Sammanföra två äldre katter

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
Kamomill
Orakelkatt
Orakelkatt

Sammanföra två äldre katter

Inläggav Kamomill » tis 22 maj 2018, 09:51

Jag har sedan tidigare haft katten Molly, 17 år. Hon har alltid haft kattkompisar men de två senaste åren har hon varit ensam. Hon har jamat väldigt mycket och jag har funderat på att skaffa en katt till men har samtidigt tvekat eftersom det enligt min erfarenhet brukar vara ganska mycket jobb med att få två vuxna katter att komma överens och jag inte heller varit säker på att Mollys jamande berodde på att hon kände sig ensam.

Så för snart tre veckor sedan frågade en kompis om jag hade möjlighet att ta hand om en 13-årig honkatt vars matte var gammal och sjuk och inte kunde ha kvar henne. Det fanns ytterligare en katt i hemmet men den var lite yngre och den hade de redan hittat nytt hem åt men ingen var intresserad av Fia-Maja och alternativet var att avliva henne. I det läget bestämde jag mig för att försöka! Jag hade ju ändå funderat länge på ytterligare en katt.

Jag gjorde iordning köket så Fia-Maja kunde vara där. Efter någon dag satte jag dit galler från dörr till tak så de kunde se varandra. Ett par timmar per dag stänger jag sedan dörren till vardagsrummet så att Fia kan gå in även där och bekanta sig med miljön. Ibland har jag då öppet så att Molly kan gå in i köket. De får blötmat på varsin sida gallret varje morgon. Fia är väldigt nyfiken medan Molly är mer försiktig. Ofta är de lugna när de ser varandra men ibland fräser Molly och då brukar Fia gå undan. När de får maten brukar Fia efter ett tag gå bort till gallret och titta på Molly vilket gör henne orolig. Jag har också kastat godisbitar till Molly och då äter hon bitar som hamnar så nära som en halvmeter från gallret även om Fia sitter där. Deras skålar med torrfoder står också på varsin sida gallret och har successivt flyttats närmre så nu är det väl runt en meter emellan dem. Så, när de äter är de ju nära varandra och kan vänja sig men i övrigt håller sig Molly mest borta - hon är inte så värst intresserad och därför känns det svårt att se hur de ska kunna vänja sig vid varandra så länge de är åtskilda...

Några gånger har jag släppt ut Fia när Molly har suttit tex på fönsterbrädan i vardagsrummet. Fia lämnar henne ifred när hon sitter still och Molly låter henne vara nära utan att bry sig så länge Fia inte tittar henne. Så fort Molly rör sig ska Fia dock dit och kika och vid ett par tillfällen har Molly då morrat och fräst. Fia säger då "fräs" och går därifrån varpå Molly lugnar ner sig och sitter kvar. Vid dessa tillfällen pratar jag lugnt och glatt för att visa dem att det inte är något farligt. Det verkar således som de inte vill bråka men att det blir problem för att Fia-Maja är så nyfiken medan Molly är lite osäker.

Så här har vi haft det i snart 3 veckor och frågan är nu hur jag går vidare... Jag ser framsteg varje dag men Molly fräser fortfarande när hon tycker att Fia är för intresserad av henne. När kan jag släppa ihop dem mer och hur ska jag kunna hålla mig lugn om de morrar och fräser? Jag är så orolig för att Fia ska skrämma Molly så hon inte vågar gå runt i sitt eget hem. Jag vill inte hamna i en situation där Fia jagar henne så fort hon ser henne och Molly gömmer sig (jag hade två katter som fick det beteendemönstret mot varandra efter ett bråk och det tog år innan det blev bra). Jag tycker dock det är lovande att Molly inte verkar springa undan utan istället fräser eller morrar och att Fia verkar lyssna på detta och gå därifrån.

Mitt största problem är faktiskt hur jag ska våga släppa ihop dem och hur jag ska kunna hålla mig lugn så jag inte påverkar katterna negativt. Tips och råd, någon? Jag har ibland funderat på om det kan vara bättre att släppa ihop dem och gå ut och gå en runda när de är ihop så jag inte stressar upp dem men samtidigt kan jag ju då inte avleda dem och lugna situationer som ev. dyker upp...
Matte till katterna Kasper, Molly, Mirre, Natt & Ludde:
http://s323.photobucket.com/albums/nn442/Kamomill/

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Re: Sammanföra två äldre katter

Inläggav Starwatcher » tis 22 maj 2018, 18:50

Först av allt :rosor: :rosor: för att du gav en behövande äldre katt ett hem :-D

Tycker trots allt att 3 veckor är en kort tid för att sammanföra 2 äldre katter och att det låter som att det går bra :-) Du gör på precis rätt sätt och fortsätt så!

För att distrahera 13-åringen se till att distrahera med lek och godis så att hon tappar fokus på den äldre katten, Sluta på topp och låt katterna vila sig från varandra. Utöka stunderna långsamt.

Tycker absolut inte att dom ska låta göra upp själva och inte ännu vara tillsammans utan att du har koll.

Har du provat Feliway friends? Apotea.se brukar ha bra pris om du vill prova.

Kolla också in Jackson galaxys hemsida, youtube-kanal, där tar han upp hur man introducerar katter. Du gör redan på det viset han beskriver men kan ge en liten extra bekräftelse på att du gör rätt.

Har du ngn i familjen eller en kompis som kan hjälpa till? Kan vara enklare om man är 2 så att båda katterna får lek samtidigt, tillsammans men ändå själva.
Bild

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » tis 22 maj 2018, 22:05

+1 på Starwatcher. Du gör alldeles rätt, det är bara mer tålamod som krävs.

Jättestor :rosor: för att du tog dig an en katt som behöver ett bra hem.

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » ons 23 maj 2018, 10:52

+ 1 här också! :rosor:

Användarvisningsbild
Kamomill
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav Kamomill » mån 28 maj 2018, 09:10

Tack för tips och uppmuntran! Feliway Friends har jag sen några veckor. Jag glömde nämna det. Det är svårt att veta om det gör skillnad, men det skadar ju inte i alla fall.

Jag har en pojkvän som skulle kunna hjälpa till ibland. Han tycker mest om att kela med katterna men jag får försöka aktivera honom :blink:

Nu har det ju snart gått en vecka till. Jag har inte haft dem ute tillsammans veckan som gått. Jag tyckte det var lite mycket morr och fräs från Mollys sida så jag tänkte att det kanske hade gått lite snabbt fram. Genom gallret har det bara varit ett kort fräs från Molly den här veckan och hon har dessutom varit direkt framme och ätit blötmaten på morgonen och bara gjort ett kort avbrott när hon upptäckt att Fia suttit precis vid gallret och tittat på henne. Två gånger nu har Molly dessutom gått ännu närmre gallret och ätit från burken och gaffeln som jag hade satt där - för stulen mat är ju alltid godare :smile:

Dock är jag fortfarande orolig för att jag ska göra dem onödigt oroliga när jag släpper ihop dem. Jag är fortfarande väldigt nervös och det är ju svårt att dölja även om man försöker...
Matte till katterna Kasper, Molly, Mirre, Natt & Ludde:
http://s323.photobucket.com/albums/nn442/Kamomill/

Återgå till "Allmänt kattprat!"