Kattprat - allmän tråd 2018

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
Colourspot
Profetkatt
Profetkatt
Katt: huskatt

Re: Kattprat - allmän tråd 2018

Inläggav Colourspot » sön 04 mar 2018, 15:44

mjlee skrev:Vad tycker ni om den här? Keramik och diskret och tyst enligt företaget. http://www.kattalogen.se/vattenfontan-vital-flow-keramik

Bild

Den tror jag att mina katter hade gillat. Den ser ut att rymma lagom med vatten (så att inte hälften skvimpas ut av nämnda katter...), och mina hade nog tyckt om att en kan dricka både från "rännan" och från det som rinner - som en kombination av skål och Lucky kitty. Men jag har ingen sån, så det här är hypotetiskt.

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav mjlee » tis 06 mar 2018, 13:51

Under hela tiden jag pratade i telefoninervjun så sprang Nikita runt och skrek. Hon kom för att gosa i mitt knä, gullkatten, sedan ställde hon sig nos mot näsa och jamade som bara en burma kan. Kvinnan i andra änden sa, jag hör din katt. Ummm. :roll: Sedan ställde hon sig 25 cm från mig och klöste ursinnigt. Försökte knuffa ner henne medan jag berättade vilka starka och svaga sidor jag har - multitaska! - hon hoppar omedelbart upp igen och fortsätter riva men hon glor stint på mig. Hoppar upp på fönsterbänken och går slalom genom ljusstakar, teckningar från min systerdotter, lampor och ampelliljor. Helt fantastiskt hur smidig är hon, när hon vill. :smile: Det räckte att matte satt på helspänn när hon lekte Anja Persson samtidigt som hon berättade om sin utbildning.

Nikita har en klöspåle i vardagsrummet och det är den hon använder förutom när jag plockat ner henne från skrivbordet eller inte kommer tillräckligt fort och serverar middag. Så jag tror inte att säga ja istället för nej och ställa fler klöspålar vid soffan hjälper. :-k

Man ska inte förmänskliga djur men jag svär att Nikita klöser när hon vill ha uppmärksamhet och att hon blir sur/svartsjuk när jag pratar i telefon. Så fort jag lagt på luren och skulle gosa lite så gick hon därifrån med en nonchalant svans där jag liksom inte fanns. :smile:

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » tis 06 mar 2018, 23:06

mjlee skrev:Så fort jag lagt på luren och skulle gosa lite så gick hon därifrån med en nonchalant svans där jag liksom inte fanns. :smile:

Jo tack, den sortens svansföringen känner man allt till! :smile:

Användarvisningsbild
Mysseman
Orakelkatt
Orakelkatt
Katt: Huskatter

Inläggav Mysseman » ons 07 mar 2018, 07:11

Min Stella var också "svartsjuk" när jag pratade i telefon, hon följde efter mig som en svans och skulle kela och prata sådär bebisgull som bara hon kunde. Det är något jag saknar med henne! Mina nuvarande katter bryr sig inte alls när jag pratar i telefon men sitter jag på toa så skall det kelas och härjas :roll:
Simon, Bassel och lilla Stella - älskade och saknade ♥

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav mjlee » tor 08 mar 2018, 14:19

Ringde petfun, det gick inte så bra. Den stackars personen som svarade pratade inte världens bästa engelska och jag brukar prata ganska snabbt eftersom jag är helt flytande. När vi började diskutera skillnaden mellan mikrofiber och bomull gav hon upp och bad mig maila istället. :smile:

Trädet kan man inte köpa via dem utan bara zooplus. Men reservdelarna köps från Tyskland. Ska maila idag. Tyvärr verkar det ta ca 2-4 veckor medan trädet kommer på en vecka.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » tor 08 mar 2018, 21:03

mjlee skrev:Ringde petfun, det gick inte så bra. Den stackars personen som svarade pratade inte världens bästa engelska och jag brukar prata ganska snabbt eftersom jag är helt flytande. När vi började diskutera skillnaden mellan mikrofiber och bomull gav hon upp och bad mig maila istället. :smile:

Trädet kan man inte köpa via dem utan bara zooplus. Men reservdelarna köps från Tyskland. Ska maila idag. Tyvärr verkar det ta ca 2-4 veckor medan trädet kommer på en vecka.

