Slitna klösstammar

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
SaberBlade
Kattracka
Kattracka
Katt: 2 huskatter

Slitna klösstammar

Inläggav SaberBlade » fre 13 apr 2018, 12:42

Tänkte höra med er här på forumet hur ni brukar göra.

Katternas gamla träd (köpt för säkert 6 år sen nu) har sett sina bästa dagar, i alla fall stammarna. Typ alla utom de tre som håller sovplatserna längst upp är totalt utslitna. Trädet i sig håller bra trots våldsamt spring/klätter och de sover i alla 3 sängarna samt både den lilla och stora kojan. Så jag vill egentligen inte slänga trädet och köpa helt nytt. Ska dock köpa ett till, större...är tanken. Zooplus har en exakt likadan som den jag har, men stammarna på bottenvåningen går ej att klösa på (plyschmaterial bara)...så inte så intressant att byta till tycker jag.

Jag har nu köpt nya stammar till trädet. Enda problemet är ju att, som alltid, rätt längder existerar aldrig att köpa. Så nu blir trädet högre och troligen är risken att den kommer bli 1cm högre på framsidan...så jag hoppas det går ihop ändå (ser lägre ut idag på framsidan jämfört med bak). Så hur hade ni gjort? Rivit ner och köpt helt nytt träd, eller hade ni försökt pussla ihop med nya stammar? Någon som kanske är duktig på att byta till nya rep? :-)

Fredrik
Mogen katt
Mogen katt
Katt: Min katt: halvt skogskatt

Re: Slitna klösstammar

Inläggav Fredrik » fre 27 apr 2018, 19:48

Jag köpte innan klösträd ofta, dom slets ut, men den sista gången köpte jag ett klösträd av kvalitet. Och det har hållt mycket längre tid
Det heter Nobby

Fragole
Überkatt
Überkatt
Katt: Honeydew och Pisco (huskatter)

Inläggav Fragole » lör 28 apr 2018, 09:42

Jag har bytt rep på klösträd där bara själva sisalen varit sliten. Det tar ett tag att göra, speciellt om man har många pelare, men det är billigare än nytt träd

Sent from my HTC U11 plus using Tapatalk

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » tis 01 maj 2018, 14:56

Fragole skrev:Jag har bytt rep på klösträd där bara själva sisalen varit sliten. Det tar ett tag att göra, speciellt om man har många pelare, men det är billigare än nytt träd

Hur gör du när du byter sisalen och var köper du den ifrån?

Jag köpte sisalrep en gång på Jula för att byta ut på vår stora klöspelare men det blev jättekrångligt. Sisalen hade släppt delvis på vissa ställen men resten satt som betong och var svår att få loss. Sedan försökte jag klistra fast det nya repet vilket inte höll bra alls. Dessutom släppte repet jag köpt massor av material så själva repet "hårade" ner mer än katterna. :pfft: Har flera pelare hemma där repen hänger på trekvarten, ser inte alls kul ut.

Fragole
Überkatt
Überkatt

Re: RE: Re: Slitna klösstammar

Inläggav Fragole » tis 01 maj 2018, 18:45

Aziz skrev:
Fragole skrev:Jag har bytt rep på klösträd där bara själva sisalen varit sliten. Det tar ett tag att göra, speciellt om man har många pelare, men det är billigare än nytt träd

Hur gör du när du byter sisalen och var köper du den ifrån?

Jag köpte sisalrep en gång på Jula för att byta ut på vår stora klöspelare men det blev jättekrångligt. Sisalen hade släppt delvis på vissa ställen men resten satt som betong och var svår att få loss. Sedan försökte jag klistra fast det nya repet vilket inte höll bra alls. Dessutom släppte repet jag köpt massor av material så själva repet "hårade" ner mer än katterna. :pfft: Har flera pelare hemma där repen hänger på trekvarten, ser inte alls kul ut.

Jag köper inte sisal av just anledningen att det fäller så mycket (och är dyrt). Köpte förtöjningslina från Biltema istället (denna för att vara exakt http://www.biltema.se/sv/Bat/Rep/Fortoj ... 000035050/ ). Finns säkert annat bra rep också, tog detta eftersom det verkade vara ganska klösvänligt.

Jag drog bort det gamla repet med hjälp av en tång, dock hade den släppt i princip överallt så var inte jättesvårt. Sen limmade jag fast det nya med en varm limpistol (heter det så på svenska?). Det har hållt hur bra som helst.

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » tis 01 maj 2018, 22:12

Tack Fragole, intressant och bra tips! :rosor:

Fragole
Überkatt
Überkatt

Re: RE: Re: Slitna klösstammar

Inläggav Fragole » ons 02 maj 2018, 23:50

Aziz skrev:Tack Fragole, intressant och bra tips! :rosor:
Hoppas du får nytta av dem!

Användarvisningsbild
Sylvia
Mogen katt
Mogen katt
Katt: Norsk skogkatt och så en husis.

Inläggav Sylvia » tis 12 jun 2018, 07:43

Min sambo gjorde som Fragole, jag var lite tveksam i början måste jag erkänna. Det nya repet vi har är mer plastigt, men det tog inte lång tid innan katterna använde det lika mycket som innan och det har hållt jättebra!!!
S*Lillapräriens hemsida: http://www.infoom.se/mysite/index.php?user=8631

Skogkatter, mysigaste lurvet som finns ;-)

Återgå till "Allmänt kattprat!"