Kattprat - allmän tråd 2018

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt

Re: Kattprat - allmän tråd 2018

Inläggav mjlee » ons 12 jun 2019, 20:57

Att katter går på lådan så fort man rensat är vanligt, men Megara envisas med att gå på lådan så fort jag kommer med min spade och börjar ta bort klump(ar) så jag får snällt vänta tills hon är klar :-k Jösses vilken metabolism hon har säger jag bara. Plus att det vore otroligt snällt om hon slutade med att kissa mot kanten på ett hörn av lådan så det blir stenhårt där och jag måste gräva så klumparna går sönder. :wait:

Jag har vägt oss båda och vi behöver gå ner lika mycket (jag: 15, Megara 1). Hon ska egentligen väga 3.0 - 3.2 och väger just nu 4.1 :-? Som burma får hon absolut inte vara överviktig pga risk för diabetes. Jag får inte vara överviktig pga av diabetes.

Bara tanken på att sticka henne i öronen för att kolla bs får mig helt matt. :shock:

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » ons 12 jun 2019, 21:27

Göran skrev:Jag undrar om det händer att katter mobbar varandra? Jag har 2 äldre honor, 11 år gamla, och skaffade 2 kattungar. Kullsyskon. Siameser. Men upplevde rätt snabbt att min ena hona inte tyckte om dem. Och jag upplevde att speciellt en kattunge mobbade henne genom att vara på henne fastän hon skrek ifrån och verkligen markerade att hon inte vill. Eller så kanske han bara inte förstod och var lite trög?
Det hela slutade i att jag fick lämna tillbaka kattungarna till uppfödaren för att min honkatt inte mådde bra, vilket så klart var tråkigt. Men jag har funderat på det där med att katter mobbar andra och vad det kan bero på i så fall. :)

Ja, katter kan mobba tyvärr. Det kan bero på att den mobbade katten är gammal, sjuk eller helt enkelt för snäll och låg i rang. En del katter är tyvärr precis som en del människor mobbare.

Trist att du blev tvungen att lämna tillbaka kattungarna men fint att du respekterade din äldre katt. För en del äldre katter är livliga kattungar rena pesten.
Bild

Göran
Überkatt
Überkatt
Katt: Ja

Inläggav Göran » tor 13 jun 2019, 06:59

Starwatcher skrev:
Göran skrev:Jag undrar om det händer att katter mobbar varandra? Jag har 2 äldre honor, 11 år gamla, och skaffade 2 kattungar. Kullsyskon. Siameser. Men upplevde rätt snabbt att min ena hona inte tyckte om dem. Och jag upplevde att speciellt en kattunge mobbade henne genom att vara på henne fastän hon skrek ifrån och verkligen markerade att hon inte vill. Eller så kanske han bara inte förstod och var lite trög?
Det hela slutade i att jag fick lämna tillbaka kattungarna till uppfödaren för att min honkatt inte mådde bra, vilket så klart var tråkigt. Men jag har funderat på det där med att katter mobbar andra och vad det kan bero på i så fall. :)

Ja, katter kan mobba tyvärr. Det kan bero på att den mobbade katten är gammal, sjuk eller helt enkelt för snäll och låg i rang. En del katter är tyvärr precis som en del människor mobbare.

Trist att du blev tvungen att lämna tillbaka kattungarna men fint att du respekterade din äldre katt. För en del äldre katter är livliga kattungar rena pesten.

Hon är ju inte sjuk och här hemma är hon högst i rang. Hon har alltid varit lite känslig mot att träffa katter som är mer dominanta än henne. Kanske kan vara det?

J

Användarvisningsbild
Colourspot
Profetkatt
Profetkatt
Katt: huskatt

Inläggav Colourspot » lör 15 jun 2019, 16:48

Lillan var snabb som tusan och snodde en bit mat från kanten av min tallrik. Lillebror är nu skiiiitsur för att jag inte ger honom resten av min middag. :roll:

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav mjlee » lör 15 jun 2019, 22:49

Colourspot skrev:Lillan var snabb som tusan och snodde en bit mat från kanten av min tallrik. Lillebror är nu skiiiitsur för att jag inte ger honom resten av min middag. :roll:

Rätt ska vara rätt! Vem bryr sig om matte får middag eller inte, det är oacceptabel orättvisa om Lillan får och inte Lillebror (helst mera). Detta är fördelen med att vara ensamkatt, ingen konkurrens när man snor mat från tvåbeningen hälsar Megara. :smile:

Användarvisningsbild
Colourspot
Profetkatt
Profetkatt
Katt: huskatt

Inläggav Colourspot » sön 16 jun 2019, 09:19

mjlee skrev:
Rätt ska vara rätt! Vem bryr sig om matte får middag eller inte, det är oacceptabel orättvisa om Lillan får och inte Lillebror (helst mera). Detta är fördelen med att vara ensamkatt, ingen konkurrens när man snor mat från tvåbeningen hälsar Megara. :smile:

Lillebror var dessutom duktig katt och höll sig till reglerna, det borde faktiskt belönas med en egen portion. Så det så! :wait:

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » sön 16 jun 2019, 13:01

Tror att många på forumet precis som jag köpt klätterträd från zooplus. Bra träd men inte allra bästa kvaliteten på ex textilier och det går inte att köpa nya lösa korgar.

Såg att katzen-deko börjat sälja textilier som passar till zooplusträden. Köpte ett par och så nöjd . Jättefin kvalitet, mjuka och väldigt sköna att ligga i. Tösen ratar nu alla andra korgar. Inte billiga men med tanke på kvalitén trots allt prisvärt.
Bild

Återgå till "Allmänt kattprat!"