Kattprat - allmän tråd 2018

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Fragole
Überkatt
Überkatt
Katt: Honeydew och Pisco (huskatter)

Re: Kattprat - allmän tråd 2018

Inläggav Fragole » fre 18 maj 2018, 23:20

Pisco är en väldigt duktig insektsjagare. Tyvärr tycker han bara det är roligt att döda, eller invalidisera, dem. När de inte rör sig längre lämnar han dem.
Matte får då gå och plocka upp insektsliken, eller avsluta deras lidande. Kan han inte ta och äta upp dem istället?

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » lör 19 maj 2018, 09:19

Fragole skrev:Pisco är en väldigt duktig insektsjagare. Tyvärr tycker han bara det är roligt att döda, eller invalidisera, dem. När de inte rör sig längre lämnar han dem.
Matte får då gå och plocka upp insektsliken, eller avsluta deras lidande. Kan han inte ta och äta upp dem istället?

Här äts det mesta upp och matte är tacksam för det.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » lör 19 maj 2018, 09:29

Fragole skrev:Pisco är en väldigt duktig insektsjagare. Tyvärr tycker han bara det är roligt att döda, eller invalidisera, dem. När de inte rör sig längre lämnar han dem.

Goda insekter äts upp, andra dödas enbart.
Bild

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » sön 20 maj 2018, 10:49

Här har ligan problem, stora problem. De funderar på att skriva en bok "katten signaler för att få altandörr öppnad"
Vi håller på att olja altanen vilket betyder utegångsförbud, det är inte uppskattat.
Signaler som
* alla springer till altandörr och jamar
*stirra matte eller husse i ögonen
*snurra runt ben och försöka styra matte/husse till altandörr

och många mer ignoreras. Nu börjar jag snart vänta på repressalier från ligan. Mina förklaringar om att det måste torka och att de får gå ut i morgon kväll är inte acceptabla svar. Det är NU det är viktigt att få gå ut och njuta i sommarvärmen.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » sön 20 maj 2018, 11:30

Yrhättans skrev:Här har ligan problem, stora problem. De funderar på att skriva en bok "katten signaler för att få altandörr öppnad"
Vi håller på att olja altanen vilket betyder utegångsförbud, det är inte uppskattat.
Signaler som

och många mer ignoreras. Nu börjar jag snart vänta på repressalier från ligan. Mina förklaringar om att det måste torka och att de får gå ut i morgon kväll är inte acceptabla svar. Det är NU det är viktigt att få gå ut och njuta i sommarvärmen.

Fasansfullt hälsar Prickisarna till ligan :shock: Inte få gå ut på altanen - det är ju nu man vill vara ute. Människor kan väl olja vintertid!!

Vi borde lasera om vårt altandäck, 3 dagar med sol och inga katter som får gå ut. Kommer att kännas som minst 3 år för oss alla tror jag 8-[
Bild

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav mjlee » mån 21 maj 2018, 19:39

Yrhättans skrev:Här har ligan problem, stora problem. De funderar på att skriva en bok "katten signaler för att få altandörr öppnad"
Signaler som

Men vilken skandal! Hur kan matte göra det vid fint väder när man kan olja när ingen respektabel katt vill vara ute, som när det hällregnar. :wait:

Safia
Gurukatt
Gurukatt
Katt: 3 husisar från misärhem/koloni

Inläggav Safia » tis 22 maj 2018, 09:42

Det finns många problem som berör att vara katt. Här hemma har trion jamat till KattO om det synnerligen orättvisa i att kattonger som inkommer hushållet skickas i helt fel storlekar, antingen alldeles för stora, eller så små att magfluffet väller ut över kanterna. Helt oacceptabelt.
Ägd av nervknippet och ångestmissen Jaromir, bossen i huset Jacek och blinde Vilbert.

Användarvisningsbild
Mysseman
Orakelkatt
Orakelkatt
Katt: Huskatter

Inläggav Mysseman » tis 22 maj 2018, 13:11

Jag mejlade Sheba och frågade vad för annat kött än kalv Sallys mat innehåller, fick detta till svar :

Hej Emma,
Tack för att du har kontaktat oss angående SHEBA.

