Vill bara gnälla av mig lite...

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Aeowyn
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Vill bara gnälla av mig lite...

Inläggav Aeowyn » lör 31 mar 2018, 18:13

OBS! Långt inlägg!!

Så jag har två tillbakadragna systrar på sex år och en väldigt dominant dam på tre år som ska försöka komma överens med varandra i min lägenhet på 80 kvadrat. Alla tre har de speciella behov och det har gått så långt att mitt hem inte längre känns som mitt hem. Någon som känner igen sig? Jag älskar dessa töser av hela mitt hjärta men ibland vill jag bara gråta.
(Först och främst vill jag bara säga att det redan är konstaterat att rivalitet och dominans är orsaken till varför jag skriver här idag)

Vaknar på morgonen och slänger benen över sängkanten men glömmer som vanligt att det står en kartong där. Min säng är ett fort, inbyggd av sverigepaket, gamla DVD-spelare, papperskassar med kläder, pärmar. Det blev tröttsamt till slut att ligga på golvet med moppen och torka kiss under sängen. När de hittade andra ställen att kissa på flyttade jag runt lådorna dit och ja, det verkar funka (peppar peppar)

Det är kattlådor överallt, kattsand överallt (sopar man så är det lika mycket en timme senare), katthår överallt; på köksbordet, i sofforna, på köksbänken (de verkar gilla att klia sig just där). Det är katthår i brödrosten! Jag har fått utrymma linneskåp, vitrinskåp, bokhyllor, byråer mm för att systrarna ska kunna ligga och ha sin matplats där.

De måste ligga högt för att ha en trygg plats så jag har ordnat tio olika platser med filtar runt om i lägenheten. De måste ha många lådor för att ha alternativ så att minstingen inte kan vakta alla, så det står fem lådor utplacerade på strategiska ställen. Trots detta vill den ena systern inte bajsa på lådan och den andra gör det på kanten. Feliway gjorde underverk måste jag säga, det bråkas inte längre, men det hjälper föga mot den hierarki som redan fastställts.

När jag går omkring hemma med kattsand knastrande under fötterna och ser mig omkring, så känns det som om jag hade ett kattpensionat. För det känns som ett jobb nästan, och nu när minstingen går på diet blir det ännu mer komplicerat. Systrarna har nämligen också varsitt foder. Ack ja. Vill ju bara njuta av mina älsklingar! Det var egentligen inget speciellt med mitt inlägg, ville bara dela med mig av min vardag och tycka lite synd om mig själv, för när jag pratar med folk som inte har katt så har de ingen aning om vad jag snackar om. Men jag tror ni vet.

/J.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Re: Vill bara gnälla av mig lite...

Inläggav Starwatcher » lör 31 mar 2018, 19:25

Aeowyn skrev:OBS! Långt inlägg!!

Så jag har två tillbakadragna systrar på sex år och en väldigt dominant dam på tre år som ska försöka komma överens med varandra i min lägenhet på 80 kvadrat. Alla tre har de speciella behov och det har gått så långt att mitt hem inte längre känns som mitt hem. Någon som känner igen sig? Jag älskar dessa töser av hela mitt hjärta men ibland vill jag bara gråta.
(Först och främst vill jag bara säga att det redan är konstaterat att rivalitet och dominans är orsaken till varför jag skriver här idag)

Vaknar på morgonen och slänger benen över sängkanten men glömmer som vanligt att det står en kartong där. Min säng är ett fort, inbyggd av sverigepaket, gamla DVD-spelare, papperskassar med kläder, pärmar. Det blev tröttsamt till slut att ligga på golvet med moppen och torka kiss under sängen. När de hittade andra ställen att kissa på flyttade jag runt lådorna dit och ja, det verkar funka (peppar peppar)

Det är kattlådor överallt, kattsand överallt (sopar man så är det lika mycket en timme senare), katthår överallt; på köksbordet, i sofforna, på köksbänken (de verkar gilla att klia sig just där). Det är katthår i brödrosten! Jag har fått utrymma linneskåp, vitrinskåp, bokhyllor, byråer mm för att systrarna ska kunna ligga och ha sin matplats där.

De måste ligga högt för att ha en trygg plats så jag har ordnat tio olika platser med filtar runt om i lägenheten. De måste ha många lådor för att ha alternativ så att minstingen inte kan vakta alla, så det står fem lådor utplacerade på strategiska ställen. Trots detta vill den ena systern inte bajsa på lådan och den andra gör det på kanten. Feliway gjorde underverk måste jag säga, det bråkas inte längre, men det hjälper föga mot den hierarki som redan fastställts.

När jag går omkring hemma med kattsand knastrande under fötterna och ser mig omkring, så känns det som om jag hade ett kattpensionat. För det känns som ett jobb nästan, och nu när minstingen går på diet blir det ännu mer komplicerat. Systrarna har nämligen också varsitt foder. Ack ja. Vill ju bara njuta av mina älsklingar! Det var egentligen inget speciellt med mitt inlägg, ville bara dela med mig av min vardag och tycka lite synd om mig själv, för när jag pratar med folk som inte har katt så har de ingen aning om vad jag snackar om. Men jag tror ni vet.

/J.

Ikeas badrumsmattor har varit ett mirakel för oss. Mattor runt lådorna fångar upp det allra mesta av sanden, märker enormt stor skillnad och bara att slänga i tvättmaskinen. Tack Yrhättans med fler för detta tips :rosor:

Det finns jättebra plastbackar som är avsedda för att ha under sängen - kanske det kan vara ett alternativ så att du slipper ha ett fort runt sängen och på så sätt kan blockera så att katterna inte kan komma dit?

Tipsar också om en skaftdammsugare som gör städningen av sand lite enklare än att dra runt på en stor dammsugare.

När det gäller maten så fungerar Surefeed faktiskt jättebra. Programmeras med kattens chip så att enbart rätt katt kan få luckan att öppnas, blev en stor förenkling för min del.

Hoppas du kan få njuta lite av Påsken och njuta av dina fina katter. Kanske strunta i städningen och istället leka med katterna? Lek stressar av katter och även oss människor.
Bild

Aeowyn
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Aeowyn » sön 01 apr 2018, 18:03

Tack för tipsen. Än så länge går det bra med maten för minstingen hoppar inte upp på skänken där de andra äter. Hon har aldrig varit särskilt pigg på högre höjder.

Jag har haft tunna dörrmattor runt lådorna förut, de funkade kanon tills de fick för sig att de även var trevliga att kissa på. Ska definitivt kolla upp badrumsmattorna nu när det problemet är ur världen!

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » tis 03 apr 2018, 16:48

Har inget direkt råd att ge men skickar en styrkekram och hoppas att det blir bättre. Förstår att det inte är ett första hands val men ibland kan det vara bättre för alla, om situationen helt har låst sig, att omplacera någon av katterna. Men som sagt hoppas att det löser sig. :consoling: :hug:

Återgå till "Allmänt kattprat!"