Tips för att lugna katt under resa

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
Weaxzezz
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Shroomy, huskatt

Tips för att lugna katt under resa

Inläggav Weaxzezz » tor 08 mar 2018, 11:59

Ska flytta utomlands och ta med mig katten! Är ganska säker på att hon kommer stormtrivas när vi kommer fram (sol, stor balkong, många roliga djur att jaga) men hon avskyr att resa. Hon har precis vant sig vid att åka en timme i bil utan att skrika precis hela tiden, så jag tänker att flygresan nog kommer vara rena helvetet för henne. Inklusive tåg/bil/incheckning kommer resan gå på 6,5 timmar, och jag är rädd att hon ska bli väldigt skärrad av upplevelsen. Hon mår bara sämre av feliway, så det är inte ett alternativ. Undrar däremot om ni har några andra tips på lugnande tabletter eller dylikt? Kanske några smarta tips om hur jag gör det mer bekvämt för henne i buren osv?

Användarvisningsbild
kitecat
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Luca och Fiona sphynxar

Re: Tips för att lugna katt under resa

Inläggav kitecat » mån 12 mar 2018, 14:19

Tror det bästa är att höra med veterinär, katter kan snetända på vissa medel.

Sen är de kanske bra att ha förberett i botten med något som suger upp ev kiss. Se till den inte har ätit på 2 timmar innan .
Ok jag kan inte stava så bra de bor en elak gubbe i mitt tangentbord, han blandar bokstäver .
Bild

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » tis 13 mar 2018, 19:53

Hör med vetr om du kan få något lugnande att ge.
Sen beror det på vad du har för bur, är den tillräckligt stor så att det t ex ryms en glasslåda med sand om det behövs? Alternativt underlag som suger upp kiss, se till att du har ombyte om det behövs och kanske en påse att lägga nersölat i.
Finns det någon speciell sak katten älskar att ligga i nu? Jag har någon gång lyckats få in en iglo i en stor transportbur till en katt som inte tyckte om att resa, det var uppskattat, blev som ett bo i buren att gömma sig i.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » tis 13 mar 2018, 20:27

Hur ska hon flyga? I kabinen eller i cargo? Kolla noga med flygbolaget vilka regler som gäller inkl typ av bur, storlek, viktsgränser för katt inkl bur. Ta även reda på vad hon kan få ha med i buren. Högabsorberande underlag som suger upp ev kiss, kräk är nog bra.

Många lugnande medel kan vara väldigt farliga för djur under flygtransport. Generellt gäller ju att ingen som fått lugnande medel ska lämnas ensamma utan tillsyn och under transport i cargo är djuret helt ensam.
Bild

Användarvisningsbild
Weaxzezz
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Weaxzezz » ons 14 mar 2018, 22:48

kitecat skrev:Tror det bästa är att höra med veterinär, katter kan snetända på vissa medel.

Sen är de kanske bra att ha förberett i botten med något som suger upp ev kiss. Se till den inte har ätit på 2 timmar innan .

Varför ska hon inte äta? Illamående?

Yrhättans skrev:Hör med vetr om du kan få något lugnande att ge.
Sen beror det på vad du har för bur, är den tillräckligt stor så att det t ex ryms en glasslåda med sand om det behövs? Alternativt underlag som suger upp kiss, se till att du har ombyte om det behövs och kanske en påse att lägga nersölat i.
Finns det någon speciell sak katten älskar att ligga i nu? Jag har någon gång lyckats få in en iglo i en stor transportbur till en katt som inte tyckte om att resa, det var uppskattat, blev som ett bo i buren att gömma sig i.

Hennes favorit är att sova i sängen hos mig så jag kanske kan lägga någon filt i sängen som går in i buren sen. Så doftar det hemma :) Tror inte sand är ett alternativ tyvärr, dels för att buren är liten men också för att hon är nära viktgränsen som det är 8-[ Däremot ska jag ha med plastpåse att lägga nedsölat i, även om de sa att jag inte får öppna buren på planet så tänker jag kolla till henne innan bilresan efteråt.

Starwatcher skrev:Hur ska hon flyga? I kabinen eller i cargo? Kolla noga med flygbolaget vilka regler som gäller inkl typ av bur, storlek, viktsgränser för katt inkl bur. Ta även reda på vad hon kan få ha med i buren. Högabsorberande underlag som suger upp ev kiss, kräk är nog bra.

Många lugnande medel kan vara väldigt farliga för djur under flygtransport. Generellt gäller ju att ingen som fått lugnande medel ska lämnas ensamma utan tillsyn och under transport i cargo är djuret helt ensam.

Tack och lov får hon vara med i kabinen! Det du skriver får mig dock att tänka om om lugnande medel, jag vill ju verkligen inte att något ska gå snett när vi är uppe i luften. Det är nog inte så stor chans att de nödlandar för en kise tyvärr.

