Katt plötslig död

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Churchen
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Katt plötslig död

Inläggav Churchen » lör 13 jan 2018, 18:29

Till min förskräckelse vaknade jag upp och hittade min katt död på golvet enbart 4 år gammal pigg och aldrig visat nåt fel. Han var som vanligt innan jag somnade kl 6 vaknade kl10.30 såg min kille på golvet fick en dålig känsla. Panik när jag kände på han. Han var helt stel. Såg ut som han bara sjunkit ihop. Bakbenen rakt ut. En framtassen rakt ut till vänster andra tassen hade han huvudet på. Så som sagt var som han bara sjunkit ihop somnat och dött Inga spyor eller skum eller nåt vid munnen. (Googlade efter vad han kan ha dött av) Ögonen nästan helt slutna. Allt är så overkligt. Då jag tänkte detta veckan innan. Jag har nämligen en kompis som använder alla möljiga piller då han mår dåligt. Och jag skulle inte släppa in denna kille nåt mer. Just för att jag vill inte leva med att hitta han död pga av nåt piller. Då denna polare är helt väck oftast ingen koll alls . han däckade på golvet sist. Tyvärr så mådde han dåligt och jag släppte in han trots mina tankar. Höll koll på han men han blev väck som vanligt. Däckade igen. Städade överallt efter han gått just för oron. Men lätt att missa en tablett. Fick reda på en av tabletterna han använder bla. Xanon 1 mg.. Han hade andra med men googlade bara på denna och såg att en hund kan dö av en 0.2mg så jag tror är det som dödat honom. Röda katter hjärtproblem googlade för det har man ju hört att dom kan ha hjärtproblem. Vilket visade sig att det var bara en myt. Däremot perser blandade katter har ofta hjärtprob. Denna var bonde norsk skogskatt. Allt är så overkligt. Och att det skulle vara nåt annat . hjärta etc etc. Vad är oddsen. Att katten dör helt plötsligt 10 timmar efter han varit där av nåt annat än hans piller.. Otroligt små. Men skulle vilja ha hjälp med vad ni vet och tror. Och hur min katt skulle avlida om han fick i sig 1 mg xanon. Tror min katt dragit i sig denna tyvärr i tron att det var torrfoder. Han brukar äta dom som hoppat ur skålen. Önskar att det var nåt annat. Men det är vad jag kommit fram till dvs nåt som gör så ont. Just för att det här var ju min största skräck. Men det talar inte mycket för att det skulle vara nåt annat. Hjälp tack.

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: 2 Skogisar, 1 Ragdoll 1 Birma

Re: Katt plötslig död

Inläggav Birmafröken » lör 13 jan 2018, 18:47

Är det viktigt för dig att veta varför katten dog kan du lämna in den för obduktion. Eftersom döden var plötslig skulle jag gissa att det hände något med hjärtat. Sånt kan hända utan förvarning även hos katter.

Beklagar att du miste din katt... :rose:
Matte till skogisarna Moltas och Milou, busraggisen Oberon och birmapojken Ruben!

Användarvisningsbild
tjjo
Superkatt
Superkatt
Katt: NEM
Kontakt:

Inläggav tjjo » sön 14 jan 2018, 23:40

:rose:
Bild

Användarvisningsbild
Six
Orakelkatt
Orakelkatt
Katt: Fyra söta buskatter

Inläggav Six » mån 15 jan 2018, 12:06

Jag beklagar verkligen sorgen! :rose:
Det är min största skräck, jag kan börja gråta bara jag tänker på att mina katter kommer dö en dag och att hitta de så utan förvarning måste vara en enorm chock.

