därför är det även omöjligt för kissarna att klättra i.

Rådjursnät är säkert och nog det nätet som syns minst. Iaf om man spänner nätet. Prickisarna klättrar ändå i allt och ett sladdrigt nät skulle dom klättra i. Rådjursnät är lätt att jobba med och sätta upp vilket är ytterligare en fördel.

Tack!

bassetasse
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav bassetasse » tis 31 jul 2018, 19:07

KARLIE Skyddsnät för katter!!!

Har provat några nät som blåst söder rätt så snabbt för bor vid havet där det blåser 24/7 året om.

Drog min Brf till tingsrätten med hyresnämnden som medlare då jag nekades ramar med lite kraftigare nät för det "förvanskade fasadens estetiska utseende"....
Satt upp KARLIE Skyddsnät för katter efter det, fick glada katter och t o m beröm av Brf'en för det syns minimalt utifrån.

- Syns inte mycket.

- Fortfarande helt sen stormen Sven 2013 (ihop med alla andra orkanerna och stormar sen dess).

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt

Inläggav Aziz » tis 31 jul 2018, 23:23

bassetasse skrev:KARLIE Skyddsnät för katter!!!

Har provat några nät som blåst söder rätt så snabbt för bor vid havet där det blåser 24/7 året om.

Drog min Brf till tingsrätten med hyresnämnden som medlare då jag nekades ramar med lite kraftigare nät för det "förvanskade fasadens estetiska utseende"....
Satt upp KARLIE Skyddsnät för katter efter det, fick glada katter och t o m beröm av Brf'en för det syns minimalt utifrån.

- Syns inte mycket.

- Fortfarande helt sen stormen Sven 2013 (ihop med alla andra orkanerna och stormar sen dess).

Hur gick det i tingsrätten? Finns det någon dom till din fördel så vore det jätteintressant. Ständigt aktuellt med Brf er som inte vill att det sitter nät på balkongerna.

Användarvisningsbild
Lurvpöse
Moderator
Moderator
Katt: Huskatterna Doxy och Midna

Inläggav Lurvpöse » ons 01 aug 2018, 09:23

Är också nyfiken på hur det gick i rätten.

Jag hade en riktigt härlig surgubbe till granne som menade på att han skulle anmäla mig för svartbygge. Detta för att jag satte upp nät samt några "brädor" med ca 4 cm bredd på balkongen på min hyresrätt.

Kändes rätt skönt när jag kunde smacka tillbaka verbalt med definitionen av byggnad ur Plan- och Bygglagen. "En byggnad är en konstruktion bestående av tak eller väggar och tak. Ser du någon vägg här?".
Pix (200?-2015) fattas oss. <3

bassetasse
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav bassetasse » ons 01 aug 2018, 15:50

Aziz skrev:
bassetasse skrev:KARLIE Skyddsnät för katter!!!

- Syns inte mycket.

Hur gick det i tingsrätten? Finns det någon dom till din fördel så vore det jätteintressant. Ständigt aktuellt med Brf er som inte vill att det sitter nät på balkongerna.

Lurvpöse skrev:Är också nyfiken på hur det gick i rätten.

Jag hade en riktigt härlig surgubbe till granne som menade på att han skulle anmäla mig för svartbygge. Detta för att jag satte upp nät samt några "brädor" med ca 4 cm bredd på balkongen på min hyresrätt.

Kändes rätt skönt när jag kunde smacka tillbaka verbalt med definitionen av byggnad ur Plan- och Bygglagen. "En byggnad är en konstruktion bestående av tak eller väggar och tak. Ser du någon vägg här?".

Tingsrättsförhandlingen där hyresnämnden medlade (vilket dom gör kosta gratis för Brf'sinnehavare, faktiskt!) blev till min fördel.

Jag hade ngra år tidigare fått tillstånd från Brf's förvaltare att sätta upp ramar med puts/svetsnät. Plötsligt ändrade dom sig med argumentet att mina nätramar förvanskade fasadens estetiska utseende.
Bl a la jag en hel del energi att hitta mailet med förvaltarens ok till ramarna i en gammal kraschad dator+ all mailkonversation när Brf'en "ändrade sig", skrevs ut och bifogades till Hyresnämnden. Hade även med mig underlag med konkret fakta om huruvida en Brf hade rätt (eller inte snarare, i mitt fall) att förbjuda djurinnehavare skyddsnät då jordbruksverkets lagar kräver det + relevant information för just min situation när va dax att ses i Tingsrätten. Ett exempel för min situation va:

Enda alternativet Brf gav mig innan förhandlingen va balkonginglasning för 5-siffrigt belopp, och om jag inte hade råd med det så erbjöds en avbetalningsplan mellan mig och Brf'en där jag blev ansvarig att ta ner inglasningen och lämna den till Brf'en vid ev försäljning...!!! (Eller hur! Jaa, Ni förstår själva vilken Gestapoförening man hamnat i... Haha).

