Kattprat - allmän tråd 2018-2020

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
Colourspot
Profetkatt
Profetkatt
Katt: huskatt

Re: Kattprat - allmän tråd 2018-2020

Inläggav Colourspot » lör 25 jan 2020, 13:24

Lillan var hos "tandläkaren" igår och fick tre tänder borttagna - TR på henne också :cry: . I övrigt togs förstås tandstenen bort, vilket var välbehövligt. Allt gick bra.
Lilla fröken pep hela vägen till veterinären, var enligt uppgift knäpptyst hos veterinären men satte igång med pip när de satte henne i transporten för hemresa - och högljutt jamande när hon hörde min röst. :smile:

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » sön 26 jan 2020, 16:21

Colourspot skrev:Lillan var hos "tandläkaren" igår och fick tre tänder borttagna - TR på henne också :cry: . I övrigt togs förstås tandstenen bort, vilket var välbehövligt. Allt gick bra.
Lilla fröken pep hela vägen till veterinären, var enligt uppgift knäpptyst hos veterinären men satte igång med pip när de satte henne i transporten för hemresa - och högljutt jamande när hon hörde min röst. :smile:

Självklart måste matte få veta hur hemskt hon haft det så matte förstår att det behövs en hel del för att må bra igen.
Håller tummarna att allt blir bra.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » sön 23 feb 2020, 13:45

Det där med att bli tvättad av sin pälskling…. Det är väl ok när det kommer en blöt och sträv tunga som tycker matte är i behov av tvätt. Men hur många av er har också en pälskling som "gnager" lite försiktigt ibland. Känslan när man vaknar mitt i natten av små kärleksbett på näsan eller hakan är inte alltid skön.

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » sön 23 feb 2020, 16:46

Hankatten kan både ge små kärleksbett men ibland när han putsar med tungan övergår han till att även dra upp skinet och använda framtänderna som dom gör vid ett ev problemområde i pälsen. Mkt märklig känsla! Gör aldrig ont och inte en bloddroppe.
Bild

Användarvisningsbild
Bast
Veterankatt
Veterankatt
Katt: Cornish Rex

Inläggav Bast » sön 23 feb 2020, 22:47

Jag trodde aldrig att min översociala knäkatt som älskar att hålla långa konversationer med mig kunde bli "värre".. I stand corrected :wait:
En liten tiny operation och en krage har gjort henne cray cray. Spinnande och slickande 24/7, måste sitta/ligga på mig och fullkomligt gnäller när jag inte kliar eller klappar.

Heliga Guds moder! Det är minst en vecka kvar av tratt :shock:
there's a difference between alone and lonely
"One's a choice you make for yourself. The other's the power you give to someone else to make for you."

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » mån 24 feb 2020, 06:59

Bast skrev:Jag trodde aldrig att min översociala knäkatt som älskar att hålla långa konversationer med mig kunde bli "värre".. I stand corrected :wait:
En liten tiny operation och en krage har gjort henne cray cray. Spinnande och slickande 24/7, måste sitta/ligga på mig och fullkomligt gnäller när jag inte kliar eller klappar.

Heliga Guds moder! Det är minst en vecka kvar av tratt :shock:

Ligan hälsar och tycker det är mycket rätt att tvåbening är dygnet runt klappare. Tratt är inte roligt

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » mån 24 feb 2020, 19:05

Yrhättans skrev:Det där med att bli tvättad av sin pälskling…. Det är väl ok när det kommer en blöt och sträv tunga som tycker matte är i behov av tvätt. Men hur många av er har också en pälskling som "gnager" lite försiktigt ibland. Känslan när man vaknar mitt i natten av små kärleksbett på näsan eller hakan är inte alltid skön.

Lillkissen hemma brukar gnaga lite här och där, inte minst på håret men även haka, näsa och händer kan hamna mellan gaddarna. Gör aldrig ont men ack så irriterande när kl. är 05.00 på morgonen.

