Färg och könbestämning

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
pandora o medea
Ungkatt
Ungkatt
Katt: Bondkatter

Färg och könbestämning

Inläggav pandora o medea » mån 02 jul 2018, 07:58

Hej! Har hört att tre färgade sköldpaddsfärgad katter alltid är honor. Hur är det med katter som inte är sköldpaddsfärgade. Kan hanar ha tre färger? Sett en kattunge som misstänks vara en hane som är nästan helt vit, men med en svart fläck på bakhuvudet och några ljus grå hårstrån på svansen.

Fragole
Überkatt
Überkatt
Katt: Honeydew och Pisco (huskatter)

Re: RE: Färg och könbestämning

Inläggav Fragole » tis 03 jul 2018, 18:57

pandora o medea skrev:Hej! Har hört att tre färgade sköldpaddsfärgad katter alltid är honor. Hur är det med katter som inte är sköldpaddsfärgade. Kan hanar ha tre färger? Sett en kattunge som misstänks vara en hane som är nästan helt vit, men med en svart fläck på bakhuvudet och några ljus grå hårstrån på svansen.

Det är inte helt sant att sköldpaddsfärgade katter alltid är honor, men det är det vanligaste då färggenen sitter på X-kromosomen (att förklara hur en hane kan vara trefärgade ger jag mig inte in på för att jag bara själv kan det lite halvt).
En sköldpaddsfärgad katt är röd och svart (eller de diluterade varianterna, creme och blå). Eventuellt kan den ha vita partier (men är inte tvunget).
Den katten som du beskriver som svårt, grå och vit räknas alltså inte som en sköldpadda utan det kan vara av olika anledningar som den är ljusare på svansen än på huvudet. Det är fortfarande samma färg så att säga.

En tabby tex kan ju ha flera olika färgnyanser men är inte för den sakens skull sköldpadda.

Hoppas det gav en liten förklaring (och om jag skrivit helt fel får andra gärna rätta mig)

Användarvisningsbild
pandora o medea
Ungkatt
Ungkatt
Katt: Bondkatter

Re: Färg och könbestämning

Inläggav pandora o medea » fre 06 jul 2018, 12:09

ok. Så hanar kan vara trefärgade om de inte är sköldpaddsfärgade?

Fragole
Überkatt
Überkatt
Katt: Honeydew och Pisco (huskatter)

Inläggav Fragole » fre 06 jul 2018, 14:43

pandora o medea skrev:ok. Så hanar kan vara trefärgade om de inte är sköldpaddsfärgade?

De är ju inte trefärgade i ordets rätta mening. De har en grundfärg, sen har de vitfläck och eventuellt andra mönster. Tillsammans blir det tre färger men de räknas egentligen inte som trefärgade.

Användarvisningsbild
satanica
Überkatt
Überkatt
Katt: bengaler
Kontakt:

Inläggav satanica » fre 06 jul 2018, 22:40

pandora o medea skrev:Hej! Har hört att tre färgade sköldpaddsfärgad katter alltid är honor. Hur är det med katter som inte är sköldpaddsfärgade. Kan hanar ha tre färger? Sett en kattunge som misstänks vara en hane som är nästan helt vit, men med en svart fläck på bakhuvudet och några ljus grå hårstrån på svansen.

Att bli sköldpadda krävs bara 2 färger, svart och rött. En sköldpaddsfärgad kan även vara med eller utan vitt. Sedan finns de andra anlag som gör att färgen ser annorlunda ut tex dillution som gör svart till blått och rött till cream.
Det finns hanar som kan vara sköldpaddsfärgad men det är väldigt ovanligt och beror ofta på genfel eller att 2 foster smält ihop. Den hanen du sett betecknas nog som helvit. Helvita katter kan ha en fläck på huvudet bla.
Bild

Återgå till "Allmänt kattprat!"