Omplacerat halvsyskonpar 10 mån

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Elisabeth78
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Omplacerat halvsyskonpar 10 mån

Inläggav Elisabeth78 » tis 03 apr 2018, 07:48

Hej,
Jag har lite funderingar och hoppas någon här kan hjälpa mig.
Har adopterat två 10 månaders katter och de har bott hos mig 5 dagar nu. En hona och en hane.
I sitt tidigare hem var de utekatter. Jag försöker aktivera dem på dagarna och vågar inte släppa ut dem
De börjar dock bli ganska rastlösa och framför allt honan som jag gissar är stressad av flytten.
På nätterna är hon ganska aktiv, trampar runt kring huvudet och gnider sig mot mitt ansikte och jamar.
På dagarna kan hon vara ganska skygg. Ligger långa stunder under sängen. Kommer fram och äter, dricker och går på lådan.
Ibland ligger hon bredvid mig på soffan och sover. Tog ut henne i koppel igår eftersom hon satt vid dörren en längre stund och jamade + tvättade sig frenetiskt hela morgonen. När jag sen tog in henne blev det nästan värre..
Vet inte riktigt vad jag ska göra? Hanen är mer "balanserad" & verkar finna sig lättare i sitt nya hem.
Deras gamla hem ligger ca 1,5 km bort och jag gissar att det finns en risk att de springer hem om jag släpper ut dem för tidigt?
Vissa jag har pratat med säger att det inte riktigt spelar någon roll hur länge man har de inne innan de släpps ut, vill de "hem" så hittar de.
Tips, ideer och förslag mottages tacksamt! :rosor:

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Bengal, Abessinier

Re: Omplacerat halvsyskonpar 10 mån

Inläggav Aziz » tis 03 apr 2018, 08:44

Jag tror att endast tiden kan utvisa hur det går och att du måste ha tålamod. Det är såklart en stor omställning och honan är kanske extra orolig när ni kommer in igen eftersom hon fortfarande inte har inspekterat reviret så som hon minns det och alla dofter är nya för henne. Fortsätt bara som du gör och försök ge så mycket lek och stimulans som möjligt. Ett ordentligt lekpass på kvällen strax innan läggdags + mat efteråt kan hjälpa. Fortsätt att gå ut dagligen i koppel så kommer hon att vänja sig vid sitt nya revir och de ljud och dofter som finns där. Försök skapa rutiner och gör så mycket lika som möjligt varje dag, det ger trygghet på sikt. Tålamod, tålamod, tålamod! Tänk i månader. Nu gör jag så här i en månad, utvärdera och justera. Det kommer att lösa sig!

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » tis 03 apr 2018, 09:47

Har ni provat Feliway Classic? Ger lukt i hemmet av att allt är tryggt och kan lugna en orolig katt.

Se till att hon har egna, bra platser. Den amerikanske beteende experten Jackson Galaxy brukar rekommendera att man gör ett sk Basecamp ex i sovrummet. Fick ni med ngt från gamla hemmet? Lägg i så fall fram det.

Se till att hon har platser uppe på höjden, ex hyllor, ngt klätterträd. Kanske kan hon få komma upp på en garderob, bokhylla etc?

Lägg fram div klösbrädor på olika ställen i hemmet så hon kan få sprida sin lukt (ger trygghet).

Lek flera ggr per dag med henne. Kanske lite godisjakt dagtid kan få henne att våga komma fram mer. Lägg ut lite godisbitar på olika ställen i hemmet ngn gång dagtid så hon får nosa sig fram i hemmet.

Ha samma låda som i gamla hemmet med samma sand. Grundregeln för katter är samma antal lådor som katter plus en extra vilket i ert fall innebär 3 lådor. Sprid ut lådorna i hemmet och ställ dom på olika ställen på lite mer centrala ställen. Vi har 3 lådor (2 katter). En stor i anslutning till sovrummet, en under trappan och en i mitt arbetsrum. Genom att fördela ut lådorna minskas ev konkurrens men ger också katten en känsla av att äga hela hemmet.

