Böcker om kattskötsel

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
3timesAg
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Böcker om kattskötsel

Inläggav 3timesAg » sön 21 jan 2018, 15:16

Hej!
Ny på forumet och snart kattägare till två kattungar. Jag undrar om ni kan rekommendera en bok om hur man sköter en katt som man kan ha som stöd och uppslagsbok?
Jag undrar också om någon kan rekommendera en kattförsäkring. Vi har trygg-hansa i övrigt och de hade tre: en för ca 54 kr/mån och då ingick både sjukdom och skada, en för ca 20 kr/mån för bara olycka och en för ca 200 kr/mån som jag nog inte förstod. Katterna är vanliga bondkatter.

ApanAnn
Gurukatt
Gurukatt
Katt: Chilla och Chaplin, huskatter

Re: Böcker om kattskötsel

Inläggav ApanAnn » sön 21 jan 2018, 15:24

Grattis!

Om det är ok att läsa på engelska så tycker jag väldigt bra om Jackson Galaxys böcker. Jag köpte Catify to Satisfy direkt med surfplattan och har den digitalt. Jag köpte också nån tjockare uppslagsbok på djuraffären men den var inte så bra. Lite daterad, och så stod det tokigheter som att spruta vatten på katterna för att få bort ”oönskat” beteende. Usch! :swear:

Ta inte bara olycksfallsförsäkring! Både sjukdom och skada, och om du har råd är det bra om det täcker läkemedel också. Är oturen framme kan det bli dyrt, och det finns inget högkostnadsskydd på medicin till djur.

Kolla om FORL täcks (en tandsjukdom)! Det kan bli fantastiskt dyrt om kissen får problem med tänderna och sånt inte täcks. Kolla också hur mycket som täcks (hur stort försäkringsbelopp). Det är smart att ändå ha lite undanlagt till kissarna för oförutsedda utgifter.

Se till att hålla katternas vaccineringar uppdaterade och kastrera och märk dem om det inte redan är gjort. Då är det en del försäkringsbolag som ger lite rabatt på försäkringen.

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: 2 Skogisar, 1 Ragdoll 1 Birma

Inläggav Birmafröken » sön 21 jan 2018, 17:19

Som första bok kan jag rekommendera beteenderådgivaren Susanne Hellman Holmströms bok "Din katts beteende". Hon beskriver katters behov och hur man tillgodoser dessa genom vad hon kallar "De tretton heliga punkterna" och dessa är:

1. Äta
2. Dricka
3. Social kontakt
4. Kattens toalett
5. Jaga
6. Leka
7. Upptäcka
8. Spana
9. Revir
10. Klösa
11. Gömma sig
12. Sova
13. Pälsvård

Eftersom författaren är beteenderådgivare vet hon mycket väl vilka misstag kattägare kan göra och vilka problembeteenden katterna i sin tur kan utveckla, så läs och ta till dig råden redan innan katterna flyttar in så att du slipper göra samma misstag!
Matte till skogisarna Moltas och Milou, busraggisen Oberon och birmapojken Ruben!

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: 2 Skogisar, 1 Ragdoll 1 Birma

Inläggav Birmafröken » sön 21 jan 2018, 17:46

När det gäller veterinärvårdsförsäkring behövs ett ersättningstak på minst 50.000 för att vara verklighetsanpassat. Jag har 60.000 + medicin 6000 på mina hos Agria, som är det försäkringsbolag som har störst andel av marknaden. Agria var också först med att inte sänka ersättningstaket för veterinärvård när katten blir äldre och det är ett väldigt viktigt villkor.

Har du snäv ekonomi bör du även välja så låg självrisk som möjligt, för den måste kunna betalas direkt oavsett hur högt ersättningstak man har.

Agria ersätter inte behandling (röntgen + tandutdragning) av den relativt vanliga tandsjukdomen Forl/TR. En sådan behandling kostar vanligtvis 6-7000 per tillfälle.

Är du rädd för eventuella Forl-kostnader kan du spana lite extra på Svedea i den här jämförelsen: https://www.kattförsäkring.nu/
Matte till skogisarna Moltas och Milou, busraggisen Oberon och birmapojken Ruben!

Återgå till "Allmänt kattprat!"