Trädet som finns hos zooplus säljer inte Petfun via deras hemsida men finns väldigt lika träd. Och nej, ska man ringa är det enklare att prata tyska, engelskan är minst sagt risig :smile: Allra bäst om man mailar är så klart att skriva på tyska men skriven engelska funkar säkert mkt bättre än via telefon.
Bild

Användarvisningsbild
Lurvpöse
Moderator
Moderator
Katt: Huskatterna Doxy och Midna

Inläggav Lurvpöse » fre 09 mar 2018, 08:56

jag tror att jag har kommit på ett litet lifehack för att ge medicin i tablettform: att förvara den i samma kökslåda som vi har kattgodiset i. Så fort jag öppnar den så kommer Doxy som ett svart streck och tar medicinen utan att tveka.
Pix (200?-2015) fattas oss. <3

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » fre 09 mar 2018, 08:59

Lurvpöse skrev:jag tror att jag har kommit på ett litet lifehack för att ge medicin i tablettform: att förvara den i samma kökslåda som vi har kattgodiset i. Så fort jag öppnar den så kommer Doxy som ett svart streck och tar medicinen utan att tveka.

Smart!

Användarvisningsbild
Lurvpöse
Moderator
Moderator
Katt: Huskatterna Doxy och Midna

Inläggav Lurvpöse » fre 09 mar 2018, 09:07

Yrhättans skrev:
Lurvpöse skrev:jag tror att jag har kommit på ett litet lifehack för att ge medicin i tablettform: att förvara den i samma kökslåda som vi har kattgodiset i. Så fort jag öppnar den så kommer Doxy som ett svart streck och tar medicinen utan att tveka.

Smart!

Det funkar på Doxy i alla fall :) Hon funderar inte så mycket över saker och ting...
Pix (200?-2015) fattas oss. <3

Safia
Gurukatt
Gurukatt
Katt: 3 husisar från misärhem/koloni

Inläggav Safia » fre 09 mar 2018, 10:45

Lurvpöse skrev:
Yrhättans skrev:

Smart!

Det funkar på Doxy i alla fall :) Hon funderar inte så mycket över saker och ting...

Önskar att det kunde funka på Jaromir som för tillfället ska ha tabletter tre gånger om dagen. Men kan se scenen framför mig.

~*sniff*~
Konstigt godis det här.

~*sniff, sniff*~
Mycket konstigt godis det här.

~*indignerad tasskakning*~
Vem försöker du lura matte. Tror du att _jag_ ska gå på ett sånt enkelt trick?
Ägd av nervknippet och ångestmissen Jaromir, bossen i huset Jacek och blinde Vilbert.

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt

Inläggav Aziz » fre 09 mar 2018, 12:16

Lurvpöse skrev:
Yrhättans skrev:

Smart!

Ibland är det bäst så. :grin:

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav mjlee » fre 09 mar 2018, 23:23

Nu har jag mailat. Men funderar en del, på träden man kan köpa på hemsidan kan man välja 14 cm tjocka pålar vilket jag gärna skulle vilja ha eftersom trädet blir så högt. Men isof måste jag köpa allt från petfun sidan och köpa till både en säng och en hängande korg. Blir vansinnigt dyrt :censored: och spränger min budget med x flera. :pfft:

Fragole
Überkatt
Überkatt
Katt: Honeydew och Pisco (huskatter)

Inläggav Fragole » ons 14 mar 2018, 16:12

Det är ju inte direkt så att Pisco lider av leksaksbrist men det är ju alltid så att de saker som inte är menade för lek är de roligaste. Idag är det en flik från en matpåse som är den roligaste leksaken. Han springer runt med den som om han fångat det största bytet någonsin!

Safia
Gurukatt
Gurukatt

Inläggav Safia » tor 15 mar 2018, 08:16

Fragole skrev:Det är ju inte direkt så att Pisco lider av leksaksbrist men det är ju alltid så att de saker som inte är menade för lek är de roligaste. Idag är det en flik från en matpåse som är den roligaste leksaken. Han springer runt med den som om han fångat det största bytet någonsin!

Frysta gröna ärtor! Potatisskal! Korkar från juicepaket! Granatäppelkärnor som trillar från mattes tallrik!
Ägd av nervknippet och ångestmissen Jaromir, bossen i huset Jacek och blinde Vilbert.