Kött- och köttbiprodukter är den juridiska termen som vi använder för att beskriva icke-köttdelar av ett djur inklusive lever, njurar och hjärta.
Köttbiprodukter är väldigt näringsrika för husdjur och kommer alltid från samma djur som används för mänsklig mat, men som inte behövs eller används på våra bord.

Som medlem av Pet Food Manufacturers Association använder vi endast råvaror från djur som har inspekterats och passerat som lämpliga för konsumtion.
Användningen av animaliska derivat är väldigt reglerad och vi använder endast material som uppfyller helt specifika kvalitetsstandarder.

Enligt marknadsföringslagen så ska där vara mer än 4% av huvudingrediensen i maten. Dvs minst 4% av kalv i detta tillfälle. Men vi har mycket mer kalv i, samt annat kött. Så märkningen är endast en marknadsföringsgaranti.

Kött och köttbiprodukterna kan som sagt komma från olika djur, men endast från djur som i förväg finns på människans bord också.

Hoppas detta besvarar din fråga annars är du välkommen att skriva igen.

Det verkar som att dom inte vet vad köttet kommer ifrån :-k
Simon, Bassel och lilla Stella - älskade och saknade ♥

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » tis 22 maj 2018, 18:43

Mysseman skrev:Jag mejlade Sheba och frågade vad för annat kött än kalv Sallys mat innehåller, fick detta till svar :

[i]Hej Emma,

Tyvärr gör alla tillverkare så om innehållet inte specificeras exakt. Helt enkelt ett sätt att hålla produktionskostnaden nere då tillverkaren kan köpa det som för stunden är billigast. För oss med allergiska katter gör det svårt att kunna ge sådan mat. En batch kan ex innehålla kalkon, en annan ingen kalkon vilket gör att katten kan få allergisk reaktion av en batch men inte av en annan.

Har man allergisk katt bör man därför undvika mat där det enbart står kött och köttbiprodukter samt en viss % av ngt som är specat.

Har du testat att inte ge Sheba och enbart ge allergifodret under ett par månader?
Bild

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » tis 22 maj 2018, 21:32

Safia skrev:Det finns många problem som berör att vara katt. Här hemma har trion jamat till KattO om det synnerligen orättvisa i att kattonger som inkommer hushållet skickas i helt fel storlekar, antingen alldeles för stora, eller så små att magfluffet väller ut över kanterna. Helt oacceptabelt.

Fick bilder i huvudet av väldigt väldigt små kattonger med mycket katt i.....

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » tis 22 maj 2018, 21:34

Nu kan ligan gå ut igen, full fart i dag så nu har Yra somnat i korgen på skrivbordet. Jag kan se att hon drömmer, tassvift och smågny och en och annan snarkning från skönheten...

Användarvisningsbild
Mysseman
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav Mysseman » tis 22 maj 2018, 22:23

Starwatcher skrev:
Mysseman skrev:Jag mejlade Sheba och frågade vad för annat kött än kalv Sallys mat innehåller, fick detta till svar :

[i]Hej Emma,

Tyvärr gör alla tillverkare så om innehållet inte specificeras exakt. Helt enkelt ett sätt att hålla produktionskostnaden nere då tillverkaren kan köpa det som för stunden är billigast. För oss med allergiska katter gör det svårt att kunna ge sådan mat. En batch kan ex innehålla kalkon, en annan ingen kalkon vilket gör att katten kan få allergisk reaktion av en batch men inte av en annan.

Har man allergisk katt bör man därför undvika mat där det enbart står kött och köttbiprodukter samt en viss % av ngt som är specat.

Har du testat att inte ge Sheba och enbart ge allergifodret under ett par månader?

Det har jag faktiskt inte gjort, jag har alltid tänkt att hon inte äter sig mätt på torrfoder och inte får i sig tillräckligt med vätska även om hon dricker bra 8-[ Jag kanske borde prova, men samtidigt tänker jag att det blir svårt (och lite orättvist mot Sally) att tjockisen får sin blötmat och inte hon.. Fånig jag är!

