Kattprat - allmän tråd 2018

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
Colourspot
Profetkatt
Profetkatt
Katt: huskatt

Re: Kattprat - allmän tråd 2018

Inläggav Colourspot » sön 11 feb 2018, 09:06

Hurra! Lillebror har bestämt sig för att forumträdet duger åt honom ändå, nu när Lillan fixat så att det luktar mer katt än nytt. Herrn kan minsann krympa när det passar honom :smile: Han sover där as we speak. Bra ställe att vara på när jag står ich jobbar med sadel också - nära och med koll men inte i vägen - igår kväll försökte han ligga precis vid mina fötter så att jag fick flytta på honom hela tiden..

Användarvisningsbild
Mysseman
Orakelkatt
Orakelkatt
Katt: Huskatter

Inläggav Mysseman » mån 12 feb 2018, 12:05

En bra grej jag har noterat de senaste är hur kelig Sally har blivit. Missförstå mig rätt - det var hon förut också men när hon inte gick på allergifoder och låg i soffan och jag klappade henne kunde hon från ingenstans "attackera" min hand och piska irriterat med svansen och gå iväg. Det är först nu jag inser hur länge hon måste haft ont och varit irriterad på allt och alla. Nu skäms jag över att ha kallat henne för "sura sötbitchen" 8-[

Hennes gnag och maniska tvätt har minskat drastiskt :hi5:
Simon, Bassel och lilla Stella - älskade och saknade ♥

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav mjlee » mån 12 feb 2018, 13:38

För några dagar sedan... Nikita kräver middag, jag vill göra färdigt något på datorn. Nikita svassar fram och tillbaka och stångas hårdhänt, Nikita lyckas välta sin vattenkopp över grenuttag som jag pluggat dator, hårddiskar, skrivare och annat till. Det blir kolsvart. Tvingas gå ut och försöka fixa med proppskåpet. Inga säkringar har gått. Bytte proppar utan resultat. Nikita har under tiden roligt och springer runt och hojtar. Trevlig kille som flyttat in tillsammans med sin mamma mitt emot kommer och ska rasta hunden. Nikita tittar nyfiket. Han kommer hem med hunden och kommer sedan ut för att se om han kunde hjälpa. Jag i råttig kofta - med ingenting under så cleavage var ganska djupt och mjukisbyxor. Nikita fortfarande i trapphuset. Han går och hämtar henne och hon flörtar skamlöst och gosar in sig i hans famn. :smile:

Edit: Fick vänta till på morgonen när HV fixade allt på två minuter eftersom det var huvudsäkringen som slagit av. Kände mig lite dum :roll: Nikita tyckte det var fantastiskt bra med ingen dator och mycket gos och uppmärksamhet i mörkret.

Fragole
Überkatt
Überkatt
Katt: Honeydew och Pisco (huskatter)

Inläggav Fragole » mån 12 feb 2018, 14:01

Har era slavar också svårt att förstå ibland?
Matte är idag hemma. Det innebär ju såklart att hon är min personliga säng och klimanick.
Problemet är att matte inte verkar förstå det. Hon babblar om något som heter "hemtenta" och att hon inte är hemma för min skull. Förstår hon inte att hon är min och att hon ska lyda mig?
Dumma dumma matte. Ska försöka störa henne så mycket det bara går så att hon lämnar den där datorn och gör sitt jobb (vara mig till lags) istället!

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav mjlee » mån 12 feb 2018, 17:35

Fragole skrev:Har era slavar också svårt att förstå ibland?
Matte är idag hemma. Det innebär ju såklart att hon är min personliga säng och klimanick.
Problemet är att matte inte verkar förstå det. Hon babblar om något som heter "hemtenta" och att hon inte är hemma för min skull. Förstår hon inte att hon är min och att hon ska lyda mig?
Dumma dumma matte. Ska försöka störa henne så mycket det bara går så att hon lämnar den där datorn och gör sitt jobb (vara mig till lags) istället!

