Skillnad i utseende och temperament hos Birma resp Ragdoll

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
SonjaM
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Skillnad i utseende och temperament hos Birma resp Ragdoll

Inläggav SonjaM » mån 25 jun 2018, 08:36

Som rubriken lyder så undrar jag vilka skillnader som finns mellan dessa raser?

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Re: Skillnad i utseende och temperament hos Birma resp Ragdoll

Inläggav Yrhättans » mån 25 jun 2018, 08:54

På Sveraks hemsida finns bra information om olika raer.
Ragdoll härstammar från birma. Den är större än birman och brukar vara lugnare. Jag har själv birma och tycker såklart att birma är en perfekt ras. Tycker om att leka och busa, medelaktiv utan att klättra speciellt mycket. Följsam och lätt att ta med. Sen är det dom alltid olika som individer. Jag har min Luna som inte vet att hon är en birma, hon hoppar dit hon vill och tillbringar dagarna på mattes axlar om hon får.

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: 2 Skogisar, 1 Ragdoll 1 Birma

Inläggav Birmafröken » mån 25 jun 2018, 11:12

Yrhättans skrev:På Sveraks hemsida finns bra information om olika raer.
Ragdoll härstammar från birma. Den är större än birman och brukar vara lugnare. Jag har själv birma och tycker såklart att birma är en perfekt ras. Tycker om att leka och busa, medelaktiv utan att klättra speciellt mycket. Följsam och lätt att ta med. Sen är det dom alltid olika som individer. Jag har min Luna som inte vet att hon är en birma, hon hoppar dit hon vill och tillbringar dagarna på mattes axlar om hon får.

Ursprunget till rasen Ragdoll innehåller både oklarheter och underligheter, men det här är korta officiella versionen: Ragdoll härstammar från en helvit långhårig huskatt vid namn Josephine och hennes 2 söner Blackie ( svart perserliknande eller "Burma") med okänd far och Daddy Warbucks (maskad med bläs) med okänd far. Josephine fick många kullar, men efter att ha råkat ut för en olycka och började hon föda kullar med det speciella Ragdoll-temperament som gjorde att Josephines granne Ann Baker bestämde sig för att med dessa 3 katter som grundpelare skapa en ny ras som hon gav namnet Ragdoll.
Matte till skogisarna Moltas och Milou, busraggisen Oberon och birmapojken Ruben!

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » mån 25 jun 2018, 11:29

Birmafröken skrev:

Ursprunget till rasen Ragdoll innehåller både oklarheter och underligheter, men det här är korta officiella versionen: Ragdoll härstammar från en helvit långhårig huskatt vid namn Josephine och hennes 2 söner Blackie ( svart perserliknande eller "Burma") med okänd far och Daddy Warbucks (maskad med bläs) med okänd far. Josephine fick många kullar, men efter att ha råkat ut för en olycka och började hon föda kullar med det speciella Ragdoll-temperament som gjorde att Josephines granne Ann Baker bestämde sig för att med dessa 3 katter som grundpelare skapa en ny ras som hon gav namnet Ragdoll.

Min poäng med att lyfta ragdolls ursprung var att peka på att det finns likheter mellan raserna. Här är Sveraks officiella version:

Allt startade i början av 1960-talet när en uppfödare i Kalifornien parade en vit långhårshona med en helig birma och fick i kullen bland annat två brunmaskade mitted-hanar. Dessa parades tillbaka på mamman - avkomman från den linjen kallades "lightside". För att undvika inavel började man att använda en annan honkatt - en burma och avkommorna från denna linje kallades "darkside". Från dessa två sidors korsningar stammar dagens ragdolls.

Så tillbaka till frågan likheter och olikheter ragdoll och birma.

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Birmafröken » mån 25 jun 2018, 12:01

Jag har sedan många år både Ragdoll och Birma och upplever att det är en stor skillnad mellan raserna.

Ragdoll är större, längre och kraftigare byggd än en Birma. (har t.ex. kraftigare nacke och känns mer robust i hela sin kroppsbyggnad).

En Ragdollpäls känns sval, silkig och rörlig eftersom den i stort sett saknar underull. Birmapälsen känns varmare och mer fluffig.

Uttrycksmässigt har Birmor ett "sötare" och "näpnare" utseende än en Ragdoll som oftast ger ett mer bastant intryck. Detta gäller även hur de rör sig, sitter och ligger. En Ragdoll är bredbent, vaggar fram, sitter med frambenen brett isär och ligger gärna utfläkt och platt på rygg med benen pekande åt alla håll. En Birma går oftast elegant som "på lina", sitter och ligger prydligt med alla utstickande kroppsdelar på ett estetiskt sätt tätt ihop.

När man lyfter en Ragdoll känner man att den är både större och tyngre än en Birma, men den är också mer avslappnad och lealös. Jag har svårt att bära min Ragdoll på ett bekvämt sätt eftersom han sjunker ihop och liksom "rinner" ur greppet. Bäst går det att bära honom som en bebis liggande på rygg i famnen. Min Birma lyfter jag upp med en hand och sedan sitter han som klistrad själv mot min kropp utan att jag knappt behöver stödja honom alls.