En sak som jag funderat på är att klippa henne kort innan resan. Inte bara för att hon stressfäller något fruktansvärt, men också för att det kommer vara väldigt varmt när vi är framme och särskilt i bilresan från flygplatsen. Men så kom jag att tänka på att katter kanske har hjälp av pälsen när de ska hålla sig svala också. Vad tror ni? Hon blir lätt överhettad ”till vardags” också, så min största oro är att hon ska få värme-/stesschock.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » ons 14 mar 2018, 23:41

En liten filt som du haft i sängen så det luktar hemma och ett underlag som absorberar kiss blir nog bra. Pälsen hjälper till att transpotera bort värme och det kanske blir fel att klippa ner pälsen eftersom det också blir något nytt. Det finns kylfiltar att köpa som du kan lägga i botten på buren när ni kommer fram.
Jag tror det kommer att gå bra. Mina katter har ett antal gånger varit på utställning en hel dag och sedan åkt bil som längst i tio timmar, de lägger sig och sover tills vi är framme. Jag brukar såklart erbjuda en låda att gå på under hemresan men de vill inte.

Användarvisningsbild
Weaxzezz
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Weaxzezz » mån 26 mar 2018, 14:55

Yrhättans skrev:En liten filt som du haft i sängen så det luktar hemma och ett underlag som absorberar kiss blir nog bra. Pälsen hjälper till att transpotera bort värme och det kanske blir fel att klippa ner pälsen eftersom det också blir något nytt. Det finns kylfiltar att köpa som du kan lägga i botten på buren när ni kommer fram.
Jag tror det kommer att gå bra. Mina katter har ett antal gånger varit på utställning en hel dag och sedan åkt bil som längst i tio timmar, de lägger sig och sover tills vi är framme. Jag brukar såklart erbjuda en låda att gå på under hemresan men de vill inte.

Var kan jag hitta kylfiltar online? Tack annars för tips och lugnande ord. Jag är nog mer nervös än jag behöver vara. Har till och med tränat henne att komma på vissling, om hon nu skulle rymma någon gång under resan :smile:

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » mån 26 mar 2018, 18:53

Weaxzezz skrev:
Yrhättans skrev:En liten filt som du haft i sängen så det luktar hemma och ett underlag som absorberar kiss blir nog bra. Pälsen hjälper till att transpotera bort värme och det kanske blir fel att klippa ner pälsen eftersom det också blir något nytt. Det finns kylfiltar att köpa som du kan lägga i botten på buren när ni kommer fram.

Var kan jag hitta kylfiltar online? Tack annars för tips och lugnande ord. Jag är nog mer nervös än jag behöver vara. Har till och med tränat henne att komma på vissling, om hon nu skulle rymma någon gång under resan :smile:

http://www.zooplus.se/shop/hund/hundbad ... r/kylfilta

Tjejenmedklös
Ungkatt
Ungkatt
Katt: Sibir

Inläggav Tjejenmedklös » mån 26 mar 2018, 20:15

Om du ska använda kyldyna så täck inte hela botten på buren katten kanske inte känner att den behöver kylas ner då är det bra om den kan välja själv. :-)

Användarvisningsbild
Weaxzezz
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Weaxzezz » fre 30 mar 2018, 03:31

Yrhättans skrev:
Weaxzezz skrev:

http://www.zooplus.se/shop/hund/hundbad ... r/kylfilta

Tack!

Tjejenmedklös skrev:Om du ska använda kyldyna så täck inte hela botten på buren katten kanske inte känner att den behöver kylas ner då är det bra om den kan välja själv. :-)

Kommer inte använda den om jag inte märker att hon blir överhettad. Hon har fått värmeslag innan så det är mest en försäkran för mig själv. Har bilen som hämtar oss inte stått i skuggan kan det utan problem vara 50+ grader i den så då lär det behövas 8-)

Tjejenmedklös
Ungkatt
Ungkatt

Inläggav Tjejenmedklös » fre 30 mar 2018, 14:07

Lite nyfiken,vart ska ni flytta??

Användarvisningsbild
Weaxzezz
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Weaxzezz » lör 31 mar 2018, 02:06

Tjejenmedklös skrev:Lite nyfiken,vart ska ni flytta??

Kroatien! :-D

Tjejenmedklös
Ungkatt
Ungkatt

Inläggav Tjejenmedklös » lör 31 mar 2018, 11:18

Weaxzezz skrev:

Det låter härligt, vi har pratat om att åka dit någon sommar ,det verkar vara fantastiskt fint där. :-D

Användarvisningsbild
Weaxzezz
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Weaxzezz » lör 31 mar 2018, 22:36

Tjejenmedklös skrev:
Weaxzezz skrev:

Det låter härligt, vi har pratat om att åka dit någon sommar ,det verkar vara fantastiskt fint där. :-D

Det tycker jag verkligen att ni ska göra! Vi hyr ut semesterlägenheter vid stranden, ni kan få kompispris :grin:

Återgå till "Allmänt kattprat!"