Kattprat - allmän tråd 2018-2019

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Re: Kattprat - allmän tråd 2018-2019

Inläggav Yrhättans » tis 15 okt 2019, 22:36

Sitter vid skrivbordet och Luna har parkerat i sovkorgen som står där. Båda baktassarna på elementet som är väldigt varmt. Hon drömmer och jag hör hur hon småpratar och framtassarna rör sig. Totalt avslappnad och trygg. I klöstunnan vid fönstret ligger Yra, hon har kommit till ro efter att ha varit sur en stund att hon inte hann först till sovkorgen bredvid matte. Ludde ligger utsträckt på sängen med magen i vädret och småsnarkar. På huvudkudden ligger Manami som en liten boll. Jag hör husse prata med Madde som tydligen tycker att han ska sitta still vid sin dator så hon kan ligga på hans arm.
En stund av ro och jag sitter en stund till för att njuta innan det är sovdags.
Mina älskade katter som alltid finns där.

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » tor 17 okt 2019, 16:21

Herr katt är sur som ättika över det trista vädret som pågått i flera dagar där vi bor. Han skäller på alla och ger lillen en hurring om han kommer för nära. Måtte det bli bättre väder snart. :shock:

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » fre 18 okt 2019, 18:49

Påminner lite överallt på forumet om Hallowentävling. Om problem att lägga upp foto, skicka PM till mig.

Användarvisningsbild
Bast
Veterankatt
Veterankatt
Katt: Cornish Rex

Inläggav Bast » sön 20 okt 2019, 17:38

Sambon upptäckte märkliga spår i bilen idag när hon slängde sopsorteringen.. En mus måste ha följt med in i bilen från en påse som stått en natt på verandan :smile: Efter att hon letat i bilen en timme hämtade jag innekatten Eowyn för att göra ett eftersök och det var ingen tvekan om att den bor någonstans. Frågan är bara var.. :smile:
there's a difference between alone and lonely
"One's a choice you make for yourself. The other's the power you give to someone else to make for you."

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Re: Kattprat - allmän tråd 2018

Inläggav Yrhättans » sön 20 okt 2019, 20:23

Safia skrev:Ett blått monster (a.k.a. en mikrofibermopp för att ta bort damm och katthår - mattes inflikning) har invaderat huset senaste veckan. I egenskap av första vaktkatt ser jag det som min plikt att försvara flocken.

Monstret visade sig svårsmält och mina få kvarvarande tänder (ja, det går utmärkt att vara vaktkatt ändå, varför ser du så tveksam ut?) slog emot något hårt och kallt under den noggrant planerade attacken.

Jag retirerade till under köksbordet och smider för tillfället nya planer på hur inkräktaren kan övertalas att lämna flockens tassemarker.
/Tandlösingen (också känd under namnet Jacek)

Ligan här. Vi har samma kamp med något matte säger heter Swiffer, den är grön. Vi har ännu inte lyckats besegra denna Swiffer men tar tacksam emot tips om du lyckas.

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav mjlee » mån 21 okt 2019, 01:50

Yrhättans skrev:Idag har jag kollat vad som krävs för att Manami ska ge upp när det gäller mat.
Torrfoder finns alltid framme, idag har hon ätit.
Frukost: Två påsar Sheba
Mellanmål: Lite mjukost och några bitar frystorkad kycklinggodis
Lunch: En påse Sheba
Middag: 10 räkor, en påse Sheba + 3 ostkrokar som hon tiggde av husse.

Nu har hon somnat....

Megara undrar om hon kan byta matte?

Användarvisningsbild
Colourspot
Profetkatt
Profetkatt
Katt: huskatt

Inläggav Colourspot » lör 26 okt 2019, 08:00

Jag ska baka en kaka och har ställt fram ingredienserna så att smöret och kaffet blir rumstempererat osv. Torra ingredienser blandade i en skål. Lillan är en liten kökskatt sen innan - snor allt från gurka till hel (lika tung som hon...) squash till majs till pannkakor om hon kommer åt. Hon är nu tvärilsk på mig för att hon inte får lov att stoppa nosen i skålen med torra ingredienser. Hon hoppar upp på bänken hela tiden och går fräsande ut ur köket när jag kommer på henne. Sabla matte till att lägga sig i! :smile: :wait:

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav mjlee » lör 23 nov 2019, 20:34

Megara började kräkas igår och nu stannar ingenting kvar. Ibland tar det flera timmar innan hon kräks ibland har det varit direkt. DV sa åk in akut. Jag hatar, hatar Bollnäs som inte har ett djursjukhus närmare än Falun, Uppsala eller Sundsvall dit jag inte kommer nu. FirstVet sa att jag skulle avvakta eftersom hon skriker efter mat så fort hon slutat kräkas och är allmänt ok men låg. Hon har kissat efter att hon började kräkas.