Nikita hälsar att även om hennes kattslav är hemma nästan alltid så ja, sits det alldeles för mycket vid datorn och ägnas alldeles för lite uppmärksamhet åt henne, Men tips är att lägga sig över tangentbordet, då blir det roliga bilder på datorn och en matte som svär och trycker på tangenter. Precis när bilden på datorn är tillbaka så placerar man sig precis framför tangentbordet så matte får skriva runt en och inte ser skärmen. När man tröttnat på det kan man stångas och slickas och försöka krypa innanför mattes kofta. Hjälper ingenting kan man alltid gå och bajsa och sedan komma tillbaka och köra upp rumpan i mattes ansikte med svansen rakt upp.

Fragole
Überkatt
Überkatt
Katt: Honeydew och Pisco (huskatter)

Inläggav Fragole » tis 13 feb 2018, 01:41

mjlee skrev:
Fragole skrev:Har era slavar också svårt att förstå ibland?

Nikita hälsar att även om hennes kattslav är hemma nästan alltid så ja, sits det alldeles för mycket vid datorn och ägnas alldeles för lite uppmärksamhet åt henne, Men tips är att lägga sig över tangentbordet, då blir det roliga bilder på datorn och en matte som svär och trycker på tangenter. Precis när bilden på datorn är tillbaka så placerar man sig precis framför tangentbordet så matte får skriva runt en och inte ser skärmen. När man tröttnat på det kan man stångas och slickas och försöka krypa innanför mattes kofta. Hjälper ingenting kan man alltid gå och bajsa och sedan komma tillbaka och köra upp rumpan i mattes ansikte med svansen rakt upp.

Vilka bra tips du kommer med Nikita! Tyvärr lyfter matte bort mig så fort jag kommer i närheten av hennes dator. Hon klagar på dåliga erfarenheter. Det är min kattsyster Honey som stod för de mesta av de där datorkombinationerna som matte svor åt.
Jag pep och pep och pep så matte var tvungen att kolla hur det stod till mig. Då passade jag på att få lite extra gos. Sen när hon satte sig vid datorn igen så hoppade jag upp på hennes axel och la svansen för hennes ögon. Matte brukar ofta klaga på att min svans är i vägen. Bland annat när hon äter mat och jag råkar vifta svansen i maten. Förstår inte alls varför hon inte uppskattar det!
Nåja, det slutade iaf med att jag la mig i mattes famn, krävde gos en stund innan jag somnade. Matte tyckte då jag var väldigt söt och förlät mig för att jag varit lite jobbig.

Safia
Gurukatt
Gurukatt
Katt: 3 husisar från misärhem/koloni

Inläggav Safia » tis 13 feb 2018, 09:55

Trion här hemma hälsar att de inte heller kan förstå det där med vad "jobba hemma" betyder. Attans matte som sätter sig vid datorn och sen blir arg när vi lägger oss strategiskt över pappren hon lagt ut framför skärmen. Alla förstår väl att matte hemma betyder tid för extra gos och uppmärksamhet; uppmärksamhet för oss och inte för någon nedrans skärm som hon sitter och stirrar på i flera timmar.
Ägd av nervknippet och ångestmissen Jaromir, bossen i huset Jacek och blinde Vilbert.

ApanAnn
Gurukatt
Gurukatt
Katt: Chilla och Chaplin, huskatter

Inläggav ApanAnn » tis 13 feb 2018, 23:01

Chilla tipsar om att börja gnaga på konstiga saker, då blir det roligt för människorna låter och kommer springande.

Användarvisningsbild
Mysseman
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav Mysseman » ons 14 feb 2018, 07:36

Idag är det 33 veckor sedan Stella försvann och alla hjärtans dag.. Extra mycket kärlek till mina levande- och änglakatter :heart:

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » ons 14 feb 2018, 21:40

Ligan hälsar till alla katter att i dag är det alla hjärtans dag och man har rätt till extra godis och lek.

Safia
Gurukatt
Gurukatt
Katt: 3 husisar från misärhem/koloni

Inläggav Safia » tor 15 feb 2018, 10:49

Yrhättans skrev:Ligan hälsar till alla katter att i dag är det alla hjärtans dag och man har rätt till extra godis och lek.

