Bästa försäkringen?

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
AuntArctica
Kattracka
Kattracka
Katt: Ragdoll

Bästa försäkringen?

Inläggav AuntArctica » tis 15 maj 2018, 21:26

På söndag flyttar vår nya familjemedlem hem till oss, en La Perm på drygt 12 veckor. Håller på att kika på olika försäkringar. Har Agria till vår gammelkatt men med tanke på alla problem vi haft med våra katter under årens gång (FIP, FORL osv) så är vi inte helt nöjda med dem. Så, vilket försäkringsbolag rekommenderar ni och varför? Skriv gärna också vad ni har för maxbelopp, självrisker och vad ni får betala :-)
Sambo med Snickers,brun mitted ragdoll och snart även Aron,blå mitted ragdoll. R.I.P. Taison :(

Fredrik
Mogen katt
Mogen katt
Katt: Min katt: halvt skogskatt

Re: Bästa försäkringen?

Inläggav Fredrik » fre 18 maj 2018, 19:01

Jag har Agria till min katt. jag tror det är en bra försäkring

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: 2 Skogisar, 1 Ragdoll 1 Birma

Inläggav Birmafröken » fre 18 maj 2018, 22:46

Jag har Agria till mina 4 katter och vill inte byta i dagsläget. Skulle jag börja om med nya katter skulle jag nog välja Svedea, för kunna att få ersättning vid eventuella Forl/TR-kostnader. Övriga villkor verkar också minst lika bra som Agrias vad jag har kunnat läsa mig till.
Matte till skogisarna Moltas och Milou, busraggisen Oberon och birmapojken Ruben!

ApanAnn
Gurukatt
Gurukatt
Katt: Chilla och Chaplin, huskatter

Inläggav ApanAnn » fre 18 maj 2018, 23:06

Jag har Agria och tycker inte att det verkar värt att byta i nuläget. Skulle jag försäkra en ny, ung katt skulle jag nog titta närmare på ICA Försäkringar eftersom jag har så mycket annat på ICA. När jag läste på verkade det bra, men våra katter skulle inte få full täckning på vissa saker eftersom de var över 2 år då. Får bli nästa gäng ligister om inte nån annan försäkring är bättre då.

Användarvisningsbild
Earl Grey
Gurukatt
Gurukatt

Inläggav Earl Grey » sön 08 jul 2018, 18:48

Jag lutar nu kraftigt åt att det nog är bäst att inte ha försäkring alls. Den främsta orsaken är undantagen som gör att du kan stå där utan att försäkringen gäller. Bättre att lägga undan vad försäkringen skulle kostat och ha ett lägre tak för var du kan betala vid sjukdom, men veta att du kan lägga pengarna på vilken sjukdom som helst.
Jag är en fertil hane.
Katyusha (2005-2018) var en burmaflicka.
Turner (f 2008) är en bengalhane.

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Birmafröken » sön 08 jul 2018, 19:20

Earl Grey skrev:Jag lutar nu kraftigt åt att det nog är bäst att inte ha försäkring alls. Den främsta orsaken är undantagen som gör att du kan stå där utan att försäkringen gäller. Bättre att lägga undan vad försäkringen skulle kostat och ha ett lägre tak för var du kan betala vid sjukdom, men veta att du kan lägga pengarna på vilken sjukdom som helst.

Nej, då tänker du tokigt. Veterinärvård är vansinnigt dyrt när det handlar om liv eller död. Förmodligen dyrare än du kan föreställa dig.
Matte till skogisarna Moltas och Milou, busraggisen Oberon och birmapojken Ruben!

ApanAnn
Gurukatt
Gurukatt
Katt: Chilla och Chaplin, huskatter

Inläggav ApanAnn » sön 08 jul 2018, 19:43

Fördelen med försäkring är att det inte spelar någon roll NÄR skadan inträffar. Om du lägger undan motsvarande försäkringspremie varje månad är katten körd om den råkar ut för något när du bara lagt undan ett par månader. Men visst, för någon som har 100 000 över på banken kan det kanske funka. Eller om du lagt undan en grundplåt som är tillräckligt för att i alla fall avliva katten om något dyrt inträffar. Det förutsätter att en har hjärta att avliva en katt med ett behandlingsbart men dyrt problem. :cry:

Jag betalar försäkring och lägger undan. Självrisken är med i kalkylen.

