Kattlåderutiner?

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
Singoalla
Gurukatt
Gurukatt

Kattlåderutiner?

Inläggav Singoalla » tor 01 feb 2018, 10:37

Vi försöker få till lite mer rutiner angående städning här hemma och kattlådorna är en viktig punkt. Vi rensar dem 2 ggr/ dag men att byta all sand och göra rent lådan sker med slumpmässiga intervall. Skulle gärna höra hur ni gör; hur ofta slänger ni all sand, hur ofta rengör ni lådan, vad använder ni för rengöring etc?
(Vi har två katter, tre rejäla plastbackslådor och sand från everclean)
Driver juleskumsadventskalendern: http://skummatomtar.wordpress.com/

Safia
Gurukatt
Gurukatt
Katt: 3 husisar från misärhem/koloni

Re: Kattlåderutiner?

Inläggav Safia » tor 01 feb 2018, 10:52

Rensar lådan ca 3 gånger per dag, i samband med att katterna utfodras. Ibland kan det bli någon extra gång utöver det om det är hög trafik just den dagen.

Tömmer sand och tvättar igenom låda och huv var tredje vecka. Har en påminnelse satt i mobilen som upprepar sig själv i all oändlighet så att jag inte ska glömma. Fyller oftast på extra sand i samband med det så att ren sand blandas upp med den redan använda som läggs tillbaka i lådan.

Tömmer och slänger all sand när den börjar bli "geggig", när man ser att det ligger kvar små korn av kissklumpar eller avföring som inte tas med av spaden när jag rensar. Blir kanske var 4-6 månad, beroende på hur frekvent lådan används.

Har två stora lådor som används frekvent, och en marginellt mindre som av någon anledning inte alls är intressant oavsett var den placeras i lägenheten. Finns ändå kvar som en nödlåda och används någon gång ibland.
Ägd av nervknippet och ångestmissen Jaromir, bossen i huset Jacek och blinde Vilbert.

Användarvisningsbild
Kryddmamma
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Chili, Curry MCO och Vanilla MCO

Inläggav Kryddmamma » tor 01 feb 2018, 13:52

Tre katter, 9 lådor, vi rensar 1-2 ggr/dygn, vi andvänder tigerino eller extreme classic.
Vi tömmer helt och tvättar lådan 1-2ggr/år, på våren och hösten. Jag använder vanligt yes.

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » tor 01 feb 2018, 13:53

Rensar 2-3 gånger per dag och brukar passa på då sandnivån blivit riktigt låg i någon av lådorna att tömma ut sanden helt och tvätta lådan i duschen med lite diskmedel. Har ett system där jag tömmer ur sanden i en annan av lådorna enligt ett sorts rullande schema så att varje låda blir ordentligt rengjord kanske varannan månad. Den lådan får då helt ny sand. Däremellan fyller jag på sand när det behövs. Har två katter och fyra lådor varav en är en modkat som bara används av en av katterna. Har också ecerclean, extra klumbildande och oparfymerad.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » tor 01 feb 2018, 23:06

Rensar 2-3 ggr/dag. Skrubbar lådorna var 3:e vecka med Yes. Toppar upp med ny sand efter att lådan skrubbas. Sanden byts 2-3 ggr per år i lådorna lite beroende på när jag tycker det verkar behövas. Om det är sämre sand får man nog byta oftare. Idag har vi compact care finkornig och oparfymerad sand.
Bild

Fredrik
Mogen katt
Mogen katt
Katt: Min katt: halvt skogskatt

Inläggav Fredrik » fre 02 feb 2018, 16:50

Jag rensar kattlådan 1 gång i veckan, och byter sand varannan och ibland var 3dje vecka
Jag har en bra kattspade och kattsand så när man rensar kattlådan tar den spade bort allt, även det som är smått

Användarvisningsbild
Mysseman
Orakelkatt
Orakelkatt
Katt: Huskatter

Inläggav Mysseman » fre 02 feb 2018, 17:34

Rensar lådorna morgon och kväll, när jag är hemma och någon av katterna har bajsat tar jag bort bajset med en gång. Städar ur dom när jag storstädar badrummet vilket blir några gånger per år.
Simon, Bassel och lilla Stella - älskade och saknade ♥

Användarvisningsbild
tjjo
Orakelkatt
Orakelkatt
Katt: NEM
Kontakt:

Inläggav tjjo » lör 03 feb 2018, 18:48

intressant att läsa hur andra gör.
Jag rensar lådan 1-2ggr per dag.
Har 3 katter och fyra lådor i vanliga fall, nu har jag 7 katter (fyra kattungar) och 8 lådor, varierande innehåll.
Försöker rengöra lådorna varje/varannan månad.
Bild