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Starwatcher » mån 02 mar 2020, 13:23

Srackars lilla Tösen, för några månader sedan var hon his tandläkaren och fick flera tänder bortopererade pga TR/forl. Resten såg fina ut. På bara några månader hade 3 tänder hunnit bli drabbade. Lilla tjejen måste haft så ont :-(

Nu en dryg vecka efter operationen far hon runt som ett lyckligt troll hemma!
Bild

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt

Inläggav Aziz » mån 02 mar 2020, 15:52

Starwatcher skrev:Srackars lilla Tösen, för några månader sedan var hon his tandläkaren och fick flera tänder bortopererade pga TR/forl. Resten såg fina ut. På bara några månader hade 3 tänder hunnit bli drabbade. Lilla tjejen måste haft så ont :-(

Stackars liten! Tänk att det är så många katter som är drabbade av detta. Hoppas att det det kommer framgångsrik forskning på området och att det kommer att gå att förebygga på något sätt i framtiden. Men så skönt att hon är pigg och glad igen! :consoling:

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Starwatcher » mån 02 mar 2020, 18:30

Aziz skrev:
Starwatcher skrev:Srackars lilla Tösen, för några månader sedan var hon his tandläkaren och fick flera tänder bortopererade pga TR/forl. Resten såg fina ut. På bara några månader hade 3 tänder hunnit bli drabbade. Lilla tjejen måste haft så ont :-(

Stackars liten! Tänk att det är så många katter som är drabbade av detta. Hoppas att det det kommer framgångsrik forskning på området och att det kommer att gå att förebygga på något sätt i framtiden. Men så skönt att hon är pigg och glad igen! :consoling:

Tack :rosor: Ja det är synd om henne nu har hon bara en enda kindtand kvar i underkäken. Hon blir nog till slut tandlös tror jag :-( Nåja,det viktigaste är att hon inte har ont!

Vill verkligen uppmana alla att kontrollera kattens tänder hos tandläkare och även röntga tänderna. För ett halvår sedan trodde jag och veterinär att hennes tänder var fina med bara lite tandsten.
Bild

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav mjlee » mån 16 mar 2020, 15:50

Hänt en del sedan sista uppdateringen. Vi har varit ute på landet igen. Megara spann för första gången när hon gosade med Misty - min pappas labbe som hon älskar. Känner mig lite avis :wait: här fjäskar man och matar och gosar.

Vi har dessutom varit kattvakt hos min syster och lilla Joey hennes halv-bengal. Tack och lov är det ett stort hus i två (tre om man räknar källaren) våningar så de behövde inte träffas så ofta. Tyvärr är Joey en småätare och Megara en glufsglufs så det hördes knaster, knaster med jämna mellanrum och jag fick gå och rädda Joeys mat. Hon var lite rundare när vi åkte hem än när vi kom dit :smile: Dock har hon bantats från 4.1 till 3.5 vilket är :hi5: och vilket märks eftersom hon har lättare att hoppa högt.

Megara mår finemang men har fortfarande pippi på att käka på kablar (på vissa ställen) förstår fortfarande inte varför kabeln i ena änden av skrivbordet är det roligaste att tugga på och samma kabel på andra sidan skrivbordet är totalt ointressant :-k Hon har även strimlat en kallelse till sjukhusbesök men ignorerar reklam från Nordax Finans. Märkeskablar äter hon på löpande band medan billiga no-name är helt ointressanta. Soffan gnags det på och även saker som pennor, saxar och annat. Tog in henne till vet för att kolla tänderna och de var helt perfekta, men Megara var inte glad och vet tog på sig handske direkt :roll:

Vi börjar långsamt klicka, även om jag fortfarande saknar Nikita så det värker. Men jag tror det hjälper att hon är en sån olik personlighet. Hon har fruktansvärt mycket energi, dvs är en ung burma och jag önskar jag hade ett hus med en stor rastgård. Hon är helt ok att gå ut i koppel men att få på henne selen så är det hamburgare igen. Att klippa klorna är fortfarande helt hopplöst, hon avskyr verkligen att bli fasthållen så det blir att försöka smyga en klo i taget. Gick till djuraffär som annonserade att de klipper klorna. Tog nästan en timme några klor klippta och ägaren sa efteråt att det kanske vore bra om jag gick till vet nästa gång. :-?

Landet är kul! Där finns massor av andra roliga saker att gnaga på

Bild

Frusen burma

Bild

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » mån 16 mar 2020, 21:16

mjlee skrev:Hänt en del sedan sista uppdateringen. Vi har varit ute på landet igen. Megara spann för första gången när hon gosade med Misty - min pappas labbe som hon älskar. Känner mig lite avis :wait: här fjäskar man och matar och gosar.