Användarvisningsbild
Colourspot
Profetkatt
Profetkatt

Inläggav Colourspot » fre 16 mar 2018, 18:25

Safia skrev:
Fragole skrev:Det är ju inte direkt så att Pisco lider av leksaksbrist men det är ju alltid så att de saker som inte är menade för lek är de roligaste. Idag är det en flik från en matpåse som är den roligaste leksaken. Han springer runt med den som om han fångat det största bytet någonsin!

Frysta gröna ärtor! Potatisskal! Korkar från juicepaket! Granatäppelkärnor som trillar från mattes tallrik!

Pennor! Korken till bläckpennor! "Locket" till mattes dongel! Sudd!
...Och allt som matte inte vill att jag ska jaga runt i hela lägenheten :roll: . Hälsningar från Lillan

Användarvisningsbild
Mysseman
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav Mysseman » sön 18 mar 2018, 08:23

Sally tycker mycket om Sheba kalvpaté och Sallys kattslav (moi) blev mycket glad när animail sålde 36pack kalvpaté.

Nu blev Sallys kattslav mycket besviken när kalven UTGÅR från Animail och hittar Ingenstans! Zooplus sålde "kalv + kalkon" vilket är fel! :pfft:

(Mejlade och frågade om dom hade kalven i sitt sortiment men jag lär få knata till Maxi och köpa massa förpackningar som blir dyrare. Liiiiiiiiivet :swear:)

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » sön 18 mar 2018, 09:26

Colourspot skrev:
Safia skrev:

Pennor! Korken till bläckpennor! "Locket" till mattes dongel! Sudd!
...Och allt som matte inte vill att jag ska jaga runt i hela lägenheten :roll: . Hälsningar från Lillan

Ja, pennor, plastkorkar och dyl är mkt uppskattade byten. Efter en hemsk incident där katterna pillade isär en kulspetspenna och där fjädern var borta ett bra tag är sådana pennor inlåsta. Lilleman kom med fjädern i munnen lagom till att jag skulle stoppa in båda katterna för att på jourtid åka till veterinär för att få kräkmedel.
Bild

Användarvisningsbild
Colourspot
Profetkatt
Profetkatt

Inläggav Colourspot » sön 18 mar 2018, 14:33

Jag sitter och funderar på ett "riktigt" klösträd till katterna - vi har ju bara lägre som snarare är klösmöbler, och den äldsta av dem är i ärlighetens namn lite ranglig även om den fungerar bra där den står nu ändå. (Det är bara 9cm tjocka sisalapelare och Lillebror i kombination med att det är två pelare som går rakt upp med hyllor, utan att hyllorna får ytterligare stöd underifrån, har gjort att den är lite skev när den står "helt själv".) Tyvärr måste nog en del av möblemanget ut om det ska gå att få plats med ett rejälare träd utan att hela lägenheten känns som ett lager, så jag måste både tokrensa och fundera noga och spara pengar för att kunna genomföra. (Helst skulle vi ju flytta till en lite större lägenhet - verkstan tar upp plats och mina sadlar tar upp de inbyggda garderoberna = jag har två stora dubbelgarderober... Men nån flyttbudget är inte rimligt, alls, att få till med tanke på kostnaderna för att flytta + lite saker som katterna orsakat i lägenheten som jag riskerar att få betala för vid flytt. Plus att jag inte tror att det är rimligt att jag ska klara av att flytta, utöver jobb och djur och allt annat just nu - min hjärna är trött.) Nu har båda katterna iofs kommit att tycka mycket om den lilla söta möbeln som de fick av forumet ( :rosor:), men ändå.

Iaf. Klösträd. Jag gillar verkligen Natural Paradise-träden som Zooplus säljer. 15cm pelare, en prislapp som jag nog kan ha råd med utan att spara pengar i ett halvår. Jag kikar på de som ligger i kategorin "stora klösträd". En stilla undran, ty mina väggar är ett smärre helvete att borra i (så det vill jag undvika...) : klarar ett träd som är sisådär 170-185cm högt att stå själv utan väggmontering, även om det inte är superjättestort till golvytan? Lillebror är ju ingen jätte, men väger ändå 4,5kg och trädet får absolut inte välta (och det finns en viss risk att det blir galna race och hopp och språng om ett sånt träd flyttar in!). Jag tänker på tex detta: http://m.zooplus.se/shop/katt/klostrad_ ... _cm/383632. Eller detta: http://m.zooplus.se/shop/katt/klostrad_ ... rad/506177.

