Råd om utekatt i dödsbo

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Zachini
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Råd om utekatt i dödsbo

Inläggav Zachini » ons 18 jul 2018, 00:31

Hej!
Skulle behöva lite råd. Min moster avled för sex veckor sedan. Hon bodde på landet och brukade mata en katt som dök upp hos henne för några år sedan. Någon gång ville katten komma in, men mestadels var den ute och skötte sig själv och åt i källaren, där den kom in via en kattlucka. Nu när min moster är borta har hennes granne fortsatt att mata den i källaren. Men grannen orkar inte mer. Det är en bit att gå. Grannen har också försökt att ställa ut mat i sin lada där katten ofta är, men den verkar inte vilja äta där. Den är mycket skygg och syns bara till ibland. Själv bor jag långt ifrån. Vad göra?

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Re: Råd om utekatt i dödsbo

Inläggav Starwatcher » ons 18 jul 2018, 08:35

Beklagar sorgen :rose:

Var i landet bodde din moster? Katten behöver få hjälp och komma in nu när din moster inte finns kvar. Kontakta kattorganisation som kan hjälpa till med fälla och ta in katten.

Kontakta ex kattjouren.nu som visserligen är mest verksam i södra Sverige men som har goda kontakter med andra kattorganisationer om katten inte finns där.

Ger din mosters granne samma mat som din moster? Om inte kan det vara ngt att testa med. Katten sörjer nog också.
Bild

Zachini
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Zachini » ons 18 jul 2018, 12:20

Tack för svaret! Min granne pratar också om att man bör fånga in den. Men det blir ju svårt, när jag inte bor där. Och vad göra sedan? Hon pratar om avlivning. Men om inte, kan man flytta en utekatt? Låter extremt stressande för katten. Eller?

Jag hade väl tänkt att den kunde hålla sig till grannens lada och få mat och vatten där, men det är tydligen inte så lätt att styra en katts vanor. Och sedan kommer vintern. Svårt det här.

Vem kan hjälpa att fånga in? Kattorganisationen, jägare eller länsstyrelsen? Veterinär?

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » ons 18 jul 2018, 14:29

Zachini skrev:Tack för svaret! Min granne pratar också om att man bör fånga in den. Men det blir ju svårt, när jag inte bor där. Och vad göra sedan? Hon pratar om avlivning. Men om inte, kan man flytta en utekatt? Låter extremt stressande för katten. Eller?

Jag hade väl tänkt att den kunde hålla sig till grannens lada och få mat och vatten där, men det är tydligen inte så lätt att styra en katts vanor. Och sedan kommer vintern. Svårt det här.

Vem kan hjälpa att fånga in? Kattorganisationen, jägare eller länsstyrelsen? Veterinär?

Vart i landet är det?

Zachini
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Zachini » ons 18 jul 2018, 16:33

Ja, glömde skriva. Det är i Marks kommun - 40 minuter från Göteborg.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » tor 19 jul 2018, 12:26

Zachini skrev:Ja, glömde skriva. Det är i Marks kommun - 40 minuter från Göteborg.

Jag har ingen bra koll där, bor norrut. Om ingen här vet så prova ringa kommun eller Länsstyrelsen och fråga. Det borde gå att få låna en kattfälla eller få hjälp på annat sätt.
Så glad att du inte bara lämnar katten utan tänker se till att den tas om hand. Stor heder till dig för det :rosor:

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » tor 19 jul 2018, 13:03

Zachini skrev:Ja, glömde skriva. Det är i Marks kommun - 40 minuter från Göteborg.

Kontakta Änglakatten på anglakatten.nu eller deras facebooksida. Dom kan kanske hjälpa till med att låna fälla så katten kan fångas in. Många katter som gått ute som din mosters trivs perfekt när dom får komma in.
Bild

Zachini
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Zachini » tor 19 jul 2018, 23:57

Tusen tack för goda råd! Jag ska försöka lösa det här på något bra sätt. Hör av mig igen, om jag behöver mer hjälp. :)

Användarvisningsbild
ClaesC
Kattunge
Kattunge
Katt: Birman Kajsa o huskatten Lucas

Inläggav ClaesC » lör 21 jul 2018, 22:25

I Mölnlycke, några mil från Skene, finns Göteborgs djurskyddsförenings katthem. De har telefon 031-88 88 80 (vardagar kl 9-12). Be dem om råd om katten! Kanske någon kan fånga in den och köra den dit.

Zachini
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Zachini » tor 26 jul 2018, 16:13

Tack för tipset om Göteborgs djurskyddsförening!

Återgå till "Allmänt kattprat!"