Eller om man frågar Jacek - rätt att tugga på mattes rosor som hon fick av maken. Kattgräs som kattgräs liksom.
Ägd av nervknippet och ångestmissen Jaromir, bossen i huset Jacek och blinde Vilbert.

ApanAnn
Gurukatt
Gurukatt
Katt: Chilla och Chaplin, huskatter

Inläggav ApanAnn » tor 15 feb 2018, 17:08

Safia skrev:
Yrhättans skrev:Ligan hälsar till alla katter att i dag är det alla hjärtans dag och man har rätt till extra godis och lek.

Eller om man frågar Jacek - rätt att tugga på mattes rosor som hon fick av maken. Kattgräs som kattgräs liksom.

Chilla håller med. Den där grejen måste ju vara en extra stor sallad till henne! :rosor:

Tyvärr är några av växterna i buketten inte så kattvänliga så den står uppe på en byrå med diverse kattsäkringsåtgärder runt den. Chilla förstååår inte varför vi måste göra allt så svårt.

Användarvisningsbild
Mysseman
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav Mysseman » tor 15 feb 2018, 23:07

Sally har börjat få päls på magen. Fjunig mage har hon inte haft på läääääänge. Det är mycket bättre nu. Hurra! :happy:

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » sön 18 feb 2018, 22:07

Mysseman skrev:Sally har börjat få päls på magen. Fjunig mage har hon inte haft på läääääänge. Det är mycket bättre nu. Hurra! :happy:

Hoppas fjunen fortsätter växa till fin päls.
:hi5:

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » sön 18 feb 2018, 22:09

Roligaste leksaken på länge. Två skosnören ihopbundna, jättekul att jaga efter. Kört slut på hela ligan i kväll, sen la jag in det i skåpet så ingen får för sig att tugga lite.

Användarvisningsbild
Mysseman
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav Mysseman » mån 19 feb 2018, 04:58

Yrhättans skrev:
Mysseman skrev:Sally har börjat få päls på magen. Fjunig mage har hon inte haft på läääääänge. Det är mycket bättre nu. Hurra! :happy:

Hoppas också trots att jag hittade ett nytt sår på henne idag.

Här hemma är alla slags snören helfestliga leksaker enligt Mysseman, helst så långa som möjligt. Och presentpapper :)

Nils247
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse
Kontakt:

Inläggav Nils247 » mån 19 feb 2018, 17:31

mjlee skrev:Apropå att lära en katt att äta som en häst ur handen :smile: har flera klipp men Nikita var för snabb att äta upp innan jag hann filma. Tyvärr hör man henne inte snusa precis som en häst heller.

Sötis!

Användarvisningsbild
Mysseman
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav Mysseman » tis 20 feb 2018, 14:22

Katterna har "ockuperat" min säng så jag ligger i soffan, (som förvisso är riktigt bekväm) men detta är fullt normalt som kattslav - antar jag :smile:

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » tis 20 feb 2018, 20:23

Mysseman skrev:Katterna har "ockuperat" min säng så jag ligger i soffan, (som förvisso är riktigt bekväm) men detta är fullt normalt som kattslav - antar jag :smile:

Fullständigt normalt. När du värmt upp soffan till önskad temperatur är det bara att byta bort soffan till katterna.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » tis 20 feb 2018, 20:31

Mysseman skrev:
Yrhättans skrev:

Hoppas också trots att jag hittade ett nytt sår på henne idag.

Här hemma är alla slags snören helfestliga leksaker enligt Mysseman, helst så långa som möjligt. Och presentpapper :)

Förstår hur otroligt underbart det är att se nya fjun. Hoppas bara att det är ett litet tillfälligt bakslag med såret och att det läker snabbt.
Bild

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » tis 20 feb 2018, 20:31

Mysseman skrev:Katterna har "ockuperat" min säng så jag ligger i soffan, (som förvisso är riktigt bekväm) men detta är fullt normalt som kattslav - antar jag :smile:

Helt normalt :smile:
Bild

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav mjlee » fre 23 feb 2018, 11:27