Träden ovan är över 170cm men under 180cm höga. Om en ska gå ännu högre - en del av mig önskar sig en sån här också http://m.zooplus.se/shop/katt/klostrad_ ... par/408001 - lär ju takfäste behövas om en inte kan borra i väggen. Hur funkar det? Lär en borra i taket (det vet jag inte vad hyresvärden tycker om...) ? Isf kanske de får nöja sig med ett träd på 170-180cm och sen en sån jumboklöspelare (står på platta, 120cm hög och 15cm tjock) + en stor klöstunna.

Klösmöbler = sovplatser, bus, klös.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » sön 18 mar 2018, 16:00

Colourspot skrev:Jag sitter och funderar på ett "riktigt" klösträd till katterna - vi har ju bara lägre som snarare är klösmöbler, och den äldsta av dem är i ärlighetens namn lite ranglig även om den fungerar bra där den står nu ändå. (Det är bara 9cm tjocka sisalapelare och Lillebror i kombination med att det är två pelare som går rakt upp med hyllor, utan att hyllorna får ytterligare stöd underifrån, har gjort att den är lite skev när den står "helt själv".) Tyvärr måste nog en del av möblemanget ut om det ska gå att få plats med ett rejälare träd utan att hela lägenheten känns som ett lager, så jag måste både tokrensa och fundera noga och spara pengar för att kunna genomföra. (Helst skulle vi ju flytta till en lite större lägenhet - verkstan tar upp plats och mina sadlar tar upp de inbyggda garderoberna = jag har två stora dubbelgarderober... Men nån flyttbudget är inte rimligt, alls, att få till med tanke på kostnaderna för att flytta + lite saker som katterna orsakat i lägenheten som jag riskerar att få betala för vid flytt. Plus att jag inte tror att det är rimligt att jag ska klara av att flytta, utöver jobb och djur och allt annat just nu - min hjärna är trött.) Nu har båda katterna iofs kommit att tycka mycket om den lilla söta möbeln som de fick av forumet ( :rosor:), men ändå.

Iaf. Klösträd. Jag gillar verkligen Natural Paradise-träden som Zooplus säljer. 15cm pelare, en prislapp som jag nog kan ha råd med utan att spara pengar i ett halvår. Jag kikar på de som ligger i kategorin "stora klösträd". En stilla undran, ty mina väggar är ett smärre helvete att borra i (så det vill jag undvika...) : klarar ett träd som är sisådär 170-185cm högt att stå själv utan väggmontering, även om det inte är superjättestort till golvytan? Lillebror är ju ingen jätte, men väger ändå 4,5kg och trädet får absolut inte välta (och det finns en viss risk att det blir galna race och hopp och språng om ett sånt träd flyttar in!). Jag tänker på tex detta: http://m.zooplus.se/shop/katt/klostrad_ ... _cm/383632. Eller detta: http://m.zooplus.se/shop/katt/klostrad_ ... rad/506177.

Träden ovan är över 170cm men under 180cm höga. Om en ska gå ännu högre - en del av mig önskar sig en sån här också http://m.zooplus.se/shop/katt/klostrad_ ... par/408001 - lär ju takfäste behövas om en inte kan borra i väggen. Hur funkar det? Lär en borra i taket (det vet jag inte vad hyresvärden tycker om...) ? Isf kanske de får nöja sig med ett träd på 170-180cm och sen en sån jumboklöspelare (står på platta, 120cm hög och 15cm tjock) + en stor klöstunna.

Klösmöbler = sovplatser, bus, klös.

Vi har träd nr 2 och 3. Andra trädet är faktiskt riktigt stabilt. Gungar lite när Prickisarna härjar runt men har inte vält vilket är ett bra betyg.

Träd nr 3 måste fästas i väggen. Tror inte det trädet kan fästas i taket på ngt rimligt sätt faktiskt. För montering och fästa i väggen behöver man vara 2 personer, en som håller i och en som skruvar.

Har du stenhårda väggar är risken att taket är lika hårt. Mkt svårare att dölja skador i taket än på vägg. De flesta hyresvärdar accepterar att hål görs i vägg, folk vill ju ha hyllor, tv, tavlor och så men hål i taket lär man nog få ersätta.

Har du kollat på kattens no 1? Dyrare men du kan plocka ihop ett kompakt träd som spänns mellan golv och tak.
Bild

Användarvisningsbild
Colourspot
Profetkatt
Profetkatt

Inläggav Colourspot » sön 18 mar 2018, 16:34

Starwatcher skrev:
Vi har träd nr 2 och 3. Andra trädet är faktiskt riktigt stabilt. Gungar lite när Prickisarna härjar runt men har inte vält vilket är ett bra betyg.

