Behöver min katt sällskap?

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Sofiastromgren
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Behöver min katt sällskap?

Inläggav Sofiastromgren » mån 14 maj 2018, 21:07

Hejhej!
Min katt är som en hund, hon följer efter mig överallt och är alltid där jag är. Hon är 1 år och 3 månader och extremt bortskämd, hon kräver mycket uppmärksamhet och lek. Jag har jobbat ungefär 90 timmar i månaden senaste året och max 9 timmar per arbetspass. Men nu har jag fått nytt jobb och ska jobba 11 timmar 4 dagar i veckan (blir borta ungefär 12 timmar med resa dit och hem).
Min fråga är om det kan funka att hon är själv så länge dom dagarna (jag är ju ändå ledig 3 dagar i veckan), eller borde jag skaffa en kattkompis till henne? Jag vet inte om det är "värt" att chansa och köpa en till katt eftersom det kan leda till att jag får två uttråkade katter istället, eller så blir det jättebra.. Någon som har erfarenhet eller några bra tips på hur jag kan lösa detta på bästa sätt?

Användarvisningsbild
LeiaTheHousecat
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse
Katt: Leia, huskatt

Re: Behöver min katt sällskap?

Inläggav LeiaTheHousecat » lör 19 maj 2018, 11:38

Jag har en hona som fungerar likadant, hon följer mig överallt och vill ha mycket uppmärksamhet. Jag har förmånen att jobba mycket hemifrån, men eftersom jag inte vet hur länge det varar har jag länge gått med samma funderingar som du. Och trodde uppriktigt att eftersom hon var så social med mig så skulle hon både behöva och uppskatta sällskap.

Så när min hona var 5 månader gjorde jag slag i saken och köpte en kattunge till, den här gången en liten pojke på 3 månader. Tänkte att det var bäst att passa på medan de var små, hade någon tanke om att det skulle bli enklare innan de blivit fertila osv. Tack och lov kom jag överens med uppfödaren att det var möjligt att lämna tillbaka hanen om det inte skulle funka. För det gjorde det inte, det blev total katastrof istället. De slogs så stickor och strån rök den första veckan. Folk sa till mig att det säkert skulle lägga sig och det gjorde det efter ett tag - men min hona blev sig aldrig lik. Hon "sjönk undan" på något sätt och ville inte vara med längre. Hon ignorerade mig fullständigt, visst förstod jag att våran dynamik skulle förändras om det dök upp en tredje part ( det var ju oxå någonstans en del av vad jag hade önskat ) men inte trodde jag att hon så fullständigt skulle dissa mig. Det hade jag inte heller önskat mig, jag saknade min söta goa tjej som alltid följde mig hack i häl. Hon ville inte ha med hanen att göra heller, utan höll sig mest för sig själv. Så efter 3 veckor ungefär fick han åka tillbaka. Så fort han försvunnit var allt som vanligt igen.

Jag är ju fortfarande övertygad om att hon skulle behöva sällskap om jag får ett jobb på annan ort t ex. Vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga bara. Har länge funderat på om jag ska ta en kull på henne, men det är ju ett väldigt osäkert kort iom att kattmamman ofta kan stöta ifrån sig sina barn när de blivit större sen. Försökte bolla de funderingarna i en tråd under denna som heter Sällskap till katten.
viewtopic.php?f=1&t=228158
Det blev väl mest ett ramaskri där, vilket jag iofs kan förstå eftersom det tydligen finns många hemlösa huskatter som far illa. Jag har dock inte helt övergett den tanken än. I vilket fall så finns det i den tråden en del handfasta tips på hur man kan göra om man behåller katten som ensam katt, men behöver vara borta från hemmet stora delar av dagen.

OM det nu är så att jag skulle försöka mig på att ta in en utomstående katt igen, så skulle jag dels komma överens med uppfödaren om att det går att lämna tillbaka om det inte fungerar igen. Och dels så skulle jag låta dem få lång tid på sig att vänja sig vid tanken på varandra innan jag låter dem träffas. Agria har en del bra artiklar om vad man ska tänka på innan man introducerar en ny katt i hemmet:

https://www.agria.se/katt/artiklar/om-k ... katt-till/

https://www.agria.se/katt/artiklar/skot ... problemet/

Hittade oxå en artikel om hur viktigt det är med sällskap för katter:

https://www.agria.se/katt/artiklar/om-k ... man-trott/

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Bengal, Abessinier

Re: Behöver min katt sällskap?

Inläggav Aziz » ons 23 maj 2018, 11:14

Hon "sjönk undan" på något sätt och ville inte vara med längre. Hon ignorerade mig fullständigt, visst förstod jag att våran dynamik skulle förändras om det dök upp en tredje part ( det var ju oxå någonstans en del av vad jag hade önskat ) men inte trodde jag att hon så fullständigt skulle dissa mig. Det hade jag inte heller önskat mig, jag saknade min söta goa tjej som alltid följde mig hack i häl. Hon ville inte ha med hanen att göra heller, utan höll sig mest för sig själv. Så efter 3 veckor ungefär fick han åka tillbaka. Så fort han försvunnit var allt som vanligt igen.

Jag vill bara kommentera att den ovan reaktionen är väldigt naturlig och att 3 veckor är alldeles för kort tid att utgå ifrån för att utvärdera om det kommer att fungera eller inte. När vi introducerade en kattunge till vår äldre katt tog det ca 1 år innan den äldre katten blev "sig själv" igen. Nu var han visserligen mycket äldre än i exemplet ovan men som skrivs, dynamiken ändras och vill man absolut inte det så ska man inte göra så stora förändringar i kattens miljö.

Jag tror att det är viktigt att man skaffar en till katt för att man själv vill ha det och inte endast för att göra en hemmavarande katt lycklig. Vissa katter kan samexistera utan problem och konflikter men utan att de egentligen tillför så mycket till varandra. Man kan aldrig veta hur relationen kommer att utvecklas längs skalan, "bästisar som sover tillsammans - katter som så gott det går undviker varandra", förrän efter ganska lång tid. Därför bör man, enligt mig, alltid skaffa en katt för att man själv vill ha den och sedan vara beredd att göra det som krävs för att situationen ska fungera för samtliga djur. Är man osäker på om man själv vill ha en katt till men orolig för att den hemmavarande katten är understimulerad så är det bättre att satsa på miljöberikning och mer stimulans.

Återgå till "Allmänt kattprat!"