Bästa sätt att näta in en balkong

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt

Bästa sätt att näta in en balkong

Inläggav mjlee » sön 06 maj 2018, 12:13

Nu är det dags igen. Min balkong är otroligt liten men det vore roligt om Nikita kund njuta av den lite, men problemet är smala, smala räcken och asfalt. Så jag har bara dörren på glänt så mycket att hon kan stå på bakbenen, snusa ut genom springan och klaga högljutt :roll: Problemet för mig är att balkongen vetter ut mot gatan och är orolig att den ska synas för mycket så vill gärna ha tips på vilket nät som är mest diskret. Som tur är så har jag faktiskt redan en slags konstruktion med stolpar runt om balkongen med ribbor som går där. Inte särskilt högt men det räcker så att jag kan stå rakt och kommer ändå inte att tillbringa särskilt mycket tid där. Starkt och diskret nät. Förslag? Det blåser ibland ganska rejält men antar att det inte är ett stort problem när det kommer till nät? :-k

Användarvisningsbild
Bast
Veterankatt
Veterankatt
Katt: Cornish Rex

Re: Bästa sätt att näta in en balkong

Inläggav Bast » sön 06 maj 2018, 13:37

Jag skulle säga sk "rådjursnät". Svart och jag kan inte med handkraft dra sönder det. Ingen annan jag frågat heller kan jag säga. Det går att klippa i med vanlig sax, men man får ta i lite.
Färgen svart är det absolut minst synliga, alla gånger. Har satt det på... 5 balkonger, ingen har ens nämnt något om det. När jag satte det på min bostadsrätt för ett gäng år sedan sa föreningen blankt nej. Jag frågade då om det var ok att jag satte upp det och om de tyckte det var för synligt så skulle de säga till så tog jag ner det. Sprang på en av ledamöterna två månader senare som frågade varför jag inte satt upp något än. De hade pratat om det på ett möte. Jag skrattade och frågade vad hon trodde blommorna klättrade i ;-)

Det finns i två längder 1,5 m och 2 m, ligger på 20 meters rulle har jag för mig. Hittat på plantskolor och bauhaus, med de kan ha tagit bort ur sortiment. Tror granngården har haft också. Fungerar utmärkt att fästa med svarta buntband, finns på ovanstående varuhus, men kolla så buntbanden är solbeständiga, annars kan de spricka på en sommar. Hittar du inte tillräckligt långa så går buntband utmärkt att sätta ihop till ett längre band också.

Jag har satt på dels träramar som var samma storlek som de inglasade på balkongen, så man kunde skjuta dem. Gjort en stor träram som jag kilade fast mot balkongen ovanför, och med plastad vajer som jag satte genom öglor som jag borrade fast i fasaden (får man vanligtvis inte på hyres/bostadsrätt!).

Nu har vi en kattgård runt uteplatsen mot väggen på huset, samma nät fortfarande. :grin: Delar av nätet är från den första rullen som köptes för.. oj, 12 år sedan :shock: Håller lika bra än, men är aaaningens lättare att klippa i.
there's a difference between alone and lonely
"One's a choice you make for yourself. The other's the power you give to someone else to make for you."

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Re: Bästa sätt att näta in en balkong

Inläggav Starwatcher » sön 06 maj 2018, 21:30

Håller med Bast om att rådjursnät är det som syns minst. Spänner man nätet och sätter det rakt syns det också mkt mindre än om nätet säckar.
Bild

Återgå till "Allmänt kattprat!"