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » ons 23 maj 2018, 09:58

Mysseman skrev:
Starwatcher skrev:

[i]Hej Emma,

Det har jag faktiskt inte gjort, jag har alltid tänkt att hon inte äter sig mätt på torrfoder och inte får i sig tillräckligt med vätska även om hon dricker bra 8-[ Jag kanske borde prova, men samtidigt tänker jag att det blir svårt (och lite orättvist mot Sally) att tjockisen får sin blötmat och inte hon.. Fånig jag är!

Du är verklugen inte fånig! Du är en snäll och bra matte! Jag förstår dig för även för mina katter är rättvisa viktigt.

Visst är det så att blötmat mättar bättre och vatteninnehållet är också jättebra.

Om ena katten dessutom är lite rund så är ju blötmat bättre än torrfoder. Men för en allergisk katt är det bäst med foder där allt är specificerat innehållsmässigt.

Har du provat både sås och gelé varianter på Bozita? Olika smaker? Om du bara testat tetror köpt vid ett tillfälle kan det vara otur. Mina katter har vid enstaka tillfällen inte varit så förtjust i en enstaka bäst flre datum och har då fått pengarna tillbaka när jag reklamerade.

Annan bra blötmat finns på zooplus. Animonda carny och exotic har exakt specat innehåll med enbart kött och i vissa fall enbart en enda eller ett par ingredienser. Min hankatt tycker mkt om Animonda Exotic kängru som endast innehåller nötkött och kängru. Tösen tål den maten men föredrar Bozita tetrorna.

Tål katten kyckling finns Thrive kyckling som enbart är kycklingkött med lite tillsatt solrosolja. Supergott enl båda mina katter nen är ganska dyr mat.

Finns även andra blötmat på zooplus ned exakt specat innehåll och med få ingredienser.

Thrive, Bozita och Animonda är komplett foder vilket jag tycker är en fördel.
Bild

Användarvisningsbild
Mysseman
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav Mysseman » ons 23 maj 2018, 20:42

Starwatcher skrev:
Du är verklugen inte fånig! Du är en snäll och bra matte! Jag förstår dig för även för mina katter är rättvisa viktigt.

Visst är det så att blötmat mättar bättre och vatteninnehållet är också jättebra.

Om ena katten dessutom är lite rund så är ju blötmat bättre än torrfoder. Men för en allergisk katt är det bäst med foder där allt är specificerat innehållsmässigt.

Har du provat både sås och gelé varianter på Bozita? Olika smaker? Om du bara testat tetror köpt vid ett tillfälle kan det vara otur. Mina katter har vid enstaka tillfällen inte varit så förtjust i en enstaka bäst flre datum och har då fått pengarna tillbaka när jag reklamerade.

Annan bra blötmat finns på zooplus. Animonda carny och exotic har exakt specat innehåll med enbart kött och i vissa fall enbart en enda eller ett par ingredienser. Min hankatt tycker mkt om Animonda Exotic kängru som endast innehåller nötkött och kängru. Tösen tål den maten men föredrar Bozita tetrorna.

Tål katten kyckling finns Thrive kyckling som enbart är kycklingkött med lite tillsatt solrosolja. Supergott enl båda mina katter nen är ganska dyr mat.

Finns även andra blötmat på zooplus ned exakt specat innehåll och med få ingredienser.

Thrive, Bozita och Animonda är komplett foder vilket jag tycker är en fördel.

Tack för tipsen! :hi5:

Dessvärre vet jag ju inte vad Sally är allergisk emot, hela tiden trott att det är kvalster, (i och med att jag i min vildaste fantasi trodde att Sheba kalv enbart innehöll kalv och typ, inälvor?) Vilket gör matbiten mycket svårare.

Såg att Animonda fanns med "udda" smaker, struts kanske Sally gillar? :smile:

Safia
Gurukatt
Gurukatt

Kattprat - allmän tråd 2018

Inläggav Safia » tor 24 maj 2018, 15:45

Matte sa att jag bara skulle till tandläkaren. Jo, tjena. Sen fick jag en spruta så jag blev alldeles groggy och somnade. Och sen när jag vaknade hängde bakhjulen liksom inte riktigt med framhjulen. Körningen är vinglig, milt sagt.

Frukost var att glömma. Lunch får man ingen heller. Middag viskade matte om att det kanske blir om hjulen rätat till sig fram tills dess.

Nu ska jag sova en stund till. Golvet ser skönt ut. Det är säkrast att hålla sig där det är plant och stort när det är vajsing på styrningen.

