Jag har vägt oss båda och vi behöver gå ner lika mycket (jag: 15, Megara 1). Hon ska egentligen väga 3.0 - 3.2 och väger just nu 4.1

Bara tanken på att sticka henne i öronen för att kolla bs får mig helt matt.

Moderator: SKS
Göran skrev:Jag undrar om det händer att katter mobbar varandra? Jag har 2 äldre honor, 11 år gamla, och skaffade 2 kattungar. Kullsyskon. Siameser. Men upplevde rätt snabbt att min ena hona inte tyckte om dem. Och jag upplevde att speciellt en kattunge mobbade henne genom att vara på henne fastän hon skrek ifrån och verkligen markerade att hon inte vill. Eller så kanske han bara inte förstod och var lite trög?
Det hela slutade i att jag fick lämna tillbaka kattungarna till uppfödaren för att min honkatt inte mådde bra, vilket så klart var tråkigt. Men jag har funderat på det där med att katter mobbar andra och vad det kan bero på i så fall.
Starwatcher skrev:Göran skrev:Jag undrar om det händer att katter mobbar varandra? Jag har 2 äldre honor, 11 år gamla, och skaffade 2 kattungar. Kullsyskon. Siameser. Men upplevde rätt snabbt att min ena hona inte tyckte om dem. Och jag upplevde att speciellt en kattunge mobbade henne genom att vara på henne fastän hon skrek ifrån och verkligen markerade att hon inte vill. Eller så kanske han bara inte förstod och var lite trög?
Det hela slutade i att jag fick lämna tillbaka kattungarna till uppfödaren för att min honkatt inte mådde bra, vilket så klart var tråkigt. Men jag har funderat på det där med att katter mobbar andra och vad det kan bero på i så fall.
Ja, katter kan mobba tyvärr. Det kan bero på att den mobbade katten är gammal, sjuk eller helt enkelt för snäll och låg i rang. En del katter är tyvärr precis som en del människor mobbare.
Trist att du blev tvungen att lämna tillbaka kattungarna men fint att du respekterade din äldre katt. För en del äldre katter är livliga kattungar rena pesten.
Colourspot skrev:Lillan var snabb som tusan och snodde en bit mat från kanten av min tallrik. Lillebror är nu skiiiitsur för att jag inte ger honom resten av min middag.
mjlee skrev:
Rätt ska vara rätt! Vem bryr sig om matte får middag eller inte, det är oacceptabel orättvisa om Lillan får och inte Lillebror (helst mera). Detta är fördelen med att vara ensamkatt, ingen konkurrens när man snor mat från tvåbeningen hälsar Megara.
Starwatcher skrev:Tror att många på forumet precis som jag köpt klätterträd från zooplus. Bra träd men inte allra bästa kvaliteten på ex textilier och det går inte att köpa nya lösa korgar.
Såg att katzen-deko börjat sälja textilier som passar till zooplusträden. Köpte ett par och så nöjd . Jättefin kvalitet, mjuka och väldigt sköna att ligga i. Tösen ratar nu alla andra korgar. Inte billiga men med tanke på kvalitén trots allt prisvärt.
mjlee skrev:J
Men! Jag har ett stort problem. Hon är ett matvrak. Bosse äter som de flesta vet ett speciellt fett och proteinrikt foder som även Nikita älskade. Han är en småätare som har flera skålar utplacerade i hela lägenheten. I natt var Megara helt hopplös, dundrade runt i kök/sovrum, välte saker, studsade på mig och slickade mig intensivt tills jag vaknade och staplade upp på toa. Jag måste ha glömt att stänga köksdörren eftersom jag i halvvaket tillstånd hörde något men somnade om innan jag insåg vad det var.
Eftersom jag aldrig ger Megara eller tidigare Nikita, mat när jag åker på morgonen/fm för att undvika eventuellt illamående så hade hon inte fått något när jag kom fram vid halv elva. Megara meddelade högt att hon sväääääälllllter. Så fick frukost och lunch tillsammans. Renslickat fat som vanligt.