Jag hade faktiskt inte gått ut med en katt som är så osäker på sitt revir/hem utan först sett till att hon är trygg och avslappnad. När hon är det är koppelpromenader mysiga för såväl katt som människa. Jag tror att en så osäker katt snarare blir mer osäker genom att gå ut då hon ju får ytterligare ett nytt revir dvs utomhus.

Släpp absolut inte ut katterna på egen tass! Risken finns att dom inte hittar hem igen, en osäker katt blir lätt bortkörd av andra tuffare katter eller så går hon tillbaka till sitt gamla hem.

Katter har olika personlighet precis som vi människor, en del klarar omställning lite lättare än andra.

Till sist är katterna kastrerade? Om inte gör det - annars har du snart en kull kattungar med en för unga och osäker mamma som kanske inte ens klarar att ta hand om ungarna. Nu kommer våren och då blir okastrerade katter väldigt rastlösa.
Bild

Elisabeth78
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Elisabeth78 » tis 03 apr 2018, 10:58

Tack så väldigt mycket för kommentarer & tips.
Båda katterna är kastrerade. Jag ska se över hemma en gång till gällande trygga platser, lådor mm. Samt testa Feliway.
Tack igen!

Användarvisningsbild
Lurvpöse
Moderator
Moderator
Katt: Huskatterna Doxy och Midna

Inläggav Lurvpöse » tis 03 apr 2018, 10:59

Jag tycker nog också att du ska avvakta ett tag tills hon är mer trygg i sitt nya revir. Om du sedan vill gå ut med henne i koppel så är det superbra, tryggt för katten och ger bra stimulans/motion.

Ett tips för att slippa "tjat" vid ytterdörren är att alltid ta ut katten i reseburen, en normalsmart katt gör då inte kopplingen mellan "dörr" och "gå ut".

Ett annat tips är att du nätar in balkong/uteplats eller ett fönster så att katterna kan få stimulans utan att behöva vara ute på egen hand.
Pix (200?-2015) fattas oss. <3

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » tis 03 apr 2018, 11:19

Lurvpöse skrev:
Ett annat tips är att du nätar in balkong/uteplats eller ett fönster så att katterna kan få stimulans utan att behöva vara ute på egen hand.

Håller helt med! Vi har flera nätade fönster och har även nätat in altanen. Vi använde rådjursnät som blir nästan osynligt och är lätt att få upp. Träställningen som nätet sitter in laserade vi i samma färg som trädäcket vilket blev snyggt och gjorde att det ser ut som en pergola över altanen. Så mysigt att kunna vara ute på altanen tillsammans med katterna och inte behöva hålla i ett koppel.

Det är inte tillåtet att ha katter i en lina som man inte håller i då katten kan bli ett lätt byte för ex en hund som kommer in på tomten och bestämmer sig för att jaga katten.

Här hittar du hur andra gjort bra nätningar av fönster, balkonger, altaner och hela trädgårdar:
http://kattstatus.se/bygg%20till%20katten.html
Bild

Användarvisningsbild
kitecat
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Luca och Fiona sphynxar

Inläggav kitecat » tor 05 apr 2018, 19:48

Skulle inte ta ut katten i koppel hur mycket den än gnäller, gör en rolig miljö inne ist och använd öronproppar.

En stimulerande innemiljö och se till katterna blir 100% trygga INNE innan du tänker på ta ut dem.

Utekatter lever farligt. Fått tips om att näta in altan, balkong eller fönster.

Sen tar det TID innan vissa katter känner sig trygga och hemtama.. ha tålamod.

Skriker katten vid dörren så ignorera och stå ut.
Ok jag kan inte stava så bra de bor en elak gubbe i mitt tangentbord, han blandar bokstäver .
Bild

Återgå till "Allmänt kattprat!"