/tandlösingen (fortfarande med mina två tänder i behåll)

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ägd av nervknippet och ångestmissen Jaromir, bossen i huset Jacek och blinde Vilbert.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » tor 24 maj 2018, 21:17

Safia skrev:Matte sa att jag bara skulle till tandläkaren. Jo, tjena. Sen fick jag en spruta så jag blev alldeles groggy och somnade. Och sen när jag vaknade hängde bakhjulen liksom inte riktigt med framhjulen. Körningen är vinglig, milt sagt.

Frukost var att glömma. Lunch får man ingen heller. Middag viskade matte om att det kanske blir om hjulen rätat till sig fram tills dess.

Nu ska jag sova en stund till. Golvet ser skönt ut. Det är säkrast att hålla sig där det är plant och stort när det är vajsing på styrningen.

/tandlösingen (fortfarande med mina två tänder i behåll)

Stackars vännen, vilken hemsk matte. Ligan sänder mängder av nosbuffar och att din matte är skyldig dig väldigt god mat så fort alla tassar går åt samma håll.

Fragole
Überkatt
Überkatt

Inläggav Fragole » tor 24 maj 2018, 22:19

När jag hade kattlådan på toaletten och katterna gick samtidigt som man själv var på toaletten tänkte jag alltid att det var för att man själv var där inne. Nu är det nästan standard att Pisco också går på lådan när jag går på toa även om lådorna inte alls är placerade vid toaletten

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » fre 25 maj 2018, 13:16

Jag var med om en märklig sak häromdagen.

Jag var ute med båda katterna i trädgården, som alltid med lillen i sele och herr katt på egen tass. Allt var frid och fröjd, solen sken och fåglarna kvittrade och lillen spankulerade lite av och an med mig och herr katt i släptåg. Plötsligt när jag står och tänker på inget ser jag i ögonvrån en katt komma springande och hjärnan registrerar den för en sekund som herr katt innan jag inser att herr katt ligger stilla på gräsmattan några meter därifrån. En annan katt alltså som snabbt kom närmare och sprang in under en hög med bråte vi för tillfället lagt vid komposterna i väntan på bortforsling. Lillen ville undersöka vem som kommit och först verkade han lugn men någon sekund senare började han morra och väsa och fick världshistoriens största abysvans. :shock: Därefter började han yla som besatt och jag hade full sjå att stoppa honom med kopplet från att gå in efter katten. Samtidigt kommer nu herr katt springande för att se vad som står på. Lillen blev helt förvirrad av skräck och började morra och fräsa åt herr katt också som om han inte kände igen honom, och det var då som det verkligt konstiga inträffar.

Herr katt märkte så klart att det var en främmande katt på reviret och normalt sett hade han aldrig lagt tassarna emellan utan gjort processen kort med den arma inkräktaren. Men med lillen vilt morrande och fräsande i selen ropar jag till herr katt att följa mig och strunta i katten. Jag kunde inte lyfta upp lillen eftersom han var väldigt aggressiv. Samtidigt var jag tvungen att hålla hårt i kopplet eftersom lillen i sitt upprivna förvirrade tillstånd ville attackera herr katt också. Herr katt följer alltså med mig och lillen (som jag halvt om halvt släpar i selet) men på behörigt avstånd och tittar hela tiden fokuserat på mig och pratar med en röst som jag aldrig har hört tidigare. Det var inte en uppriven röst utan snarare en förvånad, frågande. Svårt att förklara men ni som har bengaler kanske vet vad jag menar.

Herr katt besvarade inte för en sekund aggressiviteten från lillen, han struntade i den främmande katten(!) var totalt fokuserad på mig och pratade oavbrutet. På så sätt kom vi in i huset och uppför trappen och in i lgh. Väl hemma så stängde jag in lillen i sovrummet eftersom jag var livrädd att han skulle ge sig på herr katt och att det skulle leda till bestående osämja. Sedan pratade jag med herr katt som fortsatte att vara djupt fokuserad på mig och pratade tillbaka hela tiden med en klagande röst. Jag vet att man inte ska förmänskliga djur men kunde han prata svenska så kan jag svära på att han sa; Matte detta tyckte jag verkligen inte om, varför gjorde han så? När jag själv och herr katt lugnat oss efter en stund så släppte jag ut lillen med viss oro. Herr katt lät lillen komma fram och lukta, gav honom en lätt "örfil" och så var allt som vanligt, frid och fröjd, puh!