Träd nr 3 måste fästas i väggen. Tror inte det trädet kan fästas i taket på ngt rimligt sätt faktiskt. För montering och fästa i väggen behöver man vara 2 personer, en som håller i och en som skruvar.

Har du stenhårda väggar är risken att taket är lika hårt. Mkt svårare att dölja skador i taket än på vägg. De flesta hyresvärdar accepterar att hål görs i vägg, folk vill ju ha hyllor, tv, tavlor och så men hål i taket lär man nog få ersätta.

Har du kollat på kattens no 1? Dyrare men du kan plocka ihop ett kompakt träd som spänns mellan golv och tak.

Tack! Då läste jag fel eller blandade ihop angående nr 3. Trevligt med bra betyg från prickisarnas hushåll, det känns tryggt :)

Det låter som att jag lär hålla mig till träd som är "fristående". Väggarna i rummet (etta) är verkligen vidriga att borra i, det gick åt ett par borrar för att borra ett par små hål när jag flyttade in (bokhyllor med glasdörrar har ett litet järn som sitter skruvat i väggen, för att se till att de inte välter när dörrarna öppnas), så det vill jag slippa. Och ja, som du säger: hål i taket tror jag inte att hyresvärden godtar faktiskt.

Tror inte att min plånbok håller för ett Kattens no.1 när det kommer till ett träd med flera pelare osv (dessutom behöver jag nog kunna flytta ett sånt träd själv vid behov - en annan orsak till att fristående nog är bra för oss..). Men ska kika på deras golv-till-tak-pelare! :-D

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt

Inläggav Aziz » sön 18 mar 2018, 17:41

Vi har ett sånt här.

http://www.zooplus.se/shop/katt/klostra ... rad/314724

Det tar väldigt liten plats och passar särskilt bra i hörn men vi har det placerat längs en vägg och det funkar också. Det vajar till lite när drygt 6 kg katt hoppar upp i högsta korgen, men det välter inte. Det ser fortfarande ut som nytt efter mer än två år. Enda nackdelen är att det inte går att ta loss bäddarna och tvätta. Men det går att göra rent ändå med lite vilja. Kattpojkarna hemma älskar det.

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt

Inläggav Aziz » sön 18 mar 2018, 18:16

Jag och "husse" ska på bröllop i mitten av maj och kommer att sova borta en natt. Sammanlagt kommer vi kanske vara borta 30 timmar. Alla släktingar kommer att vara på samma bröllop så jag har börjat luska lite med dom i bekantskapskretsen som bor i närheten för att höra om de kan tänka sig att titta till kissarna på kvällen och morgonen efter innan vi kommer hem. Varje person jag frågar säger att visst kan de göra det, men att katterna klarar av att vara själva en så kort tid. Det är både sådana som har katt och inte. Varför kan de inte bara svara på frågan om de kan hjälpa mig eller inte? Det är absolut inget krav från min sida att de ställer upp. Jag är väldigt tydlig med att jag inte ta illa upp om de säger nej. Men jag tar faktiskt illa upp av att bli ifrågasatt för att jag vill att mina katter ska ha det bra när jag inte kan ta hand om dom själv. Jag frågar inte om de tror att katterna kan vara ensamma utan om de kan hjälpa mig med det jag ber om!

Förutom det praktiska att de behöver mat, färskt vatten och rena toalådor så är mina katter sociala och sällskapliga. Även om de har varandra så skulle de bli ledsna och uttråkade av att vara ensamma så länge. Jag skulle inte koppla av om jag inte visste att de fick tillsyn och sällskap. Varför är det så svårt för människor att acceptera och varför är det provocerande för vissa att man älskar och bryr sig om sina djur? Möter ni liknande reaktioner och hur handskas ni med detta?

