Passande ras för oss, tips?

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
SonjaM
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Passande ras för oss, tips?

Inläggav SonjaM » lör 23 jun 2018, 21:01

Hej! En fråga som jag går och grunnar på om det finns någon kattras med större chans att vara allergivänlig (ja, jag vet att det inte finns några garantier) och som kan trivas som ensamkatt? Lång- eller korthår spelar ingen roll men den ska kunna trivas som ensam innekatt.

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: 2 Skogisar, 1 Ragdoll 1 Birma

Re: Passande ras för oss, tips?

Inläggav Birmafröken » lör 23 jun 2018, 22:59

Om en katt är allergivänlig eller inte beror helt på vilken sorts allergi man har. Är man bara allergisk mot det vanligate allergiframkallande ämnet hos katt så kan Sibirisk katt fungera. http://www.sibiriskkatt.se/allergi-testhem/
Matte till skogisarna Moltas och Milou, busraggisen Oberon och birmapojken Ruben!

SonjaM
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav SonjaM » sön 24 jun 2018, 12:30

Birmafröken skrev:Om en katt är allergivänlig eller inte beror helt på vilken sorts allergi man har. Är man bara allergisk mot det vanligate allergiframkallande ämnet hos katt så kan Sibirisk katt fungera. http://www.sibiriskkatt.se/allergi-testhem/

Tack för tips, ska kolla närmre på denna.

Användarvisningsbild
lindak
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Änglakatten Gullan <3
Kontakt:

Inläggav lindak » mån 25 jun 2018, 08:57

SonjaM skrev:
Birmafröken skrev:Om en katt är allergivänlig eller inte beror helt på vilken sorts allergi man har. Är man bara allergisk mot det vanligate allergiframkallande ämnet hos katt så kan Sibirisk katt fungera. http://www.sibiriskkatt.se/allergi-testhem/

Tack för tips, ska kolla närmre på denna.

Dock är sibbar sociala och hundlika, i alla fall dom jag träffat. Så jobbar man heltid och är borta väldigt många timmar per dag ska man kanske fundera på två st :-k När vi hade en sibbe åkte vi hem till honom på lunchen varje dag

SonjaM
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav SonjaM » fre 29 jun 2018, 16:48

Några fler förslag kanske? :-)

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » fre 29 jun 2018, 19:13

Jag har hört flera som klarar bengalkatter bra trots allergi. De hårar också väldigt lite, åtminstone augusti tom februari. Kräver ingen pälsvård utom klappar. Om man kan tänka sig att köpa en vuxen katt så behöver pensionerade avelskatter nya hem då och då liksom andra katter som kanske inte trivs i kattgruppen. Ibland kan de fungera utmärkt som ensamkattet men det vet man som sagt förts i vuxen ålder. Sociala men självständiga och väldigt smarta katter. Rekommenderas varmt.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » fre 29 jun 2018, 21:06

Aziz skrev:Jag har hört flera som klarar bengalkatter bra trots allergi. De hårar också väldigt lite, åtminstone augusti tom februari. Kräver ingen pälsvård utom klappar. Om man kan tänka sig att köpa en vuxen katt så behöver pensionerade avelskatter nya hem då och då liksom andra katter som kanske inte trivs i kattgruppen. Ibland kan de fungera utmärkt som ensamkattet men det vet man som sagt förts i vuxen ålder. Sociala men självständiga och väldigt smarta katter. Rekommenderas varmt.

+1! Min närmsta vän tål mina bengaler men inga andra katter. Även min pappa som var allergisk tålde mina katter hyffsat bra.

En del kan nog tänka sig att vara ensamkatt även om det vanligaste nog är att önska/kräva en kompis. Man ska vara medveten om att bengal är en mkt livlig ras generellt sett även om undantag finns. Jag hade aldrig klarat av att sysselsätta mina bengaler som ensamkatt.

Många katter oavsett ras mår nog bra av att ha en kattvän. Det ger möjlighet att leka på katters vis, dvs jaga varandr, brottas etc - den typen av lek som vi inte kan delta i.

Generellt anses nog Sibiriska katter vara de mest allergivänliga. En del uppfödare av Sibiriska katter tar emot besök som man kan testa om man tål den rasen. Katten verkar ganska "lagom" i aktivitetsnivå.

Om du enbart kan tänka dig en ensamkatt är det säkrast att köpa en vuxen katt där man redan vet att katten vill vara just ensamkatt.
Bild

Återgå till "Allmänt kattprat!"