Det är väldigt svårt att förklara i en sådan här text men herr katts uppförande hela den här situationen var alldeles extra ordinärt exemplariskt. När det väl gällde allvar så lydde han mig faktiskt till punkt och pricka. :heart: Efter detta har allt varit precis som vanligt. Tack och lov så verkar ingen av katterna ha påverkats av detta men nu har jag alltid med mig transportväska när vi går ut.

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav mjlee » fre 25 maj 2018, 14:56

Oj, helt perfekt storlek, men frågan är om den står pall vädret. Iofs tak över balkongen. Kanske en presenning över när det blir dåligt väder?

Bild

Dessutom billig (tror inte att jag hittar något billigare och ffa något som passar bättre, och inte många kvar i lager. Äsch fick lön idag även om den är usel. :grin:

Användarvisningsbild
Colourspot
Profetkatt
Profetkatt
Katt: huskatt

Inläggav Colourspot » fre 25 maj 2018, 22:52

mjlee skrev:Oj, helt perfekt storlek, men frågan är om den står pall vädret. Iofs tak över balkongen. Kanske en presenning över när det blir dåligt väder?

Bild

Dessutom billig (tror inte att jag hittar något billigare och ffa något som passar bättre, och inte många kvar i lager. Äsch fick lön idag även om den är usel. :grin:

Jag har nog haft en sån. Hade tagit in den vid ruskväder, faktiskt, men den är ju inte så tung att flytta på! :-)

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » lör 26 maj 2018, 09:47

Aziz skrev:Jag var med om en märklig sak häromdagen.

.

Så fascinerande att läsa. Jag är ju övertygad om att Herr Katt förstod allvaret och lät dig ta kommandot. Våra älskade pälsklingar är klokare än vad vi kan tro ibland.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » lör 26 maj 2018, 13:41

Yrhättans skrev:
Aziz skrev:Jag var med om en märklig sak häromdagen.

.

Så fascinerande att läsa. Jag är ju övertygad om att Herr Katt förstod allvaret och lät dig ta kommandot. Våra älskade pälsklingar är klokare än vad vi kan tro ibland.

+1!

Även min prickige herre som inte alltid är på topp när det gäller social kompetens kan uppvisa kloka beteenden när det verkligen gäller. Vid en konfrontation med grannkatt på andra sidan nätet och då Tösen blev helt vansinnigt arg la han helt enkelt benen på ryggen och sprang in till sovrummet. När Tösen varit hemskt rädd efter vet.besök och morrat åt allt har han lagt sig ner och demonstrativt putsats sig som att säga att jag tänker inte bråka med dig vilket lugnat ner situationen.

Våra små vänner är klokare än vad många förstår :heart:
Bild

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » lör 26 maj 2018, 13:52

Prickisarna är helt slutkörda nu, Grannen målar om huset vilket så klart måste spanas på från fönster och altan. Inte mkt som sovits senaste dagarna.

För övrigt har första ute-trädet kommit, Karlie trädet från zooplus.se. Så nöjda katter :hi5: Ser mkt bättre ut än på bilderna hos zooplus :-D Man måste dock vara noga när man monterar trädet, annars blir det snett och rangligt. Ligggplatserna är tillräckligt stora för normallång katt, för långa ståtliga pojkar däremot är dom i minsta laget vilket inte verkar bekymra Lilleman så mkt, man vecklar ihop sig ordentligt.

Uteträdet från Katzen-Deko är på väg från Tyskland, mkt spännande att se hur det trädet är och vad katterna kommer att tycka.

