Sönderklösta möbler

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
plind
Kattracka
Kattracka
Katt: 1 Ragdoll, 1 Helig Birma

Sönderklösta möbler

Inläggav plind » ons 31 jan 2018, 14:14

Har 2 katter varav en riktigt klösglad kille som fullständigt demolerat mina båda skinnfotöljer.. :evil:
Känns helt meningslöst att köpa nya då de snabbt skulle gå samma grymma öde tillmötes. Tips önskas på vad man skulle kunna täcka dem med när det kommer gäster som behöver nånstans att sitta. Ett stort löst konstskinn kanske?? Tygplädar blir så fulla av hår snabbt och inbjuder inte till att slå ner rumpan på :roll:

Användarvisningsbild
Lurvpöse
Moderator
Moderator
Katt: Huskatterna Doxy och Midna

Re: Sönderklösta möbler

Inläggav Lurvpöse » ons 31 jan 2018, 15:39

Själv brukar jag köpa lakan i någon fin färg och lägga snyggt hopvikta i soffan för att minska risken för att håren "väver" sig in i sofftyget. Enkelt att tvätta! Konstskinn kan nog se fint ut, men jag vet inte hur mycket päls det drar till sig.

Det är svårt när katterna väl fått in vanan att klösa, men det går att få möblerna att hålla lite längre :)
Bra klösträd som ger möjlighet för katten att sträcka på sig medan den klöser. Ganska många klösträd är dåliga på det viset.

Ett annat tips kan vara att köpa ett klösträd som går att ställa framför den mest populära "klösmöbeln". Det brukar finnas sådana som kostar ca 500 kr och består av en platta med en pelare på ca 1 meter.
Pix (200?-2015) fattas oss. <3

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » ons 31 jan 2018, 15:40

För att försöka göra något åt problemet är första frågan vad du har för typ av klösmöbler/klösbräda. Kan ju vara bra att någon gång kunna köpa något som inte blir sönderklöst.

Användarvisningsbild
plind
Kattracka
Kattracka

Inläggav plind » ons 31 jan 2018, 18:46

Lurvpöse skrev:Själv brukar jag köpa lakan i någon fin färg och lägga snyggt hopvikta i soffan för att minska risken för att håren "väver" sig in i sofftyget. Enkelt att tvätta! Konstskinn kan nog se fint ut, men jag vet inte hur mycket päls det drar till sig.

Det är svårt när katterna väl fått in vanan att klösa, men det går att få möblerna att hålla lite längre :)
Bra klösträd som ger möjlighet för katten att sträcka på sig medan den klöser. Ganska många klösträd är dåliga på det viset.

Ett annat tips kan vara att köpa ett klösträd som går att ställa framför den mest populära "klösmöbeln". Det brukar finnas sådana som kostar ca 500 kr och består av en platta med en pelare på ca 1 meter.

Precis en sån stor pelare har jag! Den står 10cm. från den ena fotöljen. Han börjar ofta klösa på pelaren i 5 sekunder för att sedan ge sig på fotöljen i ytterligare 10 sekunder :wait:
Berömmer honom när han är på trädet och bannar honom när han är på fotöljen. Han bara glor oförstående på mig..

Tanken med tyget eller skinnet är inte att skydda fotöljen(som redan är förstörd) utan att kunna erbjuda gäster någonstans att sitta som ser någorlunda anständigt ut :-)

Användarvisningsbild
plind
Kattracka
Kattracka

Inläggav plind » ons 31 jan 2018, 18:50

Yrhättans skrev:För att försöka göra något åt problemet är första frågan vad du har för typ av klösmöbler/klösbräda. Kan ju vara bra att någon gång kunna köpa något som inte blir sönderklöst.

Ett stort klösträd( ca.1m.) och flera mindre runt 50cm.
Ser att du har Birma. Jag har en Birma och en Ragdoll. Det är "trasdockan" som är marodören. Birman sköter sig och använder bara träden :rose:

Fragole
Überkatt
Überkatt
Katt: Honeydew och Pisco (huskatter)

Inläggav Fragole » ons 31 jan 2018, 22:40

När vi hade vår skinnsoffa så köpte vi filtar att lägga på för att dölja klösmärken och andra skavanker. Ett plus är att man kan tvätta dem om det skulle ske en olycka, dessutom kan man köpa lite olika färger för att matcha övriga inredningen (om man nu bryr sig om sådant).

Användarvisningsbild
Kryddmamma
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Chili, Curry MCO och Vanilla MCO

Inläggav Kryddmamma » tor 01 feb 2018, 00:25

plind skrev:
Yrhättans skrev:För att försöka göra något åt problemet är första frågan vad du har för typ av klösmöbler/klösbräda. Kan ju vara bra att någon gång kunna köpa något som inte blir sönderklöst.

Ett stort klösträd( ca.1m.) och flera mindre runt 50cm.
Ser att du har Birma. Jag har en Birma och en Ragdoll. Det är "trasdockan" som är marodören. Birman sköter sig och använder bara träden :rose:

1m högt klösträd kan vara alldeles för litet. Prova att investera i ett rejält golv-till-tak-träd, så de får sträcka ut sig ordentligt.

Återgå till "Allmänt kattprat!"