Vad gör man om tandvård inte ingår i försäkring som man trodde när man skaffa katt? Forl, etc.. Kostnd för mun/tänder.

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
AFX
Kattunge
Kattunge

Vad gör man om tandvård inte ingår i försäkring som man trodde när man skaffa katt? Forl, etc.. Kostnd för mun/tänder.

Inläggav AFX » sön 24 jun 2018, 18:50

Hej.
Min katt har något fel på tanden.. Jag tycker inte att det ser rätt ut, och mycket tandsten...
Jag behöver undersöka katten och det kostar 10 tusen. Röntgen, tandsten, ev dra ut en tand. Jag vet inte om det är FORL eller ej, än...
https://www.youtube.com/watch?v=NegzzLP8sbQ

Verkar som min katts tand verkar va av eller ätits upp halva. (Ruttnat bort kanske, eller om han bitit på något hårt.) Men kan ha fel. Ska ta reda på det sen.. Jag borde ha borstat tänderna på min katt. Hmm.
(Var hos veterinär en gång, men behöver en till undersökning för att få veta om det är forl, etc.)

Jag lär få betala 10 tusen själv dock, och när jag skaffa katt så tänkte jag att en katt försäkring täcker kostnader!!!!!!!!!!!!
Hade fel. Agria vart det. Vad gör man? Vilken är bästa försäkringen?
Man får alltså betala själv när det gäller katters tänder oftast? Kostar lite att ha katt verkar det som.
Går det teoretiskt att byta försäkring och få ersättning i framtiden om det skulle vara strul med katt tänder eller mun? Det går inte att få hjälp med försäkring nu väl? Skicka pm om det tack, då det kanske blir fixa senare i år. (Eller tidigare. Får se..) Tack för hjälpen.

Användarvisningsbild
Caoimhe
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse
Katt: Älva - norsk skogkatt

Re: Vad gör man om tandvård inte ingår i försäkring som man trodde när man skaffa katt? Forl, etc.. Kostnd för mun/tände

Inläggav Caoimhe » sön 24 jun 2018, 20:18

Hej!

Vilken tråkig situation! Om jag inte är helt fel ute så kan försäkringsbolaget täcka om tanden har en skada som är orsakad av yttre omständigheter. Är det FORL så får du ingen hjälp av Agria.

FORL täcks av väldigt få försäkringsbolag. Jag har för mig att det beror på att det är så väldigt vanligt bland katter och dessutom kan vara väldigt dyrt att åtgärda. Det finns dock ett par försäkringsbolag som täcker kostnader vid FORL, där något täcker delar av summan och ett annat täcker hela summan. Jag har If till min katt, vilket är ett av de bolag som täcker sjukdomen.

Skulle det visa sig att din katt har FORL så lär det vara ganska omöjligt för dig att sedan byta till ett annat försäkringsbolag och förvänta dig att de ska täcka framtida kostnader. Ofta är det ju så att katten får reservationer vid sjukdom, och byter du då bolag så kommer det inte täcka din katts sjukdom, oavsett om det är njursvikt, FORL eller annan sjukdom. Jag tror också att du måste ha haft katten försäkrad från en viss ålder för att vissa delar i försäkringen ska gälla.

Angående vad du ska göra nu är tyvärr omöjligt för någon annan än dig själv att komma fram till. Du får fråga dig själv vad du har möjlighet att göra för din katt, och också vad som är rimligt. OM det är FORL, har du tillgång till 10.000 kr? Kan du betala om det blir ännu dyrare? Hur gammal är katten? Är den frisk annars? Klarar den av en ev. operation? Osv. osv. Du måste bestämma vad som är rimligt för er situation.

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: 2 Skogisar, 1 Ragdoll 1 Birma

Re: Vad gör man om tandvård inte ingår i försäkring som man trodde när man skaffa katt? Forl, etc.. Kostnd för mun/tände

Inläggav Birmafröken » sön 24 jun 2018, 20:36

Det är bara att bita i det sura äpplet och betala. Var glad att du bara har en katt, jag har TRE(!) Agria-försäkrade katter som dragit ut tänder p.g.a. FORL/TR. Att det kostar 10.000 per behandling är dock en överdrift. Lönar sig säkert också att ringa runt och be om prisuppgifter för tandstensborttagning, röntgen och utdragning. En del kliniker delar upp det på två besök (vilket blir dyrare), medan andra gör allt på samma gång.
Matte till skogisarna Moltas och Milou, busraggisen Oberon och birmapojken Ruben!