Har kokat lite kyckling och vet sa att ge henne lite av vattnet om några timmar och sedan lite mer vatten om några timmar till. Sedan om hon inte kräkts imorgon så kan hon få lite, lite kyckling. Ska åka till apoteket imorgon bitti och köpa pepcid som hon ska ha 1/4 tablett 2ggr om dagen i tre dagar. Jag har sprutat i henne lite vatten och hon hatar mig. Varför händer sådana här saker alltid på helger? Om det varit i veckan kunde jag åkt till vetpraktiken som kunde vätska upp henne och röntga/UL för att se att det inte fastnat något.

Tanken på att än en gång åka till Sundsvall med en katt och åka hem ensam är mer än jag klarar av.

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » sön 24 nov 2019, 10:14

mjlee skrev:Megara började kräkas igår och nu stannar ingenting kvar. Ibland tar det flera timmar innan hon kräks ibland har det varit direkt. DV sa åk in akut. Jag hatar, hatar Bollnäs som inte har ett djursjukhus närmare än Falun, Uppsala eller Sundsvall dit jag inte kommer nu. FirstVet sa att jag skulle avvakta eftersom hon skriker efter mat så fort hon slutat kräkas och är allmänt ok men låg. Hon har kissat efter att hon började kräkas.

Har kokat lite kyckling och vet sa att ge henne lite av vattnet om några timmar och sedan lite mer vatten om några timmar till. Sedan om hon inte kräkts imorgon så kan hon få lite, lite kyckling. Ska åka till apoteket imorgon bitti och köpa pepcid som hon ska ha 1/4 tablett 2ggr om dagen i tre dagar. Jag har sprutat i henne lite vatten och hon hatar mig. Varför händer sådana här saker alltid på helger? Om det varit i veckan kunde jag åkt till vetpraktiken som kunde vätska upp henne och röntga/UL för att se att det inte fastnat något.

Tanken på att än en gång åka till Sundsvall med en katt och åka hem ensam är mer än jag klarar av.

Hoppas hon mår bättre idag :consoling:

När mina har varit riktigt dåliga i magen har kokt vit fisk varit än ännu snällare mot magen är kyckling. Micrar en torskfile bit ca 2-3 minuter med lite vatten. Mosar fisken med lite av kokspadet. Väldigt gott enl mina katter. Klarar inte magen ens en gång det har jag åkt direkt till djursjukhus.

Mina katter blir fort illamående om dom inte äter och kräks då av illamåendet. Lite mat i magen eller lite smör från mattes finger brukar fixa den sortens illamående. Efter fasta inför sövning dvs 8 timmar brukar vet få ge medicin mot illamåendet.

:hug:
Bild

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Starwatcher » tor 28 nov 2019, 11:56

Lilleman var i veckan hos tandläkaren för kontroll. 2 tänder skadade, sannolikt av för vild lek och en tand till drabbad av forl/TR :cry: Lyckligtvis gick de 2 skadade tänderna att laga så bara en tand som behövde tas bort. Slås igen av hur lite katter visar när dom har ont för ätit har han gjort men bara små, små tecken på att det nog var dags att kolla tänderna igen.

Tösen är rastlös för hon vill verkligen inte leka med brorsan då han stinker av veterinärlukt, luktar illa i munnen pga såret och medicin. Morrar när han kommer i närheten. Lilleman är rastlös därför att syrran inte vill leka med honom och så dumma veterinären som sagt till matte att man inte får leka med leksaker tills allt är läkt :swear:

Några dagar till så är förhoppningsvis allt som vanligt med full fart på leken.
Bild

Användarvisningsbild
Colourspot
Profetkatt
Profetkatt

Inläggav Colourspot » fre 29 nov 2019, 15:10

Lillan och Lillebror har varit hos veterinären idag, vaccination och snabb hälsokontroll och så blodprov för Lillebror. För oss en ny veterinär ("gammal" klinik, dit vi brukar åka) och Lillebror (som brukar trava iväg och lägga sig för att sova när vi är där) var märkbart orolig och tryckte sig mot mig med svansen mellan benen :-( . Båda är nu också inbokade hos "tandläkaren" i januari, för rengöring och röntgen och ev borttagning av tänder om där skulle finnas TR. Tandkötten är lite irriterade på sina ställen så det är dags att ta bort (förra året tyckte veterinären att vi kunde vänta med tandstenen). Matte är inte lite orolig för den räkningen, och självklart vore det skönast även för katterna om de slipper dra ut tänder!