Jag printade ut foto på min termometer liggande på balkonggolvet som visade 48 grader utan inglasning (!) för att visa Hyresnämnden varför inglasning inte var ett tänkbart alternativ för mig eller kattgrabbsen, och det styrkte även min integritet i form av ett av alla dom bevis som jag kunde bemöta med "varför jag var så omedgörlig" enl Brf.... :---)

Summa kardemumma! Förbannat påläst och så mycket underlag det bara går för våra älskade katters skull. Dom är bara värda det allra bästa och inget annat :heart:
Senast redigerad av bassetasse ons 01 aug 2018, 20:07, redigerad totalt 1 gång.

bassetasse
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav bassetasse » ons 01 aug 2018, 16:14

Lurvpöse skrev:Är också nyfiken på hur det gick i rätten.

Såååå bra! =D> :-D

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt

Inläggav Aziz » lör 04 aug 2018, 12:10

bassetasse skrev Tingsrättsförhandlingen där hyresnämnden medlade (vilket dom gör kosta gratis för Brf'sinnehavare, faktiskt!) blev till min fördel.

Jag hade ngra år tidigare fått tillstånd från Brf's förvaltare att sätta upp ramar med puts/svetsnät. Plötsligt ändrade dom sig med argumentet att mina nätramar förvanskade fasadens estetiska utseende.
Bl a la jag en hel del energi att hitta mailet med förvaltarens ok till ramarna i en gammal kraschad dator+ all mailkonversation när Brf'en "ändrade sig", skrevs ut och bifogades till Hyresnämnden. Hade även med mig underlag med konkret fakta om huruvida en Brf hade rätt (eller inte snarare, i mitt fall) att förbjuda djurinnehavare skyddsnät då jordbruksverkets lagar kräver det + relevant information för just min situation när va dax att ses i Tingsrätten. Ett exempel för min situation va:

Enda alternativet Brf gav mig innan förhandlingen va balkonginglasning för 5-siffrigt belopp, och om jag inte hade råd med det så erbjöds en avbetalningsplan mellan mig och Brf'en där jag blev ansvarig att ta ner inglasningen och lämna den till Brf'en vid ev försäljning...!!! (Eller hur! Jaa, Ni förstår själva vilken Gestapoförening man hamnat i... Haha).

Jag printade ut foto på min termometer liggande på balkonggolvet som visade 48 grader utan inglasning (!) för att visa Hyresnämnden varför inglasning inte var ett tänkbart alternativ för mig eller kattgrabbsen, och det styrkte även min integritet i form av ett av alla dom bevis som jag kunde bemöta med "varför jag var så omedgörlig" enl Brf.... :---)

Summa kardemumma! Förbannat påläst och så mycket underlag det bara går för våra älskade katters skull. Dom är bara värda det allra bästa och inget annat :heart:

Vad skönt att höra, bra jobbat! :hi5: Om du vill och har möjlighet får du jättegärna skicka själva domslutet i ett pm till mig. Jag behöver lite underlag då en i vår bfr har bestämt sig för att jäklas med mig angående kattnätet. :pfft: Jag tror inte att han har så mycket att komma med men det är ju ändå uppenbarligen bra att vara förberedd till tänderna.

bassetasse
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav bassetasse » lör 04 aug 2018, 15:27

Aziz skrev:
bassetasse skrev Tingsrättsförhandlingen där hyresnämnden medlade (vilket dom gör kosta gratis för Brf'sinnehavare, faktiskt!) blev till min fördel.

Vad skönt att höra, bra jobbat! :hi5: Om du vill och har möjlighet får du jättegärna skicka själva domslutet i ett pm till mig. Jag behöver lite underlag då en i vår bfr har bestämt sig för att jäklas med mig angående kattnätet. :pfft: Jag tror inte att han har så mycket att komma med men det är ju ändå uppenbarligen bra att vara förberedd till tänderna.