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » mån 09 jul 2018, 20:15

Birmafröken skrev:
Earl Grey skrev:Jag lutar nu kraftigt åt att det nog är bäst att inte ha försäkring alls. Den främsta orsaken är undantagen som gör att du kan stå där utan att försäkringen gäller. Bättre att lägga undan vad försäkringen skulle kostat och ha ett lägre tak för var du kan betala vid sjukdom, men veta att du kan lägga pengarna på vilken sjukdom som helst.

Nej, då tänker du tokigt. Veterinärvård är vansinnigt dyrt när det handlar om liv eller död. Förmodligen dyrare än du kan föreställa dig.

+ 1 Vår äldsta katt har amputerat ett ben, den veterinärräkningen gick på 25 000 kronor för ca 7 år sedan och hans dåvarande ägare skulle aldrig ha kunnat betala detta. Nu var han tack och lov försäkrad och de betalade endast självrisken. Utan försäkring hade han inte levt idag. Försäkra era katter!

LisaEriksson
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav LisaEriksson » lör 20 okt 2018, 16:17

Hej!!

Tänkte fråga, ni som vet - jag har precis fått hem min lilla burma och håller på att gå igenom alla olika alternativ för kattförsäkring. Var inne och kikade på http://www.agria.se och även försökt jämföra på http://www.försäkrakatten.se men har svårt att bestämma mig. Läste vad ni skrev om ICA och Agria, vilken är bäst egentligen? Tacksam för hjälp <3

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » lör 20 okt 2018, 17:52

Har Agria. Täcker inte TR men verkar täcka ansra saker som kan bli mkt dyrare. Katter gar ju ett begränsat antal tänder. Är väl medveten nu om vad TR kostar då min ena katt är op pga just det.
Bild

Användarvisningsbild
ClaesC
Kattunge
Kattunge
Katt: Birman Kajsa o huskatten Lucas

Inläggav ClaesC » lör 20 okt 2018, 19:07

Jag har Agria, som har högre premie, men försäkringen täcker katten livet ut. Precis som vi människor kan katter behöva mer vård när de blir äldre. Agria har alltid varit schyssta med ersättning utan diskussion.
Däremot undrar jag över varför försäkringsbolagen har så olika premier för olika kattraser? Jag betalar minst dubbelt så mycket för birman Kajsa som för huskatten Lucas! Agria menar att birmor oftare blir sjuka, men här är det tvärt om. Kajsa, 11 år, har aldrig varit sjuk, medan Lucas har råkat ut för ett och annat, bl.a. salmonella efter att ha ätit av en fågel och skada efter ett kattslagsmål. Jag tror att det snarare har med kön att göra, hankatter är mer utgående (i stil med yngre män på krogrunda :-) och därmed löper de större risk för skador. Vad anser ni andra?

LisaEriksson
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav LisaEriksson » lör 20 okt 2018, 19:52

Tack för svaren och infon om Agria! Ja som jag förstår det spelar det rätt stor gällande kön, just för att skaderisken är lite annorlunda. Försökt läsa på men det är så ofantligt mycket 8-[

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » lör 20 okt 2018, 21:20

ClaesC skrev:Jag har Agria, som har högre premie, men försäkringen täcker katten livet ut. Precis som vi människor kan katter behöva mer vård när de blir äldre. Agria har alltid varit schyssta med ersättning utan diskussion.
Däremot undrar jag över varför försäkringsbolagen har så olika premier för olika kattraser? Jag betalar minst dubbelt så mycket för birman Kajsa som för huskatten Lucas! Agria menar att birmor oftare blir sjuka, men här är det tvärt om. Kajsa, 11 år, har aldrig varit sjuk, medan Lucas har råkat ut för ett och annat, bl.a. salmonella efter att ha ätit av en fågel och skada efter ett kattslagsmål. Jag tror att det snarare har med kön att göra, hankatter är mer utgående (i stil med yngre män på krogrunda :-) och därmed löper de större risk för skador. Vad anser ni andra?