Lillebrors njurvärden har gått upp lite lite grann, men inte så att någon ytterligare utredning (han har hittills aldrig stått på nån annan behandling än anpassad kost osv) är aktuell utan vi fortsätter lugnt som innan och håller koll. Höjningen är enligt veterinären marginell och mår han bra i allmänhet och får maten som han äter så är det lugnt. Skönt.

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav mjlee » fre 29 nov 2019, 19:39

Colourspot skrev:Båda är nu också inbokade hos "tandläkaren" i januari, för rengöring och röntgen och ev borttagning av tänder om där skulle finnas TR. Tandkötten är lite irriterade på sina ställen så det är dags att ta bort (förra året tyckte veterinären att vi kunde vänta med tandstenen). Matte är inte lite orolig för den räkningen, och självklart vore det skönast även för katterna om de slipper dra ut tänder!

Har du FORL försäkring med den vanliga? Kolla om du kan försäkra innan tandbesöket. Jag har Megara försäkrad för 6000 per år för FORL. Fram till sista året så var det i särklass det som kostade mest.

Användarvisningsbild
Colourspot
Profetkatt
Profetkatt

Inläggav Colourspot » fre 29 nov 2019, 20:47

mjlee skrev:
Colourspot skrev:Båda är nu också inbokade hos "tandläkaren" i januari, för rengöring och röntgen och ev borttagning av tänder om där skulle finnas TR. Tandkötten är lite irriterade på sina ställen så det är dags att ta bort (förra året tyckte veterinären att vi kunde vänta med tandstenen). Matte är inte lite orolig för den räkningen, och självklart vore det skönast även för katterna om de slipper dra ut tänder!

Har du FORL försäkring med den vanliga? Kolla om du kan försäkra innan tandbesöket. Jag har Megara försäkrad för 6000 per år för FORL. Fram till sista året så var det i särklass det som kostade mest.

Det finns ingen sådan tilläggsförsäkring hos Folksam, tyvärr, och när jag pratade med dem nyligen fanns inga planer på att ändra det (de tog bort ålderssänkningen av försäkringsbeloppet istället). Jag byter inte bolag på mina djur eftersom det tenderar att i hög grad urvattna försäkringen (i synnerhet som Lillebror är njurkatt), och när jag tecknade Lillebrors försäkring var det i princip inget bolag som täckte tänder på katt..

(Finns pengar på konto som absolut bör räcka, bara jag som får ont i magen av ännu fler stora utgifter. De verkar dyka upp så fort jag fixat till en buffert igen och jag mår verkligen verkligen inte bra. Men det ska finnas pengar, och jag kommer att toksnåla från och med nu för att göra ytterligare vad jag kan ekonomiskt.)

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » mån 02 dec 2019, 11:45

Starwatcher skrev:Lilleman var i veckan hos tandläkaren för kontroll. 2 tänder skadade, sannolikt av för vild lek och en tand till drabbad av forl/TR :cry: Lyckligtvis gick de 2 skadade tänderna att laga så bara en tand som behövde tas bort. Slås igen av hur lite katter visar när dom har ont för ätit har han gjort men bara små, små tecken på att det nog var dags att kolla tänderna igen.

Tösen är rastlös för hon vill verkligen inte leka med brorsan då han stinker av veterinärlukt, luktar illa i munnen pga såret och medicin. Morrar när han kommer i närheten. Lilleman är rastlös därför att syrran inte vill leka med honom och så dumma veterinären som sagt till matte att man inte får leka med leksaker tills allt är läkt :swear:

Håller tummarna för att det läker fort så att prickisarna kan leka snart igen. :consoling:

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Starwatcher » tis 03 dec 2019, 20:09

Aziz skrev:
Starwatcher skrev:Lilleman var i veckan hos tandläkaren för kontroll. 2 tänder skadade, sannolikt av för vild lek och en tand till drabbad av forl/TR :cry: Lyckligtvis gick de 2 skadade tänderna att laga så bara en tand som behövde tas bort. Slås igen av hur lite katter visar när dom har ont för ätit har han gjort men bara små, små tecken på att det nog var dags att kolla tänderna igen.