Jag vet att det inte är någon tröst, men jag tror verkligen inte att det var någon Xanor som orsakade din katts plötsliga bortgång. Om han hade fått i sig något piller skulle han med största sannolikhet inte avlida direkt, utan snarare få tydliga symptom innan och döden hade inte inträffat så plötsligt. Jag tror, precis som en annan skrev ovan, att det var hjärtat som orsakade din katts död. En katt kan ha hjärtfel utan att det syns utanpå och när det sker så plötsligt som i din katts fall brukar det ofta vara hjärtat som är orsaken. En klen tröst i sammanhanget är att din katt förmodligen inte led någonting utan dog snabbt utan att lida. Den "lyxen" är det tyvärr inte många som får, men jag förstår att det är hemskt att vara helt oförberedd. :-(
Kattstatus För ett bättre kattliv

Användarvisningsbild
citykitty
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse
Katt: Huskatt

Inläggav citykitty » sön 21 jan 2018, 15:06

Har varit med om samma sak för några år sedan. Min fina Raphaela, 3 år föll ihop framför ögonen på mig. Vi gjorde ingen obduktion, men veterinären som tittade på henne efteråt sa att det förmodligen var hjärtat eller ett kärl i hjärnan som gått sönder. Det är otroligt hemskt, men tyvärr något som kan hända. Jag beklagar verkligen sorgen. :rose:

Användarvisningsbild
kitecat
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Luca och Fiona sphynxar

Inläggav kitecat » sön 21 jan 2018, 21:53

Beklagar inte för detta är ett forum för annat men du har noll ansvarf ör din sk "kompis" och bör inte släppa in personen.

Din katt fick förmodligen som sades tidigare en hjärnblödning eller stroke.

Inget du hade kunnat göra.
Ok jag kan inte stava så bra de bor en elak gubbe i mitt tangentbord, han blandar bokstäver .
Bild

Churchen
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Churchen » mån 22 jan 2018, 06:25

Six skrev:Jag beklagar verkligen sorgen! :rose:
Det är min största skräck, jag kan börja gråta bara jag tänker på att mina katter kommer dö en dag och att hitta de så utan förvarning måste vara en enorm chock.

Jag vet att det inte är någon tröst, men jag tror verkligen inte att det var någon Xanor som orsakade din katts plötsliga bortgång. Om han hade fått i sig något piller skulle han med största sannolikhet inte avlida direkt, utan snarare få tydliga symptom innan och döden hade inte inträffat så plötsligt. Jag tror, precis som en annan skrev ovan, att det var hjärtat som orsakade din katts död. En katt kan ha hjärtfel utan att det syns utanpå och när det sker så plötsligt som i din katts fall brukar det ofta vara hjärtat som är orsaken. En klen tröst i sammanhanget är att din katt förmodligen inte led någonting utan dog snabbt utan att lida. Den "lyxen" är det tyvärr inte många som får, men jag förstår att det är hemskt att vara helt oförberedd. :-(
Birmafröken skrev:Är det viktigt för dig att veta varför katten dog kan du lämna in den för obduktion. Eftersom döden var plötslig skulle jag gissa att det hände något med hjärtat. Sånt kan hända utan förvarning även hos katter.

Beklagar att du miste din katt... :rose:
tack allihopa är helt knäckt kan inte sluta gråta. Får panik i den här nu tomma tysta lägenhet. Vill inte vara hemma. Men vill inte gå ut heller får sån ångest i trappen när jag närmar mig min dörr och ser min brevlåda. Han stod alltid där och väntade på att jag skulle öppna den och prata med han. Sen blir han ivrigt och ville att jag skulle öppna dörren. Han var så kelgalen. Ställde sig på mitt bröst och tassarna runt min hals och man fick en kram och massa stångningar. Han var alltid med mig överallt i lägenheten. Satt på badkarkanten och stångades med mig varje gång när jag bada.Fanns så många rutiner och ritualer vi hade. Han pratade konstant. Har så coola och söta bilder på han. Synd att man inte kan lägga upp bild. Jag hoppas ni aldrig behöver vakna upp som jag gjorde. Och känna det jag känner. Han är överallt här.. Hoppas ni får många fina stunder och många år med era katter. God fortsättning :)

Användarvisningsbild
Mysseman
Orakelkatt
Orakelkatt
Katt: Huskatter

Inläggav Mysseman » mån 22 jan 2018, 11:56

Beklagar verkligen :rose:
Förstår din ångest, jag själv fick låta en av mina katter somna in i somras när hon blev akutsjuk under natten. Sörjer fortfarande och får gråtattacker.
Simon, Bassel och lilla Stella - älskade och saknade ♥

jecnodde
Überkatt
Überkatt
Katt: Isis och Osiris
Kontakt:

Inläggav jecnodde » mån 22 jan 2018, 15:15

Fy, lider med dig. :rose:
Jag beklagar sorgen. Ta hand om dig :consoling:
It's not death to refuse it - It's death to accept it.
Från boken "The Crow"

Churchen
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Churchen » lör 24 mar 2018, 14:04

Six skrev:Jag beklagar verkligen sorgen! :rose:

. Gått 3 månader nu. Önskar jag hade gjort obduktion. Lever ensam så hans bortgång har tagit hårt speciellt när han var maniskt kelig kramar stångar pussas. Det är tyvärr så att jag gråter fortfarande varje dag. Värsta är att komma hem efter jobbet. Stor klump i bröstet när jag går upp för trappan ser brevlådan sen när jag kommer in. Panikgråter jag. Det som är svårt att hantera är inte saknaden hela tiden. Det är att jag kan inte uppskatta minnena och när jag sitter här och som vanligt poppar bilden upp av hans ansikte. För vi pratade hela tiden och han hade sånt mys i sina ögon. Men jag känner sån ångest och skam istället för att bara få jobba med sorgen.. Önskar bara jag kunde på nåt sätt utesluta den där tabletten. Så jag kan få le åt minnena istället. Han har ju legat begravd 3 månader. Och är antagligen bevarad litet tag tills det blir varmare. Kan man inte bara ta lite levrat blod. För att analysera och hoppas på att det inte var tabletten? Nån som vet? Mvh johnny

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » sön 25 mar 2018, 17:09

Jag tror inte det går att göra något blodprov nu. Det är för länge sedan borta några eventuella spår av tablett. Men jag tror det var något annat, blodpropp eller något. Det kan hända men är jobbigt. Jag förstår du mår dåligt, det är enklare om katten varit sjuk och man vet vad som ska hända även om sorgen är lika jobbig.

Jag vet att man aldrig kan ersätta en katt med någon annan, men det finns många katter på djurhem som du skulle kunna ge ett hem. Man kan alltid fara och hälsa på och känna efter om det är någon katt som går rakt in i hjärtat på dig.
Med tiden kommer du att komma ihåg alla era fina stunder, jag lovar.
Kram

Churchen
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Churchen » mån 02 apr 2018, 14:19

Yrhättans skrev:Jag tror inte det går att göra något blodprov nu. Det är för länge sedan borta några eventuella spår av tablett. Men jag tror det var något annat, blodpropp eller något. Det kan hända men är jobbigt. Jag förstår du mår dåligt, det är enklare om katten varit sjuk och man vet vad som ska hända även om sorgen är lika jobbig.

Jag vet att man aldrig kan ersätta en katt med någon annan, men det finns många katter på djurhem som du skulle kunna ge ett hem. Man kan alltid fara och hälsa på och känna efter om det är någon katt som går rakt in i hjärtat på dig.
Med tiden kommer du att komma ihåg alla era fina stunder, jag lovar.
Kram

Hade en norsk skogkatt i 24 år. Det tog hårt på mig att avliva han. Så skaffa katt igen var uteslutet. Denna kille var nämligen en övergiven katt som befann sig på vårat jobb. Och var all personal och klienters kelgris. Då han alltid skulle prata och klättra upp på folk för att han älskade att stångas och ligga i famnen på folk. Men jag och många andra var oroliga för han när vi inte jobbade att han skulle råka illa ut just pga av sin tillgivenhet. Så tillslut orkade jag inte med att oroa mig. hörde att nån sparkat på han med. Så det blev en snabbt beslut när jag slutade på morgonen och tog helt enkelt hem han. Han låg på mitt bröst med sitt huvud på min kind första natten och sov. Otroligt charmig social och tillgiven mot alla. Jobbar ju nattskift 12 timmar så inget bra egentligen. Men kunde inte låta han råka illa ut. Så var den sagan. Tyvärr kort och smärtsamt avslut att hitta han nyårsmorgon det kommar alltid göra ont. svårt att lära sig leva med kliver ju upp där varje morgon. Bara fina och många minnen överallt här hemma och jobbet med. Trodde att jag skulle få många fina år till men tyvärr. Glad påsk

Återgå till "Allmänt kattprat!"