Min innekatt har rymt och "går" inte att fånga

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Marianne
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Min innekatt har rymt och "går" inte att fånga

Inläggav Marianne » tor 19 jul 2018, 20:40

Hej,
jag behöver råd! Adopterade 2 katter från ett katthem för ca 1 år seden. Katterna kom från samma ställe och var ca 1 år (honor som är steriliserade). Den ena katten är extremt skygg men har gjort fler framsteg då särskilt jag som bor med dem alltid, får klappa henne oftast och hon tar själv initiativ till att mysa lite ibland. Det går dock inte att lyfta henne för då springer hon och gömmer sig om man närmar sig. Den andra katten har blivit mycket social.

Förra veckan åkte jag till Skåne med mina katter (fr Stockholm). Det var svårt och tog tid att få med mig skygga katten i transportväskan men det gick till slut och bilresan gick bra. Nu till problemet. Min skygga katten lyckades rymma och det går inte att fånga henne då hon får panik om man närmar sig. Jag har fått lov åka hem till Stockholm igen med bara den sociala katten och jag vet inte hur jag ska göra! Just nu och några veckor framåt finns det någon kvar där som ställer ut mat till henne varje kväll så hon har kommit på natten och ätit o när jag var där kom hon fram en gång men sprang iväg när jag klappade henne. Vi lyckades få tag på henne en gång men hon blev helt vild och slet sig. Nu har vi fått låna en kattfälla av Skånes kattjour så jag ska åka dit nästa vecka när jag har kattvakt till min sociala katt. Jag tycker det är så sorgligt men min sociala katt verkar inte bry sig så mycket så vi kan bortse från det just nu i vart fall. Hur ska jag göra?! Hon VILL ju inte bli infångad och förmodligen inte vara innekatt! Ska jag tvinga henne? Ska jag vara med överhuvudtaget när hon fångats in (måste väl det för vem ska annars) och köra hem henne 55 mil till något hon inte vill? Hur kommer hon att reagera när hon kommer till vår lägenhet och den andra katten tro? Vi har nätat in balkongen sedan tidigare så där ligger de ofta när vi öppnar och har även gjort annat för att de ska trivas bra trots lägenhet. I sommar har jag som sagt någon som ger henne mat men till hösten och vintern finns ingen :-(. Jag kan ju inte låta henne svälta! Har någon erfarenhet av liknande situation är jag enormt tacksam för råd! / Marianne

Fragole
Überkatt
Überkatt
Katt: Honeydew och Pisco (huskatter)

Re: Min innekatt har rymt och "går" inte att fånga

Inläggav Fragole » tor 19 jul 2018, 21:37

Usch vilken jobbig situation!
Personligen hade jag inte tyckt att en skygg utekatt varit någon bra idé, risken är att hon blir bortkörd av andra katter och inte kommer få i sig tillräckligt med mat. Tyvärr har jag inga konkreta förslag. Är själv livrädd att min skyggis hade fått för sig att rymma, tror inte jag hade kunnat få tag på honom igen.

Var i Skåne har hon rymt någonstans? Jag kan eventuellt hjälpa till (om du inte vill skriva här kan du skicka ett PM).

Marianne
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Marianne » fre 20 jul 2018, 09:58

Tack! Det är i Bjuv. Hon har varit framme i natt igen och ätit och hon verkar hålla sig på tomten men den ligger precis vid en stor väg så jag hoppas verkligen hon inte går över den! Ska göra ett försök med kattfällan nästa vecka men om inte det går så kanske jag kan återkomma! Verkligen stort och varmt tack för ditt svar! / Marianne

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » fre 20 jul 2018, 15:59

Verkligen jobbigt! Om du får tag på henne så tycker jag att du ska fortsätta som innan och om möjligt inte flytta på henne bortsett från nödvändiga vet besök tills hon har blivit tryggare. Tror inte att du behöver oroa dig för katternas relation om den var ok innan men ni kan ju ta det lite varligt inledningsvis. Hoppas verkligen du lyckas få tag i henne. Du får försöka locka henne i fällan med någon starkt doftande favoritmat. Lycka till!

Marianne
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Marianne » fre 20 jul 2018, 20:34

Tack! Får jag tag på henne så kommer jag inte flytta mer någonsin förutom när det är absolut nödvändigt. OM jag får tag på henne så hoppas jag hon kan trivas hemma i lägenheten igen, annars måste vi försöka hitta ett annat hem åt henne där hon kan få vara ute. Men först ska jag få tag på henne om det går! Tack för råd och svar! / Marianne

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » fre 20 jul 2018, 20:59

Marianne skrev:Tack! Får jag tag på henne så kommer jag inte flytta mer någonsin förutom när det är absolut nödvändigt. OM jag får tag på henne så hoppas jag hon kan trivas hemma i lägenheten igen, annars måste vi försöka hitta ett annat hem åt henne där hon kan få vara ute. Men först ska jag få tag på henne om det går! Tack för råd och svar! / Marianne

Jag håller tummarna att hon går i fällan!! Ett år är inte lång tid för en skyggis att bli riktigt trygg och den kort tiden innebär inte att hon vantrivs hos dig. När hon kommer hem titta på Jackson Galaxys program " My cat from hell" som finns på dplay.se t.ex. Han har också sidor på nätet där han ger många bra tips för alla oss kattägda också för skygga katter.
Bild

Marianne
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Marianne » fre 20 jul 2018, 22:08

Tack, det låter bra! Ska titta på det när hon är hemma igen...