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Birmafröken » sön 24 jun 2018, 20:44

För att få möjlighet att dela upp betalningen kan du även ansöka om Agriakortet: https://www.agria.se/agriakortet/
Matte till skogisarna Moltas och Milou, busraggisen Oberon och birmapojken Ruben!

AFX
Kattunge
Kattunge

Inläggav AFX » sön 24 jun 2018, 21:31

Caoimhe skrev:Hej!

Vilken tråkig situation! Om jag inte är helt fel ute så kan försäkringsbolaget täcka om tanden har en skada som är orsakad av yttre omständigheter. Är det FORL så får du ingen hjälp av Agria.

FORL täcks av väldigt få försäkringsbolag. Jag har för mig att det beror på att det är så väldigt vanligt bland katter och dessutom kan vara väldigt dyrt att åtgärda. Det finns dock ett par försäkringsbolag som täcker kostnader vid FORL, där något täcker delar av summan och ett annat täcker hela summan. Jag har If till min katt, vilket är ett av de bolag som täcker sjukdomen.

Skulle det visa sig att din katt har FORL så lär det vara ganska omöjligt för dig att sedan byta till ett annat försäkringsbolag och förvänta dig att de ska täcka framtida kostnader. Ofta är det ju så att katten får reservationer vid sjukdom, och byter du då bolag så kommer det inte täcka din katts sjukdom, oavsett om det är njursvikt, FORL eller annan sjukdom. Jag tror också att du måste ha haft katten försäkrad från en viss ålder för att vissa delar i försäkringen ska gälla.

Angående vad du ska göra nu är tyvärr omöjligt för någon annan än dig själv att komma fram till. Du får fråga dig själv vad du har möjlighet att göra för din katt, och också vad som är rimligt. OM det är FORL, har du tillgång till 10.000 kr? Kan du betala om det blir ännu dyrare? Hur gammal är katten? Är den frisk annars? Klarar den av en ev. operation? Osv. osv. Du måste bestämma vad som är rimligt för er situation.

Mja.. det känns surt. Vill veta vad det är.. bara han överlever så. Han är endast 3-4 år liksom. Så får ta reda på hur allvarligt det är och hur man kan hjälpa. Om jag ska vara ärlig så är jag fattig... Men samtidigt älskar jag min katt och vill hjälpa så får lösa detta! ;) Han är frisk annars tror jag. Vill mest veta vad det är och hur man kan göra.. och jag borde upptäckt tidigare. Mycket tandsten tydligen och bara 3 år. Äter mjau blötmat mest.. Vet inte vad felet är eller hur det hänt, men vill ta reda på och sen fixa det. Och om det är forl får jag väl anpassa mig.. palla sälja katten liksom. Men det är rätt segt ja. Det löser sig sen säkert. Jag hade dock behövt försäkring för detta då jag inte har mycket pengar så om jag ska vara ärlig. En gång kanske.. men inte i framtiden massa gånger.. Och skulle vara segt att sälja en katt bara för att man inte har råd eller att man känner sig lurad av katt försäkring man teckna när han var liten kattunge. Ska lösa hur jag kan lösa.

AFX
Kattunge
Kattunge

Inläggav AFX » sön 24 jun 2018, 21:39

Birmafröken skrev:Det är bara att bita i det sura äpplet och betala. Var glad att du bara har en katt, jag har TRE(!) Agria-försäkrade katter som dragit ut tänder p.g.a. FORL/TR. Att det kostar 10.000 per behandling är dock en överdrift. Lönar sig säkert också att ringa runt och be om prisuppgifter för tandstensborttagning, röntgen och utdragning. En del kliniker delar upp det på två besök (vilket blir dyrare), medan andra gör allt på samma gång.

Tack. Jag är tacksam. Men detta känns rätt surt ja. Men får se hur det utvecklas sen.
Kanske kan skicka pm till dig nån dag och fråga om det då om din katt har forl. Jag vet inte än.. Behövs undersökning först, men kan va det.
Men tanden ser ut att ha ruttnat bort ungefär enligt mig där bak och jag tycker den ser halv ut och massa tandsten, men får se vad röntgen säger sen då. Mysko är det. Får se vad olika kliniker säger sen..