Eftersom jag inte kunde bestämma mig för vilket träd katterna skulle få, blev det ett av varje. Blir nog bra för syskon är inte alltid jättebra på att dela saker och vi människor gillar lugn och harmoni på altanen :grin:
Bild

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav Aziz » sön 27 maj 2018, 00:10

Starwatcher skrev:Uteträdet från Katzen-Deko är på väg från Tyskland, mkt spännande att se hur det trädet är och vad katterna kommer att tycka.
Eftersom jag inte kunde bestämma mig för vilket träd katterna skulle få, blev det ett av varje. Blir nog bra för syskon är inte alltid jättebra på att dela saker och vi människor gillar lugn och harmoni på altanen :grin:

Du får gärna recensera så småningom.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » sön 27 maj 2018, 17:46

Att lycka är en katt är ingen nyhet för oss men i dag har det varit supergos.
Planterat och fixat i trädgården och sen var det dags för årets första solning i bikini. Parkerade mig i solstol på altanen och fällde stolen bakåt. Tre sekunder senare hade en lycklig Madde hoppat upp. Hon älskar hud och värme. I över en timme gick hon runt på mig, gosade, mjölktrampade, körde in nosen mot halsen, armveck och allt möjligt. Hon var ett stort lyckligt kurr hela hon och dessutom en matte som klappade och kelade. När hon äntligen kom till ro var det med en djup lycklig suck.

Safia
Gurukatt
Gurukatt

Inläggav Safia » mån 28 maj 2018, 08:10

Yrhättans skrev:Att lycka är en katt är ingen nyhet för oss men i dag har det varit supergos.
Planterat och fixat i trädgården och sen var det dags för årets första solning i bikini. Parkerade mig i solstol på altanen och fällde stolen bakåt. Tre sekunder senare hade en lycklig Madde hoppat upp. Hon älskar hud och värme. I över en timme gick hon runt på mig, gosade, mjölktrampade, körde in nosen mot halsen, armveck och allt möjligt. Hon var ett stort lyckligt kurr hela hon och dessutom en matte som klappade och kelade. När hon äntligen kom till ro var det med en djup lycklig suck.

:heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart:

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav Aziz » mån 28 maj 2018, 13:35

Yrhättans skrev:Att lycka är en katt är ingen nyhet för oss men i dag har det varit supergos.

Ljuvligt! :heart: Och jag antar att hon har väl klippta klor. :smile:

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav Aziz » mån 28 maj 2018, 13:37

Starwatcher skrev ]Även min prickige herre som inte alltid är på topp när det gäller social kompetens kan uppvisa kloka beteenden när det verkligen gäller. Vid en konfrontation med grannkatt på andra sidan nätet och då Tösen blev helt vansinnigt arg la han helt enkelt benen på ryggen och sprang in till sovrummet. När Tösen varit hemskt rädd efter vet.besök och morrat åt allt har han lagt sig ner och demonstrativt putsats sig som att säga att jag tänker inte bråka med dig vilket lugnat ner situationen.
Åh dessa godhjärtade prickiga pojkar! :luv:

Safia
Gurukatt
Gurukatt

Inläggav Safia » mån 28 maj 2018, 17:08

Tandlösingen: Lägg av! Det är för varmt för att huvudbuffas. Gå till ditt eget hörn istället.

Blindstyret: Men jag tycker ju så mycket om dig. Du är min bästa kompis! (gnider huvudet vällustigt över hela tandlösingen)

Tandlösingen: Lägg av sa jag! Matte, kan vi inte öppna ett fönster? Morrisarna krullar sig ju nästan här inne.

Matte: Ledsen hjärtat. Husse sover och vi får inte störa honom.

Tandlösingen: Sover? Nu? Men du säger ju jämt att man måste sova på natten och ska vara vaken på dagen. Inte för att vi tar någon större notis om det, men du säger så.

Matte: Jo, det är sant. Men husse jobbar på natten och då måste man få sova när man kommer hem. Och då blir det på dagen.

Tandlösingen: Jobbar på natten? Så där som vi gör med att springa omkring och tassa på leksaker och hoppa upp i sängen hos dig när du försöker sova?

Matte: Ja, ungefär nåt sånt...

Tandlösingen: Jag visste väl det! Husse är också en katt. Han måste vara en sån där fin raskatt eftersom hans päls är alldeles krullig.

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav mjlee » mån 28 maj 2018, 18:49

Istället för bikinilinjer kommer du ha kattlinjer :smile:

Fragole
Überkatt
Überkatt

Re: RE: Re: Kattprat - allmän tråd 2018

Inläggav Fragole » mån 28 maj 2018, 21:32

mjlee skrev:Istället för bikinilinjer kommer du ha kattlinjer

Det måste ju ändå vara det ultimata tecknet på att man är en crazy cat lady!

