Intorkad mat runt nos och mun på min katt som slarvar med att rengöra sig

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
GustavoRexFan
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Intorkad mat runt nos och mun på min katt som slarvar med att rengöra sig

Inläggav GustavoRexFan » ons 21 feb 2018, 11:18

Jag är en lycklig kattpappa till två katter för första gången och har upptäckt att ena katten Dotty är slarvig med att tvätta sig runt mun och nos. Lyckligtvis har hon sin syster Nalaah som ibland tar på sig mamma rollen och tvättar Dotty extra fin ibland.

Nu har det lyckats torka fast matrester runt munnen, och jag har försökt att försiktigt ta bort det med både, fuktigt handduk och fuktigt papper utan framgång dels för att Dotty avskyr det och dels för att jag är rädd för att det behöver gnuggas rätt rejält.

Jag undrar om jag behöver köpa någon speciell tvål eller om vanlig parfymfri tvål kan funka? Eller har ni några andra bra tips. Det har gått två dagar nu och jag är orolig för att det inte är bra för Dottys hud att ha resterna där.

Tacksam för bra tips ;)

Här är en mysig bild där hon är ren och fin runt nos och mun.
Bild

Bild

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: 2 Skogisar, 1 Ragdoll 1 Birma

Re: Intorkad mat runt nos och mun på min katt som slarvar med att rengöra sig

Inläggav Birmafröken » ons 21 feb 2018, 18:17

Är du säker på att det är mat? Ser mer ut som svarthaka (feline acne)..

Hur gammal är hon och kan hon använda tungan på samma sätt som tidigare?
Matte till skogisarna Moltas och Milou, busraggisen Oberon och birmapojken Ruben!

GustavoRexFan
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav GustavoRexFan » ons 21 feb 2018, 20:58

Hej Birmafröken!

Jag inser nu att jag borde laddat upp en aktuell bild, dom där var lite äldre.
Dotty är 6 månader gammal, hon kan slicka sig och komma åt överallt det är mest att hon är väldigt nyfiken och livlig, verkar som att hon inte har tid att göra det ordentligt. Det tog ett bra tag för mig att lyckas ta dom bilder jag lägger till här som är tagna ikväll.

Det är dom mörka fläckarna runt munnen. Dom är något mindre smutsiga än i morse så det har slickats lite på det under dagen. Det finns risk att det är bajs med, hon har nosat i bajset förut. Jag testade pilla bort lite med nageln försiktigt och det är mat som samlat sig som ett lager liksom.

Får se om hon lyckas slicka bort resten på egen hand.

https://www.dropbox.com/s/nn5l8c6dxmryc ... 0.jpg?dl=0

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » tor 22 feb 2018, 22:27

Jag tycker nog att det ser ut som svarthaka. Det är något som man inte är riktigt säker på varför det kommer. Många tror att det kan ha att göra med att en katten börjar bli fertil (svarthaka är lite som finnar).
En del säger att det beror på vilka matskålar man har och att man inte bör använda plast utan ha porslin.

Du kan prova att två gånger om dagen badda med alsolsprit eller klorhexidin, går det bort efter en vecka eller två är det svarthaka så det är lätt att prova. Man bör behandla eftersom det kan bli bölder om det går för långt.

Återgå till "Allmänt kattprat!"