Vilken kattlåda till Maine coon?

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
Ida-Maria
Überkatt
Überkatt
Katt: Skräpkatter
Kontakt:

Vilken kattlåda till Maine coon?

Inläggav Ida-Maria » mån 23 apr 2018, 09:05

Hej.
Vi ska få hem en maine coon kille i slutet av juni och kommer behöva köpa en större kattlåda.
Vi vill ha en med tak, men hur stor behövs?
Har sett att det finns lådor med ingången i taket, är det nån här som har erfarenhet av sån och hur det funkar till maine coon?
Vi har en huskatt på 8 år, hur tror ni det kommer funka för han om vi byter till en sån låda?

Tar gärna emot andra tips angående maine coon oxå :grin:

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Bengal, Abessinier

Re: Vilken kattlåda till Maine coon?

Inläggav Aziz » mån 23 apr 2018, 16:21

Kattlådor med ingång från taket finns nu i lite olika utförande. Vi har en modkat som används av vår ena katt, en slank abessinierkille men vår andra katt, en bengal går inte riktigt ner i den. Just den tror jag blir alldeles för liten för en maincoon hane. Men som sagt det finns andra modeller som ev. är större. Frågan är dock om de kommer att räcka. Flera här på forumet har plastbackar från IKEA och de finns ju i alla möjliga storlekar så det kanske är bättre att fixa en kattlåda själv.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » mån 23 apr 2018, 19:10

Tror det är svårt med taklåda till en riktigt stor hankatt. Vet ni om er tingade katt är van vid kattlåda med tak? En del katter har svårt för den typen av låda. Ett alternativ är att bygga in en stor, öppen låda i en IKEA HOL.

Kolla med uppfödaren också om dom kan rekommendera en låda som passar till modell större katt.
Bild

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: 2 Skogisar, 1 Ragdoll 1 Birma

Inläggav Birmafröken » mån 23 apr 2018, 21:14

Ska du ha låda med huv skulle jag rekommendera CatIt Jumbo och alltid ha halva taket uppfällt. Så har jag och mina relativt stora katter trivs bra med dem eftersom det är extra stora lådor och att de tack vare det delvis uppfällda taket även kan sträcka upp kroppen ordentligt och hålla bra uppsikt när de gör sina behov.
Matte till skogisarna Moltas och Milou, busraggisen Oberon och birmapojken Ruben!

Användarvisningsbild
Ida-Maria
Überkatt
Überkatt
Katt: Skräpkatter
Kontakt:

Inläggav Ida-Maria » mån 23 apr 2018, 21:53

Jag frågade uppfödaren och dom hade murarhinkar som kattlåda.

Ska kolla upp catit jumbo och eventuellt överväga att bygga nåt själv 8-[

Tack för era tips!

Användarvisningsbild
Colourspot
Profetkatt
Profetkatt
Katt: huskatt

Inläggav Colourspot » tis 24 apr 2018, 20:43

Om du väljer en låda med huv/tak eller en inbyggd låda i ett "skåp", skulle jag rekommendera att ni också har minst en öppen låda. Dels för att det oavsett vilken typ av låda en har är rekommenderat att ha två lådor till en katt, tre lådor till två katter osv. Men också för att det inte är helt ovanligt att katter inte vill använda en "instängd" kattlåda eftersom de inte ser ordentligt i en sådan. Om det då finns en alternativ låda minskar risken för att katterna börjar gå utanför lådan av den anledningen, och ni kommer med tiden att se vilken låda de föredrar i det långa loppet.

Särskilt med flera katter i hushållet ökar risken (enligt min erfarenhet) för att katten undviker lådan om den är stängd, eftersom de ofta bara har en ingång/utgång vilket gör att de blir "instängda" om tex kompisen tycker att det är kul att lurpassa utanför lådan för bus. I början att mitt liv som kattägd sneglade jag på "snyggare" (rent inredningsmässigt) lådläsningar men utöver det nämnda så är min hankatt relativt stor (4,5kg) och jag bor litet = det skulle nog mest bli opraktiskt för mig och obekvämt för honom. Vore lilla fröken (ca 2kg honkatt) ensamkatt och lägenheten större, skulle det ev kunnat fungera dock. Just storleken (både på lådan och ingången) tror jag kan bli knepigt när din mco blir fullvuxen.

Återgå till "Allmänt kattprat!"