Vi har dessutom varit kattvakt hos min syster och lilla Joey hennes halv-bengal. Tack och lov är det ett stort hus i två (tre om man räknar källaren) våningar så de behövde inte träffas så ofta. Tyvärr är Joey en småätare och Megara en glufsglufs så det hördes knaster, knaster med jämna mellanrum och jag fick gå och rädda Joeys mat. Hon var lite rundare när vi åkte hem än när vi kom dit :smile: Dock har hon bantats från 4.1 till 3.5 vilket är :hi5: och vilket märks eftersom hon har lättare att hoppa högt.

Megara mår finemang men har fortfarande pippi på att käka på kablar (på vissa ställen) förstår fortfarande inte varför kabeln i ena änden av skrivbordet är det roligaste att tugga på och samma kabel på andra sidan skrivbordet är totalt ointressant :-k Hon har även strimlat en kallelse till sjukhusbesök men ignorerar reklam från Nordax Finans. Märkeskablar äter hon på löpande band medan billiga no-name är helt ointressanta. Soffan gnags det på och även saker som pennor, saxar och annat. Tog in henne till vet för att kolla tänderna och de var helt perfekta, men Megara var inte glad och vet tog på sig handske direkt :roll:

Vi börjar långsamt klicka, även om jag fortfarande saknar Nikita så det värker. Men jag tror det hjälper att hon är en sån olik personlighet. Hon har fruktansvärt mycket energi, dvs är en ung burma och jag önskar jag hade ett hus med en stor rastgård. Hon är helt ok att gå ut i koppel men att få på henne selen så är det hamburgare igen. Att klippa klorna är fortfarande helt hopplöst, hon avskyr verkligen att bli fasthållen så det blir att försöka smyga en klo i taget. Gick till djuraffär som annonserade att de klipper klorna. Tog nästan en timme några klor klippta och ägaren sa efteråt att det kanske vore bra om jag gick till vet nästa gång. :-?

Landet är kul! Där finns massor av andra roliga saker att gnaga på

Bild

Frusen burma

Bild

Klart hon har fina tänder, hon har lärt sig att man ska ha bra kvalite när man vill gnaga på något....
Så glad ni börjar hitta varandra, det tar tid men det blir bra.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » mån 20 apr 2020, 10:23

Nu börjar det äntligen bli vår i luften. I går var jag ute och fixade lite i trädgården med full uppbackning av ligan. De valde sina favorituppgifter. Yra hjälpte till att gräva och hennes vita tassar är nu grå, men roligt hade hon. När jag var på utsidan och tog bort ogräs under den nu nerklippta häcken var hon på insidan och grävde på sin sida. Manami höll vakt och fångade nästan en fjäril, hon jabbade stenhårt med högertassen och flög fram ett par dm ovanför gräset men hon fick inte sitt byte. Småflugor gick det bättre med. Luna och Madde tog jobbet som vakter och höll koll på alla som gick förbi, det var många som stannade för att titta på dom vackra katterna som satt stilla och fixerade alla med ögonen. Ludde gjorde det han är bäst på, sova i solen.
När kvällen kom var det en stor portion mat och sedan sova som gällde.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » lör 02 maj 2020, 17:27

Det märks att det är vår i luften. Nu är det full jakt på allt som börjar röra sig ute bortsett från bin och humlor. Jag tror inte de kan skilja de åt, men alla har fått sig en varning någon gång. Yra såg ut som hon börjat snusa när hon provade att stoppa en i munnen. Hon spottade fort ut den igen. Självklart försöker jag vara med, men ibland är dom alltför snabba.
Första fjärilarna är fantastiska byten, men jag är glad dom inte lyckas.

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt

Inläggav Aziz » sön 03 maj 2020, 00:09

Yrhättans skrev:Det märks att det är vår i luften. Nu är det full jakt på allt som börjar röra sig ute bortsett från bin och humlor. Jag tror inte de kan skilja de åt, men alla har fått sig en varning någon gång. Yra såg ut som hon börjat snusa när hon provade att stoppa en i munnen. Hon spottade fort ut den igen. Självklart försöker jag vara med, men ibland är dom alltför snabba.
Första fjärilarna är fantastiska byten, men jag är glad dom inte lyckas.

Jag vet inte hur många bin och andra insekter lillen lyckas sleva i sig på en säsong men det är många. :oops: Fjärilarna verkar han bara vilja leka med. Förstår inte riktigt hur han väljer vad som är ätbart och inte.

