Besök av kattunge

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
ChristianK
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Besök av kattunge

Inläggav ChristianK » tor 01 feb 2018, 11:56

Hej!
Jag har en allmän fråga om en besökande kattunge.
Ja och min sambo hyr ett hus, där det finns ett stall, för 1 år sedan så bytte stallet arrendator, och för ca 8 månader sen så skaffade dom två stallkatter (Ungar). Vi själva har en vuxen katt som springer ut och in genom en tids och chippstyrd lucka. Nu är det så att en av ungarna kommer till oss väldigt ofta, den kurar ihop sig på farstutrappan, eller sitter utanför och skriker, alt slår på kattluckan och detta kan fortgå långt in på natten.
Vi bär ner ungen till Stallet, men den kommer tillbaka omgående, ibland får vi den att stanna kvar, men när vi bär ner den så är den jätte kelig, och klamrar sig fast, nästan som om den vill krypa in under skinnet på en. Både jag och min sambo mår dåligt av situationen, då vi känner oss "taskiga" mot ungen. Våran katt ignorerar den oftast när den sitter på farstutrappan, eller fräser åt den, han förstår trotts allt att det är en unge. Den andra kattungen håller sig mest nere i stallet och verkar vara den starkare av dom, då den verkar vara lite kraftigare och större än den som kommer till oss, trotts att dom är syskon. Den som kommer till oss är en hane, vad den andra är har jag inte kollat. Så frågan är, skall man bara ignorera ungen, eller skall man kolla om man kan få ta över honom, han söker onekligen värme och närhet?! ( Ps. Jag är väll extra känslig för situationen då jag aldrig har kunna ha pälsdjur förut pga allergi, så när jag träffade min nuvarande och hon hade "Husses" katt och det har gått bra, så är man glad och extra känslig för djur som far illa! Ds. ) :oops:

Användarvisningsbild
Kryddmamma
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Chili, Curry MCO och Vanilla MCO

Re: Besök av kattunge

Inläggav Kryddmamma » tor 01 feb 2018, 14:01

Till att börja med, ser katterna ut att vara i gott skick, fin päls, klara ögon, lagom rund osv? Alltså, ser de ut att få omvårdnad i någon form?

Så länge katterna verkar må bra så har du ganska liten möjlighet att påverka situationen, det är tyvärr tillåtet att ha katter ute på fri tass och ägaren behöver sällan ta hänsyn till att den friströvande katten är en olägenhet för andra.

Vad du kan göra är att öppna en konversation med stallägaren, och se om det är en medgörlig person som kan tänka sig att arbeta med dig för att få slut på de nattliga påhälsningarna.

ChristianK
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav ChristianK » tor 01 feb 2018, 17:31

Att katter är ute på "fri tass" det förstår jag med. Men då empatin slår till varje gång han sitter eller kryper ihop utanför för att ev. få en chans att komma in eller få mänsklig värme! Visserligen ger dom katterna mat, men i övrigt så verkar dom inte bry sig. Vi har pratat med dem, men då blir deras lösning att spärra in katterna i "deras" utrymme, tills någon släpper ut dom igen! Och när det gäller rund och välmående, så gäller det den andra katten, denna som jag skriver om tror jag blir bort skuffad i från maten, då han är mindre och smalare!

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » tor 01 feb 2018, 17:58

Jag förstår att det är hjärtskärande. Den enda möjligheten är väl att fråga om det är ok om ni tar in kissen då han söker kontakt om det är det ni vill. Men då får ni kanske vara beredda på att överta ansvaret för den lille helt och hållet om ägaren är beredd att överlåta vårdnaden till er.

Återgå till "Allmänt kattprat!"