Användarvisningsbild
Colourspot
Profetkatt
Profetkatt

Inläggav Colourspot » sön 18 mar 2018, 18:49

Aziz Jag har sluppit den typen av reaktioner (iofs är det ofta min mor som kattvaktar här, och jag är ytterst sällan borta, så har inte behövt efterlysa på ert bra tag..). Men hade hållit det hela kort: förklarat att katter enligt djurskyddslagen inte får vara utan tillsyn så länge. Punkt - ingen diskussion. Ställ upp eller avstå. Tack och hej.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » sön 18 mar 2018, 21:25

Aziz Första gånger jag frågade fick jag kommentarer av en del, jag frågade aldrig dom igen. Nu har jag turen att ha både vänner och mamma som ställer upp och aldrig ifrågasätter om det behövs eller inte. Tvärtom brukar de komma fler gånger och stanna längre än vad jag bett om. Jag är så tacksam att ha sådana vänner.
Förhoppningsvis hittar du också några som inte ifrågasätter.

Men, jag håller med. Man ställer en fråga och vill ha ja eller nej, inte en utläggning om att det inte behövs.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » sön 18 mar 2018, 22:15

Aziz skrev:Jag och "husse" ska på bröllop i mitten av maj och kommer att sova borta en natt. Sammanlagt kommer vi kanske vara borta 30 timmar. Alla släktingar kommer att vara på samma bröllop så jag har börjat luska lite med dom i bekantskapskretsen som bor i närheten för att höra om de kan tänka sig att titta till kissarna på kvällen och morgonen efter innan vi kommer hem. Varje person jag frågar säger att visst kan de göra det, men att katterna klarar av att vara själva en så kort tid. Det är både sådana som har katt och inte. Varför kan de inte bara svara på frågan om de kan hjälpa mig eller inte? Det är absolut inget krav från min sida att de ställer upp. Jag är väldigt tydlig med att jag inte ta illa upp om de säger nej. Men jag tar faktiskt illa upp av att bli ifrågasatt för att jag vill att mina katter ska ha det bra när jag inte kan ta hand om dom själv. Jag frågar inte om de tror att katterna kan vara ensamma utan om de kan hjälpa mig med det jag ber om!

Förutom det praktiska att de behöver mat, färskt vatten och rena toalådor så är mina katter sociala och sällskapliga. Även om de har varandra så skulle de bli ledsna och uttråkade av att vara ensamma så länge. Jag skulle inte koppla av om jag inte visste att de fick tillsyn och sällskap. Varför är det så svårt för människor att acceptera och varför är det provocerande för vissa att man älskar och bryr sig om sina djur? Möter ni liknande reaktioner och hur handskas ni med detta?

Även om folk i min omgivning inte längre säger sådana saker utan mer himlar med ögonen så har många otroligt svårt att förstå att katter inte klarar sig själva. Sist testade jag och sa att det också var en hund och fick svaret ""oj, men är det en hund då förstår jag varför du måste ha mer passning" :swear:

Blir både arg och ledsen över att katters status är så låg i mångas ögon. Som tidigare hundägd kan jag bara konstatera att när det gäller socialt behov etc är det ingen alls skillnad mellan hund och katt.
Bild

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » sön 18 mar 2018, 22:20

Colourspot skrev:
Starwatcher skrev:

Tack! Då läste jag fel eller blandade ihop angående nr 3. Trevligt med bra betyg från prickisarnas hushåll, det känns tryggt :)

Det låter som att jag lär hålla mig till träd som är "fristående". Väggarna i rummet (etta) är verkligen vidriga att borra i, det gick åt ett par borrar för att borra ett par små hål när jag flyttade in (bokhyllor med glasdörrar har ett litet järn som sitter skruvat i väggen, för att se till att de inte välter när dörrarna öppnas), så det vill jag slippa. Och ja, som du säger: hål i taket tror jag inte att hyresvärden godtar faktiskt.

Tror inte att min plånbok håller för ett Kattens no.1 när det kommer till ett träd med flera pelare osv (dessutom behöver jag nog kunna flytta ett sånt träd själv vid behov - en annan orsak till att fristående nog är bra för oss..). Men ska kika på deras golv-till-tak-pelare! :-D

Nu vet jag inte hur högt i tak du har. Har du kollat hur dyrt ett Kattens no 1 som man plockar ihop själv kostar? zoo.se säljer alla delar lösa så man kan plocka ihop ett träd själv. Jag har modifierat 3 träd på det viset. Det går i så fall att plocka ihop ett lite billigare alternativ och sedan utöka med fler liggplatser om man vill.

https://www.zoo.se/produkter/katt-kattb ... urer=12202
Bild

Fragole
Überkatt
Überkatt

Inläggav Fragole » mån 19 mar 2018, 16:59

Såg just en så söt video på instagram. En katt som tvättade en annan katt som i sin tur tvättade sin matte!

