Släppa ut katt själv för första gången? Hur kallar jag hem henne igen?

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
fridaayata
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Släppa ut katt själv för första gången? Hur kallar jag hem henne igen?

Inläggav fridaayata » ons 04 jul 2018, 17:16

Hej! Jag har en hona på 1 år som för tillfället mestadels är innekatt, men jag tar ut henne ungefär 1 timme varje dag. Hon älskar verkligen att vara ute, är nyfiken och skuttar runt, och nästan hela tiden som hon är hemma gnäller/jamar hon om att hon vill gå ut. Så jag har tänkt att hon ska få vara ute mer själv, jag har inte tid för mer än 1 timme varje dag (som uppenbarligen inte verkar räcka för henne). När vi är ute är hon duktig och håller sig kring mig. Har prövat att lämna henne ute i 5-10 minuter själv ibland, jag gömmer mig i porten och sen prövar jag att gå ut och ropa efter henne. Problemet är att hon inte kommer till mig. Ibland har jag hunnit bli riktigt orolig innan jag ser henne. Inte ens då, när jag gått närmre, kommer hon till mig när jag ropar. Hur vet jag att hon kommer tillbaks och lyssnar på mig om jag släpper ut henne i några timmar? Jag bor på högsta våningen och har inte möjlighet till kattrappa. Hur gör ni som har utekatt och kallar in dom? Hur vet jag vart hon är, behöver jag gå en runda runt huset och ropa lite här och var? Hon kan ju faktiskt ha gått vart som helst. Jag är bara så rädd att jag skulle släppa ut henne och inte hitta henne igen. Visslar alltid en melodi när vi är ute för att hon ska kunna känna igen mig när jag kallar. Ge mig gärna tips och råd!

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt

Re: Släppa ut katt själv för första gången? Hur kallar jag hem henne igen?

Inläggav mjlee » ons 04 jul 2018, 17:24

fridaayata skrev:Hej! Jag har en hona på 1 år som för tillfället mestadels är innekatt, men jag tar ut henne ungefär 1 timme varje dag. Hon älskar verkligen att vara ute, är nyfiken och skuttar runt, och nästan hela tiden som hon är hemma gnäller/jamar hon om att hon vill gå ut. Så jag har tänkt att hon ska få vara ute mer själv, jag har inte tid för mer än 1 timme varje dag (som uppenbarligen inte verkar räcka för henne). När vi är ute är hon duktig och håller sig kring mig. Har prövat att lämna henne ute i 5-10 minuter själv ibland, jag gömmer mig i porten och sen prövar jag att gå ut och ropa efter henne. Problemet är att hon inte kommer till mig. Ibland har jag hunnit bli riktigt orolig innan jag ser henne. Inte ens då, när jag gått närmre, kommer hon till mig när jag ropar. Hur vet jag att hon kommer tillbaks och lyssnar på mig om jag släpper ut henne i några timmar? Jag bor på högsta våningen och har inte möjlighet till kattrappa. Hur gör ni som har utekatt och kallar in dom? Hur vet jag vart hon är, behöver jag gå en runda runt huset och ropa lite här och var? Hon kan ju faktiskt ha gått vart som helst. Jag är bara så rädd att jag skulle släppa ut henne och inte hitta henne igen. Visslar alltid en melodi när vi är ute för att hon ska kunna känna igen mig när jag kallar. Ge mig gärna tips och råd!

Bor du i ett flerfamiljsområde, särskilt med trafik skulle jag inte släppa ut henne på egen tass alls. En timma (eller mindre) är mer än tillräckligt med utevistelse för en katt. Om du känner att hon inte får tillräckligt med stimulans kan du 'kattifiera' ditt hem mer.

Det är bra att ta hänsyn till sina grannar, särskilt om det finns tex lekparker med sandlådor i närheten som katter ser som utmärkta toaletter eller varma bilar som katter gärna ligger på och spanar ut från. Att markera sitt område är helt naturligt, liksom att smita in någonstans och bli inlåst eller åka en tur i en bil. En yngre katt har också en större benägenhet att ge sig ut på längre äventyr. Dessutom kan katten fara mycket illa ut om den råkar på en kattplågare eller blir överkörd. Det där med överlevnadsomdöme är inte alltid en katts främsta förmåga :roll:

fridaayata
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav fridaayata » ons 04 jul 2018, 19:29

Jag har försökt kattifiera mitt hem så mycket som möjligt! Jag hänger med på vad du menar, och på många sätt skulle det vara skönt att bara ha henne ute en timma om dagen. Men då följer ju frågan, hur får jag henne att nöja sig med det?! Nästan hela tiden gnäller hon för att hon vill ut. Varje gång jag ska gå in/ut försöker hon smita. Varje gång jag ska ta upp henne för att ta hem henne igen blir hon lika sur. Hur ska jag vänja henne vid att det är en timma om dagen, när jag bestämmer, som gäller?

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » ons 04 jul 2018, 20:24

Ha ett bestämt klockslag då du går ut med henne så vet hon när det är dags. Ta ut katten i bur så associerar hon buren med att gå ut.
Bild

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav mjlee » tor 05 jul 2018, 11:09

+1 på vad Starwatcher sa. Många tar ut sina katter i sin bur och bär den sedan till den plats där man kan gå promenad. Katten kommer att associera utevistelse med buren inte med ytterdörren. Och ja, bestämt klockslag i så stor utsträckning som möjligt. Du låter som en jättebra kattägare som verkligen vill din katts bästa och ibland innebär det att inte lyssna när hon gnäller :smile: Ibland vet vi tvåbeningar bättre än fyrbeningarna. Både gällande utevistelse, mat och pälsvård. Att övertyga våra katter om det är en helt annan femma. :roll:

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » sön 08 jul 2018, 10:40

Fyller på med lite tips för koppelpromenad. (Har själv gått ut dagligen med mina katter i flera år)

Ibland kan det vara viktigare för katten att komma ut flera gånger per dag för att sas patrullera av reviret, än att vara ute länge. Försök hitta en rytm som passar dig själv så att du någorlunda kan upprätthålla rutinen, det förenklar för katten. Kanske istället en halvtimme på morgonen/fm och en halvtimme på kvällen. På vintern blir det säkert betydligt kortare patruller. Det kan fungera med väska som i tipsen ovan men det kan också vara bra att katten lär känna sitt revir och att du ser hur den reagerar på olika saker i reviret. Det kan öka säkerheten om katten lyckas komma loss eller rymmer ut på egen hand, att den känner omgivningen, vet var den bor och du vet vad den är intresserad av och ev risker. Du kan öva inkallning och kommunikation med katten, agility m.m även om du har den i koppel. Pröva dig fram så kommer ni hitta er egen rutin. Tips att ha med på promenaden är telefon, hörlurar, sittdyna och lockgodis. Att gå ut med katt är inte som en hundpromenad, det kan bli rätt stillastående. Försök låt katten bestämma riktning och takt men du kan lägga upp ett lämpligt revir och hålla er där, dvs inte låta katten gå utanför de gränserna. Gör gärna verbala markeringar, typ -stopp, där ska vi inte gå och - bravo när katten vänder och backar in på reviret igen. Mata inte katten innan ni går ut men gärna när ni kommer in igen. Ge inte upp. :-D

Återgå till "Allmänt kattprat!"