Vad tycker ni om den här? Keramik och diskret och tyst enligt företaget. http://www.kattalogen.se/vattenfontan-vital-flow-keramik

Bild

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » lör 24 feb 2018, 19:41

mjlee skrev:Vad tycker ni om den här? Keramik och diskret och tyst enligt företaget. http://www.kattalogen.se/vattenfontan-vital-flow-keramik

Bild

Prickisarna hade älskat en sådan. Nog inte säker f ör att dricka ur men absolut för att vattenleka och tvätta tassarna. Intressant hur som helst och mkt bra att den är i keramik :-D
Bild

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » sön 25 feb 2018, 01:58

mjlee skrev:Vad tycker ni om den här? Keramik och diskret och tyst enligt företaget. http://www.kattalogen.se/vattenfontan-vital-flow-keramik

Bild

Snygg var den i alla fall.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » sön 25 feb 2018, 22:25

I kväll har katterna haft väldigt roligt här hemma. Jag har varit på årsmöte med kattklubben och fick med mig en kartong med allt möjligt till kattungar, filtar, mjölkersättning och leksaker från en vän.
Hela ligan dök ner i kartongen och en liten vippa med glitter har fått alla att busa runt som tokar. Ludde höll igång så länge att han redan dragit sig tillbaka för natten. Kartongen var rolig, massor av dofter och full fart på alla.
Ibland är det lite som roar.

Användarvisningsbild
Mysseman
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav Mysseman » mån 26 feb 2018, 15:13

Yrhättans skrev:I kväll har katterna haft väldigt roligt här hemma. Jag har varit på årsmöte med kattklubben och fick med mig en kartong med allt möjligt till kattungar, filtar, mjölkersättning och leksaker från en vän.
Hela ligan dök ner i kartongen och en liten vippa med glitter har fått alla att busa runt som tokar. Ludde höll igång så länge att han redan dragit sig tillbaka för natten. Kartongen var rolig, massor av dofter och full fart på alla.
Ibland är det lite som roar.

Även här är lådor mycket roliga leksaker. När jag köpt nytt klösträd är ofta lådan MER intressant än själva trädet :smile:

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav mjlee » mån 26 feb 2018, 19:17

Lilla tokiga Nikita. Varje gång grannens hund skäller, även om hon sover, så sätter hon sig upp och springer till ytterdörren och vill gå ut. :smile: När hunden slutat skälla så kommer hon tillbaka och lägger sig och sover igen.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » mån 26 feb 2018, 20:32

mjlee skrev:Lilla tokiga Nikita. Varje gång grannens hund skäller, även om hon sover, så sätter hon sig upp och springer till ytterdörren och vill gå ut. :smile: När hunden slutat skälla så kommer hon tillbaka och lägger sig och sover igen.

Hon vill kanske leka med hunden?

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » mån 26 feb 2018, 20:35

Yra har bestämt sig för att hon vill bli kammad en stund varje kväll. Jag har gjort det några gånger och nu har hon bestämt att det är trevligt och ska vara så varje kväll. Hon har sina sätt att visa vad hon vill.
Hon slänger sig på köksmattan framför mig och sträcker ut sig och fattar jag inte gör hon som vanligt, nafsar mig i hälen tills jag gör vad hon vill.
Hon är väldigt bestämd av sig och en underbart personlig dam med järnvilja.

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav mjlee » mån 26 feb 2018, 21:22

Yrhättans skrev:
mjlee skrev:Lilla tokiga Nikita. Varje gång grannens hund skäller, även om hon sover, så sätter hon sig upp och springer till ytterdörren och vill gå ut. :smile: När hunden slutat skälla så kommer hon tillbaka och lägger sig och sover igen.

Hon vill kanske leka med hunden?