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » lör 21 jul 2018, 19:19

Marianne skrev:Tack, det låter bra! Ska titta på det när hon är hemma igen...

Håller tummarna att ni snart är tillsammans igen.

Användarvisningsbild
Jenny_E
Kompetent katt
Kompetent katt
Katt: Huskatt och ragdolldrömmar

Inläggav Jenny_E » sön 22 jul 2018, 12:05

Håller tummarna för fällan!
Att ni inte får tag på henne skulle jag inte se som ett tecken på att hon inte trivs hos dig/inne, mer att hon är rädd och stressad nu.

Marianne
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Marianne » sön 22 jul 2018, 21:22

Tack, ja vi får hoppas!! Åker t veckan när jag har kattvakt till min andre katt för jag vill inte ta med henne nu så jag kan fokusera på vår lilla rymling...

ApanAnn
Gurukatt
Gurukatt
Katt: Chilla och Chaplin, huskatter

Inläggav ApanAnn » sön 22 jul 2018, 22:52

Det är inte att hon inte trivs hos dig som gör att hon inte går att fånga! När en skyggis är stressad så fungerar den inte normalt. Det enda hon har i huvudet nu är rent survival mode, och då är även människor hon känner ett hot.

Min skyggis tacklade upp dörren till transportburen precis utanför huset första gången vi skulle iväg med katterna någonstans. Han blev heeelt panikslagen och inget som då vanligtvis fungerade fick honom att reagera. Han var för rädd för att vara intresserad av mat eller godis, och då är det illa! Vi hade sån tur att det gick att valla in honom i trapphuset och fösa in honom i transportburen, men det var ärligt talat mer tur än skicklighet. Det hade inte gått att fånga honom utan fälla annars.

Nu är han tryggare, OM han är i sitt revir. Han är min ansiktskatt och mitt gos, men om han skulle komma ut igen litar jag inte på att han skulle komma till mig. Risken är stor att han skulle ”stänga av” och dra igång samma typ av panikreaktion igen.

Jag har inga råd egentligen, men jag håller tummar och tår! Det blir nog bra bara ni får in henne igen! Det låter snarare som ”paniiiiiiik, allt är läskigt nu!” än att katten bestämt sig för att utelivet är bäst. :consoling:

Marianne
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Marianne » tis 24 jul 2018, 13:59

Tack och skönt att höra att det finns fler som har erfarenhet av skyggisar!

Användarvisningsbild
Kryddmamma
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Chili, Curry MCO och Vanilla MCO

Inläggav Kryddmamma » tis 24 jul 2018, 22:51

Jag har inte heller några råd. Hoppas att allt går bra och ni får tag på katten. Jag bor i Malmö och säger som Fragole, hojta till om jag kan hjälpa till.

Marianne
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Marianne » mån 30 jul 2018, 19:21

Hej alla som läst och/eller kommenterat. Vill bara berätta att vi lyckades med kattfällan så hon är hemma igen! Stort tack alla som kommit med råd, tips eller lyckönskningar. Hon är såå kelig med mig och den andra katten (när hon väljer att komma fram förstås) men har jamat halva natten i natt (andra natten hemma) men det går förhoppningsvis över. Hon längtar säkert ut men hon verkar ändå väldigt nöjd med att vara hemma <3! / Marianne

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » mån 30 jul 2018, 19:29

Marianne skrev:Hej alla som läst och/eller kommenterat. Vill bara berätta att vi lyckades med kattfällan så hon är hemma igen! Stort tack alla som kommit med råd, tips eller lyckönskningar. Hon är såå kelig med mig och den andra katten (när hon väljer att komma fram förstås) men har jamat halva natten i natt (andra natten hemma) men det går förhoppningsvis över. Hon längtar säkert ut men hon verkar ändå väldigt nöjd med att vara hemma <3! / Marianne

Hurra och grattis till att det gått bra!
Det finns många bra trådar om skyggisar att läsa på forumet.
Så glad för er skull

Safia
Gurukatt
Gurukatt
Katt: 3 husisar från misärhem/koloni

Inläggav Safia » mån 30 jul 2018, 20:39

Vad skönt att hon kom till rätta till slut. Lite tid, extra god mat och chans att vänja sig vid innelivet igen så blir allt bra i slutänden ska du se.

Skickat från min iPad med Tapatalk
Ägd av nervknippet och ångestmissen Jaromir, bossen i huset Jacek och blinde Vilbert.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » mån 30 jul 2018, 21:33

Stort grattis till att hon är hemma igen!

Att hon jamar behöver inte alls betyda att hon vill ut, kanske snarare är sällskapssjuk?
Bild

Användarvisningsbild
Kryddmamma
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Chili, Curry MCO och Vanilla MCO

Inläggav Kryddmamma » mån 30 jul 2018, 22:14

Vad glad jag blir att katten kommit hem igen!

Fragole
Überkatt
Überkatt
Katt: Honeydew och Pisco (huskatter)

Inläggav Fragole » mån 30 jul 2018, 22:30

Åh vad skönt både för dig, katten och kattkompisen!

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » tis 31 jul 2018, 09:43

Härliga nyheter! :hi5: Som övriga skriver med tid och tålamod så blir det säkert jättebra.

ApanAnn
Gurukatt
Gurukatt
Katt: Chilla och Chaplin, huskatter

Inläggav ApanAnn » mån 06 aug 2018, 18:36

Åh, vad bra! :hi5:

Återgå till "Allmänt kattprat!"