Birmafröken skrev:För att få möjlighet att dela upp betalningen kan du även ansöka om Agriakortet: https://www.agria.se/agriakortet/

Jo, jag får ta och göra det. Se vad det kan bli varje månad...
Det är tråkigt att skaffa en kattförsäkring, och tro att det känns tryggt för mig och katten, men sen får man betala undersökning själv sen.
Jag antog faktiskt att katt försäkring tog hand om allt med katt. En sån försäkring hade jag fixat om det fanns, och jag borde ha forskat om försäkring istället för att känna sig blåst.. Lurad. Bara ta nån man hört talas om...
Vet inte om nån försäkring täcker allt för en katt så dock. Tänder, etc. Lär bli agria kortet sen...

edit: Sista alternativ skulle vara att få sälja katten.. Men det vill jag inte känner jag efter 3 år bara. Visste inte att denna situation skulle uppstå, hade aldrig skaffat katt annars förmodligen. Hade definitivt inte valt agria utan en som täcker olyckor, tänder och sjukdomar och allt. Hade skaffat en trygg katt försäkring. Men lär bli agria kortet sen. Får lösa detta själv sen...

Användarvisningsbild
satanica
Überkatt
Überkatt
Katt: bengaler
Kontakt:

Inläggav satanica » mån 25 jun 2018, 05:10

Tråkigt att du hamnat i den situationen men det är ändå saker du kan göra.
Du kan ansöka om Agria kreditkort enda nackdelen är att om du har för låg inkomst eller är arbetslös lär de avslå din ansökan.

Be om offerter. De kan skilja tusenlappar mellan olika kliniker. Är du känd hos en klinik fast de inte är billigast så kan de även vara lättare att få en avbetalningsplan hos dem.

Sök ur fonder till hjälp med veterinärräkningen. Vissa kliniker verkar ha en egen fond du kan ansöka ur.

Jag betalade runt 6000 kr för att dra ut 3 tänder och kapa 2 pga FORL om jag minns rätt. Hittills har jag bara gjort en operation men de finns katter som gjort flera operationer under kortare tid pga FORL.
Då FORL är en smärtsam tandsjukdom så bör du inte väntar med att ta reda på om katten har den. För att bli fri smärtan måste katten operera ut de drabbade tänderna. Denna sjukdom kan man inte ställa diagnos genom att titta i kattens mun utan man måste göra tandröntgen för att se omfattningen och ge diagnos. Du kan inte byta försäkring under pågående skada då du kommer få restriktioner i nya bolaget om allt som har med mun och tänder att göra. Det missgynnar alltså dig. Det finns en hel del som inte täcks av försäkring (som man kanske inte tänker på) därför är det viktigt att läsa villkoren innan man skriver under ett avtal
Bild

AFX
Kattunge
Kattunge

Inläggav AFX » mån 25 jun 2018, 22:38

satanica skrev:Tråkigt att du hamnat i den situationen men det är ändå saker du kan göra.
Du kan ansöka om Agria kreditkort enda nackdelen är att om du har för låg inkomst eller är arbetslös lär de avslå din ansökan.

Be om offerter. De kan skilja tusenlappar mellan olika kliniker. Är du känd hos en klinik fast de inte är billigast så kan de även vara lättare att få en avbetalningsplan hos dem.

Sök ur fonder till hjälp med veterinärräkningen. Vissa kliniker verkar ha en egen fond du kan ansöka ur.

Jag betalade runt 6000 kr för att dra ut 3 tänder och kapa 2 pga FORL om jag minns rätt. Hittills har jag bara gjort en operation men de finns katter som gjort flera operationer under kortare tid pga FORL.
Då FORL är en smärtsam tandsjukdom så bör du inte väntar med att ta reda på om katten har den. För att bli fri smärtan måste katten operera ut de drabbade tänderna. Denna sjukdom kan man inte ställa diagnos genom att titta i kattens mun utan man måste göra tandröntgen för att se omfattningen och ge diagnos. Du kan inte byta försäkring under pågående skada då du kommer få restriktioner i nya bolaget om allt som har med mun och tänder att göra. Det missgynnar alltså dig. Det finns en hel del som inte täcks av försäkring (som man kanske inte tänker på) därför är det viktigt att läsa villkoren innan man skriver under ett avtal

Tack. Det lär inte bli agria kortet för mig.
Jag lär ta avbetalning hos veterinär kanske. Fonder ska jag kolla upp med. 6000kr lät väldigt bra.
Dom sa ca 10 där iallafall. Och ja, jag håller helt med. Man ska inte bara anta att en försäkring täcker allt nej...
Hade faktiskt för mig att om man skaffar katt och katt försäkring var saken klar sen. Hade fel, men det är lätt att vara efterklok. ;)
Mjaaa. Får se hur jag löser detta. Och jag väntar helst inte. Men vet inte hur allvarligt det är, etc.
Om katten teoretiskt har en sjukdom och överlever men inte dör så skulle det va så och skulle hjälpa om han slutat äta mat typ.
Men vill såklart hjälpa om han skulle ha ont eller sjukdom. Om det nu är forl eller massa tandsten som gjort att den vittrar sönder eller vad det än är. Ska göra vad jag kan. Men undersökning av tänder eller sjukdom trodde jag ingick när det stod sjukdom, etc.
Skulle ha läst här eller nån annanstans. Antar att agria var det jag hade hört talas om och tänkte att den kanske är bäst.
Viktigt att läsa villkoren ja och det finstilta.
Borde finnas en katt försäkring som täcker allt tycker jag iallafall. Sen får den kosta vad den kostar varje månad!
Hade inte vart fel att få tillbaks det man betalat till dom, men under bara 3 år. Men det hade hjälpt till lite iallafall.