Definitivt! :smile:

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » tis 27 feb 2018, 21:18

Nya leksaker kom idag med posten. Roligast var självklart kartongen, packpappret och enl Tösen en skumgummiboll för 6 kr :smile:

Lilla gumman upphör inte att förvåna. Frusen som hon är vägrar hon att gå ut om det är kallare än +8 grader men nu i helgen med rejält kallt och dessutom snö så var hon ute i omgångar på altanen. Tydligen väldigt spännande fåglar i trädgården som lockade :hi5:
Bild

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav Aziz » tis 27 feb 2018, 23:38

Starwatcher skrev:Lilla gumman upphör inte att förvåna. Frusen som hon är vägrar hon att gå ut om det är kallare än +8 grader men nu i helgen med rejält kallt och dessutom snö så var hon ute i omgångar på altanen. Tydligen väldigt spännande fåglar i trädgården som lockade :hi5:

Det verkar som om det kan skifta hur de upplever vädret. Herr katt brukar vilja gå ut en stund oavsett väder men den här vintern har han tydligen bestämt att vintern gör sig bäst inifrån. Han tjatar ofta till sig att vi ska gå ut men när jag väl har dragit på mig alla kläder och är beredd så blir han stående en stund i ytterdörren till hälften ute innan han vänder och går in igen. Lillen däremot som brukar vara en frusen liten krabat älskar att leka och krafsa i nysnön och jaga snöflingor. Men idag är det väl kallt i Stockholm både för två, tre och fyrbeningar.

Användarvisningsbild
Mysseman
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav Mysseman » ons 28 feb 2018, 16:01

Blev superglad när jag hittade kattgodis (lamm) till Sally och blev som ett barn på julafton när paketet kom idag. Tror ni hon gillade godiset? Nä! Hon tyckte det var helfestligt att springa efter godisbitarna men åt dom inte :wait:
Nåväl, tjockisen tyckte om dom så var inte köpt helt i onödan :smile:

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav mjlee » ons 28 feb 2018, 16:06

Yrhättans skrev:Yra har bestämt sig för att hon vill bli kammad en stund varje kväll. Jag har gjort det några gånger och nu har hon bestämt att det är trevligt och ska vara så varje kväll. Hon har sina sätt att visa vad hon vill.
Hon slänger sig på köksmattan framför mig och sträcker ut sig och fattar jag inte gör hon som vanligt, nafsar mig i hälen tills jag gör vad hon vill.
Hon är väldigt bestämd av sig och en underbart personlig dam med järnvilja.

Men det så klart en ödmjuk och lydig matte ska göra vad drottning Yra har bestämt. :smile:

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » tor 01 mar 2018, 21:40

Nu har vi haft sista årsmötet i Örnsköldsviks kattklubb, kändes vemodigt.

Bild

Användarvisningsbild
Lavine
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Lavine » tor 01 mar 2018, 22:16

Yrhättans skrev:Nu har vi haft sista årsmötet i Örnsköldsviks kattklubb, kändes vemodigt.

Bild

Är den nerlagd?

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » tor 01 mar 2018, 22:21

Lavine skrev:
Yrhättans skrev:Nu har vi haft sista årsmötet i Örnsköldsviks kattklubb, kändes vemodigt.

Bild

Är den nerlagd?

Vi hade alldeles för få medlemmar för att vara kvar, svårt att få nya som vill vara aktiva. Tyvärr

Användarvisningsbild
Lavine
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Lavine » tor 01 mar 2018, 22:35

Ythättans: nej, vad trist för er.

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav mjlee » fre 02 mar 2018, 21:12

Vi hade alldeles för få medlemmar för att vara kvar, svårt att få nya som vill vara aktiva. Tyvärr

Men vad tråkigt. Jag vet hur mycket du jobbade med dem. Ni kan inte lägga den på is? Ibland fattar man inte hur mycket något betyder förrän det inte finns längre. Eller så fryser alla så mycket just nu att ingen vill vara aktiv :smile:

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav Aziz » lör 03 mar 2018, 16:10

mjlee skrev:

Men vad tråkigt. Jag vet hur mycket du jobbade med dem. Ni kan inte lägga den på is? Ibland fattar man inte hur mycket något betyder förrän det inte finns längre. Eller så fryser alla så mycket just nu att ingen vill vara aktiv :smile:

+ 1 Fy vad trist!

Återgå till "Allmänt kattprat!"