Omplacering

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Cissi
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Omplacering

Inläggav Cissi » mån 25 jun 2018, 21:48

Hej Alla Kattvänner.
Jag skulle behöva tips om hur man går tillväga att omplacera en äldre katt.

Har en 8 årig katthona som för 2 år sedan blev innekatt pga flytt till lägenhet, det funkar bra, men märker på henne att hon saknar utelivet.
En vän har en kullsyster och hon fick ta bort sin hane för ca 1 månad sedan och nu skulle hon vilja ha sällskap till kullsystern och då frågade hon mig ifall jag skulle tänka mig att låta min katt få flytta dit.

Vi båda har haft flera katter samtidigt, så båda tjejerna är vana vid andra katter.

Så nu skulle vi behöva tips om hur omplaceringen ska gå till, jag tog med min katt Salsa dit häromdagen, hon fick sitta i buren under tiden, hennes katt Smulan flög på buren, fräste, morrade o "hoppade" runt på buren. Salsa fräste o morrade i buren, när vi kom hem så märkte jag att hon hade kissat i buren.

Så hur ska vi nu gå tillväga, så det blir så bra som möjligt för våra raringar.

Tack på förhand :rose: Cissi

Användarvisningsbild
Weaxzezz
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Shroomy, huskatt

Re: Omplacering

Inläggav Weaxzezz » mån 02 jul 2018, 15:37

Jag skulle försöka mer långsamt med utbyte av dofter först, typ filtar den andra katten legat på och så vidare. Sedan tror jag att det är mer stressande att introducera dem när den ena är i bur, då blir kommunikationen av klippt och en har övertag. Bättre att ge den nya katten ett eget rum att bo in sig i först, så att den har en yta som är bara dess egen.

Användarvisningsbild
Colourspot
Profetkatt
Profetkatt
Katt: huskatt

Inläggav Colourspot » tis 03 jul 2018, 13:45

Weaxzezz skrev:Sedan tror jag att det är mer stressande att introducera dem när den ena är i bur, då blir kommunikationen av klippt och en har övertag.

Jag håller med. Jag hade aldrig försökt genomföra en introduktion av nya katter (eller andra djur) där den ena partern sitter inlåst i ett litet utrymme och inte kan ta sig därifrån. Det är stressande för både den i buren och den utanför. Katter är ju både rovdjur och bytesdjur: genom det scenario ts beskriver blir katten i buren ett byte. Klipp aldrig av flyktvägarna på det sättet vid en introduktion, varken med bur eller annat - båda katterna bör ha utrymme att komma ifrån varandra fysiskt för att inte bygga upp mer stress (som kan leda till aggression mot varandra, som i sin tur försvårar processen ordentligt) än nödvändigt.

Jag tror heller inte på "att låta katterna umgås över dagen bara för att", utan hade låtit bli att ta dit katten om den inte ska flytta dit. Katter är väldigt "territorial" till sin natur, de behöver "äga" sitt revir, och "lekträffar" är i mina ögon därför ingen bra idé. Det kan ta tid innan de kommer överens riktigt.
Se därför också till att det finns flera (minst tre till två katter) kattlådor i det nya hemmet. De bör stå på olika ställen, och så att den ena katten inte kan "fånga" den andra i lådan - dvs, se till att det går att kliva i och ur den från mer än ett håll.

Jag som bor litet (etta på knappt 30kvm) har ingen möjlighet att introducera mina katter för varandra stegvis, med tex en nätdörr. Jag släpper helt enkelt ut den nya ur transportburen. Lillebror är rädd för andra katter sedan tidigare trauma (innan han flyttade till mig), så när Lillan flyttade in var han inte jätteglad i henne - han pendlade mellan nyfiken och rädd (rädsla visade sig genom att han fräste, morrade, tydligt markerade att hon skulle hålla sig borta). Lillan är uppväxt med många andra katter och klok - hon backade undan och gömde sig i ett hörn när Lillebror markerade. Jag såg till att hon kunde komma undan, backa och att katterna kunde vara ifred från varandra - att ingen av dem skulle känna sig fångad.

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » ons 04 jul 2018, 14:09

Håller med övriga här ovan. Om tanken är att Salsa ska flytta hem till Smulan permanent så bör ni göra en långsam introduktion. Det är ofta svårare att introducera vuxna katter till varandra än om den ena är kattunge. Katterna bör till en början hållas åtskilda och båda ha tillgång till allt de behöver på "sin" del av reviret. Det finns många metoder man kan ta till innan man låter dem umgås fysiskt. Byta lukter som föreslås är en metod. De kan efter ett tag även få växla revir med varandra. M.m. När de släpps ihop ska de kunna undvika varandra om de vill och ha så gott om resurser (mat och vattenplatser, sovställen, toalådor, klätterträd m.m) att de inte behöver konkurrera. Risken med att ni gör denna omplacering för att Salsa ska ha möjlighet att gå ut igen, är att hon rymmer om hon inte trivs i sin nya miljö. Överväg om det är värt för en katt i hennes ålder att utsättas för allt detta. Du kanske kan gå ut med henne i sele?

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » ons 04 jul 2018, 19:04

Aziz skrev:Håller med övriga här ovan. Om tanken är att Salsa ska flytta hem till Smulan permanent så bör ni göra en långsam introduktion. Det är ofta svårare att introducera vuxna katter till varandra än om den ena är kattunge. Katterna bör till en början hållas åtskilda och båda ha tillgång till allt de behöver på "sin" del av reviret. Det finns många metoder man kan ta till innan man låter dem umgås fysiskt. Byta lukter som föreslås är en metod. De kan efter ett tag även få växla revir med varandra. M.m. När de släpps ihop ska de kunna undvika varandra om de vill och ha så gott om resurser (mat och vattenplatser, sovställen, toalådor, klätterträd m.m) att de inte behöver konkurrera. Risken med att ni gör denna omplacering för att Salsa ska ha möjlighet att gå ut igen, är att hon rymmer om hon inte trivs i sin nya miljö. Överväg om det är värt för en katt i hennes ålder att utsättas för allt detta. Du kanske kan gå ut med henne i sele?

+1! Har ni balkong? Det går ett näta balkong så det blir både snyggt och kattsäkert utan att kosta mkt. Kolla på kattstatus.se byggsida så ser du fina exempel på hur man kan göra.
Bild

Återgå till "Allmänt kattprat!"