Användarvisningsbild
Colourspot
Profetkatt
Profetkatt

Inläggav Colourspot » mån 19 mar 2018, 19:01

Starwatcher skrev:Nu vet jag inte hur högt i tak du har. Har du kollat hur dyrt ett Kattens no 1 som man plockar ihop själv kostar? zoo.se säljer alla delar lösa så man kan plocka ihop ett träd själv. Jag har modifierat 3 träd på det viset. Det går i så fall att plocka ihop ett lite billigare alternativ och sedan utöka med fler liggplatser om man vill.

https://www.zoo.se/produkter/katt-kattb ... urer=12202

Stort tack för tipset, det ska jag spana in! Jag vet faktiskt inte heller vad jag har för takhöjd, men det lär jag ju mäta :-D

Har bestämt mig nu för att det är dags att möblera om. Garderoberna får vänta till sommaren innan jag ändrar på - de är stora, dyra och ärligt talat behöver jag dem. Men bokhyllorna med glasdörrar ska ner i källaren och kristallglas etc som står där nu ska få ett mindre vitrinskåp i hörnet i köket istället. Vilket ger möjlighet att flytta verkstan (vilket borde bli bättre på flera sätt, bättre organisation, känner jag). Får se lite. Men hoppas kunna skapa lite extra utrymme, utan att det behöver kosta tio papp (ja, om jag inte byter ut garderoberna, alltså.. Haha.). Satsar nog på det istället för att fixa och kattsäkra balkongen - det känns som att inomhusmiljön ger oss allihop mer. Jag jobbar ju på dagarna och då är katterna hemma. Ett klösträd, kanske en pelare, och så några nya andra ställen åt katterna iom ommöbleringen. Det blir fint! Inte för att det går någon nöd på radarparet idag heller, men lite mer kattanpassning kommer att bli toppen :hi5:. Jag hoppas också lite på att det ska innebära att katterna håller sig ifrån min arbetsplats, vilket förstås betyder att arbetsbänken lär bli nya favoritstället att sova på :smile:

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » tis 20 mar 2018, 20:48

Luna har sista veckorna bestämt sig för att bästa sättet att riktigt ordentligt gosa med matte är att tvätta henne som hon vore en riktig katt. Alltså gnag gnag, slick slick. Bästa ställen att tvätta matte på är hakan, näsan och hårfästet.
Matte vaknar fort när någon börjar gnaga på hennes haka eller näsa.....
Någon fler som blir utsatt för samma kärlek, helst nattetid.....

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » ons 21 mar 2018, 06:51

Yrhättans skrev:Luna har sista veckorna bestämt sig för att bästa sättet att riktigt ordentligt gosa med matte är att tvätta henne som hon vore en riktig katt. Alltså gnag gnag, slick slick. Bästa ställen att tvätta matte på är hakan, näsan och hårfästet.

Det händer ibland att fra Lilleman tycker att matte ska tvättas som en katt. Brukar vara ställen som han anser vara "problemområde" och där huden är extratorr. Mkt märklig känsla :smile: Oftast händer det när vi ska somna och han är riktigt trött-gosig.

Älskade katter :heart:
Bild

Safia
Gurukatt
Gurukatt

Inläggav Safia » ons 21 mar 2018, 08:02

Yrhättans skrev:Luna har sista veckorna bestämt sig för att bästa sättet att riktigt ordentligt gosa med matte är att tvätta henne som hon vore en riktig katt. Alltså gnag gnag, slick slick. Bästa ställen att tvätta matte på är hakan, näsan och hårfästet.

O ja. Jaromir visar gärna och ofta sin kärlek på det sättet. Helst tidig morgon (typ tre/halv-fyra) när han tycker att matte bör stiga upp för att serva flocken med mat.

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt

Inläggav Aziz » ons 21 mar 2018, 13:16

Tack och lov inte nattetid. Herr katt sover hos mig och tillåter ingen att störa vår skönhetssömn. Han skulle aldrig få för sig att tvätta mig på det sättet utan kan ge en slick på fingret om jag hälsar god morgon finger mot nos. Lillen däremot slickar och gnager gärna på hakan och näsan när han kommer åt och älskar att gnaga och slicka i husses hår. Inte det bästa jag vet men ska man gosa så ska man ge järnet anser lillen.