Safia
Gurukatt
Gurukatt

Inläggav Safia » tis 29 maj 2018, 07:46

Fragole skrev:Det måste ju ändå vara det ultimata tecknet på att man är en crazy cat lady!

Vita tassavtryck istället för den vanliga kvarglömda handen?

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » tis 29 maj 2018, 10:14

Aziz skrev:
Starwatcher skrev:Uteträdet från Katzen-Deko är på väg från Tyskland, mkt spännande att se hur det trädet är och vad katterna kommer att tycka.

Du får gärna recensera så småningom.

Recension kommer! Trädet har inte kommit. Transporteras av Schenker och där vi bor brukar Schenker fungera katastrofalt dåligt. Förra trädet fick jag hämta på flera olika ställen runt om i länet. Gissar att det blir samma strul. Nåja, jac har ju bil och är en väldresserad matte så det ordnar sig trots allt.

Än så länge är det billigare zooplus trädet en megasucce! Katterna älskar det innerligt .
Bild

Användarvisningsbild
Mysseman
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav Mysseman » ons 30 maj 2018, 18:40

Sally tyckte om strutsen jag köpte på zooplus, hurra!
Hoppas hon tycker om rådjur och lingon också :)

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » ons 30 maj 2018, 19:54

Mysseman skrev:Sally tyckte om strutsen jag köpte på zooplus, hurra!

Kan du vänta med att ge annan smak än struts? Man ska helst inte introducera mer än ett födoämne i taget och vänta i 8 veckor. Detta så att man lättare ska kunna veta om katten tål det. Testar du nu också rådjur m lingon och om Sally blir sämre så vet du inte vad hon reagerar på dvs om det är struts, rådjur eller lingon.

Blir hon bättre nu så vet du att hon säkert tål nötkött och struts. Därefter kan du testa rådjur.

Härligt att hon gillar nya maten. Du kanske hsr samma tur som vi att det fungerar med ngn vanlig kattmat. Så skönt att slippa ge dyrt allergifoder :-)
Bild

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » ons 30 maj 2018, 20:39

Katzen-Deko uteträdet hat kommit :grin:

Har endast plockat upp bitarna ur den rejält transportskadade kartongen. Rejäla stambitar i rent trä 14cm i diameter och tung bottenplatta i trä.

Montering och produkttest av Prickisarna blir när husmålningen är klar, ev under helgen eller nästa vecka.

Ska då även försöka få upp lite bilder på båda träden här på forumet.
Bild

Användarvisningsbild
Mysseman
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav Mysseman » ons 30 maj 2018, 20:46

Starwatcher skrev:
Mysseman skrev:Sally tyckte om strutsen jag köpte på zooplus, hurra!

Kan du vänta med att ge annan smak än struts? Man ska helst inte introducera mer än ett födoämne i taget och vänta i 8 veckor. Detta så att man lättare ska kunna veta om katten tål det. Testar du nu också rådjur m lingon och om Sally blir sämre så vet du inte vad hon reagerar på dvs om det är struts, rådjur eller lingon.

Blir hon bättre nu så vet du att hon säkert tål nötkött och struts. Därefter kan du testa rådjur.

Härligt att hon gillar nya maten. Du kanske hsr samma tur som vi att det fungerar med ngn vanlig kattmat. Så skönt att slippa ge dyrt allergifoder :-)

Det var en bra idé! Köper en till förpackning, synd att dom var så dyra :( Men hela påsen åt hon upp vilket var jättekul, trodde hon skulle rata den :smile:

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav mjlee » lör 02 jun 2018, 11:57

När det köpts nytt träd till balkongen men kartongen den kom i är mycket bättre enligt Nikita.

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Colourspot
Profetkatt
Profetkatt
Katt: huskatt

Inläggav Colourspot » mån 04 jun 2018, 13:14

Åh, fina Nikita! :rosekiss:

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » mån 04 jun 2018, 20:12

Söta Nikita, en kartong är ju en kartong! Bäst att njuta av den direkt.
Bild

Återgå till "Allmänt kattprat!"