Håller tummarna för att det läker fort så att prickisarna kan leka snart igen. :consoling:

Tack! :rosor:

Nu efter att noga nosat igenom brorsans päls och kollat andedräkten går det utmärkt att leka igen :hi5: Restriktioner för godis och lek med leksaker är också borta vilket uppenbart har firats med rejäl lek :grin: Nu sover båda sött i väntan på att matte går efter den frystorkade kycklingen.
Bild

Användarvisningsbild
Mysseman
Orakelkatt
Orakelkatt
Katt: Huskatter

Inläggav Mysseman » ons 04 dec 2019, 01:20

Duon önskar alla katter och deras kattslavar god jul.
Våran kattslav mår mindre bra, vi försöker trösta men hon säger att psykisk ohälsa är piss och skit rent ut sagt :pfft:

Ta hand om er! :hi5:
Simon, Bassel, Stella, Prinsen och Nåna - älskade och saknade ♥

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » ons 04 dec 2019, 17:42

Mysseman skrev:Duon önskar alla katter och deras kattslavar god jul.
Våran kattslav mår mindre bra, vi försöker trösta men hon säger att psykisk ohälsa är piss och skit rent ut sagt :pfft:

Ta hand om er! :hi5:

Matte och ligan önskar samma och att ni får en lugn jul med något extra tillsammans.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » ons 04 dec 2019, 17:47

Här har det varit allmänt uppror bland ligan. Inte nog med att matte låser in tomtar i burar! Hon försöker också freda den lilla granen genom att ställa massor av tomtar under. Yra hälsar att det är strunt, det är bara att hoppa upp, vräka önskat antal tomtar i golvet så har man en mysig plats att sova på. Manami vaktar tomtar i bur och försöker komma på hur man ska komma åt dom....

Bild

Bild

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav mjlee » fre 06 dec 2019, 00:18

Nu har det gått en vecka sedan Megara kräktes! :hi5: Hon skriker efter mat och är sitt vanliga sjövilda jag. Önskar jag tänkt på att klippa klorna när hon var låg i helgen - eller är det för elakt? :smile: Hon är hopplös just nu och sover med alla fyra tassarna noggrant invikta under kroppen så jag inte kommer åt.

Hon är nog en av de få katterna som har gått upp i vikt när hon varit magsjuk :shock: Hills i/d är tydligen både protein och kaloririkt och uppmuntrar dricka, så hon har gått på toa mer än vanligt och är sur som ättika när hon inte får lika mycket mat (anser hon) när jag nu gått över till vanlig mat.

Grubblar lite över hur man ska få vitpeppar på kablarna hon gnager på. Än så länge är det mycket peppar på golvet extremt lite på kablarna och jag nyser medan Megara är helt oberörd :roll:

Användarvisningsbild
Colourspot
Profetkatt
Profetkatt

Inläggav Colourspot » fre 06 dec 2019, 16:17

Yrhättans skrev:Här har det varit allmänt uppror bland ligan. Inte nog med att matte låser in tomtar i burar! Hon försöker också freda den lilla granen genom att ställa massor av tomtar under. Yra hälsar att det är strunt, det är bara att hoppa upp, vräka önskat antal tomtar i golvet så har man en mysig plats att sova på. Manami vaktar tomtar i bur och försöker komma på hur man ska komma åt dom....

Så charmiga damer! :-D

Användarvisningsbild
Colourspot
Profetkatt
Profetkatt

Inläggav Colourspot » fre 06 dec 2019, 16:18

mjlee skrev:Nu har det gått en vecka sedan Megara kräktes! :hi5:

Vad skönt att hon verkar må bra igen! :rosor:

Användarvisningsbild
Colourspot
Profetkatt
Profetkatt

Inläggav Colourspot » fre 06 dec 2019, 16:31

Ironin: åker till veterinären med en till synes obekymrad katt, veterinären tittar lite i munnen utan att peta eller greja och tid för tänder bokas in, kommer hem och katten börjar lämna mat...

Lillebror har sedan förra helgen lämnat lite mat. Inte mycket, men han brukar rensa sin tallrik, och maten (Royal canin Renal burkmat) blandas med lite vatten så det är inget jobbigt att äta. Dessutom äter han väldigt långsamt, det tar åtminstone dubbelt så lång tid för honom vid måltiderna som det brukar göra. Imorse såg jag att han verkar flytta runt maten i munnen, lägger huvudet på sned, grejar liksom mer på ett sätt som han inte heller brukar göra när han äter. Jag är orolig. Så imorse, när jag upplevde att det blivit ytterligare "värre", ringde jag veterinären och förklarade läget - personen som jag pratade med höll med om att det är lite långt till vår bokade tid om han nu visar symptom, och särskilt som han är njurkatt (ökad risk vid sövning osv om han blir dålig innan operationen, om det nu är tänderna som spökar). Och jag hade tur, de har en avbokning redan nu på tisdag! Så på tisdag morgon ska jag lämna honom hos tandläkaren.. Min lilla tiger :-(

Återgå till "Allmänt kattprat!"