Det är bara det att när min syster ringer senare visade det sig att Megara ätit upp all Bosses mat ur samtliga skålar för att sedan hoppa upp i systers och sambos säng och gosade in sig hos sambo men där även Bosse låg och sov med min syster. Bosse vaknade och sedan var det extremt högljutt.När jag diskret smög upp tidigt för att ta tåget och försökte vara så tyst som möjligt så fick jag fiska fram en Megara från under ett klädskåp där hon lät som en mistlur.
Uppenbarligen finns det mer intressanta saker än att väsa åt Bosse. Jag tog fotot tidigare på dagen när jag lät båda röra sig fritt. Frågan är bara, hur sjutton ska jag se till att båda rör sig helt fritt, att Bosse får gå och småäta sin mat och Megara inte blir tjock som en tunna.
mjlee skrev Frågan är bara, hur sjutton ska jag se till att båda rör sig helt fritt, att Bosse får gå och småäta sin mat och Megara inte blir tjock som en tunna.
Aziz skrev:mjlee skrev Frågan är bara, hur sjutton ska jag se till att båda rör sig helt fritt, att Bosse får gå och småäta sin mat och Megara inte blir tjock som en tunna.
Kanske en för dyr investering bara för att lösa Megaras glupska fräckhet,men en surefeeder åt Bosse skulle fixa situationen. Världens bästa uppfinning enligt herr katt som numer får ha sin mat i fred.
Ren ondska enligt lillen som tidigare slukade bådas blötmat.
ApanAnn skrev:Ha ha! Jag satte på Chaplin en väst för att på sikt vänja honom vid koppelpromenader. Han märker ingen skillnad, men Chilla tycker att han ser superläskig ut. Så båda katterna smyger omkring. Chilla för att Chaplin ser annorlunda ut, och Chaplin för säkerhets skull eftersom Chilla beter sig som att nåt farligt händer. Fjantkatter...
Chaplin kattar normalt när Chilla är utom synhåll, så jag är rätt säker på att han reagerar på henne och inte på att han är påklädd.
Yrhättans skrev:Jag har haft en bild av dina katter i huvudet sen jag läste. En katt som undrar varför Chaplin inte ser ut som vanligt och en som undrar vad det är Chilla ser som är så läskigt.
ApanAnn skrev:Ha ha! Jag satte på Chaplin en väst för att på sikt vänja honom vid koppelpromenader. Han märker ingen skillnad, men Chilla tycker att han ser superläskig ut. Så båda katterna smyger omkring. Chilla för att Chaplin ser annorlunda ut, och Chaplin för säkerhets skull eftersom Chilla beter sig som att nåt farligt händer. Fjantkatter...
Chaplin kattar normalt när Chilla är utom synhåll, så jag är rätt säker på att han reagerar på henne och inte på att han är påklädd.
hardbanana skrev:Åh kattforum vad längesen. Jag vet inte när jag skrev här sist men jag bor fortfarande tillsammans med katterna Sessan och Sabaton, Angus och Matthew har båda vandrat över regnbågsbron.Tillkommit har galningen Jack som inte riktigt skulle bo hos oss egentligen. Men som är helt fantastisk, lite försiktig bara.
Mysseman skrev:Sally har kommit in i ett allergiskov med mycket kli, halvkass i magen och allmänt "seg".
Även om hon äter, dricker och är "normal" utöver allergin blir jag nojig och ledsen. Värmen som varit gör det inte roligare
Yrhättans skrev:Ludde på sin favoritsten
Mysseman skrev:Sally har kommit in i ett allergiskov med mycket kli, halvkass i magen och allmänt "seg".