En Ragdoll är lugnare på så sätt att den är långsammare, försiktigare och osmidigare än en Birma. Lekfullhet, nyfikenhet och närhetsbehov är dock vanligtvis helt jämförbara, dvs. "lagom". Jag skulle inte påstå att någon av raserna är utpräglade knäkatter, men båda är sociala och keliga på sitt sätt.
Matte till skogisarna Moltas och Milou, busraggisen Oberon och birmapojken Ruben!

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Birmafröken » mån 25 jun 2018, 12:11

Yrhättans skrev:
Min poäng med att lyfta ragdolls ursprung var att peka på att det finns likheter mellan raserna. Här är Sveraks officiella version:

Allt startade i början av 1960-talet när en uppfödare i Kalifornien parade en vit långhårshona med en helig birma och fick i kullen bland annat två brunmaskade mitted-hanar. Dessa parades tillbaka på mamman - avkomman från den linjen kallades "lightside". För att undvika inavel började man att använda en annan honkatt - en burma och avkommorna från denna linje kallades "darkside". Från dessa två sidors korsningar stammar dagens ragdolls.

Ragdoll-rasens ursprung är helsnurrig, men vilka hankatterna bakom Lightside resp. Darkside var finns det inga riktiga uppgifter på. http://www.scandinavianragdoll.com/rasen/historia/

SonjaM
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav SonjaM » mån 25 jun 2018, 21:04

Tack, har läst på sverakssida men bättre att få infon direkt av de med rasen :-)

SonjaM
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav SonjaM » mån 25 jun 2018, 21:07

Stort tack för utförlig info, nu fick jag något att grunna vidare på. Såg en ragdoll i helgen som låg just så där på rygg, hur kul och söt som helst. Inte träffat någon birma dock. Kan någon av raserna kunna trivas som ensamkatt eller vill de ha kattsällskap? Hårar de mycket?

Birmafröken skrev:Jag har sedan många år både Ragdoll och Birma och upplever att det är en stor skillnad mellan raserna.

Ragdoll är större, längre och kraftigare byggd än en Birma. (har t.ex. kraftigare nacke och känns mer robust i hela sin kroppsbyggnad).

En Ragdollpäls känns sval, silkig och rörlig eftersom den i stort sett saknar underull. Birmapälsen känns varmare och mer fluffig.

Uttrycksmässigt har Birmor ett "sötare" och "näpnare" utseende än en Ragdoll som oftast ger ett mer bastant intryck. Detta gäller även hur de rör sig, sitter och ligger. En Ragdoll är bredbent, vaggar fram, sitter med frambenen brett isär och ligger gärna utfläkt och platt på rygg med benen pekande åt alla håll. En Birma går oftast elegant som "på lina", sitter och ligger prydligt med alla utstickande kroppsdelar på ett estetiskt sätt tätt ihop.

När man lyfter en Ragdoll känner man att den är både större och tyngre än en Birma, men den är också mer avslappnad och lealös. Jag har svårt att bära min Ragdoll på ett bekvämt sätt eftersom han sjunker ihop och liksom "rinner" ur greppet. Bäst går det att bära honom som en bebis liggande på rygg i famnen. Min Birma lyfter jag upp med en hand och sedan sitter han som klistrad själv mot min kropp utan att jag knappt behöver stödja honom alls.

En Ragdoll är lugnare på så sätt att den är långsammare, försiktigare och osmidigare än en Birma. Lekfullhet, nyfikenhet och närhetsbehov är dock vanligtvis helt jämförbara, dvs. "lagom". Jag skulle inte påstå att någon av raserna är utpräglade knäkatter, men båda är sociala och keliga på sitt sätt.

Användarvisningsbild
Magica de Hex
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Fluffisar och gostroll <3

Inläggav Magica de Hex » ons 27 jun 2018, 00:51

Jag har ingen större koll på Birma men vi har en raggdoll som inte är direkt typisk för rasen han är den mest busigaste katt vi har haft, övriga katter är huskatter.
Han går på altantaket och klättrar alltså på stegen upp dit...... :roll:
Men är supersocial och vill vara med där vi är och extremt gosesjuk dock är han mindre än vad en rastypisk raggis är väger ca 3 kg och är liten till växten men så supersöt :heart:

Han sover gärna på husses arm på natten gillar även att ligga i knäet om man har nån mysig filt där eller sköna byxor ;-)

Inte en jättebra bild på honom men det är hans favorit sovställe ;-)
Bild

Det här är en bild på honom som 1-åring.

Bild
Bild

SonjaM
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav SonjaM » tis 10 jul 2018, 02:01

Magica de Hex skrev:Jag har ingen större koll på Birma men vi har en raggdoll som inte är direkt typisk för rasen han är den mest busigaste katt vi har haft, övriga katter är huskatter.
Han går på altantaket och klättrar alltså på stegen upp dit...... :roll:
Men är supersocial och vill vara med där vi är och extremt gosesjuk dock är han mindre än vad en rastypisk raggis är väger ca 3 kg och är liten till växten men så supersöt :heart:

Han sover gärna på husses arm på natten gillar även att ligga i knäet om man har nån mysig filt där eller sköna byxor ;-)

Inte en jättebra bild på honom men det är hans favorit sovställe ;-)
Bild

Det här är en bild på honom som 1-åring.

Bild

Han är jättefin! Har dock bestämt att det är en birma vi ska ha och till nästa vår ska familjen utökas med en liten hane, gärna med lila eller rött om allt går spm planerat :-)

Återgå till "Allmänt kattprat!"