Användarvisningsbild
Singoalla
Gurukatt
Gurukatt

Inläggav Singoalla » mån 05 feb 2018, 08:58

Stort tack för alla svar, mycket hjälpsamt! :rosor:
Driver juleskumsadventskalendern: http://skummatomtar.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: 2 Skogisar, 1 Ragdoll 1 Birma

Inläggav Birmafröken » mån 05 feb 2018, 12:57

Fredrik skrev:Jag rensar kattlådan 1 gång i veckan, och byter sand varannan och ibland var 3dje vecka
Jag har en bra kattspade och kattsand så när man rensar kattlådan tar den spade bort allt, även det som är smått

Inte en gång i veckan väl...?
Matte till skogisarna Moltas och Milou, busraggisen Oberon och birmapojken Ruben!

ApanAnn
Gurukatt
Gurukatt
Katt: Chilla och Chaplin, huskatter

Inläggav ApanAnn » mån 05 feb 2018, 23:04

2 katter, 2 lådor och en stor back som ”sommarlåda” på balkongen. Plockar klumpar 1-2 gånger dagligen. Om herr ståkissare varit i farten torkar jag av huven och lådkanten där han dekorerat. Diskar lådan med yes och häller då över sanden i en ren låda medan en ligger i blöt så att de ändå ska ha tillgång till 2 lådor. Jag är lite osäker på hur ofta låddiskningen blir, lite olika beroende på hur ofta de lyckas blanda cement i botten på lådan...

Om sanden är för full med småsmulor som inte går att få bort blir det helt ny sand, annars fyller jag bara på eftersom.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » tis 06 feb 2018, 19:22

Rensar lådorna 2-3 gånger om dagen, mer om jag är hemma. En gång/vecka häller jag sanden i hinkar och skurar lådorna. Jag har börjat lägga soppåsar i botten med mycket sand över. Mycket lättare att göra rent lådorna, luktar mindre och aldrig cement i botten.

Alucard
Kattunge
Kattunge

Inläggav Alucard » mån 05 mar 2018, 21:03

Hur kan man behöva rensa lådan 2-3 gånger om dagen? Vi har 2 stora lådor jag byggt själv och 2 katter. Vi tömmer dom kanske var 3e dag. Så har som kanske bajsat 1-2 gånger var max och kissat ett par gånger. Dock ger vi barf nu för tiden och då blir det inte alls lika mycket. När dom fick torrfoder var det väldigt mycket mer bajs och då tömdes det varje eller varann dag.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » mån 05 mar 2018, 22:34

Alucard skrev:Hur kan man behöva rensa lådan 2-3 gånger om dagen? Vi har 2 stora lådor jag byggt själv och 2 katter. Vi tömmer dom kanske var 3e dag. Så har som kanske bajsat 1-2 gånger var max och kissat ett par gånger. Dock ger vi barf nu för tiden och då blir det inte alls lika mycket. När dom fick torrfoder var det väldigt mycket mer bajs och då tömdes det varje eller varann dag.

Hur ofta behöver man spola toaletten?? En toastol rymmer visserligen mkt avföring och urin innan den blir full. Rent personligen tycker jag dock att det känns fräscht att gå på en toa som är spolad efter förra besöket :smile:
Bild

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » mån 05 mar 2018, 23:03

Alucard skrev:Hur kan man behöva rensa lådan 2-3 gånger om dagen? Vi har 2 stora lådor jag byggt själv och 2 katter. Vi tömmer dom kanske var 3e dag. Så har som kanske bajsat 1-2 gånger var max och kissat ett par gånger. Dock ger vi barf nu för tiden och då blir det inte alls lika mycket. När dom fick torrfoder var det väldigt mycket mer bajs och då tömdes det varje eller varann dag.

Jag har fem katter och ibland är det en låda som alla vill använda, så det är självklart att rensa ofta. Det är också mycket trevligare för en renlig katt att få en rensad låda att använda.