Självklart hjälper jag dig med underlag från mitt ärende med Brf'en som du kan ha användning för. Är en hel pärm full så kanske inte blir idag eller imng för få gå inom allt först.
Hoppas det är ok, eller är det brådis?

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt

Inläggav Aziz » lör 04 aug 2018, 19:10

Inte brådis alls och jag vill absolut inte att du ska behöva göra så stort arbete, men kanske just beslutet och motiveringen om den finns sammanfattad någonstans i ärendet.

Användarvisningsbild
ClaesC
Kattunge
Kattunge
Katt: Birman Kajsa o huskatten Lucas

Inläggav ClaesC » tor 16 aug 2018, 22:31

Ett enkelt sätt som jag använt är att helt avstå från träram. Fäst små krokar i balkongens hörn, tak och golv. Spänn 6 mm plastad vajer (finns i järnhandeln) mellan krokarna med vajersträckare och tråckla nätet i vajern med fisklina. Nästan osynligt och lätt att ta bort igen.
För riktigt "bitiga" katter har Trixie nät med inbyggd ståltråd (på tyska: Katzenschutznetz!)

Fragole
Überkatt
Überkatt

Inläggav Fragole » tor 16 aug 2018, 23:06

ClaesC skrev:Ett enkelt sätt som jag använt är att helt avstå från träram. Fäst små krokar i balkongens hörn, tak och golv. Spänn 6 mm plastad vajer (finns i järnhandeln) mellan krokarna med vajersträckare och tråckla nätet i vajern med fisklina. Nästan osynligt och lätt att ta bort igen.
För riktigt "bitiga" katter har Trixie nät med inbyggd ståltråd (på tyska: Katzenschutznetz!)
Får tyvärr inte göra någon åverkan på fasaden eftersom jag bor i hyresrätt men annars hade det också varit min idé!

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav mjlee » fre 17 aug 2018, 02:08

Jag blir vansinnig. Nätet ska träs på ett snöre och innan jag fattade vad jag skulle göra hamnade halva nätet över soffan. Nu ska jag trä snöret genom 8 m nät och har kommit ca 40 cm på väg :pfft:

Användarvisningsbild
ClaesC
Kattunge
Kattunge
Katt: Birman Kajsa o huskatten Lucas

Inläggav ClaesC » lör 18 aug 2018, 22:14

Det finns alltid en lösning. Jag antar att din balkong har ett räcke. Fäst ett par lodräta armeringsjärn eller liknande i räckets hörn med kraftiga buntband och spänn nätet mellan dem med vajer, som jag beskrev. Ingen åverkan på fasaden.

Fragole
Überkatt
Überkatt

Inläggav Fragole » lör 18 aug 2018, 22:38

ClaesC skrev:Det finns alltid en lösning. Jag antar att din balkong har ett räcke. Fäst ett par lodräta armeringsjärn eller liknande i räckets hörn med kraftiga buntband och spänn nätet mellan dem med vajer, som jag beskrev. Ingen åverkan på fasaden.
Tyvärr är det inte heller möjligt, men tack för förslagen. Det lättaste för att näta in min balkong är nog ändå träramen. Nätet måste gå hela vägen till golvet eftersom det finns men massa kattovänliga glipor och hål

Användarvisningsbild
Bast
Veterankatt
Veterankatt
Katt: Cornish Rex

Inläggav Bast » sön 02 sep 2018, 21:05

Fragole skrev:En väldigt simpel och icke-skalenlig modell av vad jag hade tänkt mig. De röda strecken är ställen jag kommer förankra den (dock med fler stripes än vad som är inritat i bilden)

Hur går det för dig?
Jag har nätat in 6 balkonger av olika varianter så har en del tips, men onödigt om du är klar med hur det ska se ut :smile:
/Självutnämnd nätexpert :grin:
there's a difference between alone and lonely
"One's a choice you make for yourself. The other's the power you give to someone else to make for you."

Fragole
Überkatt
Überkatt

Inläggav Fragole » sön 02 sep 2018, 22:46

Bast skrev:
Fragole skrev:En väldigt simpel och icke-skalenlig modell av vad jag hade tänkt mig. De röda strecken är ställen jag kommer förankra den (dock med fler stripes än vad som är inritat i bilden)

Hur går det för dig?
Jag har nätat in 6 balkonger av olika varianter så har en del tips, men onödigt om du är klar med hur det ska se ut
/Självutnämnd nätexpert :grin:
Det har inte blivit av. Lite ekonomiska problem och trytande energi (vår dumsnål med trallet jag tänkte lägga och har inte haft tid eller ork att fixa det). Tips mottages gärna!