6 tusen låter bättre än ca 10. Bara en undersökning och kanske en tand utdragen. SJälv tycker jag att det låter som det borde kosta 2000 max. Men det är väl mina mått. ;)
Blir väl extra arbete att ta bort tandsten osv kanske..

Safia
Gurukatt
Gurukatt
Katt: 3 husisar från misärhem/koloni

Inläggav Safia » tis 26 jun 2018, 09:00

Som nämnts tidigare, kolla upp priserna mellan olika kliniker, det kan skilja rätt mycket. Narkos, tandstensborttagning och röntgen för kontroll ligger hos den veterinär vi går hos kring 1600, paketpris. Om tänder också behöver dras (upp till max 5 stycken) går priset upp till kring 5000, också paketpris. Visst randar det ändå upp i sköna kronor med tre FORL-katter, men det är bara att bita i det sura äpplet och ta den årliga/halvårliga kontrollen för att de ska må bra och slippa ha ont.
Ägd av nervknippet och ångestmissen Jaromir, bossen i huset Jacek och blinde Vilbert.

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Birmafröken » tis 26 jun 2018, 10:52

Safia skrev:Som nämnts tidigare, kolla upp priserna mellan olika kliniker, det kan skilja rätt mycket. Narkos, tandstensborttagning och röntgen för kontroll ligger hos den veterinär vi går hos kring 1600, paketpris. Om tänder också behöver dras (upp till max 5 stycken) går priset upp till kring 5000, också paketpris. Visst randar det ändå upp i sköna kronor med tre FORL-katter, men det är bara att bita i det sura äpplet och ta den årliga/halvårliga kontrollen för att de ska må bra och slippa ha ont.

Vilken klinik är det? Röntgar de verkligen i samband med tandstensborttagning? Min veterinär (Årstakliniken) mäter bara tandfickor då för att se om det finns skäl att misstänka FORL/TR eller inte. Röntgen sker vid tandutdragning.

Användarvisningsbild
lindak
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Änglakatten Gullan <3
Kontakt:

Inläggav lindak » tis 26 jun 2018, 11:30

Som andra skrivit är det bara att bita i det sura äpplet och betala.

Men ring runt till olika kliniker! Min förra katt hade FORL. Jag fick prisuppgifter på mellan 1500 kr till 8000 kr för dentalröntgen och borttagning av en tand. Men jag tror vi i slutändan betalade kring 2000-2500 kr på den billiga kliniken i och med att Gullan inte sövdes med spruta utan med gas-narkos

Safia
Gurukatt
Gurukatt
Katt: 3 husisar från misärhem/koloni

Inläggav Safia » tis 26 jun 2018, 13:34

Birmafröken skrev:Vilken klinik är det? Röntgar de verkligen i samband med tandstensborttagning? Min veterinär (Årstakliniken) mäter bara tandfickor då för att se om det finns skäl att misstänka FORL/TR eller inte. Röntgen sker vid tandutdragning.

Väsby Djursjukhus. Ja, de röntgar när de söver och tar tandsten för att kolla. Ska inte svära på att det är praxis för alla, men för mina tre FORL-katter som de behandlat över tiden görs det för att se om det finns några fler tänder som behöver åtgärdas.
Ägd av nervknippet och ångestmissen Jaromir, bossen i huset Jacek och blinde Vilbert.

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav mjlee » tis 26 jun 2018, 19:40

Tyvärr, FORL och i princip allt med munnen som inte orsakas av akut trauma är inte täckt. Men 10,000 låter extremt dyrt. Jag betalade 4500 för tre tänder, röntgen + op + allmän sanering (tandsten). Den här gången betalade jag 3,500 men då ingick blod och urinprover samt vaccination, plus båda gångerna allmän genomgång av katten. Visst inte kul men så är det. Däremot när hon fick UVI täckte försäkringen allt över självrisken.

Återgå till "Allmänt kattprat!"