Ute på natten inglasad balkong?

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Nilsine
Kattunge
Kattunge
Katt: 2 Ragdoll

Ute på natten inglasad balkong?

Inläggav Nilsine » sön 01 jul 2018, 15:08

Undrar hur ni gör som har inglasad balkong, låter ni katterna vara där på natten? Jag har inte det nu men går oftast upp vid fyra-femtiden och öppnar och somnar själv om nån timma. Men det är ju ofta skönt därute när jag stänger för natten vid 23-tiden.
Så hur gör ni?

Användarvisningsbild
Colourspot
Profetkatt
Profetkatt
Katt: huskatt

Re: Ute på natten inglasad balkong?

Inläggav Colourspot » sön 01 jul 2018, 21:27

Jag skulle nog kunnat ha öppet dygnet runt, om jag var hemma och balkongen var rymningssäker. En dam i porten bredvid har nätat in sin balkong ordentligt och inrett åt katterna - hon har balkongdörren öppen på nätterna och katterna (förut en vuxen, men nu i är där minst två katter) verkar ligga där en hel del även då. Jag ser dem ibland när jag kommer hem sent och det är varmt, då sover de nöjt på balkongen med dörren in öppen. (Jag bor på tredje våningen.)
Senast redigerad av Colourspot mån 02 jul 2018, 09:27, redigerad totalt 1 gång.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » sön 01 jul 2018, 21:43

Beror på för min del. Finns det utekatter som kommet förbi pch stressar katterna hade jag inte haft öppet en inglasad balkong nattetid. Vi har tyvärr haft problem med överförd aggression pga utekatter som orsakat att min katter slagits med varandra på vår nätade altan. En katt så hade jag haft öppet inglasag, rymningssäker altan.
Bild

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » mån 02 jul 2018, 14:11

Har en nätad balkong två trappor upp och jag har alltid balkongdörrarna öppna hela nätterna på sommaren. Känns helt säkert. Har förvisso vaknat någon gång av att herr katt ylar över en inkräktare på tomten men det händer tack och lov inte så ofta. Känns som om det ger stor kvalitet till båda missarna. De älskar att hänga där och ta en lur i sköna däcksstolen under en ljum sommarnatt. Skulle själv ha svårt att sova med balkongdörren stängd tror jag.

Användarvisningsbild
tjjo
Orakelkatt
Orakelkatt
Katt: NEM
Kontakt:

Inläggav tjjo » tis 03 jul 2018, 18:51

Det beror på vädret, om det är varmt kan jag lämna öppet till mina,
men jag är frusen av mig, så oftast är det stängt ;-)
Bild

DanMann
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav DanMann » fre 20 jul 2018, 20:39

Öppet så länge temperaturen blir någorlunda behaglig inomhus. Har en liten lägenhet, men med en stor inglasad balkong så försöker undvika att begränsa utrymmet för honom så mycket jag kan. När det blir väldigt kallt ute stänger jag, och släpper ut honom när han talar om att han vill ut.

Användarvisningsbild
ClaesC
Kattunge
Kattunge
Katt: Birman Kajsa o huskatten Lucas

Inläggav ClaesC » lör 21 jul 2018, 21:57

Jag håller med, en katt behöver liksom vi människor frisk luft och utevistelse. Om det inte går att släppa ut den av säkerhetsskäl, är en nätad eller inglasad balkong ett alternativ. Jag tycker synd om katter som ständigt är instängda. Då handlar det inte om kattens behov, bara om människan.
Den nya djurskyddslagen säger att djurens naturliga behov ska uppfyllas i görligaste mån. Kor, grisar, höns och hundar ska få detta, men hur är det med katter? Lagen säger bara att de ska få tillsyn två gånger om dagen.
Jag bor i ett lugnt villaområde och har kattlucka. Mina kissar går ut och in som de vill, håller sig mest på tomten.
Tidigare bodde jag i centrala Göteborg. Då hade vi nätad balkong, och en gång om dagen tog jag Kajsa i koppel och sele till en närbelägen park. Det gillade hon!

Återgå till "Allmänt kattprat!"