Användarvisningsbild
Bast
Veterankatt
Veterankatt
Katt: Cornish Rex

Inläggav Bast » mån 03 sep 2018, 14:35

Fragole skrev:Tips mottages gärna!

Då kommer några här :-D
När du säger att det är tak och väggar av betong, tänker jag att det är en balkong som inte sticker ut på fasaden. Vilket borde göra att det finns ett utrymme mellan Räcket och ditt golv på ett par centimeter, likväl som mellan ditt tak och räcket på balkongen över dig (om du inte bor högst upp). Utnyttja gärna det utrymmet till att stabilisera hela konstruktionen. Jag kom på den tanken när mitt utrymme var stort nog för minsta katten att klämma sig igenom.. Finns det inte är det ingen fara ;-) Hänt mig det med :smile:

Baskonstuktion; gör som du planerat på skissen. En "ruta" som täcket det utrymme som du vill ha nät på. Om det inte är ett kort utrymme från vägg till vägg, överväg om du ska sätta 1 eller 2 "pinnar" från golv till tak på mitten för att det ska bli lite stabilare. Min uppfattning av (mindre invasiva) konstruktioner är att ju smalare virke desto större risk för att det vrids i skruvar och saker börjar falla isär. Jag har använt 45 reglar flera gånger, de räcker. MEN, i de hörn som blir på konstruktionen rekommenderar jag vinkeljärn, så rejäla som ryms på det virke du använder. Det räcker inte med nått litet med ett hål på varje sida utan fler hål krävs. Då kommer det även med problemet att virket kan spricka när du skruvar fast järnen. Förborra är ett krav när det inte är rejält virke.

Buntband måste vara uv-beständiga, annars spricker de. Svarta är vanligast och passar utmärkt till rådjursnät som jag starkt rekommenderar. Jag har skarvat detta nät med små buntband i varje ögla på nätet, dragit till max och klippt av biten som blev över, skarven syns knappt alls. Svart nät syns minst utifrån vid ev klagomål från grannar/föreningar.

Häfta nätet (från insidan så är det lättare att laga) med lite längre klamrar, inte de allra kortaste. Använd en häftpistol som är lite rejälare, inte den billigaste då blir du bara sur för att de inte går in i trät ordentligt.

Om det finns utrymme mellan betong och räcke; gör dina "pinnar" som går lodrät så långa att de går att skjuta in ett par cm uppåt och nedåt så de kilas fast lite. De kommer inte märkas av grannar, så länge de inte sticker fram på deras balkong.. Då kan du använda buntband för att fästa i räcket och ev övriga delar av själva balkonskyddet så att dessa buntband "bär" hela konstruktionen. Det kommer inte tippa eftersom det är fastkilat. De vågräta pinnarna kan sitta lite längre ner, i kant med ditt tak, samt i nerkant på lämpligt ställe. Jag hade på en balkong en nedre vågrät pinne där balkongplåten slutade, som jag fäste nät i. Samt en vågrät i höjd med själva räcket, som jag buntade fast i detta.

Räkna inte med att nätet i själv kan bära konstruktionen, det tycker jag är att utmana saker. Däremot för att förhindra smitningar funkar det utmärkt att bunta fast det i saker eller för att sträcka det. Dra dvs buntband runt trä och fasta installationer.

Vill du inte att allt hänger fritt så kan du göra små fötter som det står på. Kan räcka med en mer rejäl bit virke som går hela vägen längs golvet, eller annat som passar dig. Jag har bara använt virke mot golv för att förhindra smitningar, men då har jag inte nätklättrare i någon större utsträckning. Har dock lyft upp katterna för att låta de hänga i nätet för att testa att det höll. Stod självklart med händerna runt kroppen hela tiden som säkerhet.

Kontentan av allt detta dravel är således; ja, din tanke kommer fungera bra, men har du ett utrymme mellan golv och räcke/tak och räcke hos grannen över, utnyttja det genom att sticka upp/ner konstruktionen ett par cm för att göra det hela stabilare.

Bara att fråga om det är nått som var oklart!
there's a difference between alone and lonely
"One's a choice you make for yourself. The other's the power you give to someone else to make for you."

Återgå till "Allmänt kattprat!"