Fragole skrev:Tips mottages gärna!
Då kommer några här
När du säger att det är tak och väggar av betong, tänker jag att det är en balkong som inte sticker ut på fasaden. Vilket borde göra att det finns ett utrymme mellan Räcket och ditt golv på ett par centimeter, likväl som mellan ditt tak och räcket på balkongen över dig (om du inte bor högst upp). Utnyttja gärna det utrymmet till att stabilisera hela konstruktionen. Jag kom på den tanken när mitt utrymme var stort nog för minsta katten att klämma sig igenom.. Finns det inte är det ingen fara

Hänt mig det med
Baskonstuktion; gör som du planerat på skissen. En "ruta" som täcket det utrymme som du vill ha nät på. Om det inte är ett kort utrymme från vägg till vägg, överväg om du ska sätta 1 eller 2 "pinnar" från golv till tak på mitten för att det ska bli lite stabilare. Min uppfattning av (mindre invasiva) konstruktioner är att ju smalare virke desto större risk för att det vrids i skruvar och saker börjar falla isär. Jag har använt 45 reglar flera gånger, de räcker. MEN, i de hörn som blir på konstruktionen rekommenderar jag vinkeljärn, så rejäla som ryms på det virke du använder. Det räcker inte med nått litet med ett hål på varje sida utan fler hål krävs. Då kommer det även med problemet att virket kan spricka när du skruvar fast järnen. Förborra är ett krav när det inte är rejält virke.
Buntband måste vara uv-beständiga, annars spricker de. Svarta är vanligast och passar utmärkt till rådjursnät som jag starkt rekommenderar. Jag har skarvat detta nät med små buntband i varje ögla på nätet, dragit till max och klippt av biten som blev över, skarven syns knappt alls. Svart nät syns minst utifrån vid ev klagomål från grannar/föreningar.
Häfta nätet (från insidan så är det lättare att laga) med lite längre klamrar, inte de allra kortaste. Använd en häftpistol som är lite rejälare, inte den billigaste då blir du bara sur för att de inte går in i trät ordentligt.
Om det finns utrymme mellan betong och räcke; gör dina "pinnar" som går lodrät så långa att de går att skjuta in ett par cm uppåt och nedåt så de kilas fast lite. De kommer inte märkas av grannar, så länge de inte sticker fram på deras balkong.. Då kan du använda buntband för att fästa i räcket och ev övriga delar av själva balkonskyddet så att dessa buntband "bär" hela konstruktionen. Det kommer inte tippa eftersom det är fastkilat. De vågräta pinnarna kan sitta lite längre ner, i kant med ditt tak, samt i nerkant på lämpligt ställe. Jag hade på en balkong en nedre vågrät pinne där balkongplåten slutade, som jag fäste nät i. Samt en vågrät i höjd med själva räcket, som jag buntade fast i detta.
Räkna inte med att nätet i själv kan bära konstruktionen, det tycker jag är att utmana saker. Däremot för att förhindra smitningar funkar det utmärkt att bunta fast det i saker eller för att sträcka det. Dra dvs buntband runt trä och fasta installationer.
Vill du inte att allt hänger fritt så kan du göra små fötter som det står på. Kan räcka med en mer rejäl bit virke som går hela vägen längs golvet, eller annat som passar dig. Jag har bara använt virke mot golv för att förhindra smitningar, men då har jag inte nätklättrare i någon större utsträckning. Har dock lyft upp katterna för att låta de hänga i nätet för att testa att det höll. Stod självklart med händerna runt kroppen hela tiden som säkerhet.
Kontentan av allt detta dravel är således; ja, din tanke kommer fungera bra, men har du ett utrymme mellan golv och räcke/tak och räcke hos grannen över, utnyttja det genom att sticka upp/ner konstruktionen ett par cm för att göra det hela stabilare.
Bara att fråga om det är nått som var oklart!