Användarvisningsbild
Mysseman
Orakelkatt
Orakelkatt
Katt: Huskatter

Inläggav Mysseman » tis 06 mar 2018, 07:37

Starwatcher skrev:

Hur ofta behöver man spola toaletten?? En toastol rymmer visserligen mkt avföring och urin innan den blir full. Rent personligen tycker jag dock att det känns fräscht att gå på en toa som är spolad efter förra besöket :smile:

+1
Min hankatt kissar typ två gigantiska klumpar varje dag, ibland 3 gånger men skulle jag "bara" rensa lådorna varannan till vartredjedag skulle det inte finnas något annat än kiss där. Hyfsat ofräscht kan jag tycka.
Simon, Bassel och lilla Stella - älskade och saknade ♥

Tessera
Überkatt
Überkatt
Katt: Långhårig huskatt och birma
Kontakt:

Inläggav Tessera » tis 06 mar 2018, 08:10

Tre katter - en hankastrat, en fertil (chippad) hane och en fertil hona. Fyra lådor - en gigantisk låda med tak, en stor back och två hörnlådor med tak. Speciellt hankastratwn är ståkissare.
I lådorna har jag klumpande träsand, förutom i en hörnlåda där jag har Cat&Clean vanilla - min honkatt föredrar ofta bentonit.
Lådorna rensas åtminstone dagligen, ofta morgon och kväll. Ett par gånger i veckan torkar jag innersidorna på lådorna med alkohol alternativt enzymmedel.
Sandbyte i bentonitsandlådsn si så där någon gång i kvartalet. I träsandlådorna ungefär lika ofta - då häller jag över resterande sand i den låda som får ny sand i en av de andra. Så en träsandlåda får ny sand varje månad.
När sanden byts, samt oftare vid behov, skuras lådorna med hett vatten och tvål.

Bild
Tess 080207-121020, Leonardo 960101-130109 och Pandora 960101-150121 - saknade och älskade!

Alucard
Kattunge
Kattunge

Inläggav Alucard » tis 06 mar 2018, 13:07

Starwatcher skrev:

Ur en toalett luktar det. Då våra kissar och bajsar så lite och lådorna är både större och djupare än stora kattlådor märks det inte att dom varit där.
Vi har 2st sådana här som vi byter ut helt varje månad.
https://www.rusta.com/se/sanglada-med-hjul-lock-p95601139.aspx
Vi har kollat på stora kattlådor men alla är så små. Så slutade med att jag gjorde våra egna som även är snyggare.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » tis 06 mar 2018, 14:10

Alucard skrev:
Starwatcher skrev:

Ur en toalett luktar det. Då våra kissar och bajsar så lite och lådorna är både större och djupare än stora kattlådor märks det inte att dom varit där.
Vi har kollat på stora kattlådor men alla är så små. Så slutade med att jag gjorde våra egna som även är snyggare.

Mina 2 katter har 3st 130l plastbackar från Ikea som lådor dvs väsentligen större än lådorna ni har. Använder bra finkornig sand med tjockt lager sand i lådorna men inte bara katterna utan även jag tycker det är ofräscht att gå på låda/toa som använts utan att den rensats. Hade jag rensat lådorna några ggr per vecka hade mina katter kissat ngn annanstans.
Bild

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: 2 Skogisar, 1 Ragdoll 1 Birma

Inläggav Birmafröken » tis 06 mar 2018, 18:42

Hur ser du på det faktum att rensning var 3:e dag innebär att du odlar bakterier och virus i toalådorna som kan drabba både dig själv och katterna? Även om du är immun mot dålig lukt bör du åtminstone rensa oftare med tanke på din och katternas hälsa.

Har katterna bara kissat ett par ggr var på 3 dagar lider de antingen av vätskebrist eller så har den valt andra ställen att kissa på.
Matte till skogisarna Moltas och Milou, busraggisen Oberon och birmapojken Ruben!

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » tis 06 mar 2018, 23:00

Bl. a. eftersom när mina katter går på lådan så gräver och rumsterar de runt en hel del. Om lådan redan innehåller kissklumpar så är risken att dom rafsar sönder klumparna så hela sanden blir kissig. Dessutom märks de att de hellre går på en rengjord låda än en som är använd. Jag vill inte riskera att de blir missnöjda med servicen och hittar på egna lösningar. Jag tycker också att det är lättare och trevligare att rensa om det görs ofta och det tar ju bara någon minut.

Användarvisningsbild
Kryddmamma
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Chili, Curry MCO och Vanilla MCO

Inläggav Kryddmamma » tis 06 mar 2018, 23:13

Alucard skrev:
Starwatcher skrev:

Oj vilka små lådor du har till dina katter!

Jag har 7 lådor (60L var) till 3 katter, och de rensar jag 1-2 ggr/dygn. Jag kan tycka att jag är ofräsch när det börjar närma sig 24 timmar. Betänk också att kattens luktsinne är ungefär 10 ggr bättre än människans.

Två smålådor som dina och två katter, och bara rensa var tredje dag är fullkommligt vidrigt för mig.

Återgå till "Allmänt kattprat!"