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt

Inläggav Aziz » ons 21 mar 2018, 13:24

Tack för input Colourspot, Starwatcher och Yrhättans angående kattvaktsfrågan.

Colourspot skrev:hade hållit det hela kort: förklarat att katter enligt djurskyddslagen inte får vara utan tillsyn så länge. Punkt - ingen diskussion. Ställ upp eller avstå. Tack och hej.

Hjälper inte det heller tyvärr. Har hört flera gånger att visst om man alltid lämnar katterna utan tillsyn så länge så vore det ju fel men någon gång om året är tydligen ok. Som om våra djurskyddslagar någonsin tar i för mycket. ](*,)

Användarvisningsbild
Mysseman
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav Mysseman » ons 21 mar 2018, 20:42

Jaha, mycket mindre gnag men nu har Sally istället fått flera nysattacker. Började lite smått i förrgår och idag har det varit mycket. Blir ju inte orolig och så men fundersam, hon har varit ute på balkongen men kan dom bli förkylda av kylan? Hon äter, dricker och leker oförändrat, inget snor eller rinniga ögon men ja - väntar bara på att Mysseman också skall börja. Kul :/

Edit, det kanske är hennes allergi som spökar? I oktober var hon hängig och snuvig men inga nysningar likt dessa. Dom låter typ, hårda?

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav mjlee » ons 21 mar 2018, 23:56

Stackars Nikita. Vi är i Stockholm och behöver stanna en dag extra eftersom jag virrade till datum ordentligt. Jag försökte något nytt den här gången och tog in buren direkt i sovrummet så hon har inte sett Bosse öht. Det fungerade faktiskt bättre. Inte lika mycket väsen och ffa morr. Skönt.

Men idag blev hon rejält besviken! Igår lånade jag lite av Bosses torrisar eftersom jag inte har med mig tillräckligt. Idag fick hon de sista jag tagit med mig. Nikita tittar i skålen. Sätter sig och stirrar stint. Tittar på skålen igen. Tittar uppfordrande på mig. Vi höll på så en stund innan hon med en djuuup suck motvilligt började äta. Även när hon åt tittade hon upp och suckade besviket när det inte uppenbarade sig de goda torrisarna. Elaka, usla kattslav!

Skickat från min SM-T800 via Tapatalk

Fragole
Überkatt
Überkatt

Inläggav Fragole » tor 22 mar 2018, 01:22

Ett tecken på hur kattskadad man är?
När man kollar på en kattvideo på Youtube och instinktivt blinkar tillbaka till katten som blinkade mot kameran.

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt

Inläggav Aziz » tor 22 mar 2018, 09:57

Fragole skrev:Ett tecken på hur kattskadad man är?
När man kollar på en kattvideo på Youtube och instinktivt blinkar tillbaka till katten som blinkade mot kameran.

:smile:

Fredrik
Mogen katt
Mogen katt
Katt: Min katt: halvt skogskatt

Katten älskar/hatar när man kammar den

Inläggav Fredrik » fre 23 mar 2018, 18:43

Min katt har en hat/kärlek när jag kammar den
Någon mer som har en sådan katt?
Han älskar och spinner när jag kammar men ändå verkar rastlös och irriterad på samma gång.
Om man måste veta exakt hur man kammar. Kammar man på något fel ställe eller på fel sätt så säger han till

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » lör 24 mar 2018, 09:10

Lördag morgon kl06: Lilleman "yyyll - jag vill leka men varför sover hela familjen, yyyylllll!!! Konstant lekylande fram till kl 07 då det plötsligt byts ut med desperata rop på hjälp "Maaaattteee hjääälp!! Matte rusar upp och hittar mkt ledsen och desperat prickig pojke som tagit sig in i vårt 1700-tals golvur och lyckats kila sig fast längst ner inne i uret. Efter en del desperat lirkandes från mig fick jag loss Lilleman som kunde klättra upp på min arm och ut ur uret.

Tösen som inte alls var glad över att blivit väckt för tidigt blev vansinnigt sur då hon minsann aldrig fått sitta inne i uret och att ngn kan vara så klumpig att kila fast sig i ett golvur gav Lilleman ett flertal örfilar,

Så börjar en lördagsmorgon under stilla veckan.........
Bild

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav mjlee » lör 24 mar 2018, 18:22

Nikita matstrejkar. :swear: Hon vägrar att äta något annat än Bosses torrisar. :wait:

Återgå till "Allmänt kattprat!"