Flytta till hus. Inredningstips?

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
Merci
Kattunge
Kattunge
Katt: Huskatt
Kontakt:

Flytta till hus. Inredningstips?

Inläggav Merci » ons 30 maj 2018, 14:15

Vi ska flytta till hus nu i sommar, vilket känns helt fantastiskt. Vi har bott alldeles för trångt lite väl länge nu. Extra härligt kommer det ju bli för lilla pälsbollen :-D Vi har ju varit väldigt begränsade med plats men hon har ändå haft några hyllor att klättra i/spana från, plats i fönstret, krypin bakom sängen/garderob osv...men nu kommer vi ju ha väldigt mycket mer plats att "kattanpassa".

Finns det någon här som sitter på lite snygga och roliga lösningar? Jag är tex inte jättepepp på dom där klassiska katträden (och min man är allergisk mot allt som liknar något sådant haha) så det vore kul med något som är funktionellt men kanske inte ser ut som kattmöbler :)

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Re: Flytta till hus. Inredningstips?

Inläggav Starwatcher » ons 30 maj 2018, 15:37

I mitt tycke snygga katthyllor: https://www.etsy.com/se-en/listing/4766 ... e_colors=1

Liggplatser uppe på bokhyllor och skåp uppskattas av mina katter.

Annars är nog det mesta katträden, fönsterhängmattor, liggkorgar, kattfåtöljer ganska "kattiga" just för att passa katter.

Några exempel som kanske är lite mer designade:
https://www.supercat.se/katt-mobler/cat ... allax.html
https://www.supercat.se/vara-varumarken ... usgra.html
https://www.supercat.se/kattbaddar/oti- ... tbadd.html

De 2 nedersta har vi och gillas av katterna.

Riktiga designrikta katträd skulle inte riktigt gå hem hos mina katter. Ser det som att hemmet även är katternas och har man djur och/eller barn får man göra kompromisser när det gäller inredningen.

Kolla in också Hauspanther och modern cat magazine på nätet, där dyker en del designade kattprylar upp.

Näta in några fönster, balkong eller altan så kan ni njuta av sommaren säkert tillsammans :-)
Bild

Användarvisningsbild
Merci
Kattunge
Kattunge
Katt: Huskatt
Kontakt:

Inläggav Merci » tor 31 maj 2018, 13:39

Tack för tipsen :)

Min katt bryr sig däremot inte alls om huruvida något är anpassat för katter eller inte.. Hennes favoritplats att spana från är en vanlig hylla, sambons ryggsäck är bästa stället att sova :roll: på och i fönstret ligger hon och myser på en filt min mormor gjort =)

Det där med att näta in får jag fundera lite över :D Vi kommer inte ha någon bra altan för det men det kanske kan fungera om man trixar lite.. Vi kommer ändå vara ute mycket i koppel så får jag inte till något så blir det nog bra ändå :)

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » tor 31 maj 2018, 18:53

Kan tipsa om Jackson Galaxys böcker, Catification och Catify to satisfy. Särskilt i den senare kan man bli inspirerad av bilder från hemmafixare som ordnat fint och funktionellt för sina katter. I senaste numret av Kattliv fanns ett reportage om en inredningsintresserad som försökte kattanpassa utan att ge avkall på sin estetik. supercat.se har många fina lite mer designade klösmöbler.
Edit: såg nu att Starwatcher också rekommenderat Supercat.

Användarvisningsbild
ClaesC
Kattunge
Kattunge
Katt: Birman Kajsa o huskatten Lucas

Inläggav ClaesC » fre 08 jun 2018, 22:21

Det finns mycket man kan göra för att kattanpassa huset med diskreta medel och utan att köpa dyra möbler. Det gäller bara att "tänka som en katt"! Jag gjorde en spång av en golvbräda mellan två högskåp i tvättstugan, perfekt för akrobatik via torktumlaren och upp. På utsidan under tak, tre små plattformar på konsoler i sicksack, ett uppskattat spanläge som samtidigt är tryggt för hundar.

Användarvisningsbild
Jenny_E
Kompetent katt
Kompetent katt
Katt: Huskatt och ragdolldrömmar

Inläggav Jenny_E » tor 14 jun 2018, 11:40

Är man lite händig finns massa snygga idéer på katträd på Pinterest.

Återgå till "Allmänt kattprat!"