Jag frågade Agria som berättade att statistiken säger att hankatter råkar ut för fler olyckor och därför kostar med än honkatter att försäkra. En del raser har fler sjukdomar än andra och kostar mer. Huskatter kostar ofta mindre eftersom ägarna oftare inte vill ha dyrare vård som ofta kräver mer av ägarna :censored: Allt detta enligt Agrias statistik tydligen. Är det något försäkringsbolagen har koll på så är det ju just statistiken och premien sätts därefter.

ClaesC lyfter fram ngt väldigt viktig dvs att en del bolag ger ett lägre max försäkringsbelopp när katten blir äldre. Tyvärr ökar risken för sjukdomar när katten blir äldre och det är ofta då en försäkring behövs som mest.
Bild

Göran
Überkatt
Überkatt
Katt: Ja

Inläggav Göran » sön 21 okt 2018, 17:53

Jag har agria och är nöjd. Nu är tanterna så pass gamla att det inte käns lönt att byta. Vid nästa köp ska jag kolla in andra bolag, if till exempel som ska täcka forl (känns viktigt).

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Birmafröken » sön 21 okt 2018, 21:33

Göran skrev:Jag har agria och är nöjd. Nu är tanterna så pass gamla att det inte käns lönt att byta. Vid nästa köp ska jag kolla in andra bolag, if till exempel som ska täcka forl (känns viktigt).

If sänker ersättningstaket varje år fr.o.m. 10 års ålder. De har obegränsad ersättning för Forl/TR, men Svedeas 6000 per år för sådana kostnader (efter fast och rörlig självrisk betalats) räcker förmodligen gott och väl i de allra flesta Forl/TR- fall. Och fördelen med Svedea är att de INTE sänker ersättningtaket när katten blir äldre.

Göran
Überkatt
Überkatt
Katt: Ja

Inläggav Göran » mån 22 okt 2018, 06:50

Birmafröken skrev:
Göran skrev:Jag har agria och är nöjd. Nu är tanterna så pass gamla att det inte käns lönt att byta. Vid nästa köp ska jag kolla in andra bolag, if till exempel som ska täcka forl (känns viktigt).

If sänker ersättningstaket varje år fr.o.m. 10 års ålder. De har obegränsad ersättning för Forl/TR, men Svedeas 6000 per år för sådana kostnader (efter fast och rörlig självrisk betalats) räcker förmodligen gott och väl i de allra flesta Forl/TR- fall. Och fördelen med Svedea är att de INTE sänker ersättningtaket när katten blir äldre.

Tack för tipset.

Användarvisningsbild
lindak
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Änglakatten Gullan <3
Kontakt:

Inläggav lindak » mån 22 okt 2018, 08:30

Jag har Svedea och är väldigt nöjd. Har använt ena försäkringen flera ggr och fått åtskilliga tusenlappar återbetalade och det har aldrig varit något knorr från försäkringsbolaget. För min del är det väldigt bra att medicin ingår.

Den enda orsaken som gör att jag önskat att jag valt ett annat bolag är självriksperioden, där moderna har 365 dagar. Det hade jag kunnat spara in rätt mycket pengar på i och med att den ena katten är kroniskt sjuk och besöker veterinären rätt ofta. Men sen har jag inte koll på om Moderna har några andra fördelar, eller nackdelar jämfört med Svedea.

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » mån 22 okt 2018, 10:45

Vi har If för den ena katten och Agria för den andra. Agriaförsäkringen är jättedyr beroende på att just abessinier-hanar är väldigt olycksbenägna enligt statistiken (förvånar mig inte). Men sist när jag var med If katten till vet och fick en räkning på 2850 kronor så fick jag tillbaka hela 50 spänn! :shock:

Det gjorde att jag började undersöka vilka alternativ som skulle vara bra för honom, bl.a. Svedea, men de accepterar endast olycksfallsförsäkring för katter i hans ålder (9 år). De övriga försäkringarna tar bara emot nya katter upp till 7 år. :-(

Fråga: Kan man ha flera försäkringar i olika bolag för samma kisse? If är ju bra på så sätt att de accepterar FORL. Vore det någon vits?

Återgå till "Allmänt kattprat!"