Användarvisningsbild
Mysseman
Orakelkatt
Orakelkatt
Katt: Huskatter

Inläggav Mysseman » tis 16 jun 2020, 21:44

Duon hälsar att våran kattslav är en riktig mespropp!
Nu oroar hon sig för att vi är sega på kvällen/natten när graderna sjunker, vem orkar ens lyfta på ögat liksom?!? (inte hon själv ens :roll: ) och jag, (Sally) kräktes igår, idag har jag käkat och lekt en kortis med min favoritvippa!! Men ändå nojar morsan.
Gud sånt nervknippe vi har här hemma! (Men vi tycker om henne ändå, slaven :hi5:)
Simon, Bassel, Stella, Prinsen och Nåna - älskade och saknade ♥

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » tis 16 jun 2020, 21:53

Mysseman skrev:Duon hälsar att våran kattslav är en riktig mespropp!
Nu oroar hon sig för att vi är sega på kvällen/natten när graderna sjunker, vem orkar ens lyfta på ögat liksom?!? (inte hon själv ens :roll: ) och jag, (Sally) kräktes igår, idag har jag käkat och lekt en kortis med min favoritvippa!! Men ändå nojar morsan.
Gud sånt nervknippe vi har här hemma! (Men vi tycker om henne ändå, slaven :hi5:)

Ligan hälsar att deras matte också blir lite nojig bara för att vi inte orkar ha fullt ös i värmen. Sen fattar hon inte varför vi tycker om att ligga i växthuset som är ännu varmare, men det gör vi bara för att hon ska ha något att fundera på...

Användarvisningsbild
Mysseman
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav Mysseman » tis 01 sep 2020, 17:45

Jag har en bekännelse -
Jag skriver dagligen upp vad katterna gör, vilken tid dom äter, skött lådan och så vidare. Sally som är allergiker är jag extra noga med. Då kan jag läsa tillbaka om något "hänt" förut (typ nysningar, vilka perioder det är mer besvär med klåda m.m.), och på så vis lugna mig själv och mina högst ohälsosamma orostankar.

8-[

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » fre 11 sep 2020, 22:44

Mysseman skrev:Jag har en bekännelse -
Jag skriver dagligen upp vad katterna gör, vilken tid dom äter, skött lådan och så vidare. Sally som är allergiker är jag extra noga med. Då kan jag läsa tillbaka om något "hänt" förut (typ nysningar, vilka perioder det är mer besvär med klåda m.m.), och på så vis lugna mig själv och mina högst ohälsosamma orostankar.

8-[

Jag tycker det är klokt, då kan du se mönster på vad som händer. Min bekännelse är att jag varje vecka väger alla, såklart klipper klor, fixar och kollar med tänder, kollar öron och känner igenom dom noga. Jag har gjort så sedan de var små. Undrar hur många som har viktkurvor från nyfödd till 5 år... De som flyttade in när de var 12 veckor och nu är 10 har jag såklart också viktkurvor på.

Användarvisningsbild
Mysseman
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav Mysseman » tis 10 nov 2020, 04:58

Yrhättans skrev:

8-[

Jag tycker det är klokt, då kan du se mönster på vad som händer. Min bekännelse är att jag varje vecka väger alla, såklart klipper klor, fixar och kollar med tänder, kollar öron och känner igenom dom noga. Jag har gjort så sedan de var små. Undrar hur många som har viktkurvor från nyfödd till 5 år... De som flyttade in när de var 12 veckor och nu är 10 har jag såklart också viktkurvor på.

Ja, en del koll vill jag gärna ha.
För en stund sedan hittade Sally en liten bit nöt som varit övertäckt med choklad som hon slickade på, vet inte hur mycket choklad det var på den och tror väl egentligen inte att det var särskilt mycket hon fick i sig, den var inte 1 centimeterstor ens, men just choklad + djur gör att jag drar öronen åt mig.
Hur mår din liga och du förresten? :)

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » ons 11 nov 2020, 22:02

Mysseman skrev:
Yrhättans skrev:

8-[

Ja, en del koll vill jag gärna ha.
För en stund sedan hittade Sally en liten bit nöt som varit övertäckt med choklad som hon slickade på, vet inte hur mycket choklad det var på den och tror väl egentligen inte att det var särskilt mycket hon fick i sig, den var inte 1 centimeterstor ens, men just choklad + djur gör att jag drar öronen åt mig.
Hur mår din liga och du förresten? :)

Ligan mår bra och njuter av matte som jobbar hemma. Här får jag vakta Yra om det finns guldnougat i närheten. Hon blir lätt hysterisk och försöker med alla knep att komma åt den....

Återgå till "Allmänt kattprat!"