Även om hon äter, dricker och är "normal" utöver allergin blir jag nojig och ledsen. Värmen som varit gör det inte roligare
Colourspot skrev:Jag var så himla glad/nöjd över att hitta inte mindre än 2st kattpensionat hyfsat i närheten - tänkte att jag har en lösning om tex Anticimex behöver komma tillbaka. Hah. Förutom att det är högsäsong nu då, så det svaras inte ens i telefonen på telefontid (röstmeddelande som förklarar att det är mer eller mindre fullbokat framöver och svårt att hinna svara). Och på det ena stället är mina katter inte välkomna i dagsläget (enligt hemsidan) : de kom till mig i vuxen ålder båda två och har därför ingen godkänd grundvaccination (de fick bara en spruta var ivv sen årligen, eftersom veterinärerna anser att det räcker för vuxna). Äsch...
Nu pratade jag med Anticimex idag eftersom jag fick en stor, vuxen mal i min fälla senast igår kväll, och de kommer på "återbesök" redan på måndag. Snabba puckar. Kompisen som de bodde hos sist är kattvakt åt en annan katt just nu, så hen är inte ens idé att fråga. Men, motellet här tvärs över gatan (i princip) är ok med katt/hund och de hade ledigt rum på måndag! Puh! Blir dyrt, nästan 500:- för mig + en hundring per katt, men det får bli så. På kattpensionat hade det nog blivit ungefär lika dyrt ändå, minst, tänker jag. Återstår att se hur glad chefen blir när han kommer tillbaka från semestern på måndag, och jag börjar dagen med att tala om att jag nog åker hem efter ett par timmar - utan att veta när/om jag kommer tillbaka för dagen - och att jag kommer sent (typ halva dagen...) på tisdag. Men men, det får lösa sig.
Det är inte helt lätt det här när katterna inte får vara hemma på ett dygn - det är bra mycket lättare att få tag i nån som jag känner som kan komma hit och titta till dem om det krisar..
Yrhättans skrev:
Det är inte lätt, men jag tror det här är billigare än kattpensionat. Du får se till att äta rejäl frukost när du ändå bor borta, försök se det som något positivt. Tur ändå att du har nära till hotell/motell.
Yrhättans skrev:Ibland händer det att man får frågor från folk som inte har djur hur man kan vara så fäst vid ett djur. Jag tänkte på det i morse när jag vaknade.
En blöt kall nos buffade i mitt armveck. Så fort jag öppnade ögonen började Madde kurra och la sig tillrätta på min mage för lite morgongos innan det var tid att stiga upp.
När jag la mig i går kväll kom Luna och Manami och la sig på varsin sida om mig med huvudet på armen. Luna gjorde som vanligt och la en tass på min kind. Efter en liten stund märker jag att deras andetag är riktigt djupa och de sover tryggt. Luna drömmer och småpratar i sömnen. Manami rullar ihop sig till en liten boll nära matte. Jag vet att inom en kort stund kommer Ludde och lägger sig vid mina fötter.
Hur kan man inte älska djur, den kärlek dom ger och den tillit dom visar ger så mycket tillbaka. Att rensa lådor, dammsuga kattsand och ständigt ha katthår hemma är ett litet pris att betala för all glädje dom ger.
mjlee skrev:Eftersom jag är på resande fot en del och bor hos diverse syskon när jag är det, så är det så otroligt skönt med en cool katt när jag reser. Megara är om något ännu lugnare än Nikita när vi reser utan somnar oftast när vi sitter på tåget. Icke-drogad katt på väg hem![]()
Sur katt som inte uppskattade att bli väckt av fotograferande matte
Yrhättans skrev:Idag har jag kollat vad som krävs för att Manami ska ge upp när det gäller mat.
Torrfoder finns alltid framme, idag har hon ätit.
Frukost: Två påsar Sheba
Mellanmål: Lite mjukost och några bitar frystorkad kycklinggodis
Lunch: En påse Sheba
Middag: 10 räkor, en påse Sheba + 3 ostkrokar som hon tiggde av husse.
Nu har hon somnat....
Återgå till "Allmänt kattprat!"
Användare som besöker denna kategori: 36 och 0 gäster